اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش آیت الله مکارم به حادثه مکه:توانایی اداره حرمین شریفین را ندارند/ چرا احتمال طوفان ندادند؟!



اخبار,اخبار اجتماعی,حادثه مسجد الحرام

آیت الله مکارم شیرازی با ابراز تاسف از حادثه مسجد الحرام تاکید کرد: کدام عقل سلیم اجازه می دهد در بالای مسجدالحرام در ایامی که میلیون ها نفر برای زیارت می آیند جرثقیلی باشد که یک طوفان باعث سقوط آن شود و 290 نفر زخمی و کشته شوند.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی امروز شنبه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با ناگوار خواندن حادثه سقوط جرثقیل که منجر به کشته و زخمی شدن 290 نفر از زائران در مسجد الحرام شده این حادثه را تسلیت گفت و برای آمرزش روح شهیدان این حادثه فاتحه قرائت کرد.

این مرجع تقلید با بیان این که این حادثه نشان می دهد که آل سعود توانایی اداره حرمین شریفین را ندارند، از بی تدبیری مقامات سعودی انتقاد و تصریح کرد: کدام عقل سلیم اجازه می دهد در بالای مسجدالحرام در ایامی که میلیون ها نفر برای زیارت می آیند جرثقیلی باشد که یک طوفان باعث سقوط آن شود و 290 نفر زخمی و کشته شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که در معماری ها و ساخت و سازهای معمولی نیز کنار جرثقیل ها علامت خطر زده اند تا هشداری برای رهگذران و مردم باشد، خطاب به مقامات عربستان سعودی تصریح کرد: در این مکان که میلیون ها نفر می آیند، شما نه یک جرثقیل بلکه تعداد بسیاری جرثقیل گذاشته اید و بدون این که به علائم ایمنی توجه کنید جان مردم را به خطر می اندازید.

وی تصریح کرد: حداقل در این یک ماه آنها را جمع کنید و بعد دوباره سرکار کنید؛ این چه عقل و چه مدیریتی است؟ مسجدالحرام حرم امن است و نباید بر اثر بی تدبیری این همه حاجی شهید و مجروح شوند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به بهانه هایی که مقامات سعودی در این باره مطرح کرده اند، یادآورشد: می گویند طوفان آمد؛ در حالی که باید به آنها گفت شما باید احتمال طوفان را بدهید و برای آن تدبیر و راه چاره اتخاذ کنید؛ همه کسانی که ساختمان می سازند احتمال خطر می دهند، هشدار می دهند و می نویسند، این دلیل بر ناآگاهی است.

وی همچنین از ساخت و سازهای اطراف مسجد الحرام و برج های بسیار بلند که ابهت و شکوه این مکان مقدس را تحت الشعاع قرار داده انتقاد و ابراز تاسف کرد و گفت: هر کجا که یک بنای مهم مذهبی یا غیر مذهبی یا باستانی وجود دارد شهرداری های آن مناطق به دلیل اهمیت آن بنا اجازه نمی دهند که ساختمانی مرتفع تر از آن ساخته شود.

این مرجع تقلید تاکید کرد: متاسفانه در اطراف مسجد الحرام بناها و برج هایی ایجاد کرده اند که ده ها مرتبه بالاتر از مسجدالحرام است، و برج ها و ساختمان های سر به فلک کشیده عظمت و شکوه این مکان مقدس را تحت الشعاع قرار داده است.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: این چه درایتی است که شما دارید؟ عیب کار این است که اینها حرمین شریفین را گویا ملک شخصی خودشان می دانند و هر طوری خواستند عمل می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: باید با بزرگان و علمای اسلام مناطق دیگر مشورت کنند، این برج ها را ویران کنند و از بین ببرند تا مسجد الحرام ابهت خود را باز یابد، نگذارید یک طبقه بالاتر از آن بسازند.
 
آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: اینها سؤالاتی است که ما داریم که قطعا جواب ندارند، لازم است علمای اسلام در این باره فکر کنند و نصیحت و اعتراض کنند که این راه و روش شما درست نیست که درباره مسجد الحرام عمل می کنید. امیدواریم ان شاءالله خداوند به همه آگاهی کافی بدهد تا بتوانیم از این افتخارات اسلام کاملا پاسداری کنیم و آنها را محفوظ بداریم.

 

اخبار اجتماعی - رسا

 


ویدیو مرتبط :
واکنش آیت الله مکارم به حادثه فرودگاه جده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش آیت الله مکارم به حادثه مسجد الحرام


آیت الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام گفت: این حادثه نشان می دهد آل سعود توانایی اداره حرمین شریف را ندارد؛ کدام عقلی اجازه می دهد که در کنار مسجد الحرام در ایامی که میلیون ها نفر حضور دارند شما جرثقیل به کار ببرید.

خبرگزاری حوزه: آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و شهادت عده ای از حاجیان در این حادثه و با قرائت فاتحه ای اظهارداشت: حادثه مسجد مسجد الحرام که منجر به شهادت عده ای گردید، بسیار دردناک بود.

آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: این حادثه نشان می دهد آل سعود توانایی اداره حرمین شریف را ندارد؛ کدام عقلی اجازه می دهد که در کنار مسجد الحرام در ایامی که میلیون ها نفر حضور دارند شما جرثقیل به کار ببرید.

وی با انتقاد شدید از مدیریت حرمین شریفین افزود: این چه مدیریت و چه هوشی است که حرم امن الهی؛ بر اثر بی تدبیری شما همه حاجی شهید شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که حکام عربستان می گویند، طوفان آمد و این جوری شد گفت: حوادث طبیعی مانند طوفان ها همیشه وجود دارد؛ باید مدیریت کرد و همه هشدار می دهند این دلیل بر سو مدیریت شما است؛ هرکجا بنای مهمی ، مذهبی یا غیر مذهبی ساخته شود به کسی اجازه نمی دهد بیایند و تماشا کنند.

این مرجع تقلید یاد آورشد: هرکجا بنای بزرگی وجود دارد؛ اجازه برج سازی نمی دهند، شما چرا اجازه دادید برج های 50مرتبه ای را ایجاد کنند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که عظمت مسجد الحرام برای جهانیان مشهود است گفت: برج های 50 طبقه اطراف حرم را گرفته و ابهت و عظمت مسجد الحرام را تحت شعاع قرارداده است، آل سعود حرمین شریفین را مال خودشان می دانند؛ این برج ها را ویران کنید با علمای اسلام مشورت کنید تا ابهت مسجد الحرام مشخص باشد.

این مرجع تقلید خطاب به علمای اسلام تاکید کرد: علمای اسلام باید حاکمان عربستان را نصحیت کنند راه و روش اداره مسجد الحرام و حرمین شرفین صحیح نیست و باید تغییر کند.