اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واشینگتن پست;خرید آهنربا برای 50 هزار سانتریفیوژ از سوی ایران



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

واشینگتن پست مدعی شد

خرید آهنربا برای 50 هزار سانتریفیوژ از سوی ایران

دیپلماسی ایرانی: ایران اخیرا ده ها هزار آهنربای مخصوص به دست آورده که در سانتریفوژها کاربرد دارد. کارشناسان و دیپلمات ها با مطرح کردن این خبر آن را نشانه ای از تلاش ایران برای توسعه نوعی از فعالیت های هسته ای توصیف می کنند که می تواند راه تولید سلاح هسته ای را کوتاه تر کند.

به گزارش واشینگتن پست، سفارش خریدی که نسخه ای از آن در اختیار کارشناسان هسته ای قرار گرفته حاکی از آن است که  تهران 100 هزار آهنربای حلقه ای شکل به دست آورده که طبق قطعنامه های سازمان ملل صادرات آن به ایران ممنوع است.

اما چین سال گذشته این قطعه ها را به ایران صادر کرده است. هرچند ایران در گذشته نیز از طریق بازار سیاه تجهیزات هسته ای مورد نیاز خود را تامین می کرده، اما ویژگی آهنربای سفارش داده شده و اندازه آن این سفارش خرید را به سفارشی نامتداول تبدیل کرده است. گفته می شود قطعاتی که ایران سفارش داده برای استفاده در 50 هزار سانتریفوژ جدید کفایت می کند که تعداد آن 5 برابر سانتریفوژهای فعال کنونی در ایران است.

خبر خرید این آهنرباها در حالی منتشر می شود که مقامات تهران نصب سانتریفوژهای جدید در تاسیسات غنی سازی نطنز را تایید کرده اند. اقدامی که می تواند به افزایش ظرفیت غنی سازی کمک کند.

یک دیپلمات اروپایی با اشاره به تحولات اخیر در برنامه های هسته ای ایران می گوید ، تهران به سرعت می تواند در برنامه های هسته ای خود پیشرفت ایجاد کند. اما هر گام رو به جلو، شرایط را خطرناک تر می کند. این در حالی است که پیشرفت هسته ای ایران می تواند با افزایش فشار اسرائیل علیه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی همراه باشد. هرچند که به گمان بسیاری از تحلیلگران تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده به سوخت هسته ای که اخیر مورد تایید مقامات تهران قرار گرفته، می تواند زمان را برای ادامه دیپلماسی در قبال ایران افزایش دهد.

مقامات آمریکایی می گویند به نظر می رسد که ایران در ماه های اخیر فهرست بلند بالایی از مواد و تجهیزات حساس هسته ای به دست آورده باشد و دستگیری تعدادی افراد در رابطه با ارسال تجهیزات ممنوعه به ایران می تواند گواهی بر این مدعا باشد.

اما سفارش اخیر ایران برای خرید آهنرباها می تواند حامی از آن باشد که توسعه گسترده تر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی پیش رو است.

دیوید آلبرایت در توجیه اقدام اخیر ایران می گوید که احتمالا ایران قصد دارد تعداد بسیار زیادی سانتریفوژ بسازد. هرچند منابع خبری واشینگتن پست از اشاره به جزئیات خودداری می کنند اما تاکید دارند که تهران از شرکت های پوششی برای خرید تجهیزات ممنوعه استفاده کرده و تلاش می کند نیت واقعی از خرید تجهیزات را مخفی کند.

اولی هاینونن، بازرس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی که پیش از بازنشستگی در سال 2010 در ایران بوده، بر این ابور است که آهنربا های سفارش داده شده در سانتریفوژهای نسل اول کارایی دارند و نمی توان از آنها برای سانتریفوژهای پیشرفته تر استفاده کرد.

با این وجود بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که تهران با اخباری که در زمینه تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت هسته ای منتشر کرده می کوشد خبرهایی از این دست، نظیر خرید آهنربا برای سانتریفوژها و نصب سانتریفوژهای بیشتر در تاسیسات غنی سازی را خنثی کند و به طور کلی می کوشد به خط قرمز مورد ادعای تل آویو نزدیک نشود./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
آموزش خرید فایل های بالای 50 هزار تومان سایت SKP

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چین قرار داد خرید نفت از ایران را تمدید كرد : 460 هزار بشكه در روز



 

 

 

چین قرار داد خرید نفت از ایران را تمدید كرد : 460 هزار بشكه در روز

 

شركت های نفتی دولتی چین قرار داد یك ساله خرید نفت خام از ایران را برای سال 2011 تمدید كرده اند.

دو منبع آگاه در گفتگو با رویترز ضمن اعلام این موضوع گفتند كه پكن در سال 2011 همچنان به عنوان بزرگ ترین خریدار نفت خام ایران روزانه 460 هزار بشكه نفت خام از ایران وارد خواهد كرد.

گفتنی است كه خبر تمدید قرار داد خرید نفت چین از ایران در حالی منتشر شد كه هوجین تائو رییس جمهوری این كشور در دیدار رسمی 4 روزه از آمریكا در این كشور به سر می برد.

دولت چین در سال های گذشته علی رغم فشارهای ایالات متحده روابط نزدیك تجاری خود با ایران را حفظ كرده و در شورای امنیت ملل متحد به همراهی روسیه زهر قطعنامه های تحریمی علیه ایران را گرفته است ، با این حال پكن به تمامی قطعنامه های تحریمی شورای امنیت علیه ایران رای مثبت داده است.

این دو منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفتند كه نوع و میزان نفتی که چین در سال 2011 از ایران وارد خواهد کرد، نسبت به سال 2010، هیچ تغییری نخواهد کرد.

چین در سال 2010  سالانه 460 هزار بشكه از ایران نفت وارد كرده است و پیش بینی می شود در سال 2011 نیز به همین میزان نفت از ایران وارد كند. ایران پس از عربستان و آنگولا سومین تامین كننده نفت خام چین به شمار می رود.

منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند كه بر اساس قرارداد منعقد شده بین شركت نفتی دولتی "ژوهای ژنرونگ " (به عنوان بزرگ ترین كمپانی  خریدار نفت ایران در چین ) و شركت ملی نفت ایران ، این شركت چینی متعهد شده  در سال 2011روزانه 240 هزار بشكه نفت خام از ایران خریداری كند. از سوی دیگر شركت چینی " ساینوپك " كه بزرگترین شركت پالایشگاهی نفت خام در آسیا به شمار می رود، طبق قرار دادی مشابه متعهد شده تا روزانه  220 هزار بشكه نفت خام از ایران وارد كند و با این دو قرار داد  حجم كلی خرید نفت چین از ایران به رقم 460 هزار بشكه در روز خواهد رسید.

واردات نفت خام چین از ایران در سال 2010 در مجموع 10 درصد كاهش داشته است ، اما چین همچنان بزرگ ترین خریدار نفت خام ایران در جهان به شمار می رود.

پس از چین هند با واردات روزانه 400 هزار بشكه نفت از ایران دومین خریدار بزرگ نفت خام ایران به مشار می رود و جایگاه سوم از آن ژاپن می باشد.

چین پس از ایالات متحده آمریكا دومین مصرف كننده بزرگ نفت خام در جهان به شمار می رود...../تحلیل:عصرایران