اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هورمون عشق را بیشتر بشناسید


ترشح هورمون اکسیتوسین در بدن که به نام هورمون عشق شناخته می شود در بدن موجب علاقه مندی و وابستگی افراد به یکدیگر می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: ترشح هورمون اکسیتوسین در بدن که به نام هورمون عشق شناخته می شود در بدن موجب علاقه مندی و وابستگی افراد به یکدیگر می شود.

 هورمون اکسیتوسین پس از زایمان به مقدار فراوان در بدن ترشح می شود.

بر اساس این گزارش، هورمون اکسیتوسین حس اعتماد را در بین افراد افزایش می دهد و باعث زیاد شدن رفتارهای هم نوع دوستی در سطح اجتماعی می شود.

این گزارش حاکیست، سال هاست که علم در حال کاوش منشا عصبی زیستی ماست که دانشمندان یافته اند هورمون عشق در پیوند احساس تعلق مادرانه نقش مهمی دارد و خاصیت مراقبت و محافظت دارد و سبب بروز رفتارهای پرخاشگرانه در بعضی مواقع خاص می شود در کنترل تعاملات اجتماعی نقش دارد و واکنش های ناشی از ترس را کاهش می دهد.

بررسی دانشمندان نشان می دهد: میزان تاثیر گذاری هورمون عشق در مردان بیشتر از زنان است که باعث می شود رفتارهای اجتماعی مردان را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.

نتایج گزارشات نشان می دهد طرز استفاده از این هورمون به صورت استنشاقی است اما اثر آن کوتاه مدت است، اسپری تنفسی هورمون عشق صحبت میان مادر و فرزند و عشق بین انسان ها با جنس هم نوع خودشان و جنس مخالف خود را زیاد می کند.


ویدیو مرتبط :
هورمون عشق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روی دیگر سکه هورمون عشق را بشناسید!



عشق,هورمون عشق,اکسی‌توسین

روی دیگر سکه هورمون عشق را بشناسید!
مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه سیدنی نشان می‌دهد، اکسی‌توسین یا هورمون عشق علاوه بر تحریک حس دوستی و عشق، در بروز حس بی‌وفایی نیز نقش دارد.

دانشمندان استرالیایی دریافته‌اند هورمون اکسی‌توسین علاوه بر نقشهای شناخته‌شده پیشین، نقش کاملا متفاوتی نیز ایفا کرده و موجب تحریک حس حسادت در افراد و «خواستن آنچه دیگران دارند» می‌شود.

 

بر این اساس، کاهش سطح اکسی‌توسین موجب همراه نشدن فرد با دیگران حتی اعضای خانواده و دوستان می‌شود؛ کمبود این هورمون مانع از برقراری پیوند عاطفی و در نتیجه ایجاد حس بی‌وفایی و بی‌تفاوتی در فرد می‌شود. از دیگر یافته‌های جالب محققان این بود که سطوح پایین این هورمون باعث بی‌تعلقی به مادیات و مسائل دنیوی می‌شود که از این جنبه، نکته مثبتی تلقی می‌شود؛ عدم وابستگی به خانواده، اطرافیان، جامعه و جهان، دیدی فیلسوفانه برای فرد ایجاد می‌کند.


ترکیبات شیمیایی متفاوت در بدن انسان مسئولیت‌های مختلفی را برعهده دارند و بسیاری از آنها عملکردهای خاصی را در مغز کنترل می‌کنند؛ بطورمثال ترکیب شیمیایی آناندامید (Anandamide) از دو واژه anand به معنای شادی و amide یک پسوند شیمیایی تشکیل شده است؛ این ترکیب در سلول‌های خاص مغز تولید شده و باعث کاهش استرس و ایجاد حس آرامش می‌شود. این ترکیب شیمیایی متعلق به گروهی موسوم به «اندوکانابینوئید» است که به روشی مشابه ماری‌جوآنا عمل می‌کند.


محققان در تحقیقات خود موفق به شناسایی ترکیبات شیمیایی در بدن شدند که احساسات مثبت مانند لذت، شادی، اشتها، خواب خوب، اعتماد اجتماعی و احساسات عاشقانه را تحریک و تقویت می‌کند. بسیاری از این ترکیبات شیمیایی میلیون‌ها سال قبل در ارگانیسم‌های ساده تکامل پیدا کردند، اما در بدن انسان نقش های کاملا متفاوتی ایفا می‌کنند که برخی از آنها حیاتی و برخی دیگر پیش پا افتاده هستند.


پرفسور «جک پانکسپ» از محققان دانشگاه جورج واشنگتن معتقد است: پایه‌ای‌ترین احساسات تحت تأثیر مجموعه‌ای از این ترکیبات شیمیایی قرار دارند و دست‌کم هفت سیستم احساسی تکاملی اختصاصی با آناتومی و شیمی اعصاب پیچیده در مغز وجود دارند که شامل طلب، خشم، ترس، شهوت، مراقبت، ترس/غم و بازی هستند.


- اکسی‌توسین یا مولکول عشق یکی از مولکول‌های مهم است که باعث تقویت حس تمایل و دوستی می‌شود؛ بخشندگی، به اشتراک‌گذاری، همکاری، اعتماد، در آغوش گرفتن و حتی دست دادن ناشی از افزایش این مولکول در بدن است.
- سروتنین نیز در مغز و روده تولید شده و در مغز باعث بهبود خلق و خو، افزایش اشتها و خواب خوب می‌شود؛ همچنین در یادگیری و حافظه نیز نقش دارد.


- دوپامین باعث بروز حس لذت از رابطه جنسی یا غذا می‌شود؛ برخی مطالعات نشان می‌دهد که این هورمون در برخی موارد باعث بروز درد نیز می‌شود.
- اسید گما آمینوبوتیریک (GABA) نیز یکی از پیام‌رسان‌های شیمیایی است که به کاهش استرس و اضطراب و ایجاد حس آرامش کمک می‌کند. 

منبع : isna.ir