اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هنری‌ترین شهر جهان


لندن به خاطر گالری‌ها و مراکز هنری‌اش بیشترین تعداد جست‌وجو در گوگل را به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری ایسنا: لندن به خاطر گالری‌ها و مراکز هنری‌اش بیشترین تعداد جست‌وجو در گوگل را به خود اختصاص داده است.

پایتخت انگلیس به‌دلیل داشتن گالری‌های متعدد، طراحی مبتکرانه شهری و هنرهای محیطی به‌عنوان محبوب‌ترین شهر نزد کاربران موتور جست‌وجوی گوگل معرفی شد.

موزه‌های لندن با پیشتازی موزه علوم، در میان سه موزه اول جست‌وجوشده در گوگل قرار دارند. پس از موزه علوم لندن، موزه متروپولیتن نیویورک و موزه اسمیتسونین واشنگتن رتبه‌های دوم و سوم را دارند.

به گزارش ایندیپندنت، «بوریس جانسون» شهردار لندن پس از انتشار این خبر گفت: لندن بدون شک پایتخت فرهنگی جهانی است.

سینماهای لندن هم بیشتر از سالن‌های سینما در دیگر شهرهای جهان در گوگل جست‌وجو می‌شوند. نام این شهر هم در مقایسه با دیگر پایتخت‌های جهان، رتبه اول را در جست‌جوهای گوگل دارد.


ویدیو مرتبط :
آیا اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان را دیده اید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار كمیته بین المللی بلایای طبیعی :زلزله مهیب در سه شهر بزرگ جهان تا 10 سال آینده / تهران هم هست!



 

 

 

هشدار كمیته بین المللی بلایای طبیعی :زلزله مهیب در سه شهر بزرگ جهان تا 10 سال آینده / تهران هم هست!

 

كمیته اضطراری بلایای طبیعی (DEC) درباره خطر زلزله دستکم سه شهر بزرگ جهان در 10 سال آینده هشدار داد.

 بر اساس هشدار این نهاد غیر انتفاعی در بریتانیا كه از 13 آژانس امداد رسان بریتانیایی و بین المللی تشكیل شده است ، شهرهای تهران ، استانبول و كاتماندو ( پایتخت نپال) در 10 سال آینده در معرض یك فاجعه انسانی در اثر وقوع زلزله قرار دارند.

بر اساس این گزارش آمادگی داشتن برای مقابله با تبعات یك فاجعه طبیعی در این شهر ها یكی از مهم ترین عوامل كاهش میزان خسارات بلایای طبیعی همچون زلزله ارزیابی شده و در این زمینه تاكید شده كه باید برای آمادگی داشتن برای امدادرسانی سریع و به موقع در زمان بحران، با نهادهای دولتی و غیر دولتی در این كشورها همكاری نزدیكی داشت.

این گزارش می افزاید كه برای مقابله با تبعات زلزله ای مهیب در این شهرها كه ممكن است صدها هزار یا میلیون ها قربانی داشته با شد از هم اكنون موضوع اسكان موقت یا دایم در كنار این شهرها ی بزرگ برنامه ریزی شود و راه های امدادرسانی سریع تضمین شود.

این گزارش می افزاید از میان جمعیت جهان بیش از 950 میلیون نفر در محیط های شهری بزرگ و كوچك در معرض صدمات زلزله قرار دارند و محیط زندگی وكسب و كار آنها به دلیل زندگی در بافت های فرسوده و غیر ایمن ریسك بالایی دارد.

انتشار این گزارش یك سال پس از زلزله فاجعه بار هاییتی صورت می گیرد كه طی آن قریب به 300 هزار نفر در شهر پورتوپرنس و حومه آن كشته شده و صدها هزار تن دیگر زخمی و آواره شدند.

هشدار درباره احتمال وقوع یك زلزله شدید در تهران سال هاست كه از سوی كارشناسان تكرار می شود و دولت نیز گام هایی برای مقابله با تبعات احتمالی زلزله تهران برداشته است ، اما به گمان ناظران ، اقداماتی كه تا كنون انجام شده به هیچ وجه كافی نیست.

تهران روی چند گسل زلزله خیز قرار دارد و آخرین زلزله شدید روی این گسل ها قریب به 200 سال پیش به وقوع پیوسته و این در حالی است كه طبق برآورد كارشناسان گسل های تهران به طور متوسط هر 170 سال یكبار فعال شده و زلزله ای قوی در آنها به وقوع پیوسته است.

هم اكنون بیش از 30 سال از این زمان گذشته است و ناظران بر این باورند كه هر آن احتمال وقوع زلزله ای بیش از 6 ریشتر با مركزیت یكی از گسل های تهران وجود دارد.

تجمیع مركزیت سیاسی و اقتصادی كشور و نیز جمعیت بالای تهران و جمعیت گسترده ساكن در بافت های فرسوده جنوب شهر تهران ، ریسك زلزله در آن را بسیار بالا برده است...../تحلیل:عصرایران