اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنش آمریکا به اظهارات احمدی نژاد



 

 

 

 

واکنش آمریکا به اظهارات احمدی نژاد

 

واکنش آمریکا به اظهارات احمدی نژاد: در بخش هایی از حکومت ایران علاقه به گفتگو وجود دارد

کراولی در جمع خبرنگاران گفت : " ما حاضریم با ایرانی ها در هر زمان و در هر مکانی در چارچوب گروه 5+1 دیدار داشته باشیم ".

مقامات آمریکایی روز گذشته به اظهارات روز دوشنبه محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران درباره گفتگوی رودرروی وی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا واکنش نشان دادند .

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری فرانسه جمع بندی واکنش مقامات آمریکایی  به این سخنان احمدی نژاد در قالب این ادعا مطرح شد که این پیشنهاد در واکنش به فشارهایی است که از ناحیه تحریم های جدید  شورای امنیت ، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به ایران وارد آمده است .

این مقامات به این مساله اشاره ای نکردند که در 5 سال گذشته  این چندمین باری است که احمدی نژاد درخواست گفتگوی مستقیم با رییس جمهوری آمریکا را مطرح می کند .

البته واکنش آمریکایی ها کمی متناقض هم به نظر می رسد چرا که از سویی رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات احمدی نژاد گفت که واشنگتن فکر نمی کند که این پیشنهاد ایران جدی بوده باشد و این در حالی بود که فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با جدی گرفتن این سخنان احمدی نژاد دلیل اصلی این قبیل سخنان را در افزایش فشارهایی دانست که تحریم های جدید شورای امنیت و ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر ایران وارد کرده است .

کراولی در جمع خبرنگاران گفت : " ما حاضریم با ایرانی ها در هر زمان و در هر مکانی در چارچوب گروه  5+1 دیدار داشته باشیم  ".

وی افزود : " ایران ممکن است با تحریم های جدید شورای امنیت ، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دنبال یافتن راهی برای گفتگو با آمریکا باشد ".

وی با اشاره به اینکه با تحریم های جدید هزینه معامله با این کشور افزایش یافته است ضمن تاکید بر این که آمریکا هم  از گفتگو استقبال می کند گفت:" احساس می کنیم که در  بخش هایی از حاکمیت ایران تمایل  به گفتگو با آمریکا وجود دارد ".

کراولی صراحتا اشاره ای به این نکرد که آیا منظورش از بخش هایی در ایران همان احمدی نژاد و طرفداران دولت فعلی است یا نه؟

کراولی از سوی دیگر با ادعای اینکه تشدید تحریم ها توجه ایران را به موضوع گفتگو جلب کرده است افزود که دلیل این ادعایش گفتگوهای اخیر ایران با کاترین اشتون مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز این قبیل اظهارات مقامات ایرانی درباره گفتگو با آمریکا است .

از سوی دیگر رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید روز گذشته در اظهاراتی که با اظها رات کراولی کمی متفاوت به نظر می رسد ، گفت :  "ایران درباره گفتگو در موضوع هسته ای خود چندان جدی نیست."

وی افزود : " ماهمواره گفته ایم که اگر ایران جدی باشد حاضریم بنشینیم و درباره فعالیت های   ممنوع ! هسته ای ایران گفتگو و مذاکره کنیم ".

کراولی افزود : " اما تا کنون جدیتی در طرف ایرانی ( در باب مذاکره )  ندیده ایم .

گفتنی است روز دوشنبه محمود احمدی نژاد رییس جمهوری طی اظهاراتی اعلام کرد که حاضر است در حاشیه سفر شهریور ماه خود به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به صورت رودررو و در مناظرهای تلویزیونی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفتگو کند ...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
اظهارات مشایی در مورد احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش به اظهارات معاون اول احمدی نژاد: وضع کدام مردم خوب است ؟



از آذر ماه سال 89 كه قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرا در آمد تا امروز قیمت نان 600 درصد گران شده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در سر مقاله امروز خود تحت عنوان "از گرانی نان تا دادگاه سه هزار میلیاردی " ، به اظهارات معاون اول احمدی نژاد واکنش نشان داد.

در این سرمقاله آمده است:

درست هنگامی كه معاون اول رئیس‌جمهور اعلام كرد: "وضع اقتصادی مردم خوب است" قیمت رسمی نان نیز گران شد.

یك احتمال اینست كه چون مدیران ارشد دولتی فكر می‌كنند وضع اقتصادی عامه مردم خوب است، از نظر آنها اشكالی وجود ندارد كه نان گران شود و البته سایر اقلام مورد نیاز مردم نیز هر روز با قیمت گران‌تر عرضه شوند. طبیعی است كه مدیران ارشد دولتی به دلیل اینكه با بقالی و نانوائی و لبنیاتی سروكار ندارند تصورشان این باشد كه وضع اقتصادی مردم خوب است و با همین تصور، در اطاق‌های در بسته و خنك، تصمیم بگیرند نرخ نان را بالا ببرند تا مردم یك روز صبح از خواب بیدار شوند و به نانوائی مراجعه كنند و ببینند برای هر نان سنگك 600 تومان، نان بربری 500 تومان، نان تافتون 300 تومان و نان لواش 160 تومان باید بپردازند.

از طرف دیگر، بانك مركزی نیز همزمان، رسماً اعلام كرده است نرخ تورم در اردیبهشت ماه امسال 2/22 درصد بوده و اخبار دیگری نیز درباره بالا رفتن قیمت‌ها به گوش مردم می‌رسد و در مطبوعات منتشر می‌شود كه نگران كننده است. براساس این اخبار، نرخ كرایه حمل و نقل شهری و بین شهری در ماه‌های اول سال 91 نسبت به سال گذشته 5/15 درصد افزایش داشته، لبنیات چند بار گران شده، انواع میوه با قیمت‌های هر كیلو چند هزار تومان به فروش می‌رسد، مرغ هر كیلو به بالای پنجهزار تومان رسیده، گوشت قرمز با سرعتی حركت می‌كند كه مردم عادی هرچه می‌دوند به آن نمی‌رسند و طبق آمارهای رسمی، قیمت مواد خوراكی و آشامیدنی در فروردین ماه سال جاری 33 درصد افزایش یافته است.

سرانجام این سؤال اساسی به ذهن‌ها راه پیدا می‌كند كه سخن آقای معاون اول رئیس‌جمهور درست است كه می‌گوید "وضع اقتصادی مردم خوب است" یا آمار و ارقام رسمی اعلام شده توسط بانك مركزی درباره نرخ تورم و قیمت‌هائی كه هر روز بالا می‌روند و مردم در زندگی روزمره خود با آن سروكار دارند؟ اگر حقوق كارگران و كارمندان نیز به تناسب تورم و افزایش قیمت نان و گوشت و حمل و نقل و لبنیات و سایر مایحتاج زندگی بالا می‌رفت، شاید می‌شد سخن آقای معاون اول رئیس‌جمهور را بپذیریم كه وضع اقتصادی مردم خوب است، اما در شرایطی كه حقوق‌ها با افزایش اندكی تا آخر سال ثابت می‌ماند و قیمت‌ها هر روز یا هر هفته و یا حداكثر هر ماه رشد می‌كنند و به سرعت بالا می‌روند چگونه می‌توان گفت وضع اقتصادی مردم خوب است؟

آیا مسئولان و مدیران ارشد دولتی خبر دارند كه بسیاری از مردم نمی‌توانند حتی ماه‌ها یك كیلو گوشت خریداری كنند و به خانه ببرند؟ آیا حضرات اطلاع دارند كه مرغ در بسیاری از سفره‌های اقشار ضعیف نایاب است؟ آیا خبر دارند كه مواد لبنی بسته‌بندی شده از یكطرف هر چند وقت یكبار گران می‌شوند و از طرف دیگر از حجم محتوای بسته‌ها كم می‌شود؟ اگر خبر دارند چگونه است كه می‌گویند وضع اقتصادی مردم خوب است؟ و اگر خبر ندارند، چگونه بر مسندهائی تكیه زده‌اند كه اولین مسئولیت صاحبان آنها آگاهی از وضعیت معیشتی مردم و رسیدگی به آن است؟

به گران شدن نان برگردیم و این نكته را یادآور شویم كه از آذر ماه سال 89 كه قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرا در آمد تا امروز قیمت نان 600 درصد گران شده است.

یك نان سنگك قبل از شروع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 100 تومان بود و اكنون 600 تومان است. میزان افزایش حقوق كارمندان و كارگران در این یكسال و نیم كه قیمت نان 6 برابر شده چقدر بوده است؟ ایكاش این گرانی فقط مربوط به نان بود. آمارهای جدید اعلام شده توسط بانك مركزی نشان می‌دهد كلیه اقلام مورد نیاز مردم مشمول تورم و افزایش قیمت هستند. بگذریم از سكه و دلار و سایر ارزها كه هر روز گران‌تر می‌شوند و آثار تورمی آنها، برخلاف ادعای مسئولان دولتی، در كلیه بخش‌های مربوط به معیشت مردم نمایان است.

دولتمردان باید به این نكته توجه داشته باشند كه آثار سوء افزایش سرسام آور قیمت‌ها به محرومیت اقشار ضعیف از تغذیه مناسب محدود نمی‌شود، بلكه آثار اجتماعی و فرهنگی خطرناكی دارند كه بسیار مهم‌تر و غیرقابل جبران هستند. افزایش بیكاری، بالا رفتن آمار طلاق، گسترش فساد و فحشا و بحران‌های اخلاقی از عوارض مستقیم گرانی‌ها هستند. غفلت از این عوارض خطرناك، مشكلات فرهنگی بزرگی را پدید می‌آورد كه هویت جامعه اسلامی را تهدید خواهد كرد.

گفته می‌شود این گرانی‌ها در چارچوب اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها صورت می‌گیرد كه چاره‌ای جز اجرای آن نیست. پاسخ اینست كه اولاً نادرست اجرا كردن قانون است كه این مشكلات را پدید آورده نه اجرای آن و ثانیاً حتی اگر یك قانون دارای عوارضی است كه با مصالح عموم مردم منطبق نیست، باید در خود قانون تجدیدنظر شود و یا مكمل‌هائی برای آن در نظر گرفته شود كه آن عوارض منفی را برطرف نمایند.

به نظر می‌رسد مشكل اصلی اینست كه دولتمردان و مدیران ارشد از اوضاع اقشار ضعیف بی‌خبرند. آنها به این واقعیت توجه نمی‌كنند كه در یك بخش از جامعه تحت مدیریتشان، جماعتی درحال محاكمه شدن به خاطر سوءاستفاده‌های كلان سه هزار میلیارد تومانی و ماجرای رسوای بیمه و استانداری تهران هستند كه برای غارتگری‌های آنها ارقام ده‌ها و صدها میلیونی اصولاً مطرح نبوده و فقط با ارقام صدها هزاران میلیارد تومانی سروكار داشتند و در بخش دیگر جامعه افراد و خانواده‌های فراوانی حضور دارند كه شب‌ها گرسنه می‌خوابند و در سطل‌های زباله مقداری خوراكی جستجو می‌كنند تا زنده بمانند و كارتن خواب‌هائی وجود دارند كه تا آخر عمرشان باید در آرزوی یك سرپناه چند متری بمانند. اگر به این واقعیت‌های فاجعه بار توجه شود، پاسخ این سؤال كه وضع اقتصادی چه كسانی خوب است؟ روشن خواهد شد؛ باندهای اختلاس سه هزار میلیاردی و پرونده بیمه و استانداری تهران و حامیان آنها! نه آنها كه وقتی نان گران می‌شود، دغدغه تهیه پول نان، خواب را از چشمانشان می‌رباید.../عصرایران