اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار «مقام روسی» نسبت به دستاوردهای هسته‌ای جدید ایران



هشدار «مقام روسی» نسبت به دستاوردهای هسته‌ای جدید ایران

هشدار روسیه نسبت به اقدامات جدید ایران در زمینه هسته ای، پیشنهاد رئیس اسبق سازمان سیا در مورد روسیه و چین، اظهارات شیمون پرز علیه ایران، تحرکات جدید گروهک منافقین در آمریکا و تأکید هند بر ادامه خرید نفت از ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، موضع روسیه در قبال اقدامات جدید ایران در چارچوب برنامه هسته ای، از جمله اخباری است که از روز گذشته در برخی از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته است. روزنامه «حریت» ترکیه در این رابطه می نویسد روسیه رونمایی ایران از یک واحد جدید تولید اورانیوم را محکوم کرده و هشدار داده این اقدام می تواند به پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران آسیب برساند.

به نوشته این روزنامه، یک مقام روسی که نامش فاش نشده در مصاحبه با خبرگزاری رسمی «اینترفاکس» این کشور گفته هرچند این اقدام ایران عملاً تعهدات این کشور در چارچوب موافقتنامه های بین المللی را نقض نمی کند، اما در عین حال، توسعه فعالیت های هسته ای سبب ترویج جو درک متقابل میان ایران و گروه 1+5 نخواهد شد. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در همین حال، رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دولت این کشور پیشنهاد کرده روسیه و چین را مورد تهدید قرار دهد تا آن ها را همکاری با خود در مسائل ایران، سوریه و کره شمالی وادارد. به نوشته سایت خبری «یو پی آی»، جیمز وولسی، رئیس اسبق سیا اظهار داشته ایالات متحده باید به روسیه و چین فشار وارد کند تا آن را به همکاری به منظور شکستن «اتحاد» میان ایران، سوریه و کره شمالی وادار کند.

به اعتقاد وولسی، پیامدهای روابط این سه کشور، برای امنیت ملی ایالات متحد بسیار ناگوار است. وی به عنوان مثال پیشنهاد کرده آمریکا روسیه را به قطع خرید نفت از این کشور تهدید کند. در مورد چین نیز به اعتقاد وی، آمریکا می تواند از گزینه تحریم برخی نهادهای مالی این کشور استفاده کند. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در مطلب دیگری کم و بیش در همین رابطه، سایت خبری «اسرائیل هایوم» مصاحبه ای را با شیمون پرز، رئیس رژیم اسرائیل منتشر کرده که در آن، ادعاهایی را درباره ایران نیز مطرح کرده است. به نوشته این سایت، پرز اظهار داشته در صورت شکست مذاکرات هسته ای ایران و عدم توقف برنامه هسته ای این کشور، اوباما بدون شک به ایران حمله خواهد کرد.

وی در ادامه مدعی شده جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، نه تنها به نفع رژیم اسرائیل، بلکه به نفع همه جهان از جمله آمریکا نیز هست. بنابراین، تا زمانی که آمریکا هدایت این جریان را بر عهده دارد، رژیم اسرائیل باید از کمک این کشور استفاده کند. وی همچنین بار دیگر این ادعا را مطرح کرده که ایران از مذاکرات به منظور خرید زمان استفاده می کند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اما به فاصله اندکی پس از انتشار خبر تأسیس دفتر گروهک منافقین در آمریکا، سایت شبکه خبری «نیوز مکس» خبر آغاز لابی گری این گروهک برای تأثیرگذاری بر سیاست های آمریکا علیه ایران را منتشر کرده است. به نوشته این سایت، گروهک منافقین «رابرت توریچلی»، سناتور و نماینده پیشین کنگره آمریکا را استخدام کرده تا برای این گروه لابی گری انجام دهد. بر این اساس، توریچلی به نیابت از شرکت لابی «شرکای رزمونت»، نمایندگی این گروهک را انجام خواهد داد.

این فرد همچنین وظیفه مشاوره و تدوین راهبرد برای این گروهک را بر عهده خواهد داشت. نیوز مکس می نویسد مبالغی که از سوی گروهک منافقین برای حمایت به سیاستمداران آمریکایی پرداخت می شود، بسیار قابل توجه است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در نهایت، روزنامه «هندو» با انتشار مطلبی از تأکید مجدد دولت هند بر ادامه واردات نفت این کشور از ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، وزیر خارجه هند که روز گذشته در برلین به سر می برده، در این رابطه گفته هند به خرید نفت از تأمین کننده حیاتی نفت خود، یعنی ایران ادامه می دهد و این کار را بدون توجه به تحریم های اقتصادی شدید وضع شده از سوی آمریکا و غرب علیه ایران انجام خواهد داد. وی همچنین تأکید کرده کاهشی که اخیراً در واردات این کشور از ایران رخ داده، به سبب مشکلات لجستیکی و بانکی بوده و هیچ دلیل دیگری در این زمینه وجود نداشته است./تابناک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
دستاوردهای ایران در حوزه پزشکی هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش جدید آژانس/هشدار نسبت به آمادگی ایران برای فراهم کردن همه شرایط جهت دستیابی به سلاح هسته ای!



انتشار گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته ای ایران

گزارش فصلی جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران منتشر شد و همان گونه که با توجه به فضاسازی های رسانه های غربی طی 24 ساعت گذشته انتظار می رفت، ادعاهای جدیدی علیه ایران در این گزارش مطرح شده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

گزارش فصلی جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران منتشر شد و همان گونه که با توجه به فضاسازی های رسانه های غربی طی 24 ساعت گذشته انتظار می رفت، ادعاهای جدیدی علیه ایران در این گزارش مطرح شده است.

به گزارش «تابناک»، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش فصلی جدید خود درباره برنامه هسته ای ایران را منتشر کرد. در این گزارش، همسو با جریان رسانه ای که از روز گذشته علیه ایران به راه افتاده بود، درباره آمادگی ایران برای فراهم کردن همه شرایط جهت دستیابی به سلاح هسته ای هشدار داده شده است.

به نوشته «رویترز»، در این گزارش آمده ایران پس از مستقر کردن همه سانتریفیوژهای مورد نظر خود در تأسیسات هسته ای زیرزمینی «فردو»، اکنون آماده توسعه سریع غنی سازی اورانیوم است. 

بر پایه این گزارش، ایران تاکنون 2800 سانتریفیوژ را در مرکز غنی سازی «فردو» مستقر کرده و می تواند به زودی با به جریان انداختن 1400 عدد از آن ها و در حقیقت دو برابر کردن میزان فعلی، غنی سازی اورانیوم را در این مرکز شدت ببخشد.

این گزارش می افزاید ایران از سال 2010 تاکنون، حدود 233 کیلوگرم اورانیوم با غنای بالا (20 درصدی) تولید کرده که میزان این تولید تنها از ماه اوت سال جاری تاکنون، 43 کیلوگرم بوده است. 

با این حال، تهران تاکنون 69 کیلوگرم از اورانیوم 20 درصدی خود را جهت استفاده های پزشکی به سوخت رآکتور تبدیل کرده است. این اقدام موجب می شود بازگردان این میزان برای تولید اورانیوم 90 درصدی قابل استفاده در سلاح هسته ای مشکل باشد.

علاوه بر موارد فوق، در بخشی دیگر از گزارش آژانس بار دیگر ادعاهایی درباره مرکز نظامی «پارچین» مطرح شده و آمده فعالیت های شدید ایران در این مرکز و پاکسازی آن، به طور جدی بازرسی های آژانس درباره امکان انجام آزمایش های تسلیحاتی هسته ای در ایران را تحت الشعاع قرار می دهد.

اما فارغ از ادعاهای جدید آژانس، این نکته گفتنی است که گزارش های این نهاد بین المللی، اصولاً به طور محرمانه منتشر می شوند؛ اما در مورد ایران، همواره همزمان با انتشار یا حتی پیش از آن، نسخه ای از این گزارش به دست خبرگزاری های غربی، به ویژه «رویترز» و «آسوشیتدپرس» می افتد!

این بار نیز از شب گذشته تاکنون این دو خبرگزاری فضاسازی علیه برنامه هسته ای ایران را آغاز و مطالبی را بیان کردند که عیناً در گزارش امروز آژانس به آن ها اشاره شده است.

همین امر و به ویژه همزمان بودن این گزارش های آژانس با مذاکرات ایران و جامعه بین المللی، این گمانه را تقویت می کند که بازرسی ها و گزارش های آژانس طی سال های اخیر به کلی ماهیت تخصصی و فنی خود را از دست داده و صرفاً به عنوان ابزاری برای فشار بیشتر علیه ایران ایفای نقش می کند./تابناک