اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هیگ : مذاکره با ایران در هفته های آتی به نتیجه می رسد / روسیه: در مذاکرات ژنو لاوروف اراده سیاسی ...



 مذاکره با ایران درباره موضوع هسته ای

هیگ : مذاکره با ایران در هفته های آتی به نتیجه می رسد / وقت خود را در ژنو تلف نکردیم

وزیر امور خارجه انگلیس امروز یکشنبه اعلام کرد که مذاکره با ایران درباره موضوع هسته ای ظرف هفته های آتی به نتیجه رسیده و توافقی در این زمینه میان تهران و 1+5 به دست می آید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "ویلیام هیگ" امروز در لندن گفت : با وجود نرسیدن به توافق در مذاکرات ژنو، می توان ظرف چند هفته آینده در مورد برنامه هسته ای ایران به توافق رسید.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه افزود : مذاکرات انجام شده در ژنو پیشرفت های زیادی داشت و همه طرف ها را به هم نزدیک کرد و موجب شد تا در آستانه رسیدن به یک توافق باشیم.

هیگ گفت : در پاسخ به این پرسش که این توافق در چه زمانی در هفته های آتی انجام می شود باید گفت که شانس (موقعیت) خوبی برای رسیدن به این توافق وجود دارد.

هیگ که با بی بی سی مصاحبه می کرد، افزود : ما وقت خود را در ژنو تلف نکردیم، اما اساسا با مذاکرات سختی روبرو بودیم. این نکته مهم است که به حرکت ادامه بدهیم. قرارداد روی میز است و می تواند به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه انگلیس در مورد اراده ایران برای حل موضوع هسته ای نیز گفت : احساس می کنم که "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، قصد حل کردن موضوع را داشته باشد. معتقدم که او می خواهد مشکل را حل کند و به همین خاطر وی به ژنو آمده بود تا به توافق برسد.

به اعتقاد هیگ مسلم است که هرگونه مصالحه ای در این رابطه مورد رضایت همه کشورها نخواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق احتمالی با ایران نگرانی های رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را پرطرف می کند یا خیر؟ گفت : آیا این توافقی خواهد بود که همه از آن ابراز رضایت کنند؟ مسلم است که نه زیرا مصالحه باید انجام شود و این امر نمی تواند همه را راضی کند.

پیش از هیگ، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا نیز اطمینان داده بود که ظرف چند هفته آتی کشورهای 1+5 با ایران به توافق خواهند رسید.


-----------------------------------------------------------------
روسیه: در مذاکرات ژنو لاوروف اراده سیاسی برای رسیدن به راه‌حل را خواستار شد

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در جریان مذاکرات هسته‌یی در ژنو از قدرت‌های جهانی و ایران خواست که در یافتن راهی برای حل موضوع هسته‌یی ایران اراده سیاسی نشان دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از نووستی، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در مذاکرات ژنو از طرف‌های گفت‌وگو خواست که نهایت اراده سیاسی را درتلاش برای یافتن راه‌حل مناسب نشان دهند.

وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به مذاکرات فشرده درباره برنامه هسته‌یی ایران که روز شنبه بدون توافق پایان یافت اعلام کرد که طرف‌های گفت‌وگو روی اقدامات اعتمادساز و راه‌هایی برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی ایران تمرکز کردند.

مهر/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مذاکرات منتظر اراده ی سیاسی آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در آستانه مذاکرات ژنو; ظریف خواستار حمایت همه گروه‌های سیاسی از تیم مذاکره کننده ایران شد



صفحه فیس بوک ظری

در آستانه مذاکرات ژنو
ظریف خواستار حمایت همه گروه‌های سیاسی از تیم مذاکره کننده ایران شد

وزیر خارجه کشورمان در تازه ترین مطلب در صفحه اجتماعی خود خواستار حمایت همه گروهها و جناح‌های سیاسی از تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات ژنو شد.

 محمد جواد ظریف در تازه‌ترین مطلب خود در فیس بوک نوشت؛
سلام دوستان
ساعت 9 و ربع شب یکشنبه است و فردا برای مذاکرات 1+5 عازم ژنو خواهم بود. انشاءالله در جلسه افتتاحیه این مذاکرات، چارچوب پیشنهادی ایران برای راه حل هسته ای را ارائه خواهم داد و سپس همکاران من مذاکرات را با اعضای 1+5 ادامه می دهند و در صورت ضرورت من هم مداخله خواهم کرد.

همانطور که قبلا هم گفته ام، فردا تازه شروع یک راه دشوار و نسبتا زمانبر است. امیدوارم تا چهارشنبه بتوانیم در مورد نقشه راهی برای رسیدن به راه حل به تفاهم برسیم. ولی حتی در صورت حسن نیت طرف مقابل، برای توافق در مورد جزئیات و شروع به اجرا احتمالا به یک جلسه دیگر در سطح وزرا نیاز خواهیم داشت.

گرچه ما تلاش خواهیم کرد که در سریع ترین زمان مذاکرات را به نتیجه برسانیم و اجازه ندهیم مذاکره خود به هدف تبدیل شود، ولی نباید فراموش کنیم که تیم مذاکره کننده جدید تلاش دارد روندی که 6 سال ادامه داشته و به هیچ توافقی نیانجامیده است را تغییر دهد.

 

بدون آنکه قصد قضاوت داشته باشم، معتقدم که حتماً مذاکره و تلاش برای رسیدن به تفاهم دشوارتر و پرمخاطره تر از اعلام مواضع صرف است. به همین دلیل نیاز به همراهی داخلی و خودداری از قضاوت های عجولانه و به ویژه اظهارنظرهای سیاسی و جناحی برای این مذاکرات بیشتر از هر زمان دیگری است.

قرار است تیم مذاکره کننده کشورمان و گروه کشورهای موسوم به 1+5 روز سه شنبه و چهارشنبه در ژنو جدیدترین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای را از سر بگیرند./فارس