اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار هاشمی به آغاز جنگی وسیع در منطقه



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آمادگی ایران برای گسترش تعاملات و همکاری‌ها با کشورهای پیشرفته، سوئیس را یکی از این کشورها دانست و گفت: سوئیس همیشه نمونه‌ی یک کشور آرام و بی‌طرف بوده و ما این ویژگی کشور شما را در طول مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 دیدیم که میزبانی عاقل برای حل مسأله‌ای بودید که رفع آن به نفع همه جهان شده است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز در دیدار آقای یوهان اشنایدر آمان، رئیس جمهور سوئیس، استعمار، استبداد و تروریسم را سه ضلع مثلث شوم خواند و گفت: تروریست‌ها اگر چه امروزه در بخش‌هایی از آسیا و آفریقا نا امنی‌ها و کشتارهای وسیع ایجاد کرده‌اند، ولی اگر برای ریشه‌کنی این نا امنی‌ها، برنامه‌ریزی‌های معقولی نشود، مانند ویروسی هر جای دنیا را آلوده به نا امنی می‌کنند که نشانه‌های آن را در پاریس دیدیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به سؤال رئیس‌جمهور سوئیس که «دورنمای امنیتی منطقه را چگونه می‌بینید؟»، گفت: به خاطر نارضایتی ملت‌های منطقه از استبداد و استعمار، گروه‌های تروریستی جوانان را جذب کرده‌اند و با استفاده از درآمدهای نفتی مناطق تحت اشغال خویش در عراق و سوریه و حتی لیبی، به سلاح‌های فراوانی دست یافته‌اند که ریشه‌کنی آنها کار ساده‌ای نیست.

هاشمی رفسنجانی، اوضاع افغانستان و ناتوانی ناتو و همچنین مبارزه هوایی با داعش از سوی ائتلاف غربی‌ها را که نتیجه‌ای نداشته، نمونه‌ای برای دشواری مبارزه با تروریست‌ها دانست و گفت: نیروهایی که جذب این گروه‌های تروریستی شده‌اند، در کشورهای دیگر، حتی کشورهای پیشرفته مثل روسیه و کشورهای اروپایی پخش می‌شوند و هسته‌های جدیدی تشکیل می‌دهند.

وی درباره اوضاع سوریه که یک سوم خاک آن در اشغال تروریست‌هاست، گفت: نگرانی عمیق‌تر آنجاست که همه قدرت‌ها در سوریه در مقابل هم صف کشیده‌اند که اگر مسایل کنترل نشود، احتمال شروع یک جنگ وسیع هم وجود دارد.

هاشمی رفسنجانی، در بخش دیگری از سخنان خویش، با اشاره به آمادگی ایران برای گسترش تعاملات و همکاری‌ها با کشورهای پیشرفته، سوئیس را یکی از آن کشورها دانست و با تأکید بر جایگاه آن در دنیا، گفت: سوئیس همیشه نمونه‌ی یک کشور آرام و بی‌طرف بوده و ما این ویژگی کشور شما را در طول مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 دیدیم که میزبانی عاقل برای حل مسأله‌ای بودید که رفع آن به نفع همه جهان شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سخنان رئیس‌جمهور سوئیس که گفت «با روسای 10 دانشگاه سوئیس به کشور شما آمده‌ام»، گفت: در ایران علاوه بر دانشگاه و مراکز آموزش عالی دولتی، دانشگاه بزرگ آزاد اسلامی، مربوط به بخش خصوصی داریم که با 450 واحد، یک میلیون و 800 هزار دانشجو، 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه، 70 هزار استاد و چندین واحد خارج از کشور، بزرگترین دانشگاه حضوری دنیاست.

وی در ادامه به چندین طرح مهم مانند ساخت موتورسیکلت با سوخت برق، ساخت ماشین با سوخت نور خورشید، ایجاد نیروگاه برق با زباله‌ها (پلاسما) اشاره کرد و گفت: جوانان و استادان فرهیخته و نوآوری در ایران هستند که در دوره جدید همکاری‌های علمی و صنعتی با جهان، زمینه بسیار مناسبی در جهت تبادلات علمی با کشورهای جهان دارند که سوئیس با توجه به سوابق علمی و تکنولوژی می‌تواند یکی از این کشورها باشد.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به تقاضای آقای یوهان اشنایدر آمان که با اشتیاق خواستار همکاری جدّی دانشگاه آزاد اسلامی با آموزش عالی سوئیس شده بود، گفت: می‌توانید برای تکمیل بررسی‌های خود از یکی از واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور بازدید نمایید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با اشاره به سفر قبل از انقلاب خود به سوئیس و تحسین مناظر طبیعی، گفت: سوئیس به خاطر استقلالی که دارد و تعهدی که در ابعاد سیاسی به دیگر کشورها ندارد، برای همه قابل احترام و نمونه‌ای خوب از کشورداری آرام و روبه پیشرفت است.

آقای یوهان اشنایدر آمان نیز در این دیدار با تأکید بر این نکته که «سفرم به ایران نقطه آغاز یک زنجیره‌ای است که طولانی خواهد بود»، گفت: با هیأتی متشکل از تجار، بازرگانان، صنعتگران و دانشگاهیان آمده‌ایم تا زمینه یک همکاری وسیع و همه جانبه را با ایران فراهم نماییم.

رئیس جمهور سوئیس با اشاره به سوابق فرهنگی و تمدنی ایران در گذشته و حال که برای همه ملت‌ها قابل احترام است، به سال‌های اخیر و مذاکرات هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت: کشور متبوع من که سابقه 14 سال روابط دوستانه با ایران دارد و در تمام دشواری‌های سیاسی، همراه ایران بود، پس از توافقات ژنو و تصویب برجام نیز آمادگی کامل دارد تا از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران استفاده نماید و ظرفیت‌های خویش را در اختیار توسعه و پیشرفت ایران قرار دهد.

وی در خصوص انتخابات هفتم اسفندماه هم گفت: رقابت انتخاباتی برای شکل‌گیری یک پارلمان بود و امیدوارم نتایج آن در راستای تقویت روابط باشد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ گفت: انتخابات ایران برای دو مجلس مهم و تأثیرگذار بود، مخصوصاً مجلس شورای اسلامی که راه گسترش همکاری دولت با کشورهای دیگر را هموار می‌نماید.

آقای اشنایدر آمان در خصوص علاقه کشور متبوع خویش برای گسترش همکاری‌های دانشگاهی، گفت: همراهی 10 رئیس دانشگاه، بهترین دلیل برای علاقه همکارهای بیشتر علمی و فرهنگی با ایران است.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
بچه هایه كرد در منطقه جنگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز گذر زهره از آسمان ایران/ هشدار رصدی برای جلوگیری از نابینایی



دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران از آغاز گذر سیاره زهره از مقابل خورشید خبر داد و گفت: رصد این پدیده به صورت مستقیم منجر به نابینایی های دایمی و موقتی می شود.

اسدالله قمری نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مسیر عبور سیاره زهره در این پدیده نجومی، افزود: رصدگران در ایران تماسهای اول و دوم را از دست می دهند و تنها تماسهای سوم و چهارم گذر زهره قابل مشاهده است.

دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم با بیان اینکه این پدیده از دقایق اولیه طلوع خورشید قابل مشاهده است، اظهار داشت: در دقایق اولیه این پدیده نجومی، سیاره زهره در میانه مسیر سطح خورشید قرار دارد از این رو رصدگران زمان کافی برای رصد گذر دارند.

وی با اشاره به زمان وقوع تماسهای سوم و چهارم، تماس سوم را در ساعت 09:06:24 دقیقه صبح ذکر کرد و یادآور شد: زمان تماس چهارم که پایان گذر است، در ساعت 09:24:15 دقیقه صبح خواهد بود. این زمان برای کلیه شهرهای کشور تقریبا یکسان است.

قمری نژاد با تاکید بر اینکه گذر زهره در شهرهای شرقی زودتر شروع می شود، توضیح داد: در شهرهای شرقی به دلیل طلوع زودتر خورشید، پدیده گذر زهره زودتر دیده می شود.

 

نقشه عبور سیاره زهره از مقابل قرص خورشید در کره زمین

 

گذر سیاره زهره ,گذر زهره از خورشید

 

دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران ضمن هشدار به رصدگران برای دیدن این پدیده نجومی، ادامه داد: برای رصد گذر سیاره زهره از مقابل قرص خورشید نباید به طور مستقیم به خورشید خیره شد چراکه اشعه خورشید منجر به کوری های موقتی و دایمی می شود.

وی عینکهای مخصوص مشاهده خورشید گرفتگی را از جمله تجهیزات مورد نیاز برای رصد دانست و یادآور شد: علاوه بر این تجهیزات اپتیکی چون تلسکوپها و دوربین های دوچشمی باید مجهز به فیلترهای "مایلار" و یا فیلترهای استاندارد قرمز باشد.

 

روشهای قرار دادن فیلتر بر روی تلسکوپ در زمان رصد خورشید

 

گذر سیاره زهره ,گذر زهره از خورشید

 

 

گذر سیاره زهره ,گذر زهره از خورشید

 

قمری نژاد استفاده از چشمی های الکترونیکی را یکی از تجهیزات ایمن برای رصد این پدیده معرفی کرد و گفت: این چشمی ها قادر هستند تا تصویر را بر روی مونیتور قرار دهند به این ترتیب می توان به صورت غیر مستقیم عبور گذر زهره از خورشید را مشاهده کرد..... / خبرگزاری مهر