اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واکنشهای داخلی و خارجی به انفجار تروریستی حاره حریک



اخبار,انفجار تروریستی حاره حریک


اخبار بین الملل - واکنشهای داخلی و خارجی به انفجار تروریستی حاره حریک / وزیر بهداشت آمار شهدا و مجروحان را اعلام کرد

اعلام آمار رسمی تلفات انفجار تروریستی در منطقه حاره حریک در جنوب بیروت، واکنش نخست وزیر موقت، سفارت آمریکا در بیروت و مشاور نخست وزیر عراق به این انفجار از جمله خبرهای مربوط به تازه ترین جنایت تکفیریهای مورد حمایت ریاض در لبنان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المیادین، وزیر بهداشت لبنان آمار تقریبا نهایی انفجار تروریستی پنجشنبه بیروت را چهار شهید و 65 زخمی اعلام کرده است.

علی حسن خلیل وزیر بهداشت لبنان در گفتگو با المیادین گزارش داد تعداد شهدای این انفجار تروریستی، چهار نفر و تعداد مجروحان، 65 نفر  است که مجروحان به بیمارستانهای بهمن و الرسول الاعظم(ص) منتقل شده اند تا مداوا شوند.

این رسانه عربی گزارش داد عملیات انتقال مجروحان به بیمارستانها همچنان ادامه دارد. به گفته خبرنگار المیادین، بمب منفجر شده در حاره حریک، حدود 30 کیلوگرم وزن داشت.

خبرنگار المیادین از زخمی شدن شماری از زنان و کودکان در این انفجار تروریستی و انتقال پیکر یک شهید و 9 نفر از مجروحان انفجار تروریستی به بیمارستان الرسول الاعظم(ص) خبر داده است.

مدیر بیمارستان بهمن در جنوب بیروت اعلام کرد پیکرهای سه شهید و همچنین 53 مجروح وارد این بیمارستان شده اند

واکنش سفارت آمریکا
از سوی دیگر شبکه المیادین گزارش داد سفارت آمریکا از طریق تویتر، انفجار تروریستی بیروت را به شدت محکوم کرده است.

نجیب میقاتی نخست وزیر موقت لبنان هم تاکید کرد انفجار حاره حریک(جنوب بیروت) نشان داد که تروریسم هیچ فرقی میان لبنانی ها قائل نیست.

خاطر نشان می شود در پی ترور محمد شطح مشاور ارشد سعدالحریری، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان درباره احتمال دست زدن تروریستهای تکفیری به جنایت در مناطق شیعه نشین در چارچوب تلاش برای شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی هشدار داده بود.

علی الموسوی مشاور نوری المالکی نخست وزیر عراق هم در گفتگو با المیادین اعلام کرد ما انفجار حاره حریک را به شدت محکوم می کنیم.

وی خاطر نشان کرد حامیان تروریسم باید مجازات شوندعدنان منصور وزیر خارجه لبنان تاکید کرد جامعه جهانی باید با تروریسم به طور جدی مقابله کند.

از سوی دیگر، المیادین به نقل از منابع امنیتی لبنان اعلام کرد به احتمال زیاد عامل انفجار تروریستی منطقه حاره حریک یک انتحاری بوده است.

ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه هم با محکوم کردن این انفجار تروریستی خواستار خودداری از اظهارات تنش آمیز و هماهنگی میان دستگاههای امنیتی و نیز تشکیل دولت فراگیر شد.

وی خاطر نشان کرد آنچه ضروری است این است که رئیس جمهوری و مامور تشکیل دولت جدید،فورا رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید را بر اساس فرمول 9-9-6 آغاز کنند.

امین الجمیل رئیس حزب الکتائب هم در گفتگو با شبکه المیادین، انفجار تروریستی جنوب بیروت را محکوم کرد.

به گفته الجمیل، انفجار تروریستی در جنوب بیروت باید سبب عبرت گرفتن سیاستمداران لبنانی شود.

وی افزود سیاستمداران باید با توافق با یکدیگر پیام محکمی برای جنایتکاران ارسال کنند.

امین الجمیل اظهار داشت ما باید با تکیه بر وحدت خود و نهادهای ملی، کشور را نجات دهیم.

حسن فضل الله از نمایندگان فراکسیون پارلمانی حزب الله موسوم به فراکسیون وفاداری به مقاومت هم تاکید کرد این انفجار، بیگناهان را هدف قرار داد و این نوع از تروریسم، تمام لبنان را هدف قرار داده است.

طلال ارسلان رئیس حزب دموکراتیک لبنان هم در واکنش به این انفجار گفت تروریسم بین المللی در لبنان را محکوم می کنم و زمان آن رسیده است تا همه لبنانی ها، عمق توطئه ای را درک کنند که تمام لبنانی ها را بدون اینکه تفاوتی میان آنها قائل شود، هدف قرار داده است.

بهیه الحریری از اعضای فراکسیون المستقبل هم انفجار تروریستی حاره حریک بیروت را محکوم کرد.

شیخ عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان هم با محکوم کردن این انفجار، تاکید کرد این انفجار تروریستی را گروههای تروریستی تکفیری در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به مقاومت و جامعه مقاومت انجام داده اند.

جبهه عمل اسلامی لبنان هم با محکوم کردن این انفجار، از لبنانی ها خواست هوشیاری و وحدت خود را حفظ کرده، زیرا به نظر می رسد طرح جنایتکارانه جهنمی و توطئه ای برای فتنه افکنی میان لبنانی ها در حال اجراست.

ابراهیم الموسوی هم به المیادین گفت انفجار حاره حریک هیچ یک از اعضای حزب الله را هدف قرار نداده است.
 اخبار بین الملل- مهر

 


ویدیو مرتبط :
لبنان:1392/11/01:انفجار قوی درمنطقه حاره حریک درضاحیه-بیروت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همایش رییسان نمایندگی های داخلی و خارجی '‌ایرنا ' آغاز شد



 

 

 

همایش رییسان نمایندگی های داخلی و خارجی '‌ایرنا ' آغاز شد

 

همایش رییسان نمایندگی های داخلی و خارجی '‌ایرنا ' آغاز شد

همایش رییسان نمایندگی های سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در داخل و خارج از كشور امروز - یكشنبه - در تالار وزارت كشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، یكی از اهداف این همایش بررسی راههای تعامل بیشتر و بهتر نمایندگی های ایرنا با ایرانیان مقیم خارج از كشور است.

در این همایش معاون اول رییس جمهوری ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنگوی وزارت امور خارجه سخنرانی خواهند كرد.

ارایه گزارش عملكرد رییسان دفاتر نمایندگی خبرگزاری ایرنا از دیگر برنامه های این همایش به شمار می رود.

همایش رییسان نمایندگی های ایرنا در خارج از كشور تا بیست و هشتم دی ماه در مركز همایش های وزارت كشور ادامه دارد.

** سابقه ایرنا :

در سال 1313 اداره‌ای به نام ً آژانس پارسً در وزارت امور خارجه تشكیل شد تا اخبار كشور را گردآوری و در دسترس مردم و مطبوعات قرار دهد و علاوه بر این دو نشریه ًصبح و عصرً به زبانهای فارسی و فرانسه برای مسوولان و خبرگزاری‌های خارجی وروزنامه‌ها منتشر و ارسال می‌كرد.

آژانس پارس به ترتیب با خبرگزاریهای فرانسه، رویتر، آسوشیتدپرس ، یونایتدپرس و آناتولی قرارداد خبری منعقد كرد و از سال 1332 اخبار خبرگزاریها و رادیو تلویزون‌ها و مطبوعات را به زبانهای مختلف ترجمه و منتشر می‌كرد.

در سال 1342 همزمان با تاسیس وزارت اطلاعات، خبرگزاری به نام ًخبرگزاری پارسً به این وزارت خانه ملحق شد و به صورت 24 ساعته فعالیت خود را آغاز كرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1360 نام سازمان خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر یافت.

** یك خبر چگونه روی خروجی قرار می‌گیرد

اخبار در تهران از طریق خبرنگاران حوزه‌ها، روابط عمومی سازمانها و وزارتخانه‌ها، رابطین خبر، اخبار خبرگزاریهای خارجی و شنود رادیویی و تلویزیونی دریافت و پس از تنظیم بر روی خروجیهای مطبوعات، اقتصادی، ایرنا فارسی، ایرنا انگلیسی و ایرنا عربی ارسال می‌شود و اخبار شهرستانها نیز توسط خبرنگاران و رابطین به دفاتر و سپس به مناطق هشتگانه خبری ارسال می‌شود و توسط سردبیران و دبیران بر روی خروجیهای ذكر شده قرار می‌گیرد.

گردآوری اخبار و گزارشها در شهرستانها زیر نظر هشت منطقه خبری صورت می‌گیرد و هر منطقه تعدادی از استانهای كشور را تحت پوشش قرار می‌دهد. اخبار و گزارشها توسط رابطین خبری و خبرنگاران شهرستانها تهیه و پس از ارسال به منطقه آن را به طور مستقیم بر روی خروجیهای سازمان قرار می‌دهند كه این اقدام به منظور تمركز زدائی و سرعت بخشیدن به ارسال خبرها صورت گرفته است.

فعالیت اداره كل اخبار خارجی به عهده هشت گروه : اروپا و آمریكا، آفریقا و خاورمیانه ، آسیا و اقیانوسیه ، شبه قاره هند و آسیای میانه ، اخبار انگلیسی ، اخبار عربی ، اخبار بین‌المللی فارسی و اخبار خارجی است.

گروه اخبار خارجی مشتمل بر سه بخش شنود صوتی و تصویری، ترجمه اخبار خارجی و شبكه اطلاع‌رسانی جهانی (اینترنت) به صورت 24 ساعته، 23 فرستنده رادیوئی و 13 فرستنده ماهواره‌ای را بر روی نوارهای ویدئویی و صوتی مغناطیسی ضبط می‌كند. فرستنده‌های رادیویی روزانه در 85 نوبت شنود می‌شود و این برنامه‌ها علاوه بر زبان فارسی به زبانهای انگلیسی، عربی و فرانسه نیز ترجمه می‌شود. همچنین اخبار خبرگزاریهای مهم جهان و شبكه جهانی اینترنت نیز در این گروه مورد بررسی قرار می‌گیرد و خبرهای مهم از آنها استخراج می‌شود.

** مناطق خبری خارجی ایرنا

مناطق خبری ایرنا در خارج از كشور شامل منطقه خاورمیانه و آفریقا به مركزیت بیروت، منطقه اروپا و آمریكا به مركزیت لندن، آسیا و اقیانوسیه به مركزیت كوالالامپور و دفتر ارشد هند كه پوشش خبری آسیای میانه و شبه قاره را به عهده دارند خبرهای تهیه شده در 30 دفتر خارجی ایرنا و اخبار رابطین خبری و خبرنگاران آزاد ایرنا در سراسر جهان را به طور مستقیم بر روی خروجیها ارسال می‌كنند.

همكاری با خبرگزاریهای خارجی و منطقه‌ای ایرنا در راستای مبادله خبر و عكس با خبرگزاریهای خارجی و منطقه‌ای همكاری به صورت قراردادهای انحصاری پایا پای و فروش خبر و عكس دارد كه عمر این همكاری با برخی خبرگزاریها به دهها سال می‌رسد.

این قراردادها كه قبل از انقلاب فقط با خبرگزاریهای غربی بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با خبرگزاریهای آسیائی و منطقه را نیز شامل شد. عضویت سازمان خبرگزاری در مجامع بین‌المللی.ایرنا در مجامع مهم بین‌المللی تلاشهایی در جهت راه‌اندازی و تقویت مجامع خبری منطقه كرد كه بسیاری از این تشكلهای خبری مرهون تلاشهای این سازمان است.

ایرنا در زمان حاضر در اكثر گردهماییهای حرفه‌ای نقش تعیین كننده‌ای در مصوبات و تصمیمات ایفاء می‌كند.

ایرنا در مجامع بین‌المللی همچون خبرگزاری بین المللی اسلامی (IINA) سازمان خبرگزاریهای آسیا و اقیانوسی آرام (OANA) خبرگزاری‌های غیر متعهد (NANAP)خبرگزاری اوپك (OPECNA)، اتحادیه خبرگزاریهای دریای خزر(ACSNA) وخبرگزاری‌ اكو (ECONA) عضویت دارد و ریاست دوره‌ای چندین اجلاس مجامع بین‌المللی را به عهده داشته و دارد.

ایرنا در جهت تحقق سیاستهای خود فعالیتهای ذیل را به انجام رسانده است.

انتشار اخبار كشورهای جهان بخصوص كشورهای اسلامی، جهان سوم و كشورهای حوزه آسیای میانه و توسعه روابط خبری با جهان ، شركت فعال در كنفرانسها و مجامع حرفه‌ای و دیدار از خبرگزاریها، عقد قرارداد دو جانبه و چند جانبه با بیش از 70 خبرگزاری كشورهای خارجی برای مبادله مستقیم اخبار به ویژه با كشورهای مسلمان دوست و همسایه، تقویت دبیرخانه و تداوم ریاست خبرگزاریهای كشورهای عضو جنبش عدم تعهد، ایجاد ائتلاف آكسنا (خبرگزاری‌های حاشیه دریای خزر) و ریاست نخستین دوره آن، مشاركت در ایجاد و ریاست دوره‌ای خبرگزاریهای عضو سازمان همكاری اكو (اكونا) و ریاست خبرگزاریهای كشورهای آسیا و اقیانوس آرام تا سال 2000...../تحلیل:ایرنا