اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

واردات 80 میلیون لیتری بنزین پاتیلی در یک روز/رکورد واردات شکسته شد



اخبار,اخبار اقتصادی,بنزین

80 میلیون لیتر بنزین، چهارشنبه هفته گذشته در حالی وارد شد که رانت های 5 تا 9 دلاری در هر بشکه بنزین وارداتی نصیب دلالان زنجیره‌ای واردات می‌شود.

عملکرد غیر قابل قبول مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در طول دو سال گذشته از فعالیت دولت یازدهم برکسی پوشیده نیست، به طوری که در همان ابتدا شروع فعالیت، ایران که در سالهای گذشته در تولید بنزین خودکفا شده بود تبدیل به وارد کننده بنزین شد.

براساس آمار و اسنادی که بارها در رسانه های مختلف از جمله خبرگزاری فارس منتشر شده است بنزین وارداتی به کشور از هیچ استانداردی تبعیت نمی کند در صورتی که پیش از واردات بنزین تولید داخل دارای استاندارد یورو4 بود.

به هرحال با تصمیم مسئولان وزارت نفت بنزین پاتیلی بی کیفیت جایگزین بنزین با استاندارد یورو4 شد که علت اخذ این تصمیم مشخص نیست.

بارها مسئولان وزارت نفت اعلام کردند، بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو4 است، اما تاکنون سازمان استاندارد که متولی تعیین استاندارد بنزین وارداتی است یک برگ سند در مورد درستی این ادعای مسئولان وزارت نفت منتشر نکرده است.

با این شرایط چندی پیش خبری با عنوان رکورد شکنی وادرات بنزین منتشر شد که واکنش های متعددی را از سوی مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در پی داشت.

براساس اسناد جدیدی که در اختیار داریم، مشخص است این رکورد شکنی ها ادامه دارد، زیرا در روز چهارشنبه هفته گذشته 80 میلیون لیتر بنزین از پایانه های جنوب کشور وارد شده است ، واردات 80 میلیون لیتر بنزین و افزایش 240 درصدی در ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گدشته، در حالی صورت می گیرد که رانت های 5 تا 9 دلاری در هر بشکه بنزین وارداتی نصیب دلالان زنجیره واردات می شود.

اگرچه مسئولان وزارت نفت مدعی هستند، این رقم بنزین های برای یک مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرد و میانگین واردات بنزین به کشور تنها 6 میلیون لیتر در روز است، اما لازم است اعلام کنیم، از ابتدای ماه جاری تا کنون روزانه به طور میانگین 17 میلیون لیتر و از ابتدای سال جاری تاکنون به طور میانگین 8 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.

همچنین باید گفت: مصرف بنزین کشور نیز روند افزایشی دارد زیرا هم اکنون به طور میانگین حدود 80 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود.

این میزان مصرف بنزین و کاهش تولید بنزین در داخل کشور به دلیل از کارافتادگی مدام پالایشگاه امام خمینی اراک به دلیل سو مدیریت در این پالایشگاه موجب شده است تا ذخیره بنزین کشور هنوز در شرایط بحرانی به سر برد، به طوری که حجم ذخیره بنزین کشور حدود 731 میلیون لیتر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که بیش از یک و نیم میلیارد لیتر بود، حدود 780 میلیون لیتر کمبود دارد.

اخبار اقتصادی - فارس


ویدیو مرتبط :
داستان واردات بنزین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رکورد واردات بنزین شکسته شد


با نگاهی به آمار واردات بنزین در دهم آبان‌ امسال، باید گفت تنها در همین روز ۴۰ میلیون لیتر بنزین از پایانه‌های جنوبی وارد کشور شد که یک رکورد در واردات بنزین محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس: در مدت 225 روز گذشته از سال جاری یعنی از ابتدای سال 94 تا پایان دهه اول آبان ماه، به طور متوسط 68 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد رشد داشته است.

این گزارش حاکی است، میزان مصرف بنزین در این مدت نیز حدود 72.5 میلیون لیتر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال 93 حدود 2.7 درصد رشد دارد.

براساس آمار و اسناد رسمی شرکت ملی پالایش و پخش در طول 225 روز گذشته از سال جاری به طور متوسط 8 میلیون 850 هزار لیتر بنزین وارد کشور شده است که دارای رشد 4.4 درصدی نسبت به سال 93 است که بیشترین میزان واردات بنزین به کشور از پایانه‌های جنوب صورت گرفته است.

با نگاهی به آمار واردات بنزین در روز دهم آبان ماه سال جاری باید گفت تنها در این روز 40 میلیون لیتر بنزین از پایانه ها جنوبی وارد کشور شده است که یک رکورد در واردات بنزین محسوب می شود.

این گزارش با اشاره به وضع موجودی ذخایر بنزین در کشور اضافه می‌کند، در 10 آبان ماه  موجودی بنزین کشور  932 میلیون لیتر است که نسبت به روز مشابه در سال گذشته 358 میلیون لیتر کمتر است.