اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار روسیه در مورد شکست کنفرانس ژنو-2 و عواقب آن برای کل منطقه/ تهران آماده شرکت در ژنو 2 مشروط به..



کنفرانس ژنو-2,حضور ایران در کنفرانس ژنو

هشدار روسیه در مورد شکست کنفرانس ژنو-2 و عواقب آن برای کل منطقه

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد، اختلال در کنفرانس ژنو-2 عواقب مخرب غیرقابل جبرانی نه تنها برای سوریه، بلکه کل منطقه خواهد داشت و مهمترین مانع را عدم وجود تیم مذاکره کننده واحدی از سوی مخالفان سوری نامید.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، "الکساندر لوکاشوویچ" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه امروز، پنج شنبه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود اعلام کرد که اختلال در برگزاری کنفرانس بین‌المللی ژنو-2 منجر به بروز عواقب مخرب غیرقابل جبرانی نه تنها برای سوریه، بلکه کل منطقه خواهد داشت.

لوکاشوویچ گفت: به عقیده ما، اوضاع در رابطه با ترکیب شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو-2 از طرف مخالفان اصلا ساده نیست و در این خصوص سئوالات زیادی بدون پاسخ مانده است. و همین عدم مشخص بودن ترکیب نمایندگان مخالفان سوری، مانع اصلی در این خصوص بشمار می‌رود. تلاش‌هایی از سوی برخی کشورها برای شکل گیری هیئتی از سوی ائتلاف ملی مخالفان سوریه در حال انجام است، ولی مسئله اینجاست که آنها مورد قبول همه مخالفان نیستند.

این دیپلمات بلندپایه یادآور شد که مباحثات ژنو برای آن بوجود آمده تا جایگاهی برای مذاکره دو طرف مناقشه در سوریه باشد، ولی ظاهرا ائتلاف ملی مخالفان سوریه نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد که نماینده همه گروه‌های مخالف در این کشور است.

وی افزود: وزیر امور خارجه سوریه بارها آمادگی دولت سوریه برای مذاکره با هر نیروی مخالف که خواستار گفت‌وگو و توقف خونریزی‌ها باشد را اعلام کرده، ولی عدم موضع گیری واحد گروه‌های مخالف سوریه و کارشکنی برخی از آنها که اصلا به گفت‌وگو و حل مشکلات علاقه‌ای ندارند، مانع از تحقق چنین روندی است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که مقامات مسکو خواستار آن هستند که مخالفان سوری تیم واحد و قابل مذاکره‌ای را تشکیل دهد تا بتواند مسئولیت مشخص نمودن آینده سوریه را برعهده بگیرد، در غیر این صورت عواقب مخرب غیرقابل جبرانی نه تنها سوریه، بلکه کل منطقه را تهدید خواهد کرد.

سفیر ایران در لبنان:
تهران آماده شرکت در ژنو 2 مشروط به گفت‌وگوی سوری-سوری است

سفیر ایران در لبنان تاکید کرد که ایران آماده مشارکت در کنفرانس ژنو 2 است به شرطی که این کنفرانس مبتنی بر گفت‌وگوی سوری- سوری باشد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری النشره، غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان تاکید کرد: از آغاز بحران در سوریه ما حامی راه حل سیاسی در سوریه بودیم و از هر گونه طرحی که بر پایه راه حل سیاسی در سوریه باشد استقبال می‌کنیم.

رکن آبادی پس از دیدار و گفت‌وگو با سلیم الحص نخست وزیر اسبق لبنان در دفتر خود در منطقه عائشه بکار درباره تحولات سوریه این اظهارات را بیان کرد.

سفیر ایران تاکید کرد: در این دیدار درباره آنچه در نیویورک اتفاق افتاد و همچنین جدیدترین تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و آنچه که در حاشیه نشست‌های نیویورک بین کشورهای عضو گروه 1+5 روی داد و همچنین تماس ایران و آمریکا گفت‌وگو کردیم.

رکن آبادی گفت: درباره نشست ژنو 2 ما آمادگی خود را برای شرکت در این نشست و موافقت با برگزاری آن اعلام کردیم به شرطی که این نشست مبتنی بر گفت‌وگوی سوری- سوری باشد و به برگزاری انتخابات تحت نظارت بین‌المللی منجر شود.

وی افزود: هر گونه نشستی که مبتنی بر گفت‌وگوی سوری- سوری نباشد مختوم به شکست است بنابراین اگر طرف‌های داخل سوریه بر سر برگزاری این نشست به توافق دست یابند برگزاری آن بسیاری از موانع را رفع می‌کند اما اگر این نشست بدون توافق همه نهادهای داخل جامعه سوریه برگزار شود موفقیت آمیز نخواهد بود.

رکن آبادی درباره رابطه ایران و آمریکا گفت: ما در این دیدار درباره نزدیکی ایران به آمریکا سخن نگفتیم بلکه از نزدیکی آمریکا به ایران سخن گفتیم و اعلام کردیم که از اصول خود کوتاه نمی‌آییم و آنچه اتفاق افتاده است نتیجه طبیعی مقاومت ملت ایران طی 34 سال اخیر است.

سفیر ایران گفت: ما معتقدیم نزدیکی آمریکا به ایران پیروزی برای ملت ایران است آنها ناچار شدند که به ایران نزدیک شوند و اگر این نزدیکی به نقاط مثبتی منجر شود ما از آن استقبال می‌کنیم و این روند را ادامه می‌دهیم.


ویدیو مرتبط :
مشروط سازی حق غنی سازی ایران در ژنو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولاند: کنفرانس ژنو آماده‌کننده مقدمات بعد از اسد است/تکرار مداخلات مک‌کین در سوریه



اولاند,کنفرانس ژنو,بحران سوریه

اولاند: کنفرانس ژنو آماده‌کننده مقدمات بعد از اسد است/تکرار مداخلات مک‌کین در سوریه

به رغم مخالفت برخی سناتورهای آمریکایی با مسلح کردن مخالفان سوریه جان مک‌کین با اقرار به برتری نظامی بشار اسد در سوریه خواهان کمک تسلیحاتی به مخالفان این کشور و ارائه سلاح‌های سنگین به این گروه‌ها شد.

به گزارش  ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، به دنبال لغو تحریم تسلیحاتی از سوی اتحادیه اروپا جان مک‌کین، سناتور آمریکایی در سخنانی بر لزوم کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه تاکید کرد.

وی گفت: مخالفان سوریه نیازمند سلاح‌های سنگین و ذخایر تسلیحاتی برای رویارویی با تانک‌های نظام سوریه و جنگنده‌های ارتش این کشور هستند و در غیر این صورت ممکن نیست بتوانند در جنگ با نظام سوریه پیروز شوند.

مک‌کین همچنین خاطرنشان کرد: مخالفان سوریه نمی‌توانند با اسلحه کلاشینکف به جنگ با تانک‌های بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بروند.

وی همچنین خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه و مسلح کردن مخالف سوریه شد.

مک‌کین در واکنش به اظهارات برخی از مخالفانش گفت: من مطمئنم این سلاح‌ها به دست گروه‌های میانه‌رو می‌افتد و شکی ندارم که مخالفان سوریه نیاز به این سلاح‌ها دارند تا بتوانند اوضاع جنگی که در حال حاضر به نفع اسد است، تغییر دهند.

مک‌کین همچنین با اشاره به کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 در سوریه و حمایتش از برگزاری این کنفرانس گفت: به عقیده من بهتر است این کنفرانس زمانی برگزار شود که بشار اسد به این درک برسد که شکستش حتمی است.

این در حالی است که راند پل، یکی از سناتورهای جمهوری خواه آمریکا با تاکید بر مخالفتش با مداخله واشنگتن در درگیری‌های سوریه نسبت به خطرات مسلح کردن گروه‌های مخالف سوری ابراز نگرانی و اعلام کرد: اتخاذ هرگونه تصمیمی در این راستا پیچیده و بسیار خطرناک خواهد بود چرا که ما نمی‌دانیم چه کسانی این سلاح‌ها را تحویل خواهند داد.

وی همچنین تاکید کرد که نگرانی‌اش در این خصوص به دلیل اطلاعات موثقی است که حاکی از ارتباط برخی از گروه‌های مخالف سوریه با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده است لذا بهتر است که آمریکا خود را از این درگیری‌ها کنار بکشد.

این سناتور آمریکایی همچنین اعلام کرد: بشار اسد هم‌پیمان آمریکا نیست. همانطور که آمریکا القاعده را نیز دشمن خود به شمار می‌آورد لذا ما نیازی به مسلح کردن مستقیم یا غیرمستقیم القاعده نداریم.

وی همچنین تاکید کرد: ارائه هرگونه کمک جنگی به مخالفان سوریه باید تضمین کننده این مطلب باشد که این سلاح‌ها به دست گروه‌های تندرو حاضر در خاک سوریه نرسد چرا که این بزرگترین نگرانی و ترس برای ماست.

همچنین چاک هاگل، وزیر جنگ آمریکا در گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش در حال حاضر اسناد جدید درباره استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی در اختیار ندارد.

وی گفت: آمریکا در حال حاضر نمی‌تواند اسناد جدیدی را در این خصوص ارائه دهد اما تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز اخیرا اعلام کرده بود که کشورش اسناد جدیدی درباره استفاده سوریه از سلاح‌ شیمیایی در اختیار ندارد.

از سوی دیگر، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: باید به درخواست سوریه جهت انجام تحقیقات بین‌المللی درباره نقش قطر در ربودن نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در بلندی‌های جولان با دیده اهتمام نگریست.

لوکاشویچ با اشاره به نقش مهم نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جولان اعلام کرد: نیروهای سازمان ملل در جولان همواره عاملی مهم در برقراری ثبات در این منطقه بوده و هستند لذا تکرار حوادثی چون حمله به این نیروها یا ربودن آنها انتقادات شدیدی را از سوی اعضای شورای امنیت به دنبال داشته است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز در مصاحبه با شبکه 24 تلویزیون فرانسه ضمن اعلام مخالفت کشورش با کمک تسلیحاتی روسیه به سوریه شرط مسلح کردن مخالفان سوریه را متحد شدن مخالفان اعلام کرد.

وی گفت: این معقول نیست که اسد از سوریه سلاح دریافت کند در حالی که مخالفان سوریه از دریافت سلاح محروم باشند.

اولاند با اشاره به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای مسلح کردن مخالفان سوریه گفت: مسلح کردن مخالفان تنها با چند شرط امکان پذیر است که مهمترین آنها متحد شدن مخالفان و ممانعت از دستیابی گروه‌های تروریستی و تندرو به این سلاح‌هاست.

رئیس جمهوری فرانسه ضمن طرح این ادعا که بشار اسد، مسوول کشته شدن 100 هزار تن در سوریه از آغاز ناآرامی‌ها تاکنون است، اعلام کرد: امکان ندارد اسد جزوی از روند انتقالی سوریه باشد.

وی اظهار کرد که کنفرانس ژنو 2 کنفرانسی انتقالی برای مرحله بعد از اسد است.

از سوی دیگر، ائتلاف مخالفان سوریه نیز با صدور بیانیه‌ای از کمیته بین‌المللی مسوول انجام تحقیقات در سوریه خواست برای آغاز فعالیتش وارد مناطق تحت سلطه مخالفان شوند.

در این بیانیه آمده است: به منظور روشن شدن حقیقت درباره آنچه در سوریه اتفاق افتاده ائتلاف مخالفان سوریه برای همکاری کامل با سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر آماده است لذا از کمیته بین‌المللی تحقیقات می‌خواهیم وارد مناطق تحت سلطه مخالفان شده و فعالیتش را تحت حمایت ائتلاف مخالفان سوریه آغاز کند.

همچنین پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره به نقل از روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد که شبه نظامیان داخلی اردن به منظور آمادگی برای هرگونه درگیری در مرزهای سوریه و اردن وارد این مرزها شده‌اند.

در گزارشی که روزنامه‌ واشنگتن پست اخیرا منتشر کرد، آمده است: شهروندان شمال اردن در نزدیکی رود الیرموک که در حد فاصل اردن و سوریه قرار دارد به منظور مقابله برای هرگونه درگیری در این منطقه در حال آمادگی هستند.

بنا به این گزارش شهروندان اردنی از چند هفته گذشته و در پی اظهارات برخی از مقام‌های اردنی و مخالفان سوریه مبنی بر احتمال بالا گرفتن ناآرامی‌های سوریه در مرزهای جنوبی این کشور در این منطقه در حال آماده شدن هستند.

یکی از شهروندان مناطق شمالی اردن اعلام کرد که ساکنان این مناطق هدفشان آماده شدن برای رویارویی احتمالی با هرگونه ناآرامی در مرزهای اردن با سوریه است.

این روزنامه به نقل از ساکنان مناطق شمالی اردن نوشت: موشک‌ها و درگیری‌های توپخانه‌ای که تقریبا به شکل روزانه اتفاق می‌افتد تا کنون به کشته شدن چهار شهروند اردنی و وارد آمدن خساراتی به منازل آنها و کوچ اجباری ده‌ها تن از خانواده‌های این مناطق به مناطق امن‌تر شده است.

اخیرا نیز عبدالله النسور، نخست وزیر اردن اقرار کرده بود که کشورش از آمریکا خواسته سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت را در مرزهای اردن با سوریه مستقر کنند.

از سوی دیگر، کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد: تعداد آوارگان سوری که ظرف هفته گذشته از سوریه به کشورهای همسایه گریخته‌اند بالغ بر 6 / 1 نفر است.

ناآرامی‌ها در سوریه در حالی ادامه دارد که به رغم تلاش‌های بین‌المللی و ارائه برخی طرح‌ها از جمله طرح ژنو 2 برای حل و فصل بحران سوریه مناطق مختلف این کشور همچنان شاهد درگیری‌های نظامی میان ارتش و مخالفان مسلح سوری است./ایسنا