اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
«هفت» سین یا «هفت» شین؛ از اینها مهمتر، جادوی ۷ است!
نوبتی هم باشد، نوبت «هفت» است؛ عددی جادویی که نه در میان ایرانیان، که در میان بسیاری ملت ها جادویی است و در داستان ها، رسوم، حکایات و روایات و حتی زندگی روزمره جایگاه خاصی دارد و به شکل عجیب و مرموزی محبوب است.
به گزارش تابناک، از هفت خوان رستم، هفت شهر عشق، هفت آسمان، هفت دریا تا هفت رنگ رنگین کمان، هفت روز هفته، هفت مسجد، هفتِ بیجار و...، «هفت» اینقدر در زندگی ما ایرانیان با معانی خاص گره خورده که لازم نیست درباره خاص بودن آن سخن بگوییم ولی در این میان یک هفت وجود دارد که به شکل ویژهای مبارک شمرده میشود و رمزآلودهتر از دیگر هفتها به نظر میرسد؛ هفت سین.
نخستین راز این سفره، در پسوند آن است؛ اینکه آیا هفت «سین» درست است یا روایتی که برخی درباره هفت «شین» بودن آن در گذشته ها میگویند؟ اینکه سفره ای بوده که بر سر آن امثال شیر، شمع، شکر، شراب و... میچیدند و به دلایلی چون تغییرات زبانی و ورود اسلام، به هفت سین تغییر کرده است.
هرچند برای این موضوع ادله محکمی وجود ندارد، اما رواج استفاده از شیرینی و شمع در هفت سین های امروزی، ممکن است ذهن ها را به این سمت سوق دهد که هفت شین، ریشه در واقعیت های دور داشته و زاییده ذهن برخی نیست.
این در حالی است که برخی پا را از این دو حرف فراتر نهاده و حتی هفت میم را ریشه باستانی سفره های نوروزی امروزی میدانند و برخی دیگر با اصرار بر اینکه هفت سین صحیح است، قرار دادن امثال ماهی گلی در کنار آن را، انحرافی بزرگ در این رسم باستانی میدانند. بماند که ما هم معتقدیم رسم ماهی گذاشتن بر سر سفره هفت سین، رسمی ناصحیح است که باید برای اصلاحش همگی تلاش کنیم.
اما هرچه برخی از تئوری های جایگزین شدن هفت سین با هفت «؟» در گذشته میگویند، بعضی آنچنان از هفت سین دفاع میکنند که معتقدند سین ها را با قواعد خاصی میتوان برگزید و هر سینی را نمیتوان در هفت سین قرار داد؛ شرط و شروطی مانند آنکه «نام آنها پارسی باشد، دارای ریشه گیاهی باشند، خوردنی باشند و...»
اما این فرضیه ها که هیچ کدام دارای بن و اساس محکم و سن و سال دار نیستند، زمانی مردود میشوند که میبینیم در گسترده وسیع جغرافیای آیین نوروز، موضوع از گردآوری هفت سین عبور کرده و گاه اینقدر تفاوت در سفره های نوروزی دیده میشود که سخت است آنها را سفره های گسترده شده برای یک مناسبت مشترک بدانیم.
سوای این اشکال، تئوری هفت سین هم آنجا در هم میشکند که میبینیم در اغلب سفره های هفت سینی که در کشورمان پهن میشود، هم قرآن و آب دیده میشود، هم آینه، هم گلاب، تخم مرغ رنگ کرده و... بر این اساس به نظر میرسد که شاید حق با آنهایی باشد که هفت سین را رسمی کم سن و سال میخوانند و گاه با عناوینی چون «هفت سینی» از آن یاد میکنند. یعنی آنچه در سینی چیده میشود تا پیش کشی شود (هنوز آیین سینی و طبق بردن برای عروس در بسیاری شهرهای کشورمان دیده میشود).
اما به نظر این تئوری هم قانع کننده به نظر نمیرسد. چطور است حالا که هنوز قانع نشدهایم، به سراغ نظر دیگران برویم تا دریابیم بعضی معتقدند که هفت سین، هفت چین بوده و چندان اهمیتی نداشته که این چیدنی ها، چه باشند، برخی میگویند این آیین از شرق به کشورمان وارد شده و وجود امثال ماهی گلی در آن را نشانه و گواه سخنان خود میدانند، عدهای به روایات عجیب تر روی آورده و میگویند هفت سین یعنی هفت دانهای (جو، ماش، عدس، ارزن، لوبیا، نخود و گندم) که میشود با آنها سبزه سبز کرد و...!
البته هستند کسانی هم که دقیق تر و مستند تر سخن میگویند به عنوان مثال نشانه قرار دادن آب و گلاب بر سر سفره هفت سین را، برگرفتن آن از «آیین آب پاشان» میدانند؛ آیینی که ظاهرا بعد از به ثمر نشستن دعای پیشینیان برای نزول باران مرسوم گشته است.
اما داستان هرچه باشد، ظاهرا بهتر است که تاکیدمان در سفره نوروزی به هفت چین باشد. یعنی هفت چیدنی ای که خیلی هایمان عادت داریم بر سین بودن حرف نخستشان تاکید کنیم و گاه سوزن، سینی، سفره و امثال آن را برای رسیدن سین هایش به هفت، جمع میکنیم و بعضی حتی کار نداریم که چه سین هایی را داریم و چه غیر سین هایی را در آن جای دادهایم بلکه برایمان مهم دست و پا کردن سفرهای است که کنارش بنشینیم تا سال نو را با آرامش کنار آن شروع کنیم.
اینجاست که جادوی هفت خودش را نشان میدهد. راز خوش یمن خواندن سفره هفت سین و آغاز سال در کنار آن، نه به محتویاتش، که به دلخوشی های ماست؛ دل خوشی در کنار سفرهای که هرچه در آن باشد، هفت سین صدایش میکنیم و گویی تاکید داریم که امیدواریم در به شدن حالمان، حتی این هفت هم موثر باشد؛ هفتی که میتواند هفت آسمان را یادمان آورد، یا هفت طبقه بهشت را، یا هفت رنگ قوس و قزح را و... .
اخبار اجتماعی - تابناک
ویدیو مرتبط :
دانلود کارتون شین سین قسمت 1
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
« هفت شین» چگونه « هفت سین» شد؟
یکی از آیینهای احتمالاً شش هزار ساله ایران باستان که تا این زمان برجای مانده و همچنان مورد توجه عام و خاص قرار دارد؛ جشن نوروز است.
با وجود این، به نظر میرسد؛ دو کتاب ابوریحان بیرونی، آثار الباقیه ترجمه اکبر دانا سرشت و التفهیم به تصحیح استاد همایی و نوروز نامه عمر خیام، از همه کهنتر است.نوروز و خوان نوروزی ریشهای عمیق در تاریخ، جغرافیا، اسطوره، مذهب و فرهنگ کهن سرزمین ایران دارد و با ادبیات فارسی نیز رشتهای ناگسستنی ایجاد کرده است تا بدانجا که تمام شعرا و نویسندگان در این مورد، شعر یا مقالهای را اثر کردهاند:
«شکوفهها را بنه، خیز و بنگر
که چگونه زمستان سرآمد
جنگل و کوه در رستخیز است
عالم از تیره رویی درآمد
چهره بگشاد و چون برق خندید»(نیما یوشیج، 1370، 49-50)
و مولانا قلم را به واژه در رقص میآورد و میگوید:
«آمد بهار دوستان منزل سوی بستان کنیم
گرد عروسان چمن خیزید تا جولان کنیم
امروز چون زنبورها پران شویم از گل به گل
تا در عسل خانه جهان شش گوشه آبادان کنیم»(مولانا، 1344، 15)
شفیعی کدکنی (م- سرشک) میگوید:
«بزرگا، گیتی آرای نقشبند روزگارا
ای بهار ژرف
به دیگر روز و دیگر سال
تو میآیی و باران در رکابت مژده دیدار و بیداری
و لبخند جوانهها که میرویند از تنواره پیران»(شفیعی کدکنی، 1356، 40)
از مشهورترین مراسم جشن نوروز ایرانیان آراستن هفت سین(haft-sin) است و آن گرد آوردن هفت چیز است که نام آنها با حرف «س» آغاز میشود. معمولاً بین اشیای ذیل: سیب، سیاهدانه، سنجد، سماق، سیر، سرکه، سبزه و سمنو است که پیش از تحویل سال در سفرهای می گذارند.
«بالای سفره هفت سین یک آیینه میگذارند، دو طرفش شمعدان که در آن به عده اولاد صاحبخانه شمع روشن میکنند. چیزهایی که در سفره میگذارند از این قرار است: قرآن، نان بزرگ، یک کاسه آب که رویش برگ سبز است، یک شیشه گلاب، سبزه، علاوه بر آجیل شیرین، شیرینی و ماهی. در خوانچه، هفت چیز که اسم شان با سین شروع میشود باید باشد: سپند، سیب، سیر دانه، سنجد، سماق، سرکه، سمنو، سبزی به اضافه ماست، شیر، پنیر و تخم مرغ رنگ کرده.» (صادق هدایت، 1378، 125)
نویسندگان مختلف در خصوص محتویات سفره هفت سین، نظرهای متفاوت دارند.از نگاه برخی: «در دوران ساسانیان (دوره پیش از اسلام) این سفره با عنوان «هفت شین» شهرت داشته و محتوی شمع و شراب، شیرینی، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شایه بوده است» (میرفتاح، 1389، صفحه 151)؛درآن زمان، قالبهای زیبا و منقش کائولین، مهمترین کالای بازرگانی چین بود که به ایران وارد میشد؛ این قالبها به چینی معروف بودند و هفت خوراکی که در خوان نوروزی مینهادند در این ظروف قرارمیگرفته به همین سبب به خوانچه نوروزی«هفت چین» نیز میگفتند و بعدها با ورود اسلام به ایران و رواج زبان عربی، به دلیل نبود «چ» در زبان عربی به سین تغییر نام داد و علاوه بر این سرکه به جای شراب، به علت حرام بودن آن، جایگزین شده و «هفت شین» یا « هفت چین ایرانی» به «هفت سین» مبدل شده است.گروهی نیز اینگونه استدلال میکنند: «ایرانیان باستان در سر سفره نوروزی از هفت گونه میوه خشک شده یا تر سود میجستند و آن را «هفت چین= هفت چیدنی » مینامیدند که عبارت بودند از سنجد، سماق، سمنو، سیب، سیر، سرکه و سبزی.» (رضایی،1378، صفحه 473 و 474)
بعضی نیز آن را گرفته از «هفت صنف» دانستهاند و «گروهی نیز این دلیل تراشی را تا آنجا ادامه دادهاند که معتقدند «سین» در الفبای ابجد (60) است. قدیمیها بتدریج صفر آن را رها کرده و «سین» را «6» میخوانند و این عدد شش معنیاش این است که آدمیباید از شش جهت، دنیا را ببیند.» (برومند سعید، 1377، 327)
« محل تلفظ این دو حرف» «سین وشین»، بسیار به هم نزدیک است، بهطوری که بعضی از محققان بر این باورند که در ابتدا، این دو حرف، یک حرف بوده است.» (علی بلوکباشی، 1380، 69)
ابوریحان بیرونی این سفره را از زمان جم میداند و میگوید: « جمشید بر اهریمن، که راه خیر و بارش باران و سبز شدن گیاهان را بسته بود؛ پیروز شد و دوباره برکت و باران شروع شد؛ به همین جهت مردم گفتند: «روز نو» یعنی روزی نوین و روزی تازه فرا رسید.
او میافزاید: هفت سین، عبارت از هفت صنف از غلات است که سر هفت استوانه در کنار خانه سبز میکردند و از روییدن این غلات خوبی و بدی زراعت و حاصل سالیانه را حدس میزدند.» (ابوریحان بیرونی، 1363، 330) سپس این رسم در ایران پایدار ماند که مردم در هفت ظرف، هفت نوع از غلات را سبز کنند.
عدهای دیگر به «هفت میم »معتقدند: میوه، ماهی، مرغ، ماست، مربا، مسقطی و میگو.
پس از مطالعه بیش از 20 کتاب در این خصوص،شایان بیان است:
1- « هفت شین»: در نوروزنامه خیام آمده است: «بر پایه آیینی در روز اول سال، موبد موبدان نزد پادشاه میآمد و دستهای سبزه و جامی می نثار او میکرد.» از ین رو پیش خود حدس زدهاند که بر سفره نوروز، شراب یکی از شینها بوده است در صورتی که بر اساس همین نوشته، بزرگ موبدان علاوه بر سبزه و شراب، شمشیر، کمان، جوهر و حتی اسب را نیز پیشکش شاه میکرد. پس اگر این اشتباه به واسطه نوروزنامه خیام باشد، لابد باید بپذیریم ایرانیان، خوان نوروزی خود را در میان حیاط خانه پهن میکردند تا بتوانند کمان و شمشیر و اسب را نیز بر آن قرار دهند!! شراب کلمهای عربی است و پس از اسلام، این واژه وارد زبان ما شد در حالی که ما «می» را برای چنین مفهومی مورد استفاده قرار میدادیم و این بهطورکاملاً آشکار درتمامی کتابهای کهن ایران بخصوص شاهنامه ملاحظه میشود و شایه نیز برای میوه مصطلح نبوده است.
2- «هفت چین»: الف:ایرانیان باستانی تماس مستقیم چندانی با چین نداشتند و حتی در برخی منابع قدیمی، واژه کینیان برای چینیان به کار رفته که بیشتر اهالی سمرقند را شامل میشده است.
ب: چینی به ظروف شکستنی دیگری، گفته میشد که هنوز هم این واژه بدون دگرگونی به همان صورت گذشته باقی مانده و این ظروف کاربرد دارند واگر چینی به سینی بدل شده است؛چگونه است که این ظروف چینی کنونی تغییر نام نیافتهاند؟!!
3-«هفت میم»: الف: ماهی و میگو در زمان گذشته نمیتوانسته مورد دسترس همه مردم در تمام نقاط ایران قرار گیرد.ب: حمل و نقل به راحتی امروز نبوده.ج: وسیله نگهداری این مواد خوراکی، نمک سود کردن وراهکارهای ابتدایی بود که نتیجه بخش در مسافتهای طولانی نیست. د: مردم چیزی را که احتمال داشت نتوانند در سفره نوروزی خود داشته باشند را انتخاب نمیکردند. ه: مسقطی بسیار رایج و فراوان نیست که در سفره سال نو قرار گیرد.از دیدگاه بنده تنها فرضیه «هفت سین» به نظریه تبدیل میشود:
از آغاز برگزاری این جشن،خوردنیهای این سفره با حرف «س» شروع میشده است و همان سنجد،سماق، سمنو، سیر، سبزه،اسفند و سکه و مواردی از این دست بوده است. «سین» کوتاه شده واژه «سینی» است و میگویند در زمان قدیم مائدههای تازه و خشک زمینی را در «هفت سینی» یا «هفت خوان مسین» میچیدند و در نوروز به حضور شاهان میبردند. همچنین، گفتهاند که امشاسپندان، هفت فرشته مقدس دین مزدیسنا در 10 روز فروردگان، از 26 اسفند تا 5 فروردین، از جهان مینوی فرود میآمدند و مردم هفت خوان از مائدههای زمینی برای آنها مهیا میکردند.
قاعده اصلی چیدن «سین»، توجه به رمزهای اندیشه باستان است که هر کدام یکی از مظاهر حیات است؛ اسفند: نماد سلامتی، سمنو: زایش، سیب: باروری وزن، سنجد: عشق، سبزه: شادابی و سرسبزی، سماق و سیر: شادابی و پویایی و سکه: نماد فراوانی وروزی است.
این همان خوانی است که برکت وفراوانی برای خانه وخانواده میآورد؛ پیشینیان ما به نوعی همه عالم را در خوانچهای فرا روی خویش میآوردند و با خداوند در لحظه تحویل نیایش میکردند.