اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وام 3 میلیونی ازدواج چقدر با هزینه های آن همخوان است؟



اخبار,اخباراجتماعی,وام ازدواج

گزارشی از از هزینه های کمرشکن ازدواج
وام 3 میلیونی ازدواج چقدر با هزینه های آن همخوان است؟

 

این روزهازوجی نیست که زیر هزینه‌های کمرشکن ازدواج بتواند با خیالی راحت و بدون قسط و قرض وارد زندگی زناشویی‌اش شود. این است که تا پا به خانه مشترک برسد منجلاب قرض‌ها و قسط‌ ها خودشان را در محضر زندگی مشتر نشان داده و همه چیز پای زوج تمام خواهد شد.

 

این است که ازدواج به زعم برخی از جوانان چندان شیرین نیست که هیچ، خیلی هم سخت و دردآور است.اما به واقع هزینه یک ازدواج معمولی چقدر برای زوج‌ها تمام می‌شود؟


تالار و لباس
در محدوده خیابان جمهوری، اجاره لباس عروس از 600 هزار تومان شروع می‌شود. این لباس‌ها معمولا مورد پسند بسیاری از عروس‌ها نیست و جنس نامرغوبی هم دارد. لباس عروس تا یک میلیون و 400 هزار تومان هم هست. این است که برخی لباس عروس دیگران را می‌خرند یا اجاره می‌کنند.

 

اینطوری ممکن است لباس عروس 550 هزار تومان هم تمام شود؛ اما اگر قصد کرایه لباس را داشت باید بیش از یک میلیون تومان هزینه کنید.  از طرفی هزینه‌های تالارهای عروسی بسیار بالاست.  قیمت یک نوع غذا همراه با سالاد و نوشابه برای هر فرد 15 هزار تومان در یک تالار معمولی تمام می‌شود.

 

همه تالارهای عروسی ورودی هم دریافت می‌کنند که قیمت آن در شب‌های جمعه و اعیاد تعطیل بیشتر می‌شود. در کل باید برای ورودی سالن 300 تا 500 هزار تومان پرداخت. تالارها 100 هزار تومان حق اکو و حتی بابت ورود عکاس و شمع روی میز هم مبلغی دریافت می‌کنند. همچنین بابت هر ظرف شیرینی و میوه مجلسی نیز 200 تومان از عروس و داماد گرفته شده وآنان باید 10 درصد حق سرویس و 9 درصد مالیات ارزش افزوده هم بپردازند. تالارها بابت شربت هر فرد 1000 تومان دریافت می‌کنند و یک بار شربت را می‌چرخانند و برای سرو بستنی چند گرمی سنتی به ازای هر نفر هم 2500 تومان طلب می‌کنند .

 

در حالیکه جای سوال است که گالن شربت پنچ لیتری چقدر است که بابت هرمهمان 1000تومان دریافت می‌کنند؟

یا در مورد بستنی، همان ظرف بستنی را از بیرون خریداری کنیم برایمان ارزانتر تمام می‌شود اما در تالارها تحت عنوان (عروسی) انواع و اقسام مبالغ از زوجین دریافت می‌شود! شیرینی عروسی کیلویی 17 هزار تومان است و برای یک مراسم 40 کیلو شیرینی نیاز است. برای میوه 200 نفر هم باید 700 هزار تومان پرداخت. البته به همع این مخارج، انعام‌ها را نیز اضافه کنید؛ شربت، میوه و چاقوی کیک و اسپند و .... که تا پول به آنها ندهید از صحنه خارج نمی‌شوند! تقریبا هزینه 200 میهمان مراسم عروسی، 8 میلیون تومان می‌شود که آن را باید به اضافه 10 درصد حق سرویس و 10 درصد مالیات بر ارزش محاسبه کرد. هزینه میوه و شیرینی برای 200 میهمان هم 100 هزار تومان می‌شود. که گاهی با هزینه فیلمبرداری و ... به 12 میلیون هم می‌رسد.


دسته گل و ماشین عروس و عکاسی وفیلمبرداری
برخی از گل مصنوعی برای دسته گل عروسی‌ استفاده می‌کنند با این حال باید کمِ کم، نزدیک به 50 هزار تومان بابت آن بپردازند و هزینه ماشین عروس هم 200 هزار تومان می‌شود. 7 شاخه گل رز برای دسته گل عروس 120 هزار و 14 شاخه 240 هزار تومان هزینه دارد و برخی گلفروشان از گل‌های شکسته برای دسته گل عروس استفاده می‌کنند تا شاید قیمت مناسب شود.


در حال حاضر آتلیه‌ها کلیپ آشنایی، عکس اسپورت، کلیپ پشت صحنه و عروس می‌سازند و بابت ضبط تک دوربینه، دو دوربینه و استفاده از پروژکتور مبالغ متنوعی دریافت می‌کنند و حتی گاهی راضی به حذف هیچ کدام از این گزینه‌ها نیستند. هزینه 30 تا 40 عکس در باغ و آتلیه بیش از یک میلیون تومان و فیلمبرداری یک میلیون تومان است. البته هزینه کلیپ آشنایی و ورودی باغ جداست. ورودی باغ‌های عمومی 400 تا 500 هزار تومان و ورودی باغ‌های خصوصی 800 تا 900 هزار تومان است. آتلیه 80 هزار تومان ورودی دریافت و برای آلبوم دیجیتال 500 هزار تومان طلب می‌کند و برای هر ساعت ارائه خدمات پس از مراسم تالار 40 هزار تومان اضافه می‌گیرد که در جمع برای خدمات آن باید یک میلیون و 100 هزار تومان بپردازیم. خرج عکاسی و فیلمبرداری برای عروسی 4 میلیون تومان است. هزینه عکس و فیلم اسپرت هم جداست. برای گل زدن ماشین عروسی هم باید حدود 200 هزار تومان پرداخت.قیمت گوسفند شب عروسی هم کمتر از 700، 800 هزار تومان نمی‌شود.


آرایشگاه عروس و داماد
آرایشگاه‌های معمولی در بسته آرایش عروس خود اصلاح ابرو و اپیلاسیون ندارند و آرایش عروس از 600 هزار تومان آغاز می‌شود و برای عروس تاج نامزدی و مواد آرایشی نامرغوب استفاده می‌کنند و وقتی به این مسئله اعتراض می‌کنید با واکنشهایی مبنی بر اینکه پکیج شما معمولی است مواجه می‌شوید! آرایش VIP بیش از یک میلیون تومان است و شامل ناهار، اصلاح، شاین بدن، اپیلاسیون و... عروس می‌شود البته هزینه رنگ مو جداست.

 

این تازه عروس با بیان اینکه هزینه‌های یک عروسی بدین جا ختم نمی‌شود درباره میکاپ داماد هم اضافه می‌کند: این مرحله هم 100 تا 500 هزار تومان هزینه دارد. لباس عروس و آرایش عروس زیر 800 هزار تومان نیست و خرید عروس 3 میلیون تومان خرج بر‌می‌دارد. آرایشگاه‌ها بابت رنگ موی عروس کمتر از 100 هزارتومان نمی‌گیرند. در مجموع هزینه آرایش عروس با خدمات معمولی 550 هزار تومان و داماد 200 هزار تومان می‌شود.


عیدی‌های عروس و حلقه و خرید عروسی
داماد موظف است در هر عید یک قطعه طلا برای همسرش بخرد که هر بار خرج زیادی دارد. هزینه انگشتر نشان هم کمتر از 500 هزار تومان و حلقه کمتر از 800 هزار تومان نیست. هزینه کادوهای هرعید اشک داماد را درمی‌آورد.

 

به همین خاطر برخی دامادها به پسرهای دم بخت توصیه می‌کنند که پیش از ماه محرم و صفر نامزدی و پس از آن عروسی کنند تا مجبور به خرید کادو به عنوان عیدی نشوند. از طرفی هزینه کت و شلوار داماد 450 هزار تومان، کفش و پیراهن 200 هزارتومان، لوازم بهداشتی ، ادکلن و ماشین ریش‌تراش و.... 700هزار تومان و قیمت کیف و کفش و خرید برای عروسی 600 هزار تومان می‌شود.

 

با بیان اینکه رسم است که چند تکه از وسایل خانه را داماد می‌خرد، قیمت یک تلویزیون رنگی معمولی 1.5 تا 2 میلیون تومان، یک فرش ماشینی یک میلیون تومان و یک میز تلویزیون دست کم 400 هزار تومان است. خرید یک تلویزیون برای داماد 2، 3 میلیون تومان هزینه در بردارد، در کل هزینه‌های جهیزیه بر روحیه زن و شوهر تاثیر زیادی می‌گذارد و آنان را مضطرب و عصبی می‌کند.


وام ازدواج 6 میلیون تومانی برای عروس و داماد چه خواهد کرد؟ به محض دریافت وام، حدود 300هزار تومان بابت کارمزد از هر یک از زوجین کسر می‌شود و شاهد پیامک‌های کسر وام هستیم! دریافت وام ازدواج شرایط خاصی دارد. زن و شوهر هرکدام باید یک ضامن معرفی کنند. ضامن‌ها نباید کارمند آموزش و پرورش، بازنشسته یا خبرنگارباشند.

 

ما به علت کم بودن مهریه همسرم و دانشجو بودن مشمول دریافت وام 5 میلیون تومانی برای هریک از زوجین می‌شدیم، اما بانک این وام را به علت کمبود اعتبار به ما نداد. شرایط دریافت وام ازدواج سخت است. هرکدام از زوجین باید دارای یک ضامن و شاغل باشند و زنان خانه‌دار باید دو ضامن معتبر معرفی کنند. با این حال وام ازدواج تنها کفاف بخش کوچکی از هزینه‌های ازدواج را می‌دهد.

 

ازدواج آسان دروغ است و دیگر کسی آن‌ را باور نمی کند. واقعیت این است که همگان از کاهش آمار ازدواج نگران هستند اما هیچ کس برای حل این مشکل اقدامی عملی نمی‌کند. خرج و مخارج زوجهای جوان فقط مربوط به مراسم عروسی نمی‌شود بلکه جهیزیه و تهیه مسکن را هم شامل می‌شود که هر کدام از این موارد برای دختر و پسر و خانواده‌هایشان میلیون‌ها تومان خرج در بر می‌دارد.

 

با وام 3 میلیون تومانی و دستمزدهای یک میلیونی جوانان می‌توان چند درصد از این مخارج کمرشکن را تامین کرد؟ در این شرایط چگونه می‌توان توقع داشت که جوانان به ازدواج تشویق شوند؟

 

اخباراجتماعی - راه مردم


 


ویدیو مرتبط :
مقایسه وام ۲۵ میلیونی خودرو و وام ۳ میلیونی ازدواج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعطای وام پنج میلیونی ازدواج از سال 90



 

 

 

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان ملی جوانان از اعطای وام ازدواج پنج میلیون تومانی از ابتدای سال 90 به زوجهای جوان خبر داد.

پرویز کرمی در گفتگو با مهر افزود: براساس وعده رئیس سابق سازمان ملی جوانان مبنی بر افزایش میزان وام ازدواج و اعلام بانک مرکزی مبلغ وام ازدواج به زوجهای جوان افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته به هر زوج چهار میلیون تومان تعلق می گرفت، گفت: با مصوبه جدید یک میلیون تومان به مبلغ وام اضافه شده به طوری که به هریک از زوجین دو میلیون و 500 هزار تومان اختصاص پرداخت می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان ملی جوانان تاکید کرد: این افزایش به منظور ارائه تسهیلات ازدواج به زوجهای جوان انجام شده و در ابتدای زندگی برای تامین بخشی از نیازهای زندگی آنان مفید است.

در حال حاضر 12 میلیون نفر از جوانان در سن ازدواج قرار دارند این درحالی است که سالیانه تنها یک میلیون ازدواج در کشور انجام می‌شود و در صورتیکه شرایط و تسهیلات لازم برای ازدواج جوانان فراهم شود هر ساله تعداد زیادی از جوانان ازدواج می کنند..../ تحلیل : عصر ایران