اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش سازمان سنجش به رأی کنکوری دیوان/ اعمال تأثیر مثبت سوابق



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه ,سازمان  سنجش

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با توجه به نامه وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی، برای کنکور ۹۵ در انتظار پاسخ مجلس هستیم و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی منوط به نظر مجلس است.

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بحث رای دیوان عدالت درباره تاثیر ۲۵ درصدی معدل سال سوم متوسطه در کنکور رای به ابطال قانون مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو نیست بلکه رای به ابطال بندی از این مصوبه به معنی تاثیر قطعی ۲۵ درصدی معدل در سنجش و پذیرش است.

وی افزود: برعکس آنچه که در رسانه ها عنوان شده است ابطال قانون سنجش و پذیرش نیست و تنها بندی از این قانون ابطال شده است.

خدایی یادآور شد: وزارت علوم و سازمان سنجش منتظر ابلاغ رسمی رای است تا بر اساس آن تصمیم گیری کند. البته رای هیات عمومی دیوان اگر در روزنامه رسمی چاپ شود به منزله ابلاغ هم محسوب می شود. در نتیجه ما منتظر هستیم که روند ابلاغ رسمی رای طی شود تا ما وارد فرآیند بررسی و نوع تصمیمی که باید بگیریم شویم.

وی یادآور شد: البته سازمان سنجش از قبل در جریان روند بررسی این موضوع بود و چون پیش بینی می کردیم ما طی نامه ای به وزیر علوم اطلاع دادیم. وزیر علوم نیز در ۱۲ بهمن ماه ۹۴ این موضوع را از مجلس شورای اسلامی استفسار کرد. در واقع درخواست تفسیر کرده ایم.

نظر تفسیری مجلس را خواسته ایم

رئیس سازمان سنجش گفت: وزیر علوم رئیس شورای سنجش و پذیرش دانشگاه ها است و در نامه به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شدیم که دیوان چنین بحثی را پیش برده است و نظر تفسیری مجلس را خواسته ایم.

وی گفت: برداشت این است که هدف قانونگذار و روح این قانون این است که چون یکسال فقط سابقه تحصیلی وجود دارد در زمان تصویب این قانون، تاثیر سوابق با ۲۵ درصد شروع شود و متناسب با افزایش پوشش سابقه تحصیلی این درصد افزایش پیدا کند.

خدایی خاطرنشان کرد: کما اینکه ماده ۷ آیین نامه اجرایی هیات دولت مورخ اول مرداد ۹۳ می گوید میزان تاثیر سوابق تحصیلی سالانه موضوع تبصره ۴ ماده ۵ قانون متناسب با میزان تحت پوشش قرار گرفتن دروس سالهای مختلف به صورت تدریجی افزایش پیدا می کند. این مصوبه هیات دولت به مجلس هم ارسال شده است و مجلس هم ایرادی نگرفته است.

وی افزود: در نتیجه برداشت شورای سنجش و برداشت هیات دولت، این بوده است که چون روند ایجاد سابقه تحصیلی تدریجی است باید روند افزایش درصد آن هم تدریجی بوده است.

۲ سناریو برای اجرای قانون تأثیر گذاری سوابق تحصیلی در کنکور

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: حال رای هیات عمومی دیوان صادر شده است و در حکم قانون است و لازم الاجرا. دو حالت در این زمینه متصور است. یا مجلس شورای اسلامی نظر تفسیری دیگری به ما می دهد و ما بر اساس نظر مجلس عمل می کنیم و یا اینکه نظری اعلام نمی کند و ما بر اساس همان گذشته عمل می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رای هیات عمومی دیوان ناظر بر ابطال تاثیرسوابق قطعی ۲۵ درصد معدل است. تاثیر مثبت ۲۵ درصدی معدل ناظر بر قانون سال ۸۶ که مصوبه کارگروه ماده ۴ آن قانون است.

خدایی یادآور شد: با توجه به اینکه ثبت نام کنکور ۹۵ از ۱۹ بهمن ماه ۹۴ آغاز می شود می توانیم به داوطلبان کنکور بگوییم که تاثیر مثبت سرجای خودش است. اگر مجلس نظر دیگری به ما اعلام نکند؛ مصوبه کارگروه ماده ۴ که تاثیر مثبت ۲۵ درصدی معدل در کنکور است کماکان بر قوت خودش باقی می ماند.

وی افزود: اگر مجلس شورای اسلامی نظر دیگری اعلام کند و یا استفساریه وزارت علوم را به گونه ای اعلام کند که به معنی تصحیح این موضوع باشد و یا تبصره ای بزند که ناظر به تاثیر سوابق ۲۵ درصدی باشد بر اساس آن عمل می کنیم.

قانون جدید ثبت نام کنکور ۹۵ را تحت تأثیر قرار نمی دهد

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: می توانم به داوطلبان کنکور ۹۵ اعلام کنم که این مسئله ثبت نام کنکور ۹۵ را تحت تاثیر قرار نخواهد داد و ثبت نام از ۱۹ بهمن شروع می شود. ما هم در دفترچه کنکور سراسری گفتیم که تاثیر خواهد داشت. مثبت تا قطعی آن مشخص نیست و منتظر هستیم که این مسئله قانونی حل شود و بر اساس آن به داوطلبان اطلاع رسانی کنیم.

وی گفت: با توجه به تعطیلی یک ماهه مجلس پس از آغاز به کار مجدد این استفساریه مجلس مشخص می شود.

خدایی یادآور شد: پیش از این در رسانه ها اعلام می شد که چرا تاثیر بیشتری درنظر گرفته نمی شود و ما نیز اعلام کرده بودیم که چون سوابق تحصیلی همه دروس تحت پوشش قرار نگرفته است ما تنها ۲۵ درصد را محاسبه می کنیم.

به گزارش مهر، روز گذشته موضوعی مبنی بر ابطال ماده قانونی درباره تاثیر معدل در کنکور سراسری عنوان شده است. بر اساس رای هیات دیوان عدالت اداری :

«مطابق مواد ۱ و۱۰ و تبصره های ذیل ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۰۶/۱۰، نتیجه امتحان سه سال آخر دوره متوسطه که به صورت سراسری و نهایی برگزار شده باشد در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی قابل تاثیر می باشد و در صورت تحقق شرط مصرح در تبصره ۵ ماده ۵ قانون، امکان اجرای قانون فراهم است. نظر به این که در بند ۲ مصوبه مورخ ششم آذر ماه سال ۹۲  شورای سنجش و پذیرش دانشجو، قبل از تحقق شرایط قانونی از حیث برگزاری آزمون نهایی برای ۳ سال آخر دوره متوسطه، صرفاً در خصوص تاثیر نتیجه امتحان نهایی سال آخر در آزمون سراسری اتخاذ تصمیم شده است، این بند از مصوبه، مغایر احکام قانونی فوق الذکر است و به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.»


  اخبار  دانشگاه  -  مهر 


ویدیو مرتبط :
تأثیر جملات مثبت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه اکید سازمان سنجش به ثبت‌نام اینترنتی کنکوری‌ها+اخبار جدید کنکورسراسری 92



ادامه ثبت‌نام کنکور تا 25 آذر

توصیه اکید سازمان سنجش به ثبت‌نام اینترنتی کنکوری‌ها/زمان ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی داوطلبان

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به آغاز ثبت‌نام کنکور از پنجشنبه 16 آذر ماه، گفت:‌ مهلت ثبت‌نام کنکور تا شنبه 25 آذر ادامه دارد و تا صبح امروز بیش از 105 هزار داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

دکتر حسین توکلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به روش‌های متنوع برای دریافت مدارک ثبت‌نامی کنکور، گفت: ثبت‌نام کنکور، به یکی از روش‌های زیر و منحصرا از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org امکان‌پذیر است، بنابراین داوطلبان می‌توانند به یکی از سه روش پرداخت اینترنتی، مراجعه به دفاتر پستی و مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز (ATM)‌بانک صادرات ایران برای دریافت مدارک و کارت اعتباری ثبت‌نام اقدام کننند.

وی در این رابطه خطاب به داوطلبان کنکور توصیه کرد که برای ثبت‌نام بیشتر از روش‌های تسهیل شده اینترنتی یعنی پرداخت اینترنتی وجه ثبت‌نام و یا مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز (ATM)‌بانک صادرات اقدام کرده و از مراجعه به مراکز پستی خودداری کنند، چراکه روش‌های مذکور با هدف سهولت کار داوطلبان از سوی سازمان سنجش طراحی شده است و در صورت استفاده از این روش‌ها گاها حتی نیازی به خروج داوطلب از منزل برای ثبت‌نام وجود ندارد.

توکلی همچنین زمان انتشار اطلاعات ثبت‌نامی متقاضیان شرکت در آزمون سراسری 92 را اعلام کرد و گفت: پس از اتمام زمان ثبت‌نام داوطلبان در 25 آذرماه، اطلاعات متقاضیان به منظور ویرایش در سایت سازمان سنجش قرار داده می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابر زمانبندی اعلام شده این اطلاعات از روز دوشنبه 30 بهمن ماه تا روز پنج شنبه سوم اسفندماه به مدت چهار روز در سایت سازمان سنجش قرار داده می‌شود و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به این بخش نسبت به ویرایش اطلاعات خود در سایت سازمان، اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش در خاتمه تصریح کرد: ازآنجا که برخی از داوطلبان نظام جدید که مشمول سوابق تحصیلی می‌شوند تا کنون موفق به دریافت اطلاعات سوابق تحصیلی خود نشده و بنابراین امکان ثبت‌نام برای آنان وجود ندارد، این دسته از داوطلبان نیز می‌توانند در مهلت تعیین شده یعنی از 30 بهمن تا سه اسفند نسبت به ثبت‌نام در آزمون سراسری اقدام کنند. 

امکان مشاهده اطلاعات فردی و دانش آموزی داوطلبان کنکور فراهم شد

امکان مشاهده و بررسی اطلاعات فردی و دانش آموزی داوطلبان آزمون سراسری سال 92 مخصوص دیپلمه‌های سال‌های 84 تا 91 که دیپلم خود را در یکی از رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی،ادبیات و علوم انسانی یا علوم و معارف اسلامی اخذ نموده‌اند، فراهم شد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، این سیستم مخصوص داوطلبان آزمون سراسری سال 1392 است که در یکی از سال‌های 1384 ،1385، 1386، 1387، 1388 ، 1389 , 1390 یا 1391 دیپلم خود را در یکی از رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی یا علوم و معارف اسلامی اخذ نموده‌اند.

سایر داوطلبانی که سال 1383 و قبل از آن دیپلم خود را اخذ نموده‌اند شامل بند فوق نمی‌باشند و نیازی به مراجعه به این سیستم ندارند و برای ثبت نام به سایت سازمان مراجعه کنند.

با اعلام سازمان سنجش در صورتیکه با یکی از روش‌های عنوان شده اطلاعات داوطلب نشان داده نشد باید از روش‌های دیگر جستجو استفاده کند.

در صورتی که داوطلب از طریق هیچ یک از روش‌های جستجو نتوانست اطلاعات دانش آموزی خود را مشاهده کند باید در اسرع وقت به سایت آموزش و پرورش به نشانی dipcode.medu.ir مراجعه و از 30 بهمن تا 3 اسفند برای ثبت‌نام به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کند.

در صورت عدم مراجعه داوطلب و عدم تحویل مدارک مذکور تا مهلت فوق، وزارت آموزش و پرورش هیچگونه مسئولیتی در قبال عدم ثبت‌نام اینگونه داوطلبان در آزمون سراسری سال 92 نخواهد داشت.

اگر تمامی اطلاعات نمایش داده شده در صفحه ثبت‌نام مورد تأیید داوطلب باشد کد سوابق تحصیلی برای ثبت نام در آزمون سراسری سال 92 به وی نمایش داده می‌شود که لازم است این کد را یادداشت و در زمان ثبت نام نهایی آن را در محل مربوط وارد کند.

شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع غیرایرانی در کنکور 92

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به آغاز ثبت نام کنکور 92 از پنجشنبه 16 آذر، جزییات، شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع غیر ایرانی در کنکور را تشریح کرد.

حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به ضوابط شرکت اتباع غیر ایرانی در کنکور 92، گفت: داوطلبان غیرایرانی ملزم به مطالعه دقیق مندرجات دفترچه‌های راهنمای آزمون و اطلاعیه‌های مربوط به آزمون بوده و در صورت عدم احراز شرایط مندرج در دفترچه‌ها، هیچ عذری مبنی بر عدم اطلاع از مفاد دفترچه پذیرفته نیست.

وی با تاکید بر اینکه فقط اتباع غیرایرانی مقیم ایران و دارای اقامت قانونی مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری هستند، اظهارکرد: ثبت‌نام اتباع مذکور مقیم ایرانی منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر چون گذرنامه با پروانه اقامت حداقل شش ماه اعتبار، دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی، کارت هویت ویژه اتباع غیر ایرانی دارای اعتبار در سال 1392 صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور است.

وی با بیان اینکه همچنین کارت موقت آمایش مرحله هشتم صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور یکی دیگر از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر است، اظهارکرد: فقط اتباع غیر ایرانی مقیم، که از مدارس رسمی داخل کشور ایران، فارغ‌التحصیل شده‌اند مجاز به شرکت در آزمون سراسری سال 1392 هستند.

مشاور عالی سازمان سنجش افزود: در هر مرحله‌ای مغایرت شرایط داوطلب با شرایط اعلام شده، از سوی مراجع ذیصلاح تشخیص داده شود، از ادامه مراحل گزینش یا تحصیل داوطلب جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه چنانچه اتباع غیرایرانی در ردیف پذیرفته‌شدگان نهایی این آزمون قرار گیرند و در هنگام ثبت‌نام بند 23 تقاضانامه را علامت‌گذاری نکرده باشند، پذیرش آنان لغو می‌شود، اظهارکرد: تحصیل همزمان اتباع غیر ایرانی شاغل به تحصیل در موسسات آموزش عالی در واحدهای آموزشی دانشگاه‌های پیام‌نور، جامع علمی‌ کاربردی، مرکز جامعه المصطفی (ص) العالمیه و آموزش عالی اهل بیت (ع) ممنوع است.

توکلی با تاکید بر اینکه اتباع غیر ایرانی مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در مناطق ممنوعه تردد و اسکان اتباع خارجی نیستند، تصریح کرد: در صورت پذیرش و اعلام قبولی داوطلبان غیر ایرانی در مناطق ممنوعه، پذیرش آنان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی آن مناطق «کان لم یکن» تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه هر موقع مشخص شود که داوطلب، حقایقی را کتمان کرده یا واجد یکی از شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه نمی‌باشد، در هر مرحله‌ای از تحصیل محروم می‌شود، اظهارکرد: پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود از جمله تعهدات استخدامی و رشته‌های خاص و حساس اکیدا ممنوع است.

وی با اشاره به الزام پذیرفته‌شدگان غیر ایرانی به پرداخت شهریه طبق مصوبات هیات امنای دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم حداکثر تا 80 درصد شهریه دوره‌های نوبت دوم (شبانه) و در دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس مصوبات وزارت بهداشت، گفت: حداکثر مدت تحصیل مجاز در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته برای پذیرفته‌شدگان غیر ایرانی، رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور مطابق شیوه‌نامه ثبت‌نام مصوب سال 1389 به ترتیب 2 و 5 سال است.

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به الزامی بودن داشتن حداقل معدل کتبی و یا کل دیپلم نظام جدید و یا نظام قدیم‌ آموزش متوسطه برای پذیرفته‌شدگان، اظهارکرد: برای دوره روزانه و شبانه در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته در کلیه رشته‌های تحصیلی (به جز رشته‌های تحصیلی گروه آموزش پزشکی) و دکترای حرفه‌ای دامپزشکی حداقل معدل کتبی دیپلم 14 است.

وی با بیان اینکه داشتن حداقل معدل کل دیپلم 14 برای سایر دوره‌ای آموزشی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته در کلیه رشته‌ها به جز رشته‌های تحصیلی گروه آموزش پزشکی ضروری است، تصریح کرد: برای کلیه دوره‌های آموزشی مقاطع کاردانی و کارشناسی در گروه آموزش پزشکی داشتن معدل کتبی دیپلم 15 و دکترای حرفه‌ای گروه آموزش پزشکی معدل کتبی دیپلم 16 است.

توکلی با تاکید بر اینکه در صورت مغایرت معدل اعلام شده به سازمان سنجش با معدل مندرج در اصل گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه پذیرفته‌شدگان مطابق ضوابط رفتار می‌شود، خاطرنشان کرد: چنانچه در حین تحصیل پذیرفته‌شدگان غیر ایرانی، محرز شود که دانشجو دارای مدرک کاردانی و یا بالاتر بوده و مجددا با شرکت در آزمون، در مقطع تحصیلی تکراری پذیرفته شده است، از تحصیل ایشان ممانعت به عمل آمده و اخراج محسوب می‌شود و دانشگاه محل قبولی داوطلبان در این خصوص ملزم به اخذ تعهد از دانشجو در مرحله پذیرش و ثبت‌نام اولیه هستند.

وی افزود: کلیه اتباع غیر ایرانی متقاضی ثبت‌نام و شرکت‌ در کنکور 1392، در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط اعلام شده، باید با مراجعه به سایت سازمان سنجش به لینک مربوطه مراجعه و نسبت به تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام کنند؛ که پس از تکمیل اطلاعات مورد درخواست در سایت، به این دسته از داوطلبان یک کد پیگیری 13 رقمی داده می‌شود که داوطلب باید این کد را دقیقا در محل مخصوصی که در بند 23 تقاضانامه ثبت‌نام پیش‌بینی شده است درج کنند./ایسنا