اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش ابتکار به وجود اورانیوم در هوای اهواز



اخبار,اخبار سیاسی,اورانیوم در هوای اهواز

 

اخبار سیاسی- واکنش ابتکار به شایعه وجود اورانیوم در هوای اهواز

اهوازی ها با شروع بارش های پاییزی روزهای سختی را تجربه کردند؛ با بارش اولین باران، بیشتر آنها دچار مشکلات تنفسی شدند و کار برخی هم به بیمارستان کشید.

در روزهای اول، علت این مشکل باران اسیدی اعلام شد، اما در حالیکه به نظر می رسید دیگر مشکل حل شده اما دوباره این اتفاق در اهواز افتاد. این مشکل سبب شد تا برخی اعضای کمیسیون بهداشت همراه برخی کارشناسان وزارت بهداشت برای بررسی این موضوع به اهواز سفر کنند.

نظر نمایندگان مجلس
سید شکرخدا موسوی نماینده اهواز پس از این سفر به باشگاه خبرنگاران گفت: آنچه که روشن است این است که آلودگی هوای اهواز ناشی از آلاینده‌های صنایع و مراکز نفتی است چون در طول 7 یا 8 ماه گذشته پدیده ریزگردها به ندرت به وقوع پیوست و این نشان می‌دهد که احتمال وجود آلاینده‌های صنعتی و نفتی در هوای اهواز بیشتر است.

او گفت: بر اساس قول‌هایی که مسئولان دادند، تا حدودی نسبت به حصول نتایج مثبت در این زمینه خوش‌بین هستم. البته زمان دقیقی برای پاسخگویی مسئولان تعیین نشد اما با توجه به این‌که ضرورت دارد پیگیری‌های نمایندگان خوزستان در این زمینه به سرعت رسیدگی شود، تا پاسخی در این رابطه دریافت کنیم.

واکنش رئیس سازمان محیط زیست
در ان میان برخی نمایندگان هم آلوده بودن ریزگردهای شهر اهواز به اورانیوم را اعلام کردند. اکنون معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست به این اظهار نظر واکنش نشان داده است: نمایندگان مجلس مرجع تشخیص علت آلودگی هوای اهواز نیستند.

او دراین باره به ایسنا گفت: برای تشخیص علت آلودگی هوای شهر اهواز و مسمومیت مردم دستگاه‌های پیشرفته‌ای را فرستاده‌ایم و نتایج بزودی انجام خواهد شد. نمی‌توانیم یک شبه مشکل آلودگی هوای کلانشهرها را حل کنیم، در شهر اهواز برنامه‌های جدی در دست داریم از جمله اینکه صنایع باید تمام فعالیت خود را استاندارد کنند و وزارت نفت باید سوخت مناسب به مردم تحویل دهند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود آنکه ضوابطی را برای صنایع و وزارت نفت تعیین کرده‌ایم و آنها باید هر چه سریعتر آن را اجرا کنند اما باید در نظر داشت که این فعالیت‌ها برای استقرار استانداردها هشت سال تعطیل بوده و تنها 100 روز از دولت جدید می‌گذرد، با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
منشاء آلودگی هوای اهواز از زبان ابتکار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ صالحی به شایعات مربوط به وجود ذرات اورانیوم در ریزگردهای اهواز



اخبار,اخبار اجتماعی , سازمان انرژی اتمی

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره شایعاتی مبنی بر ذرات اورانیوم در ریزگردهای اهواز، گفت: بررسی‌های سازمان انرژی اتمی تاکنون به چنین چیزی نرسیده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی همکاری وزارت بهداشت جهت ساخت بیمارستان جامع تخصصی هسته‌ای را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی در مراسم رونمایی از سانتریفیوژ طراحی و ساخت شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان سازمان انرژی اتمی و انستیتوپاستور ایران در مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتوپاستور با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی، گفت: ما باید از کارها و اتفاقات نیکی که رخ داده است خود را متذکر شویم و به آن ببالیم تا امید و نشاط جهت حرکت همواره در وجود ما پایدار بماند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با مقایسه عرصه‌های دانشگاهی و اجتماعی در سال‌های قبل و بعد از انقلاب، گفت: اکنون در وضعیتی هستیم که اگر انقلاب رخ نمی‌داد بستر فرهنگی لازم برای حرکت در جامعه به وجود نمی‌آمد و قطعا به قهقهرا می‌رفتیم. اگر انقلاب رخ نمی‌داد باورها، سنت‌ها و عقاید ما نیز محجور شده بود. اگر این بستر فرهنگی نبود هر چیزی هم که داشتیم قطعا عاریتی بود و از درون خودمان نمی‌جوشید. این انقلاب برای ما خودباوری ایجاد کرد.

وی به نقل قول یکی از مخالفان نظام که در خارج از کشور به سر می‌برد، اشاره کرد و گفت: به اذعان این فرد مخالف نظام که مشهور هم است ملت با این انقلاب تصمیم گرفتند که غلام حلقه به گوش مستکبران نباشند و در مدار سیاسی خودش حرکت کند نه در مدار سیاسی دیگران. ممکن است گاهی اشتباه کرده باشیم اما خودمان تصمیم می‌گیریم و تصمیمی به ما دیکته نمی‌شود؛ این خود بزرگ‌ترین دستاورد است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: حیات و زندگی یعنی عقیده و جهاد. جهاد هم یعنی تلاش و کوشش. عقیده نیز یعنی باورها و سنت‌ها. ما ایرانیان جزو معدود مردمانی هستیم که بت‌پرست نبوده‌ایم و بعد از ورود اسلام به ایران حرکت‌ها شتاب گرفته است. در طول تاریخ نیز مشاهده می‌کنیم هر آنچه که از افتخار در اسلام گفته می‌شود باز هم به مردم ایران باز می‌گردد. از ابن‌سیناها بخوانید تا چند قرن گذشته. البته بعد از هجوم ویرانگر مغول دچار افت شدیم اما دوباره برخاستیم و با ظهور انقلاب نیز امام (ره) دین و عقاید ما را مجددا احیا کرد و امام انصافا محی‌الدین بود.

وی افزود: در 36 سال گذشته حوادث بزرگی در دنیا رخ داده است که اگر با دیده غلو نگاه نکنیم بسیاری از این حوادث ریشه در پیدایش این انقلاب داشته است. با این انقلاب زلزله‌ای در منطقه رخ داد که با گذشت زمان آثارش بیشتر نمایان می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: دوران بالندگی را تجربه کردیم و اکنون با وجود محدودیت‌ها به سمت تجربه کردن فرهیختگی پیش می‌رویم. اگر از ابتدا بر اساس برنامه پیش می‌رفتیم و محدودیت‌های این‌چنینی وجود نداشت یقینا وضع امروزمان بسیار بهتر از وضعیت کنونی بود.

صالحی مقاله‌ای در نیویورک تایمز را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ نویسنده در این مقاله عنوان داشته که دیگر چین بهترین جا برای سرمایه‌گذاری نیست بلکه ایران بهترین جا برای سرمایه‌گذاری است. آینده ما آینده‌ای بسیار روشن و تانباک است. ما مشکلات را تحمل کرده‌ایم، بی‌تردید نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود. این اراده الهی است، کسی مفت چیزی را به دست نمی‌آورد، باید حرکت کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی به اقدامات وزیر بهداشت در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: سازمان انرژی اتمی در افکار عمومی عمدتا به فعالیت‌های صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای مرتبط می‌شود اما این سازمان بیش از 15 هزار نیرو و پرسنل فعال دارد که 75 تا 80 درصد آنها لیسانس به بالا هستند. یکی از دستگاه‌های افتخارآفرین جمهوری اسلامی ایران، سازمان انرژی اتمی است. اگر جمهوری اسلامی ایران اکنون در اوج عزت و افتخار در عرصه بین‌المللی خودنمایی می‌کند بخشی از آن به همت فرزندانمان در سازمان انرژی اتمی است که دیگران را وادار به احترام کرده‌اند.

وی افزود: اگر این علم و صنعت‌مان نبود یقینا آنها برای ما تره هم خرد نمی‌کردند. به عنوان معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی کاملا به وضع علمی و فناوری 57 کشور اسلامی دنیا واقفم. آنها فرسنگ‌ها با جمهوری اسلامی ایران به لحاظ علمی و فناوری فاصله دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: حمایت مقام معظم رهبری در خصوص مباحث علمی و صنعتی و بخصوص فناوری هسته‌ای باعث شده که جمهوری اسلامی ایران در چنین جایگاهی قرار داشته باشد. در فناوری هسته‌ای آنچنان قدرتمندیم که مخالف و خصم ما می‌داند که در چه وضعی هستیم. او قدرت ما را شناخته است و این یک افتخار و اقتدار است.

صالحی با اشاره به بهره‌برداری از سانتریفیوژهای مذکور، گفت: نمونه سرریز این تجارب علمی امروز اینجاست. در راستای پیروی از تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر آنچه دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در حوزه‌های دیگر هم به کار گرفته شود، در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت نیز وارد شدیم هر چند که نیروگاه بوشهر نیز اکنون برق تولید می‌کند و سازمان انرژی اتمی در حوزه رادیوداروها نیز فعال است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این سانتریفیوژها را طی یک سال با همت دو شرکت دانش بنیان ایجاد کردیم. همچنین در حال ایجاد سه شرکت دانش بنیان دیگر نیز هستیم البته شرکتی با عنوان واهی ایجاد نمی‌کنیم، شرکت‌هایی را ایجاد می‌کنیم که دستاوردشان اکنون دستمان باشد.

وی یکی از عرصه‌های فعالیت سازمان انرژی اتمی را حوزه سلامت خواند و گفت: کمتر از یک سال گذشته تفاهمنامه‌ای با وزیر بهداشت به امضا رساندیم و به این ترتیب سانتریفیوژهای مورد نیاز انستیتوپاستور در زمینه ساخت دارو و واکسن طراحی و ساخته شدند. این سانتریفیوژها حتی بهتر از نوع خارجی خود هستند. برنامه آینده ما آن است که به سمت سانتریفیوژهای ژورنال برویم. قول داده شده که اولین نمونه سانتریفیوژ اولترا طی شش تا هفت ماه آینده طراحی و ساخته شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه درخواست ایجاد بیمارستان جامع تخصصی هسته‌ای را داد و گفت: می‌خواهیم که انواع تجهیزات پیشرفته پرتودرمانی و تشخیصی در این بیمارستان وجود داشته باشد و این بیمارستان به عنوان بیمارستان الگو باشد. امیدواریم بتوانیم با کمک وزارت بهداشت این موضوع را محقق کنیم چرا که در این صورت آرامش برای مردم فراهم خواهد شد. اکنون برخی بیماران جهت برخی امور پرتودرمانی باید به کشورهای دیگر سفر کنند.

صالحی در جمع خبرنگاران گفت: امروز دو سانتریفیوژ جدید رونمایی شد. هر مرکز به 10 تا 12 سانتریفیوژ نیاز دارد. در مجموع نیاز ما به 100 سانتریفیوژ است البته این سانتریفیوژها به طور دائم نیازمند ارتقا هستند. نسل بعدی این سانتریفیوژها باید با یخچال همراه باشد. همچنین اکنون در این سانتریفیوژها از پچ استفاده شده که در نسل بعدی باید پیوسته باشد. دور سانتریفیوژهای نسل بعدی نیز باید 80 تا 100 هزار باشد که البته اکنون این سانتریفیوژها در مرحله طراحی قرار دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این سانتریفیوژها حلقه اصلی تولید واکسن و داروهای نوترکیب هستند. جمهوری اسلامی ایران اکنون در موقعیتی است که هر آنچه را اراده کند می‌تواند در این بخش محقق کند. ملتی که بخواهد عزیز و قدرتمند باشد باید در عرصه‌های بین‌المللی و علمی قدم‌های بلند بردارد.

وی با اشاره به همکاری‌های وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی، ادامه داد: این همکاری‌ها آغاز شده و روز به روز گسترش خواهد یافت. در حال حاضر در زمینه غنی‌سازی از سانتریفیوژهای 60 هزار دور در دقیقه استفاده می‌شود. سانتریفیوژهایی که امروز جهت تولید واکسن و داروهای نوترکیب رونمایی شدند 17 هزار دور در دقیقه هستند که در نسل بعدی به 80 تا 100 هزار دور در دقیقه خواهند رسید.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره شایعاتی مبنی بر ذرات اورانیوم در ریزگردهای اهواز، گفت: بررسی‌های سازمان انرژی اتمی تاکنون به چنین چیزی نرسیده است.

صالحی در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها چقدر به شما کمک کرده تا به اهداف‌تان برسید؟ گفت: قطعا کسی از تحریم استقبال نمی‌کند اما تحریم کمک کرد تا روی پای خودمان بایستیم. احتیاج مادر اختراع است. وقتی مورد تحریم قرار گرفتیم و البته احتیاج هم داشتیم چاره‌ای جز آنچه آستین‌ها را بالا بزنیم نداشتیم. کما اینکه در غنی‌سازی 20 درصدی اوج اراده ملی ما تحقق یافت. ما می‌خواستیم 20 درصد را از خارج بخریم، ما قصد تولید داخلی 20 درصد را نداشتیم و لذا نامه نوشتیم که 20 درصد را از خارج بخریم اما از آنجا که این بار با شرط و شروطی با ما روبرو شدند که این شرط و شروط‌ها منافع ملی و حاکمیت ملی را زیر سوال می‌برد خود مجبور شدیم وارد این عرصه شویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در این باره افزود: در این راستا توانستیم صفحات سوختی که بنا بود آنها با شرط و شروطی طی دو سال و نیم به ما بدهند ما از صفر شروع کردیم و طی دو سال این صفحات سوخت را ساختیم. راکتور تهران نیز اکنون با این صفحات کار می‌کند.
اخبار اجتماعی - ایسنا