اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش آیت​الله مکارم به همایش انتخاباتی دولت: اگر می​خواهید کار انتخاباتی بکنید، به مردم دروغ نگویید



واکنش آیتالله مکارم شیرازی به همایش انتخاباتی دولت: اگر میخواهید کار انتخاباتی بکنید، به مردم دروغ نگویید

تدارک برگزاری همایش بزرگی در استادیوم ۱۰۰ هزار نفری آزادی از سوی دولت، مورد انتقاد یکی از مراجع تقلید واقع شد.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش خبرآنلاین، چندی پیش محمد شریف ملک‌زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی از برگزاری جشن تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور با حضور مقام‌های عالی کشور در استادیوم 100 هزار نفری آزادی در 28 فروردین‌ماه خبر داد. پس از آنکه سخنرانی رئیس جمهور در این مراسم نیز اعلام شد، برخی نمایندگان مجلس این همایش را «حرکت انتخاباتی دولت در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری» خواندند.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز صبح امروز در مراسم سوگواری حضرت فاطمه (س) در مدرسه امیرالمومنین (ع) با اشاره به اخبار منتشره در جراید مبنی بر اینکه دولت قصد برگزاری مراسم تقدیر از دستندرکاران سفرهای نوروزی را دارد، گفت: این عنوان خنده داری است که برا یاین همایش برگزیدهاند. وی از برگزار کنندگان خواستند تا به مردم دروغ نگویند و اگر می خواهند کار انتخاباتی بکنند، صراحتا آن را به مردم بگویند.

گفتنی است پیش از این نیز محمدرضا محسنی‌ثانی رئیس کمیته امنیت ملی مجلس با اشاره به شائبه سوء استفاده از امکانات دولتی و عمومی و بیت‌المال برای انتخابات و خلاف قانون بودن آن، گفته بود که اگر این همایش برگزار شود، مجلس هم از بعد سیاسی و هم از بعد هزینه‌ای این اقدام را بررسی خواهد کرد.

محمد آصفری عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم از رنگ و بوی انتخاباتی این همایش سخن گفته و با تاکید بر غیرقانونی بودن آن به باشگاه خبرنگاران گفته بود: مجلس مخالف برگزاری این دست همایش‌هاست، ولی چنانچه این همایش برگزار شود، تحقیق و تفحصی از منابع هزینه‌ای، هدف برگزاری همایش و خروجی همایش برای کشور انجام خواهد شد.

برگزاری همایشهایی همچون «جشن بزرگ هنرمندان» و «درخت دوستی» با حضور اسفندیار رحیم مشایی در اسفند ماه سال گذشته را نیز برخی به همایشهای انتخاباتی از سوی دولت به منظور معرفی نامزد مورد حمایت خود، دانسته و به آن انتقاداتی ار مطرح کرده بودند./خبرآنلاین

 

 

 


ویدیو مرتبط :
اخلاق انتخاباتی از دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدارهای انتخاباتی قالیباف با مراجع؛آیت الله مکارم:کارهای شما تبلیغ غیرمستقیم اسلام است...



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

دیدارهای قالیباف با مراجع؛

آیت الله نوری همدانی:آنچه در شهرداری انجام دادید جز حماسه نیست/آیت الله مکارم:کارهای شما تبلیغ غیرمستقیم اسلام است

محمد باقر قالیباف شهردار تهران و از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در سفری به قم با مراجع عظام تقلید و برخی علماء و شخصیت های برجسته حوزه از جمله حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، امینی و ... دیدارهای جداگانه ای انجام داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهردار تهران با حضور در بیت آیت الله حسین نوری همدانی، با این مرجع تقلید جهان تشیع دیدار  و به ارایه گزارشی از اقدامات شهرداری تهران در طول سال گذشته پرداخت.

 آیت الله نوری همدانی نیز در این دیدار، پس از استماع سخنان شهردار تهران، خطاب به دکتر قالیباف گفت:  آنچه شما انجام داده اید و کارهایی که کرده اید، نام آن را جز حماسه چیزی دیگری نمی توان گذاشت؛  یعنی شما در کارهای خود خلق حماسه کرده اید.

آنچه انجام شده  با توجه به گستردگی کارها و ویژگی هایی همانند شجاعت، قدرت و مدیریت که شما دارید، افتاده است. این اقدامات با تمام ابعاد به دنیا نشان می دهد که در نظام اسلامی ایران، افرادی هستند که توانایی اثر گذاری در همه حوزه ها را دارند.

آیت الله العظمی نوری همدانی با اشاره به اقدامات گسترده ای که در شهرداری تهران انجام شده است، تصریح کرد: صدا و سیما و رسانه ها باید این اقدامات را برای مردم نشان دهند و آن را با گذشته مقایسه کنند تا مشخص شود در گذشته تهران چگونه بوده است و امروز چگونه است؟

در گذشته جنوب تهران بسیار عقب مانده بود در حالی که همین مردم جنوب شهر بودند که در جلسات مذهبی شرکت می کردند و در دفاع مقدس حضور پررنگ داشتند؛ اما شما توجه کردید و جنوب شهر را بهتر از شمال آن ساختید. این کار بسیار قابل تقدیر است.

آیت الله نوری همدانی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی از اقدامات انجام شده تاکید کرد: به شما پیشنهاد می کنم حتما وقت بگذارید و در سیما  به این موضوعات بپردازید و برای مردم  اطلاع رسانی نمایید، چون مردم باید بدانند فردی که حماسه ساز است تا چه حد می تواند نقش آفرین باشد. گزارش های شما مرا به یاد سرلوحه نامه امام علی (ع) به مالک اشتر انداخت.

امیرالمونین (ع) در نامه ۵۳ نهج البلاغه که امروز به صورت منشوری در سازمان ملل موجود است، به چهار نکته مهم اشاره می کند؛ نکته اول همان موضوع حماسه اقتصادی است که آن موقع با عنوان خراج بسیار اثرگذار بود.

جمع آوری درست خراج و توزیع مناسب آن، به شکلی که فقر از میان برود و مردم زندگی مرفهی داشته باشند. اسلام در وهله اول سعی کرده فقر را از بین ببرد، درست بر خلاف اینکه برخی تبلیغ می کنند که اسلام به فکر دنیای مردم نیست و طرفدار فقر است.

آیت الله نوری همدانی افزود: نکته دوم حماسه سیاسی است، امروز دنیا به گونه ای است که اتحادیه اروپا، آمریکا، صهیونیست ها و سلاطین دست نشانده آن ها در کشورهای عربی سعی می کنند به وسیله ایران هراسی و شیعه هراسی با ایران مقابله کنند، زیرا کشور ما را جلوی خود می بینند. در حوزه بین الملل نیاز داریم تا با این ایران هراسی مقابله کنیم.

این مرجع تقلید یادآور شد: سومین نکته تاکید بر تربیت ، ارشاد و اصلاح فرهنگ مردم است تا افراد صالح باشند. یعنی ایجاد جایگاه هایی برای اصلاح فرهنگ و ارشاد که شما در این حوزه کارهای خوبی انجام داده اید. نکته پایانی  در کلام امیرالمونین (ع) نیز آباد کردن مملکت است.

وی همچنین تصریح کرد:  این موارد فرامین اسلام است و  - خدا را شکر - خدمات شما نشان می دهد که در این چهار خصلت موفق بوده اید ؛ به نحوی که تهران امروز با ۲۰ - ۳۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست.

این مرجع تقلید جهان تشیع در ادامه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اشاره و اظهار کرد: کسانی باید در انتخابات آینده کاندیدا شوند که افرادی شجاع، با فرهنگ و حماسه ساز باشند  و بتوانند موضوعات اقتصادی، گرانی، تورم، بیکاری و مسایل بین المللی را حل کنند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به تعدد افرادی که می خواهند در انتخابات شرکت کنند افزود: من به برخی از دوستان پیشنهاد کردم افرادی که برای انتخابات اعلام آمادگی کرده اند، دور هم بنشینند و کریمانه، خالصانه و خاضعانه افرادی را که در میان آن ها شایسته هستند جدا کنند و ببینند چه کسی شرایط لازم را دارد تا به میدان بیاید.

وی ضمن ابراز امیدواری بر اینکه زمینه ای فراهم شود تا حماسه سیاسی مورد نظر رهبر معظم انقلاب محقق شود، افزودند: اینکه 25 نفر کاندیدای انتخابات باشند، باعث تشتت آرا می شود و امیدواریم تقریب در بین این افراد انجام شود. امیدوارم دفعه بعد که شما را می بینم، تبریک این موضوع را بگویم که کسی آمده که جهاد و حماسه را ایجاد کرده است.

آیت الله سبحانی: خدمات شما چشمگیر است

آیت الله سبحانی گفت: پیغمبر اسلام (ص) پیش از ترک دنیا جانشینی که شایسته ایشان باشد را معرفی کردند، شما که امروز این همه خدمات کرده اید نیز خوب است نیرویی که تربیت شده باشد و بتواند کارهای شما را ادامه دهد، معرفی کنید.

آیت الله جعفر سبحانی در دیدار با دکتر محمد باقر قالیباف، با اشاره به فعالیت های صورت گرفته از سوی شهرداری تهران گفت: خدمات  و اقدامات شما در تهران بسیار چشمگیر است و هر کس به این شهر می آید، متوجه این اقدامات می شود.

این مرجع تقلید در ادامه با نقل حدیثی از پیامبر مکرم اسلام (ص) گفت:این حدیث را  آیت الله العظمی بروجردی در روزهای آخر عمر شریف خود نقل کرده اند. حضرت رسول (ص) فرمودند: اگر کار را برای خدا انجام دهید، صراف خدا است . باید رضایت خلق خدا را به دست آورید تا رضایت خداوند حاصل شود.

این مرجع تقلید جهان تشییع در ادامه با بیان اینکه «ما امیدواریم همه مسئولان مثل شما شبانه روز کار کنند و خدمات اسلام را نشان دهند»، تصریح کرد: جهان فکر نمی کند اسلام می تواند کشور را اداره کند، وقتی حضرت امام (ره)، حوزه علمیه و مسئولان آمدند و توانایی اسلام در اداره کشور را نشان دادند، بر کل جهان اثر گذاشت. ۲۰۰ سال است که تبلیغات مسموم علیه ایران در کشورهای اسلامی وجود دارد، اما پیروزی انقلاب اسلامی به الگویی برای دیگران تبدیل شد.

وی با اشاره به در پیش بودن پایان دوره مدیریت شهری در دوره فعلی افزود: پیغمبر اسلام (ص) پیش از ترک دنیا جانشینی که شایسته ایشان باشد را معرفی کردند، شما که امروز این همه خدمات کرده اید نیز خوب است نیرویی که تربیت شده باشد و بتواند کارهای شما را ادامه دهد، معرفی کنید.

آیت الله سبحانی در پایان با اشاره به ساخت مساجد در تهران، بر لزوم ساخت مساجد بزرگ که امکان تبدیل شدن به مراکز اجتماعات بزرگ مردمی باشد را مورد تاکید قرار داد.

پیشنهاد آیت الله مکارم به قالیباف درباره آلودگی هوای تهران

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: شهرداری تهران در حوزه اطلاع رسانی و پیام رسانی فعالیت های گسترده ای انجام داده، اما به نظر می رسد در این حوزه باید اقدامات بیشتری را انجام دهید؛ امروز در دنیا حرف اول را اطلاع رسانی می زند، هرچه در این حوزه سرمایه گذاری کنید بجا و سزاوار است زیرا اطلاع رسانی این اقدامات، تبلیغ غیر مستقیم کارآمدی اسلام است.   

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با محمد باقر قالیباف، اظهار کرد: گزارشی که دادید بسیار تازگی داشت، هم در حوزه فعالیت های عمرانی و آبادانی و هم در حوزه فعالیت های فرهنگی کارهای بسیار خوبی انجام شده است؛ البته همانگونه که خود شما هم بارها اشاره کرده اید، انسان نباید نسبت به موفقیت های خود قانع شود، بلکه باید محیط  وسیع تر و افق گسترده تری را در نظر گرفت تا رشد و موفقیت تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: آنچه انجام داده اید در تاریخ می ماند و جمله کارهای مبارکی که انجام داده اید، باقیات و الصالحات شما است. من نسبت به این اقدامات نگاه دیگری هم دارم، اگرچه همه این فعالیت ها از نظر زیبایی و ظاهری بسیار خوب است، اما به شکل غیر مستقیم یک پیام قوی اسلامی هم دارد؛ وقتی جمهوری اسلامی نبود وضع تهران چگونه بود و امروز که نظام جمهوری اسلامی وجود دارد وضعیت تهران به کجا رسیده است؟ این نشان می دهد بر خلاف نگاه مغرضانه برخی که می گویند اسلام برای دنیا برنامه ندارد، دنیا و آخرت انسان در پناه اسلام آباد می شود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه « آنچه شما انجام داده اید را تبلیغ غیر مستقیم نظام و اسلام می دانم»، گفت: هنگامی که افراد خارجی به تهران می آیند و ایران را می بینند حتما در مقایسه با کسانی که تهران را ندیده اند، نگاه متفاوتی نسبت به جمهوری اسلامی خواهند داشت، این افراد با دیدن این موفقیت ها می فهمند اسلام برای زندگی سالم مردم برنامه دارد و معلوم می شود شهرداری به معنای عمران و آبادانی شهر نیست، بلکه به معنای در نظر گرفتن سلامت جسمی و روحی مردم شهر است.

این مرجع عالیقدر جهان تشییع خاطر نشان کرد: شاید بسیاری از اقداماتی که انجام داده اید در خارج از حیطه کار شهرداری بوده باشد، اما وقتی دیدید کارهای بر زمین مانده متولی ندارد و یا متولی آن به آن ها نمی پردازد، وارد میدان شدید و آن کار را بر عهده گرفتید که این کار بسیار خوبی است. آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی بیشتر اقدامات و خدمات شهرداری تهران، تصریح کرد:  شهرداری تهران در حوزه اطلاع رسانی و پیام رسانی فعالیت های گسترده ای انجام داده، اما به نظر می رسد در این حوزه باید اقدامات بیشتری را انجام دهید؛ امروز در دنیا حرف اول را اطلاع رسانی می زند، هرچه در این حوزه سرمایه گذاری کنید بجا و سزاوار است زیرا اطلاع رسانی این اقدامات، تبلیغ غیر مستقیم کارآمدی اسلام است.

وی تاکید کرد: گاهی ممکن است برخی از تنگ نظران به کارهای شما ایراد بگیرند و بگویند اسراف است؛ باید با اطلاع رسانی کاری کرد که بدانند کارهایی که انجام شده چه اثراتی برای تهران داشته است، چرا که تهران از نظر جغرافیای طبیعی بسته است و زود از نظر آلودگی هوا به مرحله هشدار می رسد،باید مراکزی برای تنفس شهر باشد بنابر این باید بدانند چه اقداماتی برای آن انجام شده تا مردم سالم زندگی کنند.

این مرجع تقلید به معضل آلودگی هوای تهران اشاره و تصریح کرد: پیشنهاد می کنم درباره تهران فکری اساسی شود تا این شهر از بن بست آلودگی هوا خارج شود؛ این حرف هایی که برخی می زنند که باید پایتخت را عوض کنیم، دلیل بر ضعف آن ها و ضعف مدیریت آن ها است. باید خبرگان بیایند، برنامه ریزی کنند، الگو های جهانی را ببینند و بتوانند راهکاری برای این کار پیدا کنند.

 آیت الله مکارم شیرازی همچنین افزود: در رابطه با مسایل فرهنگی نیز دشمن و به یک معنا افراد بی بند و بار، دائما در حال آلوده کردن فضای مجازی هستند و به واسطه سایت ها، شبکه ها و حتی از طریق موبایل در حال سم پاشی بر افکار عمومی هستند؛ بنابر این ما هم باید حرکت خودمان را قوی تر کنیم، باید وارد میدان شویم و این اقدامات را خنثی کنیم.

 وی یادآور شد: در این حوزه باید طبق قاعده میسور در فقه، عمل کنیم؛ یعنی آنچه را که در توان است انجام دهیم و به بهانه اینکه نمی توانیم، نباید حضور خود را متوقف کنیم.

این قاعده در مسایل اخلاقی هم حاکم است و تا جایی که می توانیم باید زمینه امر به معروف و نهی از منکر را فراهم کنیم.

همانطور که از حضور روحانیون در فضاهای مختلف شهری بهره برده اید، با قدرت بیشتری از این امکان استفاده کنید تا حضور افراد دیندار در همه فضاها و اماکن برای مشورت و پاسخ گویی به شبهات فراهم شود. آیت الله مکارم شیرازی در پایان خطاب به قالیباف، گفت: برای شما دعا می کنم، شما را مدیر موفقی می دانم و امیدوارم خداوند توفیق بیشتری برای خدمت به شما بدهد.

اگر در مسایل اقتصادی بهتر عمل می کردیم امروز با مشکل مواجه نبودیم

مدیر حوزه‌های علمیه كشور نیز در دیدار با قالیباف با اشاره به اقدامات و خدمات شهرداری تهران، ابراز داشت: اتفاقات تهران در مقابل چشم همه هست و من - به دلیل نوع کاری که دارم و باید هفته ای چند بار به تهران بیایم - این اقدامات و تلاش ها را می بینم؛ فکر می کنم کمتر کسی باشد که این موفقیت ها را ببیند و به یاد شما نیفتد.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری گفت: انصاف این است که  - در یک جمله بگویم - وضع تهران به گونه ای است که انسان احساس طراوت، شادابی و زندگی می کند و تهران شهری است که برای ادامه زندگی می توان به آن دل بست ؛ این نتیجه برنامه ها و دلسوزی های شما است، اگرچه در تهران با این وسعت و گستردگی مشکلات و مسایلی هم وجود دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به عهد نامه مالک اشتر که حضرت امیر المونین (ع) در آن بر روی چهار نکته تاکید ویژه داشتند، اشاره کرد و گفت: این چهاردستور لازمه یک مدیریت توانمند و قوی، چه در جایگاه شهرداری و چه سایر مسئولیت ها است. نخست توجه به آبادانی شهرها و مراکزی که مردم در آن ساکن هستند؛ یعنی جایی که جلوه های آبادانی آن برای مردم دیدنی باشد. این در مقابل کسانی است که می گویند اسلام به دنیا نمی اندیشد.  یک مقایسه کلی میان قبل و بعد از انقلاب نشان می دهد که سمت و سوی آبادانی چگونه بوده است.

مدیر عالی حوزه های علمیه سراسر کشور یادآور شد: نکته دوم در اینکه، باید توجه کرد  مسئول جامعه فقط مسئول آبادانی نیست، بلکه باید کار فرهنگی را در کنار کار عمرانی انجام داد؛ در غیر این صورت تفاوتی میان ما و کشورهای غیر اسلامی نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری نکته سوم در عهد نامه مالک اشتر را دشمن شناسی عنوان کرد و گفت:  هر حرکتی با یکسری دشمن مواجه می شود، کشور ما با تحریم ها و کینه ورزی ها روبرو بوده و این کشور سال ها مقاومت کرده است. یکی از موضوعات مهم دشمن شناسی و مقاومت کردن است.؛ نکته بعدی اینکه برای عمران و آبادانی چرخه مالی لازم است یعنی گرفتن خراج از مردم و تامین مالی؛ چون تا این چرخه مالی نباشد کاری پیش نمی رود.

آیت الله حسینی بوشهری خطاب به شهردار تهران گفت: خوشبختانه شما جزو موفقین هستید که با پشتکار و دلسوزی، موفقیت های بسیار به دست آورده اید؛ ما برای اداره کشور به این فاکتور ها، یعنی همان دلسوزی، پشتکار و انعطاف پذیری نیاز داریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه «دنیا به ایران به عنوان کشوری که باید الگو باشد نگاه می کند»، ابراز داشت: البته ما نتوانسته ایم آنچه مورد خواست مقام معظم رهبری بوده است را ارایه دهیم، تنها رهنمود های ایشان نیز نمی تواند یک شبه این الگو را بسازد، بلکه مدیران باید گوش به فرمان باشند و به این رهنمود ها عمل کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین اظهار کرد: نکته دیگر غفلتی است که گاهی اتفاق می افتد، باید بدانیم خواستگاه انقلاب حوزه و روحانیت است، نمی توانیم جامعه ای را تعریف کنیم اما خواستگاه اصلی آن را فراموش کنیم. اگر روحانیت و حوزه را از انقلاب منها کنیم، هویت آن از بین می رود.  اگر کسی در دوره دفاع مقدس شهید می شد، با این نگاه بود که امام (ره) نایب امام زمان (عج) است و یک امر تعبدی انجام داده است.

مدیر عالی حوزه های علمیه سراسر کشور در پایان تاکید کرد: خوشبختانه شما به این موضوعات توجه دارید  و امیدوارم بتوانید با حفظ موفقیت های گذشته، گام های موفقیت آمیز بیشتری بردارید.

آیت الله امینی : به صورت جدی وارد صحنه انتخابات شوید  

شهردار تهران که به منظور دیدار سالانه خود با آیات عظام و مراجع تقلید به شهر مقدس قم سفر کرده بود، با حضرت آیت الله ابراهیم امینی، عضو جامعه مدرسین و  امام جمعه قم دیدار در گفت و گو کرد.

 آیت الله امینی در این دیدار خطاب به شهردار تهران، گفت: من پیش از این هم در مورد شهرداری تهران بسیار شنیده ام و نوعا مردم از شما تعریف می کنند، شما شهرداری نمونه و موفق بوده اید؛ اقداماتی که در حوزه فرهنگ انجام داده اید، کارهای بسیار خوبی بوده است و اگر قبلا هم می توانستم حتما از شما تشکر می کردم.

 وی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و لزوم توجه دستگاه های مختلف به آن تصریح کرد: البته کمبود های فرهنگی بسیاری داریم، بخصوص انتظار است در پایتخت جمهوری اسلامی وضعیت از نظر فرهنگ عفاف و حجاب بهتر باشد که این مسئله نیاز به همکاری همه کشور دارد و از توان و عهده شهرداری به تنهایی خارج است؛ من از تلاش های شما تشکر می کنم.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: فرصت را مناسب می دانم تا چند نکته ای را خطاب به تمام کسانی که می خواهند در انتخابات آینده کاندیدا شوند، مطرح کنم. کسی که می آید و انتخاب می شود با انبوهی از مشکلات از جمله مشکلات فرهنگی و اخلاقی روبرو خواهد شد.

یکی از مهم ترین ضعف هایی که داریم، ضعف مسایل اخلاقی است و باید در کل کشور بر روی مسایل فرهنگی و اخلاقی سرمایه گذاری جدی کنیم. امام جمعه قم با بیان اینکه «بیشتر مشکلات ما، حتی گرانی، تورم و ... ناشی از مسایل اخلاقی است»، تاکید کرد: هر کسی که رئیس جمهور می شود و بعد از این دولت بر سر کار می آید، باید این ضعف اخلاقی را جبران کند.به همه کاندیداها توصیه می کنم در تبلیغات خود اخلاق اسلامی را رعایت کنند. 

آیت الله امینی یکی دیگر از مصادیق و مشکلات اخلاقی جامعه را افزایش سن ازدواج جوانان دانست و گفت: این مسایل با دادن یک وام ازدواج حل نمی شود، این یک موضوع اخلاقی و فرهنگی است و باید فکری برای حل این معضل داشت. در این زمینه به برنامه ریزی گسترده و هماهنگی همه دستگاه ها نیاز داریم. 

امام جمعه قم  از گرانی و تورم به عنوان دیگر مسئله مهم جامعه یاد کرد و اظهار داشت:  بخشی از این گرانی و تورم معلول تحریم های خارجی و بخشی هم معلول بی برنامگی، ندانم کاری و اشتباهات ما است؛ اگر در مسایل اقتصادی بهتر عمل می کردیم امروز با مشکل مواجه نبودیم. حل این مشکل خیلی سخت است، باید بررسی کرد علل این گرانی ها چیست و چرا به وجود آمده است.

 وی خاطر نشان ساخت: متاسفانه نتوانسته ایم برنامه اقتصادی منظمی داشته باشیم تا جذب سرمایه گذاری کنیم.آیت الله امینی همچنین عنوان داشت:  فکر می کنیم اگر بخواهیم به قشر فقیر کمک کنیم باید به آن ها پول بدهیم، اما فکر نکرده ایم که این پول دادن باعث تورم می شود. به گونه ای رفتار شده که اگر دولت بعدی هم بخواهد همین روش را ادامه دهد، این مشکلات ادامه پیدا می کند و اگر بخواهد شیوه را تغییر دهد با مشکلات افکار عمومی روبرو می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه «توصیه من به همه کاندیداها این است که راه حل های عملی را به مردم ارایه دهند»، گفت:  کاندیداها صادقانه بگویند مشکلات چه هست و تا چه حد می توانند این مشکلات را حل کنند. مردم ما نیز تیزهوشند؛ اگر برنامه ها را بشنوند و امیدوار شوند حتما همکاری می کنند.

آیت الله امینی در ادامه به برخی تخریب های انتخاباتی در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: انشالله دیگر شاهد تخریب چهره دیگران که در دوره گذشته بود، نباشیم؛ در دوره قبل مناظره ای داشتیم که خیلی بد بود، ای کاش واقع نشده بود و ای کاش اگر قرار شد مناظره ای هم باشد، صدا و سیما مناظره واقعی پخش کند و نه تخریب ها را.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: ما دارای رهبری آگاه و روشنی هستیم که  حامی افرادی هستند که کار می کنند. امام جمعه قم در پایان سخنان خود خطاب به قالیباف، گفت: از شما می خواهم تا به صورت جدی وارد صحنه انتخابات شوید و پیش قدم در راه این مسایل باشید. نتیجه هم هرچه شد با خدا است./مهر