اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واسطه گفت وگوی میرحسین موسوی با آیت الله مهدوی کنی پس از انتخابات ۸۸ چه کسی بود؟



 

حوادث سال 88 , فتنه , میر حسین موسوی

 

عضو جبهه متحد اصولگرایان می گوید در خصوص میانجیگری در مورد حوادث سال 88 گروه های مختلفی با آیت الله مهدوی کنی دیدار کردند.

ابراهیم انصاریان که در کافه خبر حضور یافته بود در پاسخ به این پرسش که چرا تلاش های میانجی گرایانه آیت الله مهدوی کنی در حوادث بعد از انتخابات سال 88 به نتیجه نرسید، با بیان اینکه سال 88 هم ایشان به موضوع حوادث بعد از انتخابات ورود پیدا کردند گفت: طیف های مختلفی با ایشان دیدار کردند. از طیف گروه مقابل آقای آقازاده رابط این کار بودند و از طرف آقای موسوی پیگیری می کردند و بیشتر هم از آن طیف می آمدند. چون طیف های اصولگرا این مساله برایشان روشن بود که این حوادث فتنه است.

وی درباره اینکه پاسخ آیت الله مهدوی کنی به آقایان چه بود؟، اظهار داشت: آیت الله مهدوی کنی دو روش در این زمینه داشتند که یکی این بود که در این موضوع از رهبری تبعیت کردند و مسیری را طی کردند که مقام معظم رهبری داشتند. بحث دومی هم که ایشان با این آقایان مطرح کردند این بود که آقایان نسبت به قانون پذیرش داشته باشند و بپذیرند که انتخابات سالم انجام شده و فرد دیگری از سوی مردم انتخاب شده است و با توجه به اینکه شورای نگهبان بررسی های خود را داشته است، موضوع را بپذیرند و خود را از نظام جدا نکنند. لذا ورود آیت الله مهدوی کنی به حوادث بعد از انتخابات سال 88 این بود که آنها مواضع قانونی را بپذیرند.

داماد آیت الله مهدوی کنی درباره اینکه آیا از طیف اصولگرا کسی به ایشان رجوع نکرد تا برای میانجیگری وارد عرصه شوند، تصریح کرد: بنده یادم نمی آید. البته شاید عده ای می خواستند خدمت ایشان برسند منتها آیت الله مهدوی کنی پیغام دادند که موضع بنده، موضع رهبری است..../خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
آیت الله مهدوی کنی درگذشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله مهدوی کنی: آقایان موسوی و کروبی خراب کردند



آیت الله مهدوی کنی,موسوی و کروبی

آیت الله مهدوی کنی: آقایان موسوی و کروبی خراب کردند/ صلح با کسانی که اظهار پشیمانی نکرده‌اند، درست نیست

اینکه اشتباه آقایان (موسوی و کروبی) عمدی یا غیرعمدی بوده، مهم نیست، بلکه مهم آن است که در مسائل اجتماعی "قبح فعلی" مذموم بوده و قبح فعلی یعنی اینکه یک کار بد باشد، حال اینکه نیت آن خوب بوده یا بد، به آن کاری نداریم و سخن ما این است که آقایان ‌موسوی و کروبی‌ خراب کردند و کار خلافی از آنها سر زده است، حال این اشخاص هر کسی که می‌خواهند باشند؛ فرقی نمی‌کند. آنهایی که در انتخابات 88 و پس از آن خلافی را مرتکب شدند، باید اظهار پشیمانی کنند و گرنه اصلاحی اتفاق نخواهد افتاد.لذا تاکید می‌کنم که "صلح با کسانی که اظهار پشیمانی نکرده‌اند"، درست نیست.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه تفرقه در بین اصولگرایان به نفع کشور و مردم نیست، اظهار داشت: «روش مورد نظر ما ائتلاف است و در آخرین مرحله هم باید یک نظر را که به نفع جمهوری اسلامی و مردم است، در نظر گرفت.»

مدیرعامل و جمعی از مدیران خبرگزاری تسنیم با آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل ‌جامعه روحانیت مبارز دیدار کردند.

گزیده سخنان آیت الله مهدوی کنی در این جلسه به نقل از تسنیم به این شرح است:

فتنه‌گران سال 88, دو اشتباه بزرگ مرتکب شده‌اند، اولین اشتباه بزرگ آنان این بود که با رهبری معظم انقلاب اسلامی به مخالفت برخاستند، با وجود آنکه مقام معظم رهبری در نظام ولایت فقیه و در جمهوری اسلامی با آن صلاحیت‌ها و شایستگی‌هایی که در قانون اساسی هم مشخص شده است، «قول فصل» و «فصل‌الخطاب» است.

دومین اشتباه بزرگ فتنه‌گران را نپذیرفتن نظر اکثریت مردم کشورمان بود.اگر نظر اکثریت مردم در انتخابات برخلاف میل ما بود، حتماً باید آن را بپذیریم و پس از آن اگر به مسئولان و مدیران انتقادی داشتیم، آنرا مطرح کنیم.

اینکه اشتباه آقایان (موسوی و کروبی) عمدی یا غیرعمدی بوده، مهم نیست، بلکه مهم آن است که در مسائل اجتماعی "قبح فعلی" مذموم بوده و «اجتهاد در مقابل نص» خراب کردن موضوع است.

قبح فعلی یعنی اینکه یک کار بد باشد، حال اینکه نیت آن خوب بوده یا بد، به آن کاری نداریم و سخن ما این است که آقایان ‌موسوی و کروبی‌ خراب کردند و کار خلافی از آنها سر زده است، حال این اشخاص هر کسی که می‌خواهند باشند؛ فرقی نمی‌کند.

موسوی و کروبی باید نظر اکثریت مردم را می‌پذیرفتند، امام خمینی (ره) شاخص مهمی را بیان کرده و فرموده‌اند‌ "هر وقت دیدید دشمنان از شما تعریف می‌کنند، بدانید که کار شما خلاف بوده است"، لذا این آقایان با همین شاخص هم می‌توانستند به خلاف بودن اقداماتشان پی برده و راه خود را اصلاح کنند.

یک روایتی و حدیثی هست که من از اول انقلاب تاکنون گاهی در سخنرانی‌‌ها آن‌را می‌خوانم و آن این است که‌ شیطان به حضرت موسی (ع) گفت‌ "بگو لا اله الا الله"؛ حضرت موسی (ع) تعجب کرد و خطاب به شیطان گفت‌ "لا اله الا الله جمله مقدسی است اما چون تو می‌گویی، من لا اله الا الله نمی‌گویم"‌ لذا شیطان اگر به توحید هم دعوت کرد، باید بدانید که وسوسه‌ای در کار او وجود دارد.

امکان ندارد فردی طرفدار امام (ره) باشد اما رفتاری انجام دهد که دشمنان اسلام را خوشحال کند اما متاسفانه شاهد بودیم که در ماجراهای بعد از انتخابات 88، عده‌ای از مدعیان دروغین طرفداری از امام (ره)، دشمن را خوشحال کردند.

آنهایی که در انتخابات 88 و پس از آن خلافی را مرتکب شدند، باید اظهار پشیمانی کنند و گرنه اصلاحی اتفاق نخواهد افتاد. اشتباهات بسیار و پی‌در‌پی توسط آقایان در این ایام صورت گرفته است و به این خاطر نمی‌توان با تعارف و حلوا‌حلوا کردن، قدم برداشت، لذا تاکید می‌کنم که "صلح با کسانی که اظهار پشیمانی نکرده‌اند"، درست نیست.

منظور من از ائتلاف، "یکی شدن" نیست بلکه پرهیز از تفرقه است

اینگونه نیست که بنده هرچه بگویم، کاندیداها گوش کنند و خودم هم برای خودم چنین جایگاهی قائل نیستم اما در هر حال امیدوارم و دعا می‌کنم که خداوند متعال ما را به آنچه ‌صلاح امت است، هدایت کند. من حتی از خداوند می‌خواهم که مخالفین ما را هم هدایت کند؛ آنچه مصلحت است, انجام شود و مطابق خواست بیگانه حرفی نزنیم و عملی نکنیم.

نظر ما در انتخابات "ائتلاف" است و منظور از ائتلاف، یکی شدن نیست، بلکه مراد بنده آن است که همه باید با هم باشند و از تفرقه بپرهیزند، لذا توصیه می‌کنم همه در مسیر وحدت قرار گیرند، هرچند تاکید می‌کنم که معنای وحدت، یکی شدن نظرات و سلیقه‌ها نیست.

تاکید بنده بر "ائتلاف" است نه وحدت به معنای یکی شدن، حتی درباره اصطلاح "وحدت حوزه و دانشگاه"‌ معتقدم که "پیوند حوزه و دانشگاه" عبارت و اصطلاح بهتری است. امام خمینی (ره) که وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند، همواره تاکید می‌فرمودند که دانشگاه باید دانشگاه باشد و حوزه، حوزه. جمعیت‌ها باید مختلف باشند، چه آنکه قرآن نیز می‌فرماید‌ "فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا". به این معنا خود خدا اختلاف را خلق کرده‌ است. "لذلک خلقهم" اختلاف آفریده شده است. رفع این عرصه آن است که افراد و گروه‌ها به هم نزدیکتر شوند، چه وحدت باشد و چه نباشد.

بنده برخلاف برخی که آینده را سیاه‌نمایی می‌کنند، نسبت به انتخابات آینده بسیار خوش‌بین هستم و معتقدم چشم‌انداز کشور، خوب و روشن است./تنسیم