اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار نسبت به انتشار اوراق مشاركت



 

اوراق مشارکت , انتشار اوراق مشارکت

 

رییس اسبق پژوهشكده پولی و بانكی بانك مركزی در مورد انتشار اوراق مشاركت با اشاره به اهداف كنترل تورم آن در كشورهای مختلف هشدار داد كه اگر منابع این كار برای پرداخت نقدی یارانه‌ها مصرف شود مسلما هیچ اثری نخواهد داشت ولی اگر در بخش تولید و صنعت به كار گرفته شود می‌تواند رشد اقتصادی را در پی داشته باشد.

احمد مجتهد ـ كارشناس حوزه بانكی ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بانك و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد انتشار اوراق مشاركت كه قرار است امسال بانك مركزی به میزان 25 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر كند، عنوان كرد: در ماهیت انتشار اوراق مشاركت باعث جمع‌آوری نقدینگی و كاهش تقاضا در بازار می‌شود و اثرات تورمی را كاهش می‌دهد. از سوی دیگر اگر این منابع درست سرمایه‌گذاری شوند و مورد استفاده صحیح قرار بگیرند می‌توانند باعث ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی شوند.

وی با اشاره به موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها و پرداخت یارانه مستقیم به مردم، افزود: در سال‌های اخیر منابعی كه از محل افزایش قیمت‌ها فراهم شده كمتر از منابعی بوده كه باید به مردم پرداخت می‌شد؛ یعنی یك شكافی بین منابع و مصارف یارانه‌ها وجود داشت كه برای تامین آن دولت از كانال‌های مختلف اقدام كرده است و بخشی از آن را از بانك مركزی به عنوان تنخواه تهیه كرده و بخشی را هم از بودجه پروژه‌های عمرانی كسر كرده و مقدار زیادی منابع هم كه قرار بود به بخش صنعت داده شود پرداخت نكرد.

مجتهد با بیان اینكه مقداری از این اتفاقات برخلاف مصوبه مجلس بوده كه قرار بوده درصدی از منابع در اختیار صنعت قرار بگیرد، گفت: اگر اوراق مشاركت به این منظور و مفهوم است كه قرار است در اختیار بخش‌های صنعت یا تولید قرار بگیرد و باعث افزایش فعالیت‌های تولیدی و اشتغالزا شود به نظرم مثبت می‌رساند اما در عین حال این مسئله هم وجود دارد كه نحوه تخصیص این منابع چگونه باشد كه ایجاد اشتغال بیشتر، رشد اقتصادی، افزایش بهره‌وری و استفاده از تكنولوژی‌های برتر را به همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا انتشار اوراق مشاركت بار مالی برای دولت‌های بعدی نخواهد داشت، بیان كرد: اگر ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی را در پی داشته باشد از همان محل این منابع بازگشت خواهد داشت. اما اگر قرار باشد از محل این‌ها، مصارف پرداخت نقدی یارانه‌ها انجام شود مسلما هیچ اثری نخواهد داشت.

مجتهد هشدار داد كه این اتفاق باعث می‌شود بار مالی ایجاد شود و رشد اقتصادی به همراه نداشته باشد و به همین دلیل نحوه این كه از این منابع در چه فعالیت‌هایی استفاده می‌شود مهم است.

وی یادآور شد: اكثر كشورها در شرایط اقتصادی مختلف از این نحوه كار برای كنترل نقدینگی استفاده می‌كنند. بنابراین این به عنوان یك ابزار دولت‌ها برای جلوگیری از تورم است و در عین حال برای اشتغالزایی هم می‌تواند كاربرد داشته باشد..... / خبرگزاری ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
انتشار 5000 میلیارد ریال اوراق سلف متانول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار نسبت به افزایش کاذب نرخ اوراق تسهیلات مسکن



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نرخ اوراق تسهیلات مسکن

 

اخبار اقتصادی - هشدار نسبت به افزایش کاذب نرخ اوراق تسهیلات مسکن

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نرخ اوراق تسهیلات خرید مسکن در فرابورس به شکل کاذب و احتمالا دستکاری‌شده، افزایش یافته است، گفت: خریداری در بازار برای این اوراق وجود ندارد و دلیل این افزایش جز فریب خریداران نیست.

 محمد‌رضا عربی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به روند فروش اوراق تسهیلات خرید مسکن در فرابورس تاکید کرد: در بازار ایران این اوراق به عنوان یک دارایی پس از مدتی باطل می‌شود، در صورتی که چنین چیزی در دنیا مرسوم نیست.

 

وی ادامه داد: این اوراق مدت‌دار بوده و پس از مدتی قطعا باطل خواهد شد و خریداران باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند.این‌کارشناس بازار‌سرمایه با اشاره به دلایل به‌صرفه نبودن این اوراق در شرایط فعلی تصریح کرد: اکنون طبق آماری که در اغلب کارگزاری‌ها داریم، خریداران چندانی برای این اوراق وجود ندارد و اینکه چه کسی قیمت‌ها را بالا برده، مشخص نیست. عربی تاکید کرد: خریدار با قیمت فعلی باید 20 درصد میزان وام (45 میلیون تومان) به صورت واقعی و به روز پرداخت کند و در ادامه نیز با نرخ 15 درصد این وام را بازپرداخت می‌کند، بنابراین کدام منطق چنین شرایطی را می‌پذیرد؛ آیا این قیمت‌ها کاذب نیست؟


این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: پیش از این اوراق در دست دلالان بود که از این میزان نیز ارزان‌تر فروخته می‌شد و اکنون ساز‌و‌کار فعلی با توجه به شرایط بازار مسکن پاسخگو نخواهد بود، بنابراین پیشنهاد می‌شود به جای انتشار اوراق به صورت ماهانه طی 2 تا 3 سال، اوراق یک ماهه فروخته شود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد