اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وال استریت ژورنال : امریکا توقعات خود را پایین آورد؛ توافقنامه با ایران 10 ساله خواهد بود



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,جان کری

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نشست کنگره خطاب به نمایندگان گفت هیچ کس نباید درباره توافقنامه هسته ای با ایران پیشداوری کند زیرا تنها اعضای تیم های مذاکره کننده می دانند که محتوای توافقنامه چیست.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت ایران در آستانه هسته ای شدن قرار دارد.

به گزارش «تیک»، روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت اطلاعات منتشر شده از سوی منابع رسمی نشان می دهند که آمریکا در مسیر دستیابی به توافق هسته ای با ایران، امتیازات بیشتری می دهد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نشست کنگره خطاب به نمایندگان گفت هیچ کس نباید درباره توافقنامه هسته ای با ایران پیشداوری کند زیرا تنها اعضای تیم های مذاکره کننده می دانند که محتوای توافقنامه چیست.

نویسنده گزارش وال استریت ژورنال نوشته است اما واقعیت این است که برخی از مقامات دولت آمریکا بخشی از محتوای توافقنامه هسته ای با ایران را به دوستان روزنامه نگار خود ارائه کرده اند. اطلاعاتی که تاکنون درباره توافقنامه هسته ای با ایران از مجاری مختلف به بیرون درز کرده و منتشر شده است نشان می دهند که آمریکا از بسیاری از خواسته های خود در قبال ایران عقب نشینی کرده است و همین موضوع باعث می شود که ایران در آینده ای نزدیک به یک کشور هسته ای تبدیل شود.

وال استریت ژورنال نوشت اطلاعات جدیدی که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد توافقنامه مورد انتظار با ایران حداقل یک دهه اعتبار خواهد داشت و احتمالا یک دوره پنج ساله هم به این مدت افزوده خواهد شد. بعد از آن به ایران اجازه داده خواهد شد که توانایی خود را در بخش غنی سازی اورانیوم تا هر سطحی که می خواهد توسعه دهد. هر چند از دیدگاه تئوری می توان گفت ایران در آن زمان از تولید سلاح های هسته ای منع خواهد شد اما در آن زمان همه تحریم ها علیه ایران لغو خواهند شد و ایران از توانایی لازم برای غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی برخوردار خواهد بود.

جان کری روز چهارشنبه این موضوع را رد کرد که مدت توافقنامه مورد نظر با ایران تنها ده سال خواهد بود البته وی جزئیات بیشتری هم در این خصوص ارائه نکرد. جان کری در حالی تلاش می کند از افشای جزئیات توافقنامه هسته ای با ایران خودداری کند که برخی از مسئولان دولت آمریکا جزئیات این توافقنامه را به روزنامه نگاران نزدیک به خود ارائه می کنند. همزمان دولت آمریکا تاکید می کند کنگره از حق رای درباره توافقنامه هسته ای با ایران برخوردار نخواهد بود.
نویسنده گزارش وال استریت ژورنال نوشته است کوتاه بودن مدت اعتبار توافقنامه هسته ای با ایران نشان دهنده این واقعیت است که آمریکا و همپیمانان آن خواسته های ایران را پذیرفته اند. دولت آمریکا در ابتدا تاکید می کرد ایران به هیچ وجه نباید از حق غنی سازی اورانیوم برخوردار باشد. اما بعد موضوع غنی سازی نمادین اورانیوم را در ایران مطرح کرد که با بکارگیری حدود پانصد سانتریفیوژ انجام می شد. در ماه جولای گذشته افراد نزدیک به کاخ سفید از موافقت آمریکا با فعالیت سه هزار سانتریفیوژ در ایران خبر دادند. در ماه اکتبر روزنامه لس آنجلس در گزارشی اعلام کرد جان کری پذیرفته است که تعداد سانتریفیوژهای ایران چهار هزار دستگاه باشد.


اکنون تعداد سانتریفیوژهای ایران به شش هزار دستگاه افزایش داده شده است و موضع دولت آمریکا هم این است که تعداد سانتریفیوژهای فعال در این مساله مهمی نیست تنها مساله مهم در این خصوص تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته است. هر چند کیفیت مهم است اما کمیت می تواند خلا ناشی از کیفیت را پر کند. مساله قابل توجه این است که به جای برچیدن برنامه هسته ای ایران که آمریکا در ابتدا بر آن تاکید می کرد به ایران اجازه داده خواهد شد که به توانایی صنعتی سلاح های هسته ای دست بیابد.

وال استریت ژورنال نوشته است جان کری وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفته است هر توافقنامه هسته ای با ایران شامل بازرسی های سرزده بازرسان آژانس خواهد بود. اما جان کری عدم پایبندی ایران را به توافقات قبلی نادیده می گیرد. ماه نوامبر گذشته وی تاکید کرد ایران به تعهدات خود بر اساس توافق اولیه عمل کرده است. اما موسسه علم و امنیت بین المللی که وابسته به هیچ حزب اصلی آمریکا نیست اعلام کرده است ایران بعد از توافقنامه اولیه، مدل های مدرن و پیشرفته سانتریفیوژ را تست کرده است که این اقدام برخلاف توافقنامه اولیه بوده است. در ماه دسامبر شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد ایران همچنان تلاش می کند که مواد غیرقانونی برای راکتور خود در اراک خریداری کند.

 

این راکتور به ایران اجازه می دهد که بتواند پلوتونیوم مورد نیاز بمب اتمی را تولید کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی هم هفته گذشته گزارش داد که ایران همچنان در مسیر بازرسی های بازرسان برای تعیین ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای این کشور مانع تراشی می کند. روز سه شنبه یک گروه تبعیدی مخالف ایران که برای اولین بار وجود مراکز هسته ای مخفی ایران را در سال دو هزار و دو گزارش کرده بود مدعی شد مرکز مخفی دیگری را در ایران کشف کرده است که از آن برای غنی سازی مخفیانه استفاده می شود و نام «لویزان سه» را برای آن تعیین کرد. این ادعا اثبات نشد اما تهران سابقه ای طولانی در ساخت تاسیسات هسته ای مخفیانه دارد.

نویسنده گزارش وال استریت ژورنال نوشت درباره این ایده که آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی یا نهادهای اطلاعاتی غربی می توانند به شکل مناسبی بر پایبندی ایران به تعهدات خود نظارت کنند یا خیر باید گفت سال گذشته شورای علوم دفاعی وزارت دفاع آمریکا در گزارشی اعلام کرد در این خصوص تردید وجود دارد. در این گزارش گفته شده بود از بازرسی های کوچک هم درباره برنامه هسته ای ایران جلوگیری می شود.


 اخبار سیاست  خارجی  - تیک


ویدیو مرتبط :
مصاحبه ساتیا نادلا با وال استریت ژورنال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وال استریت ژورنال : ناتوانی بمب های آمریکا در نفوذ به تاسیسات هسته ای ایران



 

 

 

سایت فردو , پنتاگون

 

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا با انتشار گزارشی نوشت : قوی ترین بمب های ضد تاسیسات زیر زمینی آمریکا که 30 هزار پوند وزن دارند از نفوذ به عمق برخی تاسیسات هسته ای ایران عاجزند.

بر اساس گزارش این روزنامه محافظه کار آمریکایی اخیرا وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) با ارسال گزارشی به کنگره این کشور از مجالس قانونگزاری آمریکا خواسته تا برای ساخت بمب هایی که قادر باشند به عمق تاسیسات هسته ای ایران نفوذ کنند ، بودجه بیشتری در اختیار این وزارت خانه قرار دهد.

بر اساس این گزارش بزرگ ترین بمب ضد تاسیسات آمریکا که با عنوان زره پوش مهمات عظیم از آن یاد می شود و برای حمله به تاسیسات هسته ای کشورهایی چون ایران و کره شمالی ساخته شده ، قادر نیستند به عمق برخی تاسیسات هسته ای ایران که در دل کوهها ساخته شده اند نفوذ کنند.

وال استریت ژورنال می نویسد آمریکا برای ساخت بمب های جدید که قابلیت نفوذ و تخریب بیشتری دارند 330 میلیون دلار هزینه کرده است و اخیرا پنتاگون از کنگره خواسته است 82 میلیون دلار دیگر بدین منظور اختصاص دهد.

لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا روز پنج شنبه در گفتگو با وال استریت ژورنال با تایید این مساله که بمب های ضد تاسیسات موجود در آمریکا قادر به نفوذ به برخی از تاسیسات زیر زمینی ایران نیستند گفت : ما هنوز داریم روی توسعه این بخش از بمب های خود کار می کنیم.

این مقام آمریکایی افزود : بمب های موجود ما قادر به آسیب زدن به تاسیسات زیر زمینی ایران هستند اما قادر به نابودی کامل آنها نیستند ما داریم بمب های خود را توسعه می دهیم و من مطمئن هستم به زودی در این زمینه موفق خواهیم شد.

اماجورج لیتل سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا با رد این مساله که طرح توسعه بمب های جدید ضد تاسیسات زیر زمینی در آمریکا پیامی به کشوری خاص است گفت : توسعه این توانایی در راستای تکمیل کردن توان زرادخانه تسلیحاتی ما است و ارتباطی به کشوری خاص ندارد و ما به سرمایه گذاری در این بخش ادامه خواهیم داد ."

با ابن حال برخی منابع دولتی آمریکا به وال استریت ژورنال گفتند که طرح توسعه قابلیت بمب های ضد تاسیسات زیر زمینی ( بتن شکن) پس از آن انجام می شود که تست های اولیه این بمب ها ظاهرا موفق نبوده اند و مقامات وزارت دفاع آمریکا به این نتیجه رسیده اند که این بمب ها قادر به نفوذ و تخریب برخی از تاسیسات هسته ای ایران از جمله سایت فردو نخواهند بود..../عصرایران