اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واشنگتن پست: اوباما شیعه است



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,مذهب  باراک  اوباما

روزنامه واشنگتن پست نوشت: طه اللهیبی، نماینده سابق پارلمان عراق روز یکشنبه در فیلمی که در توئیتر منتشر شده بود در سخنانی غیرمعمول توضیح داد که چرا باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تا این حد با شیعیان ایران همکاری می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این روزنامه آمریکایی در گزارشی به قلم آدام تیلور افزود: لهیبی در مصاحبه ای با یک شبکه ماهواره ای عرب زبان توضیح داد اوباما به خاطر وجود اعتقادات شیعی در والدین خود تمایل به همکاری با ایران دارد. این نماینده سابق پارلمان عراق با اشاره به نام حسین، یکی از امام های شیعیان به عنوان بخشی از اسم باراک اوباما این مطالب را بیان کرده است.

احتمالا فریاد اعتراض آمریکاییان با شنیدن این که اوبامای مسیحی اعتقادات مخفی شیعی دارد، بلند شده است.

نتایج یک نظرسنجی که سال گذشته انجام شد نیز نشان می دهد 54 درصد از جمهوریخواهان معتقدند اوباما قلبا به دین اسلام اعتقاد دارد.

پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا هم یک روزنامه ایرانی مقاله های منتشر و در آنها اعلام کرد که نامزد دموکرات انتخابات یک مسلمان شیعه است. البته این روزنامه هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود نداشت زیرا پدر اوباما اهل کنیا بود و در این کشور اکثر مسلمانان سنی هستند.

زمانی که اوباما به ریاست جمهوری رسید برخی مناطق شیعه نشین عراق مانند شهرک صدر بغداد به این موضوع افتخار می کردند.

در آن زمان یکی از اهالی به مجله تایم گفت امروز برای شهرک صدر روز بزرگی است. بسیاری از مردم اکنون احساس می کنند یک برادر در کاخ سفید دارند.

اکنون در سال 2015 که شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق به عنوان نیرویی قدرتمند در جنگ با گروه تندروی دولت اسلامی حضور دارند و اوباما در تلاش است برسر برنامه هسته ای ایران با این کشور به توافق برسد شایعه ها در این زمینه دوباره داغ شده اند.

اللهیبی تنها فردی نیست که اخیرا نظریه شیعه بودن باراک اوباما را مطرح کرده است. محی الدین اللاذقانی، یک نویسنده سوری هم اخیرا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحوار گفت پدر اوباما یک شیعه کنیایی بوده و تمام خاطرات کودکی او با اعتقادات شیعه همراه است.

اللاذقانی تاکید کرد به همین خاطر است که مسئله ایران تا این اندازه برای او اهمیت دارد و نگران ایران، سوریه و تمام کشورهای عرب خلیج فارس است.


  اخبار  سیاست  خارجی  -  صداوسیما 


ویدیو مرتبط :
اعتراض واشنگتن پست به مسابقه کاریکاتور ترامپ در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واشنگتن پست: اوباما باید سکوت را بشکند!



سفر باراک اوباما به آفریقا,تبعیض نژادی,قوانین تبعیض آمیز مواد مخدر درآفریقا

در مورد تبعیض نژادی
واشنگتن پست: اوباما باید سکوت را بشکند!

پس از اعلام حکم تبرئه جورج زیمرمن، باراک اوباما از مردم آمریکا خواست که آرام بمانند و واکنش تندی نشان ندهند. تعداد کسانی که گمان می کردند رئیس جمهوری آمریکا حکم دادگاه را تقبیح کند یا از مردم بخواهد که به نشانه اعتراض به خیابان ها بیایند، بسیار اندک بود اما این انتظار هم نمی رفت که به گونه ای صحبت کند که باعث تاثر دلشکستگی، ناامیدی و خشم آرام بسیاری از مردم آمریکا شود.

به گزارش  فرارو به نقل از واشنگتن پست، در بسیاری از مواقع اوباما از سیاه پوستان خواسته که درک کنند وی در رابطه با موضوع نژاد، مجبور است روی لبه تیغ حرکت کند.
ما تحمل کرده ایم و به سخنرانی های مختلف رئیس جمهور در مورد اهمیت زنان، همجنس گرایان مرد و زن، مردم لاتین و امنیت متحدان مان گوش دادیم. ما جسارت وی در صحبت در مورد گرایشات جنسی طی سفرش به آفریقا را تحسین کردیم.

طی چهار سال گذشته، سکوت کرده ایم؛ برخی راضی بوده اند که حضور اوباما به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاه پوست باعث مهر و موم شدن لب ها و خفه شدن صدای ما شده است. اما اکثراً متقاعد شده بودند که اوباما با ورود به دوره دوم ریاست جمهوری خود افسار نژادی که سیاست به تنش کرده بود، رها می شود.

اما در این دوره سکوت خودخواسته، شاهد نژادی شدن قوانین جنایی مان و جنایی شدن نژادمان بوده ایم. سیاه پوستان همچنان با بی عدالتی و نابرابری مجازات روبرو هستند. افزایش نرخ بیکاری، قوانین تبعیض آمیز مواد مخدر، مجازات های بی تناسب زندان، دسترسی نابرابر به خدمات درمانی و غذای سالم، سیاست های ناعادلانه توقف و تفتیش و شلیک های «تصادفی» به مردان غیرمسلح سیاه توسط پلیس، همه و همه رفتار بی تفاوت یا تحقیرآمیز مسئولان را به دنبال داشته است. به ما گفته می شود که شکایت را تمام کنیم تا بگذرد.

هیچ کس اهمیتی نمی دهد.اما دقیقاً همین مسئله، نکته زندگی کردن در ایالات متحده است. یک نفر باید اهمیت بدهد. مقامات منتخب ما که اولین نفرشان رئیس جمهور است، مسئول گوش سپردن به نیازها، نارضایتی ها، صدای مردم، از جمله مردم رنگین پوست هستند.

به همین دلیل است که تمام رهبران سیاه پوست، از فردریک داگلاس تا مارتین لوتر کینگ ما را ترغیب به صحبت، راه پیمایی، تحمل شجاعانه ضربات شلنگ و شلاق کرده اند تا وجدان مردم آمریکا را در مورد درستی خواسته هایمان برای دستیابی به فرصت برابر و عدالت آگاهی بخشیم.

سیاه پوستان آمریکا امیدوارند که اوباما همان کاری را کند که نسلون ماندلا زمانی که مجبور شد به جرم مبارزه برای آزادی در دادگاه حاضر شود، انجام داد. وی پوستین قبیله ای خود را به عنوان نشان خانواده به تن کرد و رنگ سیاه پوست خود را نشان افتخار می دانست. و زمانیکه از زندان آزاد شد، نه از انتقام و تلافی، که از عدالت و نیاز به جستجوی حقیقت و آشتی صحبت کرد. ماندلا برای همیشه به عنوان شخصیتی برجسته در سالن قهرمانان جهان خواهد ماند چراکه در مقابل دشمنان خود سرخم نکرد و نشکست. اما به دلیل شجاعتش در اینکه از مردمش خواست با حقیقت گذشته شان روبرو شوند، همواره از احترامی ویژه برخوردار خواهد بود.

یک رهبر حتما نباید سیاه پوست باشد تا در دفاع از کسانی که از نابرابری در جامعه شان رنج می برند، صحبت کند. جان اف کندی، رئیس جمهور سابق آمریکا و برادرش رابرت کندی با علاقه بسیار در مورد بایدهای اصلاح نابرابری های آشکاری که سیاه پوستان تجربه می کردند، صحبت کرده بودند. لیندون جانسون، از دیگر روسای جمهور آمریکا با استناد به سرود حقوق مدنی «ما باید غلبه کنیم» از مردم آمریکا خواست که «تمام نشانه های تبعیض و ستم که مبتنی بر نژاد و رنگ است را از این کشور پاک کنند» و قانون حق رای سال 1965 را تصویب کرد.

اما اینکه یک شخص حتما نباید سیاه باشد تا به مسئله تبعیض نژادی بپردازد، بدین معنا نیست که مردم سیاه پوست باید صبر کنند تا یک رهبر سفیدپوست انتخاب شود که آنها بتوانند آزادانه از دولت شان بخواهند که شکایت مشروع شان را جبران کند و التیام بخشد. در این شرایط شدیدا ضروری است که باراک اوباما با جسارت و صداقت در مورد نژاد و نژادپرستی و اینکه چرا ین مسئله هنوز در آمریکا اهمیت دارد، صحبت کند./فرارو