اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار سفیر ایران نسبت به احتمال مداخله نظامی ترکیه در سوریه



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, سفیر  ایران

سفیر ایران گفت: رضا ضراب شهروند ترکیه است و در کشور شما زندگی می کند. او روابطی تجاری با ایران داشت و دادگاه او را از اتهامات وارده تبرئه کرده است.

سفیر ایران در ترکیه نسبت به احتمال مداخله نظامی ترکیه در سوریه هشدار داد و گفت این کار نقض تمامیت ارضی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد است.هشدار سفیر ایران نسبت به احتمال مداخله نظامی ترکیه در سوریه

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه حریت ترکیه علیرضا بیگدلی سفیر ایران در آنکارا در اظهارات خود در انجمن خبرنگاران حوزه دیپلماسی در آنکارا در پاسخ به سوالی درباره احتمال مداخله نظامی ترکیه در سوریه گفت:" هر گونه تخلف از تمامیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل متحد مغایر با تعهد دولت ترکیه برای حفظ صلح و ثبات در سوریه است.

 رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اعلام کرده است کشورش اجازه نخواهد داد یک دولت مستقل کردی در سوریه تشکیل شود.

این واکنش اردوغان همزمان با پیشروی های روزهای گذشته نیروهای کرد سوریه در برابر داعش در مناطق مرزی با ترکیه صورت گرفت.

بیگدلی در واکنش به ادعاها درباره احتمال مداخله نظامی ترکیه در منطقه " جرابلس" در استان حلب سوریه گفت پیشتر نیز ادعاهایی در این باره در رسانه ها مطرح شده بود اما مقامات ترکیه آن را رد کرده بودند.

بیگدلی در ادامه ابراز امیدواری کرد ایران و ترکیه از ظرفیت های مشترک دو کشور به منظور بازگرداندن صلح و ثبات به کشور بحران زده سوریه استفاده کنند.

بیگدلی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ارتباطات ادعایی رضا ضراب تاجر ایرانی تبار مقیم ترکیه گفت: ارتباطات این فرد با ایران صرفا جنبه تجاری داشته است.

او گفت:" ضراب  شهروند ترکیه  است و در کشور شما زندگی می کند. او روابطی تجاری با ایران داشت و دادگاه او را از اتهامات وارده تبرئه کرده است.

او در پاسخ به سوالی درباره اعظای جایزه به ضراب و اینکه آیا او از دیدن عکس های ضراب در صفحه نخست روزنامه های ترکیه به عنوان یکی از صادر کنندگان برتر ترکیه متعجب شده است یا نه ؟ گفت:" من متعجب نشدم چون عکس ها را ندیدم. شما و من دیدگاه های متفاوتی درباره موضوع ضراب داریم."

بیگدلی افزود:" او به عنوان یک بیزنس من موفق جایزه دریافت کرد. ما به عنوان سفارت ایران در ترکیه هیچ تماس و ارتباطی با این فرد نداریم."

رضا ضراب تاجر ایرانی مقیم ترکیه در 17 دسامبر سال 2013 و بر سر اتهامات پرونده فساد بزرگ اقتصادی در ترکیه دستگیر شد. او متهم به پولشویی و پرداخت رشوه به برخی دولتمردان ترکیه و برخی اعضای ارشد کابینه اردوغان شده بود اما چند ماه بعد دادگاه او را از تمامی اتهامات مالی تبرئه کرد.

ضراب هفته گذشته از سوی اتحادیه صادر کنندگان ترکیه به عنوان یکی از برترین صادر کنندگان ترکیه جایزه دریافت کرد. او جایزه خود را از دست معاون نخست وزیرترکیه گرفت.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  عصر  ایران 


ویدیو مرتبط :
مداخله نظامی کردستان در سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش احتمال مداخله نظامی ترکیه در سوریه


یک کارشناس مسائل قفقاز و ترکیه، گفت: به نظر می‌رسد حزب عدالت و توسعه به دنبال این است که انتخابات زود هنگام پارلمانی در این کشور برگزار شود تا از این طریق بتواند تعداد کرسی‌های خود را افزایش دهد و از طرفی دیگر علت بی‌ثباتی سیاسی در ترکیه را بر گردن رقبای حزب عدالت و توسعه بیاندازد.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس مسائل قفقاز و ترکیه، گفت: به نظر می‌رسد حزب عدالت و توسعه به دنبال این است که انتخابات زود هنگام پارلمانی در این کشور برگزار شود تا از این طریق بتواند تعداد کرسی‌های خود را افزایش دهد و از طرفی دیگر علت بی‌ثباتی سیاسی در ترکیه را بر گردن رقبای حزب عدالت و توسعه بیاندازد.

احمد کاظمی، مدیر پژوهش‌های کاربردی برون مرزی صدا و سیما در یکصد و ششمین جلسه هم‌اندیشی موسسه ندا که با موضوع انتخابات پارلمانی اخیر ترکیه برگزار شده بود افزود: در انتخابات پارلمانی اخیر ترکیه اردوغان تصور داشت که حزب عدالت و توسعه می‌تواند 367 کرسی را کسب کند که البته امر بعیدی بود.

او با بیان این که حزب عدالت و توسعه در سال 2002 که در اوج قدرت بود از 550 کرسی توانسته بود 311 کرسی کسب کند تصریح کرد: براساس قانون در ترکیه اگر حزبی بتواند 367 کرسی کسب کند براساس این آرا می‌تواند قانون اساسی ترکیه را بدون همه‌پرسی تغییر دهد. اگر 330 کرسی کسب کند این قدرت را خواهد داشت که درخواست همه‌پرسی بدهد و اگر 276 کرسی کسب کند به تنهایی می‌تواند دولت تشکیل دهد.

این کارشناس مسائل قفقاز و ترکیه با اشاره به این که در 13 سال گذشته حزب عدالت و توسعه توانسته بیش از 276 کرسی کسب کند و به تنهایی دولت تشکیل شود افزود: در انتخابات اخیر بسیاری از تحلیل‌گران تصور بر آن داشتند که این حزب می‌تواند به مانند سال‌های قبل 276 کرسی را کسب کند ولی در این انتخابات یک شگفتی رخ داد و این حزب 18 کرسی کم‌تر از 276 رای کسب کرد.

کاظمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این که حزب عدالت و توسعه با شعار «مردم برای ما کافی هستند» به صحنه آمده بود و درصدد بود که نظام سیاسی در ترکیه را از نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری تغییر دهد خاطرنشان کرد: حزب جمهوری خلق که بیش‌تر با تاکید بر مسائل اقتصادی از جمله افزایش حقوق بازنشستگان، بهبود وضعیت دانشگاه‌ها و کاهش بیکاری به صحنه آمده بود و در مسایل سیاسی نیز منتقد کارنامه سیاست خارجی دولت اردوغان بود توانست در انتخابات اخیر 132 کرسی به دست بیاورد. از دیگر سو حزب حرکت ملی که یک حزب ناسیونالیست است و هم‌چنین حزب دموکراتیک خلق که به نوعی طرفدار کردهاست هرکدام 80 کرسی را به دست آوردند.

مدیر پژوهش‌های کاربردی برون مرزی صدا و سیما با بیان این که در جریان انتخابات اخیر پارلمانی در ترکیه در رسانه‌ها بیش‌تر به نقش کردها اشاره شد در حالی‌که علوی‌ها نیز در شکست حزب عدالت و توسعه و کاهش آرای 9 درصدی این حزب نسبت به انتخابات پیشین موثر بودند، در بخشی از سخنانش به تاثیرات مثبت حزب عدالت و توسعه اشاره کرد و گفت: در بیان نقد حزب عدالت و توسعه باید عوامل منفی و مثبت را در کنار هم دید. پیروزی این حزب در سال 2002 یک حادثه تحول‌ساز در ترکیه بود. در آن زمان ترکیه سال‌ها بود که از دولت‌های ائتلافی رنج می‌برد. دولت‌هایی که اکثرا نتوانسته بودند تا پایان مهلت 4 ساله دوام بیاورند ولی حزب عدالت و توسعه توانست به مدت 13 سال به این وضعیت پایان دهد.

کاظمی ادامه داد: در آن مقطع زمانی ترکیه درگیر بحران اقتصادی بود ولی این حزب توانست رشد اقتصادی ترکیه را چند برابر کند. ارزش لیر را بالا ببرد، بیکاری را کاهش دهد و به طور کلی کارنامه موفقی را در مدت 10 سال در این عرصه به نمایش بگذارد. از دیگر سو بحث انحلال احزاب نیز به پایان رسید.

وی هم‌چنین شرکت کردن یک حزب طرفدار کردها در انتخابات پارلمانی ترکیه را یک موفقیت برای حزب عدالت و توسعه عنوان کرد و در بیان عوامل شکست این حزب در انتخابات اخیر تصریح کرد: مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی در این قضیه تاثیر داشتند که در بحث عوامل داخلی می‌توان به بحث کردها و حضور موثر آن‌ها در انتخابات اشاره کرد.

او با بیان این که این حزب در سال 2011 در مناطق کردنشین 58 کرسی کسب کرده بود و در انتخابات سال جاری 32 کرسی کسب کرد به کاهش آرای چشمگیر این حزب در استانبول نیز اشاره کرد و افزود: یکی از عواملی که باعث شد کردها به این حزب رای ندهند نارضایتی آن‌ها از اقدامات سیاسی دولت ترکیه در مورد مسائل منطقه از جمله بحث کوبانی و تجاوز جنگنده‌های ترکیه به مناطق و روستاهای کردنشین در مرز سوریه و ترکیه بود.

این کارشناس مسائل قفقاز و ترکیه با بیان این که اردوغان در این سال‌های اخیر معتقد بود که موضوع کردها در ترکیه چندان مهم نیست و این نوع موضع باعث ناامید شدن کردها شد در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: موضع‌گیری که دولت ترکیه علیه سوریه و بعضا ایران داشت در نوع تغییر نگاه‌ها به حزب عدالت و توسعه تاثیرگذار بود.

کاظمی با بیان این که پیش‌بینی آینده ترکیه سخت است و تصور این که احزابی که در این انتخابات حضور داشتند با یکدیگر ائتلاف تشکیل دهند کمی دور از ذهن و دشوار است ادامه داد: از بین احزاب موجود حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی از نظر تئوریک و نگاه دارای مشترکاتی هستند و در سال 2008 نیز با یکدیگر همکاری داشتند. از سویی دیگر به تازگی آقای اردوغان با رییس پیشین حزب جمهوری خلق دیدار داشته و این احتمال وجود دارد که حزب عدالت و توسعه از ریاست وی بر پارلمان حمایت کند تا در مقابل بتواند دولت تشکیل شود.

وی با طرح این پیش‌بینی که اگر دولت ائتلافی در ترکیه شکل بگیرد ممکن است عمرش به 4 سال نرسد اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که حزب عدالت و توسعه به سمت تشکیل یک دولت اقلیت حرکت کند که این امر نیز کار سختی است.

این کارشناس مسائل قفقاز و ترکیه گزینه سوم پیش‌رو در برابر ترکیه را برگزاری انتخابات زودهنگام دانست و گفت: به نظر می‌رسد که حزب عدالت و توسعه به دنبال این است که انتخابات زودهنگام پارلمانی در ترکیه برگزار شود تا از سویی بتواند 18 کرسی که برای تشکیل دولت کم دارد را جبران کند و از طرف دیگر با توجه به این که فضای رسانه‌یی ترکیه را در اختیار دارد علت بی‌ثباتی سیاسی در ترکیه را بر گردن رقبایش بیندازد. البته این موضوع همراه با ریسک است چرا که ممکن است این حزب نسبت به انتخابات قبل رای کم‌تری بیاورد.

او با بیان این که احزاب عمده در ترکیه مخالف سیاست‌های اردوغان در برابر سوریه و عراق هستند ادامه داد: سیاست خارجی ترکیه در آینده بستگی به نوع دولتی دارد که در این کشور شکل می‌گیرد.

یک کارشناس مسائل قفقاز و ترکیه به برگزاری جلسه اخیر شورای عالی امنیت ترکیه اشاره کرد و گفت: با توجه به قدرت گرفتن کردها در مرز سوریه و ترکیه، دولت اردوغان به دنبال این است که یک منطقه حایلی را در عمق خاک سوریه ایجاد کند البته رییس ستاد مشترک ترکیه که در ماه آگوست بازنشسته می‌شود با این موضوع مخالف است و نمی‌خواهد مسوولیت ورود نیروهای ترکیه به سوریه را بر عهده بگیرد، ولی اردوغان در حال فشار آوردن به ارتش در این زمینه است. در واقع اردوغان معتقد است که اگر قرار است مخالفان نظام سوریه را آموزش دهد با ایجاد منطقه حایل می‌تواند این کار را در خود سوریه انجام دهد. او در تلاش است تا قبل از پایان فرصت 45 روزه این کار را انجام دهد. بنابراین احتمال مداخله ترکیه در سوریه افزایش پیدا کرده است مگر این که واکنش‌ها به گونه‌ای باشد که ترکیه از این موضوع عقب‌نشینی کند.