اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار وزیر نیرو درباره جهش مصرف آب



اخبار,اخبار اقتصادی ,حمید چیت چیان

وزیر نیرو با تاکید بر بروز چالش های جدی در مصرف آب کشور گفت: این راهکار که هر جای کشور آب کم بود می‌توان از جای دیگر انتقال داد، سپری شده است.

حمید چیت چیان با تاکید بر اینکه بهترین گزینه در زمان حاضر مدیریت تقاضای آب است گفت: مدیران ما باید به مسئولیت خطیر خود، آگاهی کامل داشته باشند حتی در جایی‌ که آب فراوان است باید در آنجا هم مدیریت مصرف آب اجرا شود تا جوابگوی نیازهای رو به گسترش آینده باشیم؛ باید به شدت نگران آینده آب باشیم و سیاست‌ های مدیریت آب را اجرا کنیم.

وزیر نیرو اظهارداشت: انتقال آب از راه دور و حوضه‌ های دیگر راهکار پایدار برای تامین آب نیست و بهترین گزینه در زمان حاضر مدیریت تقاضای آب است. هم‌اکنون مسائل آب از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار شده و جهان در هیچ زمانی اینچنین نگران منابع آب هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی نبوده است.

وی ادامه داد: ما هم‌ اکنون با دو روند ناهمسو در دنیا مواجهیم که از یکسو نیاز و تقاضا برای آب افزایش یافته و از سوی دیگر، منابع آب رو به محدودیت است. چیت چیان با اشاره به تغییر حجم و الگوی بارش و کاهش شدید منابع آب در کشور گفت: زمانی متوسط بارش کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر بود، اما هم‌ اکنون متوسط بارش ۵ ساله کشور به حدود ۲۰۵ میلیمتر کاهش یافته است، از طرفی نیز حجم آب تجدیدشونده کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به کمتر از ۱۲۰ میلیارد مترمکعب رسیده که این نشان از محدودیت شدید منابع آب در کشور است.

چیت‌ چیان بیان داشت: در اثر تغییر اقلیم نوع بارش‌ های کشور تغییر یافته و از بارش‌ های ممتد تبدیل به بارش‌ های با فراوانی زیاد اما بارش با حجم کم تبدیل شده که به محض بارش حجم بزرگی از آن تبخیر می‌شود؛ سطح پوشش برفی کشور نیز به طور چشمگیری کم‌شده است.

وزیر نیرو با هشدار نسبت به افزایش روند مصرف آب کشور گفت: افزایش جمعیت و افزایش تقاضای آب الگوی مصرف را نیز تحت تاثیر قرار داده سرانه مصرف به طور چشمگیری افزایش یافته است که این موضوع ما را دچار چالش جدی در مدیریت منابع آب کرده است.

وی با اشاره به دوره‌های مختلف تاریخی بهره‌برداری از منابع آب گفت: زمانی منابع آب بیشتر از مصرف بود و هر کسی هر مقدار آب برداشت و استفاده می‌کرد، زمانی نیز مدیریت عرضه مطرح بود که در این مرحله نیز عمده کارهای استحصال و انتقال آب در کشور انجام شده است.

چیت جیان مرحله سوم را مرحله مدیریت تقاضای آب عنوان کرد و افزود: هم اکنون در کشور در این مرحله قرار داریم و مهمترین وظیفه مدیران آب موضوع مدیریت تقاضا است؛ این راهکار که هر جای کشور آب کم بود می‌توان از جای دیگر آب را انتقال داد سپری شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: انتقال آب از راه دور و حوضه‌های دیگر یک راهکار پایدار برای تامین آب نیست و بهترین گزینه در زمان حاضر مدیریت تقاضا و مصرف است؛ در گام‌های بعدی ما باید مدیریت تخصیص را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اجماع همگانی در مدیریت مصرف آب گفت: اگر تصور کنیم که بدون کمک دیگران و سایر ارگان‌ها می‌توانیم مدیریت آب را اجرا کنیم یک خطای استراتژیک است. چیت چیان با اشاره به تشکیل ستاد بحران آب در استان‌ها با دستور شورای عالی آب کشور گفت: سرلوحه پیشنهادات شورای عالی آب برای تشکیل ستادها تاکید بر این بود که استانداران و فرمانداران و دستگاه‌های ذیربط همچون محیط زیست، جهاد کشاورزی، نهادهای فرهنگی و مردمی در این زمینه وارد شوند.

چیت چیان تصریح کرد: باید با روش‌های بسیار ساده راهکارهای موثر کاهش مصرف آب را به مردم که توان اجرای آن را داشته باشند ارائه دهیم، مدیران باید از حصار سازمان خود بیرون بیایند و از همکاری همه مردم و نهادهای مردمی استفاده کنیم.

 اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
هشدار حجت الاسلام عبادی به وزیر نیرو در مورد انتقال آّب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر نیرو هشدار داد: جیره بندی "آب" در صورت عدم صرفه جویی



جیره بندی آب ,کم آبی

وزیر نیرو هشدار داد: جیره بندی "آب" در صورت عدم صرفه جویی

وزیر نیرو گفت: در صورتی که مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند جیره بندی آب حتمی است.

حمید چیت چیان وزیر نیرو از کاهش 37 درصدی نزولات جوی در سال آتی خبر داد و گفت: در حال حاضر شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و تهران با مشکل تامین آب شرب روبرو هستیم.

وی ادامه داد به طور جد از مردم درخواست داریم که در مصرف آب صرفه جویی کنند.

چیت چیان در پایان خاطر نشان کرد: با صرفه جویی 20 درصدی مشکل تامین آب شهر تهران حل خواهد شد و در صورت عدم رعایت این موضوع جیره بندی آب اعمال می‌شود./باشگاه خبرنگاران