اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وام مسكن، پول چند متر خانه در تهران است؟



   وام مسكن,وام مسكن91,مقداروام مسكن,وام مسكن در تهران

 

وام مسكن، پول چند متر خانه در تهران است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هفته گذشته سرانجام پرونده افزایش وام خرید مسكن به 25 میلیون تومان با این استدلال كه این افزایش به بالا رفتن قیمت دامن می‌زند، مختومه شد. حال این پرسش مطرح است كه آیا لغو افزایش وام خرید مسكن تا 25 میلیون تومان می‌تواند از افزایش قیمت مسكن جلوگیری كند؟ و وام 20 میلیون تومانی چه سهمی از قیمت مسكن را پوشش می‌دهد؟

 

به گزارش انتخاب به نقل از خبر، در سال گذشته بحث افزایش وام خرید مسكن تا سقف 25 میلیون تومان مطرح و با واكنش منفی وزیر راه و شهرسازی همراه شد. نیكزاد در اسفند ماه گذشته عنوان كرد افزایش سقف وام مسكن به افزایش قیمت مسكن منجر می‌شود و تاكید كرده بود كه دولت توانسته است از افزایش قیمت مسكن جلوگیری كند.

 

حال سئوال اینجاست كه آیا واقعا عدم افزایش سقف وامهای مسكن می‌تواند به مهار قیمت مسكن در كشور منجر شود؟

 

بنا بر این گزارش، در بازار مسكن ایران یك اصل وجود دارد؛ نوسان قیمت همیشه از پایتخت آغاز می‌شود، یعنی زمانی كه دولت بتواند قیمت مسكن را در تهران مهار كند، می‌تواند از ثبات قیمت در تمامی نقاط شهری كشور مطمئن باشد.

 

متوسط قیمت یك متر مربع آپارتمان مسكونی در شهر تهران بنا بر گزارش‌های مركز آمار ایران در پایان تابستان سال 90 به رقمی معادل دو میلیون و 80 هزار تومان رسیده (رقمی كه در مقایسه با تابستان سال 89 معادل 19.5 درصد رشد پیدا كرده است)، یعنی به عبارت ساده‌تر وام 20 میلیون تومانی براساس آمار مركز آمار ایران معادل 10 متر مربع فضای مسكونی در شهر تهران ارزش پیدا می‌كند و این در حالی است كه بر مبنای گزارش مركز آمار ایران وام 18 میلیونی در سال 85 در شهر تهران ارزشی معادل 22 متر مربع فضای مسكونی را فراهم می‌ساخت، كاهش 56 درصدی توان خرید وام مسكن طی 5 سال اتفاق افتاده است.

البته توان خرید وام‌های 20 میلیون تومانی و حتی 25 میلیون تومانی در كلان شهرهای كشور در حال حاضر و با فاصله 6 ماهه از گزارش مركز آمار به زیر 9 متر مربع رسیده و با در نظر گرفتن این نكته كه متوسط متراژ ساخت و ساز در كشور در حدود 120 متر مربع برای هر واحد مسكونی است، وام‌های 20 میلیون تومانی در عمل تها می‌توانند پوشش دهنده 7 تا 8 درصد كل قیمت یك واحد مسكونی باشد. طنز ماجرا این است كه در قراردادهای بانكی وام 20 میلیونی تنها به واحدهایی تعلق می‌گیرد كه وام پرداختی زیر 80 درصد قیمت كل شش دنگ آنها باشد، یعنی اگر بانك‌ها بخواهند در شهرهای بزرگ وام مسكونی معادل شرط 80 درصد بهای واحدها را تامین كنند باید سقف وام‌های خرید را تا 5 برابر افزایش دهند.

 

بنابراین باید گفت افزایش 5 میلیون تومانی و رسیدن این سقف به 25 میلیون تومان هم نمی‌تواند در سطوح قیمتی شهرهای بزرگ تاثیر داشته باشد و شاید تنها در شهرهای كوچك به رونق بازار بینجامد، یعنی شهرهایی كه ساكنانش مانند كلان شهرها با معضل مسكن مواجه نیستند و رونق ساخت وساز هم به طور حتم به افزایش فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق منجر می‌شود و نه دلالی كه در شهرهای بزرگ شاهد آن هستیم.

 

نكته قابل تامل دیگر آنكه اگر وزیر راه و شهرسازی به دنبال اصلاح بازار مسكن و رفع مشكل مردم است، باید تمهیداتی داشته باشد كه در شهرهای كلان تناسبی بین توان خرید اقشار كم درآمد و قیمت مسكن ایجاد شود كه یكی از این راه‌ها افزایش سطح وام‌های بانكی است، ولی به نظر می‌رسد ترس از جهش قیمت‌ها باعث شده مدیران وزارت راه و شهری سازی دست به عصا حركت كنند.

در نهایت می‌توان گفت دلیل اصلی مخالفت وزیر مسكن با افزایش سقف وام‌های خرید مسكن بیش از آنكه ناشی از نگرانی نسبت به وضعیت قیمت‌ها در بازار مسكن باشد، ناشی از این واقعیت است كه توان وام‌های بانك‌های كشور در حال حاضر به شدت محدود شده و وام‌های خرید مسكن بنا به اعتراف خود بانك‌ها كم ریسك‌ترین و تضمین شده‌ترین وامهای پرداختی است، این وامها با توجه به آنكه اكثرا توسط مصرف كنندگان نهایی مسكن اخذ شده و همه آنها با وثیقه ملكی آن چندین برابر ارزش وام تضمین شده، ریسك عدم بازگشتی در حد صفر دارد و به مانند بیمه شخص ثالث برای بیمه‌ها یك درآمد تضمینی تلقی می‌شوند.

 

اگر سقف وام‌های خرید افزایش پیدا می‌كرد با توجه به تمایل بانك‌ها به پرداخت وام خرید به جای وام ساخت؛ تامین منابع بانكی برای اجرای طرح‌های ساخت مسكن به خصوص طرح‌هایی مانند مسكن مهر می‌توانست با مشكل جدی مواجه شود، بنابراین به نظر می‌رسد نیكزاد به بهانه افزایش قیمت تلاش كرده است كه بانكها را از ورود به این بازار منع كند، ولی آیا این سیاست می‌تواند به نفع مردم و بازار مسكن كشور تمام شود؟ سئوالی است كه نمی‌توان به آن پاسخی قطعی داد./انتخاب


ویدیو مرتبط :
90% پول خانه را وام میدهند.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وام مسکن برای خرید 6 متر خانه در تهران!


قیمت مسکن از اوایل امسال در سربالایی صعود، خود را بالا کشید به گونه ای که قیمت ها تا 2 برابر و حتی بیشتر نیز افزایش یافت

شبکه ایران: برآوردها نشان می دهد وام کنونی مسکن به طور متوسط در تهران تنها برای خرید 6 متر خانه به کار می اید که با توجه به مقیاس خانه 50 متری برای یک زوج، خریدار باید 7 برابر این میزان با خود پول داشته باشد.

قیمت مسکن از اوایل امسال در سربالایی صعود، خود را بالا کشید به گونه ای که قیمت ها تا 2 برابر و حتی بیشتر نیز افزایش یافت.

علت این افزایش قیمت که به گفته بسیاری از کارشناسان، شرایط در بازارهای دیگر از جمله ارز و طلا و هم چنین تورم عمومی ناشی از بالارفتن قیمت داخلی و خارجی مصالح ساختمانی، باعث شده مالکان نسبت به قیمت املاک و دارایی خود با حساسیت چند برابر برخورد کنند، هر چه باشد، خریدار را تحت فشاری مضاعف در تهران برای خرید یک واحد مسکونی قرار داده است.

با نگاهی به وضعیت قیمت های این روزها در بازار، به نظر می رسد قدرت خرید متقاضیان بازار مسکن باید بسیار بالا باشد و خرید واحدهای کوچک و به اصطلاح نقلی هم از عهده خریدار با قدرت خرید متوسط بر نمی آید چه برسد به اقشار ضعیف.

البته اقشار کم درآمد و بخشی از متقاضیان با درآمد متوسط این فرصت را یافته اند که با ثبت نام در شهرهای جدید برای دریافت مسکن مهر قدری از فشار مضاعف بر بازار ملتهب این روزهای مسکن بکاهند.

برای دریافت واحدهای مسکن مهر، پس از تامین آورده توسط متقاضی، 25 میلیون تومان وام به وی اختصاص یافته که انبوه ساز با دریافت آن نسبت به تکمیل ساخت واحد مسکونی اقدام می کند.

اینکه چرا در شهرها وام مسکن با وجود گرانی خانه ها نسبت به واحدهای مسکن مهر، 7 میلیون تومان پایین تر است سووالی است که در شرایط کنونی بازار باید به آن پاسخی روشن داد.

به نظر می رسد وام خرید مسکن به میزان 18 میلیون تومان عملا نتوانسته است خریداران را به خرید واحدها تشویق کند به گونه ای که در چند سال گذشته سهم خانوارهای اجاره نشین، البته در کل کشور، از 24 درصد به 27 درصد افزایش یافته که در استان تهران با توجه به شرایط خاص خود، قطعا این سهم بیشتر از این میزان تغییر را تجربه کرده است.

یک سوم از درآمد خانوارها این روزها در بخش مسکن، هم اجاره و هم خرید، صرف می شود و نقش بسزایی در اقتصاد خانواده ها بازی می کند. همین امر باعث می شود مسوولیت اقدامات کارشناسی در این زمینه برای جلوگیری از التهاب بازار و هم چنین توجه به متقاضیان آن سنگین تر از پیش شود.

لازم به ذکر نیست که در حالیکه قیمت ها در چند سال پیش به شدت در بازار مسکن رشد داشته، وام خرید مسکن تنها به میزان 2 میلیون تومان افزایش یافته است. سیاستی که بانک مرکزی در قبال پرداخت وام مسکن و میزان آن در پیش گرفته است، نتوانسته به متقاضیان بازار خرید مسکن کمک چندانی بکند. به گونه ای که بانک ها وام خودرو را 7 میلیون تومان پرداخت می کردند در حالیکه وام مسکن 18 میلیون تومان است.

نسبت تاثیر این دو وام به مانند گذشته باقی نمانده و این وام مسکن است که عملا کارآیی خود را در برابر واحدهایی که کمتر از 100 میلیون تومان در پایین ترین متراژ ندارند، از دست داده است.

بانک مرکزی: باید بررسی شود

اکنون بانک مرکزی در این باره می گوید: افزایش این میزان وام، بسته به نظر شورای پول واعتبار دارد و باید در آن نهاد مطرح و بررسی شود.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند، وام مسکن در این شرایط در بهترین حالت، تنها 15 درصد از قیمت یک واحد را می تواند پوشش دهد. در کشورهای خارجی وام مسکن تا 90 درصد قیمت ملک را پوشش می دهد.

بیت الله ستاریان کارشناس حوزه مسکن می گوید: این میزان وام برای قیمت هایی مناسب است که یک پنجم ارزش یک متر فعلی باشند، اما در این شرایط که قیمت هر متر به 3 میلیون تومان رسیده، 18 میلیون تومان چه باری می تواند از دوش خریدار بردارد؟

کارکرد وام مسکن به این شکل درآمده که متقاضی باید برای چندین سال (حتی برای 10 سال) پس انداز داشته باشد، به گونه ای که تنها برای اندکی پول، معطل خرید ملک باشد. در آنصورت دریافت این میزان وام می تواند به عنوان پشتوانه و یک ابزار کمکی به کمک وی آید.