اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار دوباره عربستان به آمریکا/ دیدگاه نشریه انگلیسی درباره ترکیب مجلس ایران



کیوسک بین‌المللی

ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از ادامه درگیری‌ها در حلب سوریه، مخالفت دوباره اوباما با منطقه پرواز ممنوع در سوریه، ادامه چالش ریاض و واشنگتن بر سر اسناد محرمانه، تعلیق سریالی اعضای حزب کارگر انگلیس تحت فشار رژیم اسرائیل، تفاوت رویکرد کلینتون و کری درباره ایران و دیدگاه نشریه انگلیسی درباره ترکیب مجلس ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. خبرگزاری فرانسه اظهارات دبیرکل سازمان ملل را بازتاب داده که در واکنش به دور جدید درگیری های شدید در حلب، خواستار احیای آتش بس در این شهر شده است. بان کی مون ابراز امیدواری کرد توقف درگیری‌ها که در اطراف لاذقیه در شمال غرب سوریه و در دمشق اعلام شده است، شهر حلب در شمال این کشور را نیز شامل شود. بان کی مون در بیانیه‌ای آمریکا و روسیه را به «افزایش تلاش‌ها برای احیای توقف درگیری‌ها» که اجرای آن از ۲۷ فوریه آغاز شده اما در روزهای اخیر به صورت خطرناکی نقض شده است، تشویق کرد. دبیرکل سازمان ملل همچنین درباره تشدید خطرناک درگیری‌ها در حلب و اطراف آن و مشکلات غیرقابل قبولی که به دنبال آن به وجود آمده است به شدت ابراز نگرانی کرد.

*****

در همین حال، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر بر مخالفت خود با برقراری منطقه پروزار ممنوع در سوریه تأکید کرده است. به نوشته پایگاه خبری «النشره»، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که حمایت از آتش بس در سوریه، شامل ایجاد مناطق امن در این کشور نمی‌شود. از آغاز بحران سوریه، دولت ترکیه که هم پیمان آمریکا به شمار می‌رود، همواره خواهان ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه در راستای مقاصد خود بوده است. ترکیه و عربستان و قطر از بزرگ‌ترین حامیان گروه‌های مسلحی به شمار می‌روند که علیه نظام و مردم سوریه می‌جنگند. باراک اوباما در عین حال بدون اشاره به نقض آتش بس از سوی گروه‌های مسلح در سوریه و حملات آن‌ها به مناطق مسکونی بویژه در شهر حلب، از نظام سوریه خواست «تا به تعهدات خود احترام بگذارد و به آتش بس متعهد باشد».

*****

ادامه چالش میان دولت آمریکا و عربستان سعودی بر سر انتشار احتمالی اسناد محرمانه مربوط به واقعه ۱۱ سپتامبر،از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. خبرگزاری «رویترز» اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی را بازتاب داده که گفته این کشور به ایالات متحده هشدار داده است که در صورت تصویب طرح مد نظر کنگره برای تعقیب قضایی سعودی‌های دخیل در حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱، اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به آمریکا از بین رفته و این سرمایه‌ها از آمریکا خارج می‌شود. عادل الجبیر» که بعد از دیدار با همتای‌ آمریکایی‌اش در جمع خبرنگاران حاضر در ژنو صحبت می‌کرد، گفت ریاض آمریکا را تهدید نکرده و تنها به آمریکا هشدار داده است. وی در عین حال مدعی شده: «ما از سیاست پولی، از سیاست انرژی و از سیاست اقتصادی برای مقاصد سیاسی استفاده نمی‌کنیم. زمانی که سرمایه‌گذاری می‌کنیم، یک سرمایه‌گذار هستیم. زمانی که نفت می‌فروشیم، یک تاجر هستیم».

*****

تعلیق سریالی عضویت اعضای حزب کارگر انگلیس به دلیل فشارهای رژیم اسرائیل، موضوعی است که مطبوعات انگلیسی این روزها به آن توجه نشان می‌دهند. روزنامه «دیلی تلگراف» در مطلبی درباره این موضوع می‌نویسد حزب کارگر انگلیس به صورت محرمانه عضویت ۵۰ تن از اعضایش را به دلیل «اظهارات نژادپرستانه و یهودی‌ستیزانه» تعلیق کرده است. این روزنامه با ادعای اینکه «واحد انطباق حزب کارگر از زمان انتخاب جرمی کوربین به عنوان رهبر این حزب توسط اعضای تندرو در دست گرفته شده است»، نوشت: «تعلیق‌های یاد شده، تنها بخش بالایی از یک کوه یخی است». «یک منبع بلندپایه در حزب کارگر به دیلی تلگراف گفته است که این حزب ظرف دو ماه گذشته ۵۰ عضو خود را تعلیق کرده است. ۲۰ مورد این تعلیق‌ها تنها در دو هفته اخیر انجام شده است. در همین حال، کوربین برای اولین بار فاش ساخته که مشکلاتی در حزب کارگر وجود داشته، اما خیلی عظیم نبوده است.

*****

اما بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی نیز به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار مطلبی از رقابت هیلاری کلینتون و جان کری در زمان مقدمه سازی برای مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داده است. این روزنامه همچنین درباره اختلافات اوباما و کلینتون در زمینه رویکردشان مقابل ایران نوشت، کلینتون در حین مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۸، درخواست اوباما برای برگزاری مذاکره بدون پیش‌شرط با رهبران ایران را به تمسخر گرفت و هشدار داد که اگر ایران علیه اسرائیل حمله هسته‌ای کند، آمریکا ایران را به طور کامل نابود می‌کند. یکی از افرادی که برای چند سال با کلینتون کار کرده، درباره تفاوت رویکرد دو وزیر خارجه آمریکا درباره ایران می‌گوید: «اگر او بود، باز هم فشار را بر آن‌ها (ایرانی‌ها) بیشتر می‌کرد. تنها سوالی که هست، این است که در آن صورت، آن‌ها چه واکنشی نشان می‌دادند». کلینتون هرگز اختلافاتش با اوباما در این زمینه را آشکار نکرد و به صورت عمومی توافق هسته‌ای با ایران را تأیید کرد.

*****

در نهایت، باید اشاره کرد که طی یکی دو روز اخیر، مطبوعات و رسانه‌های غربی به موضوع ترکیب مجلس آتی شورای اسلامی در ایران نیز پرداخته‌اند. روزنامه «فایننشال تایمز» مطلبی در همین زمینه منتشر کرده و می‌نویسد میانه‌روهای طرفدار دولت روحانی ۱۲۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس را در اختیار دارند و باقی کرسی‌ها به طور برابر میان مخالفان برجام و نمایندگان مستقل تقسیم شده است. این نشریه به موضوع ریاست مجلس دهم که این روز‌ها در ایران موضوع مورد نظر فعالان سیاسی است نیز پرداخته و نوشته: «برخی تحلیلگران می‌گویند انتخاب دوباره لاریجانی، می‌تواند به دولت قدرت بیشتری در لابی با اصولگرایان بدهد، کار‌شناسان می‌گویند لاریجانی می‌تواند به دولت در پیاده کردن سیاست‌هایی کمک کند که بدون وجود او، با مقاومت اصولگرایان روبرو می‌شود».


ویدیو مرتبط :
هشدار شدید ایران به عربستان درباره هرگونه تعرض به کشتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخوست آمریکا و فرانسه از ترکیه درباره سوریه/ دیدگاه نشریه انگلیسی درباره برندگان و بازندگان در سوریه



 اخباربین الملل  ,خبرهای   بین الملل ,درخوست آمریکا و فرانسه از ترکیه

درخواست آمریکا و فرانسه از ترکیه برای توقف بمباران مناطق شمال سوریه، پیشروی های ارتش سوریه در استان رقه، تحلیل یک روزنامه انگلیسی از وضعیت قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در سوریه و تأکید روسیه بر مواضع خود در قبال دولت دمشق، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، موضوع سوریه همچنان مهمترین موضوعی است که در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. واکنش ها به اقدام اخیر ترکیه در بمباران مواضع کردها در شمال سوریه، یکی از مهمترین موضوعاتی است که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته روزنامه «تودی زمان»، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا خواستار توقف حملات ترکیه به شمال سوریه شده است. در این راستا، کاخ سفید در بیانیه‌ای از تماس تلفنی بین جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا و احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در روز گذشته خبر داد. بایدن در این گفت‌و‌گو، بهره برداری نیروهای کرد از وضعیت موجود در شمال سوریه برای تشکیل حکومت جدید در نزدیکی مرزهای ترکیه را نفی کرده و در مقابل، خواستار توقف حملات ارتش ترکیه به این مناطق شده است.

*****

همزمان، دولت فرانسه نیز از آنکارا خواسته حملات خود به شمال سوریه را متوقف کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای بر ضرورت توقف فوری بمباران، چه از سوی دولت سوریه و از سوی ترکیه علیه مناطق کردنشین تاکید کرد. این خبرگزاری اشاره می کند که ارتش ترکیه روز یکشنبه برای دومین روز پیاپی، مواضع کردهای سوریه را مورد هدف هوایی قرار داد و با توپ‌های هویتزر که در مرز ترکیه و سوریه قرار گرفته‌اند، به مواضع حزب اتحاد دموکرات (PYD) در پیرامون شهرک «عزیز» حمله کرد. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه همچنین آمده است که پاریس از «بد‌تر شدن شرایط» در شهر حلب و شمال سوریه نگران است.

*****

این در حالی است که در عرصه میدانی سوریه، اوضاع همچنان به نفع نیروهای دولتی در جریان است. خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از منابع نظامی میدانی از پیشروی ارتش سوریه در غرب استان رقه سوریه خبر داده است. یک منبع آگاه گفته ارتش سوریه از غرب استان رقه در حال پیشروی است و بعد از درگیری‌های سنگین با تروریست‌های داعش، بلندی‌های راهبردی تحت کنترل قرار گرفته است. شهر رقه در سال ۲۰۱۳ به کنترل داعش درآمده و از آن زمان به عنوان پایتخت خودخوانده این گروه تروریستی، اعلام شده است. در صورت ورود نیروهای ارتش به رقه، این اولین بار از سال ۲۰۱۴ است که ارتش سوریه وارد این استان می‌شود.

*****

همزمان، روزنامه «ایندیپندنت» نیز در گزارشی از وضعیت میدانی سوریه، از پیروزی ایران و روسیه و ناکامی عربستان، ترکیه و قطر سخن گفته است. این روزنامه با بیان اینکه برندگان و بازندگان جنگ سوریه در حال مشخص شدن هستند، می نویسد حامیان منطقه‌ای گروه‌های مسلح فعال در سوریه، به هیچ یک از اهداف نظامی خود نرسیده‌اند. قدرت‌های منطقه‌ای مانند ترکیه، عربستان سعودی و قطر نتوانستند اسد را سرنگون کنند و به هیچ‌یک از اهداف جنگی خود نرسیده‌اند. ایران و ائتلاف شیعی که تحت رهبری این کشور دارد، بسیار موفق‌تر بوده‌اند. هرچند معمولاً از سیاست  اوباما انتقاد می‌شود، اما او هم متحمل شکستی واقعی نشده است. چهار ماه قبل که روسیه وارد جنگ سوریه شد، بسیاری پیش‌بینی کردند که این کشور از کار خود پشیمان می‌شود، اما برعکس، روسیه حالا در تصمیم‌گیری در مورد نحوه پایان دادن به جنگ، نقشی محوری پیدا کرده است.

*****

در نهایت، این روند در شرایطی جریان دارد که روسیه همچنان به مواضع خود در قبال سوریه پایبند است. در این زمینه، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه در گفت و گو با «اشپیگل» گفته از نظر مسکو، تعیین جانشین برای بشار اسد موضوعیت ندارد. وی اظهار داشته: «از نظر ما، بشار اسد رییس جمهور مشروع سوریه است. آمریکایی‌ها به دفعات از ما خواسته‌اند که به یک جمع بندی برسیم که چه کسی باید بر سوریه حکومت کند. ولی ما هرگز چنین موضوعی را مدنظر قرار نخواهیم داد». وی می افزاید: «این شهروندان سوریه هستند که باید در باره آینده بشار اسد تصمیم بگیرند. بخش قابل توجهی از جامعه سوریه از وی حمایت می‌کند و اگر وی درحال حاضر کنار برود سوریه به عنوان یک کشور از هم خواهد پاشید. این را امریکایی‌ها هم قبول دارند».


  اخبار بین الملل  -  تابناک