اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار درباره منابع آب زیرزمینی ایران



اخبار,اخباراقتصادی,كاهش آب سفره های زیر زمینی

 

اخبار اقتصادی - هشدار كاهش آب سفره های زیر زمینی كشور/ بودجه آبخیزداری نیازها را رفع نمی كند

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور با بیان اینكه در كشور با بیلان منفی سفره های زیر زمینی آب رو به رو هستیم گفت: بودجه آبخیزداری نیازهای كشور را رفع نمی كند.

خدا كرم جلالی ظهر چهار شنبه در نشست خبری سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور در منطقه طرق مشهد اظهار كرد: بخش قابل توجهی از بودجه سال آینده به بخش آبخیزداری تخصیص داده می شود و اما این بودجه نسبت به نیاز كشور مناسب نیست.

وی همچنین خبر داد: بخشی از بودجه مبارزه با ریزگردهای كشور به استان خراسان رضوی تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: با تغییر اقلیم در جهان و گرم شدن كره زمین و سفره های و خشكسالی و آلایندگی هایی كه در زمینه آب و خاك و مواد غذایی و مسائل بیولوژی داریم زندگی انسان ها را با مخاطرات جدی رو به رو می كند.

معاون وزیر جهاد كشاورزی افزود: عرصه های منابع طبیعی یكی از موضوعاتی است كه می تواند به كمك بشر بیاید و چالش های به وجود آمده از تخریب های انسان را تا حدودی بهبود ببخشد.

جلالی با اشاره به وظیفه این سازمان در احیا و توسعه منابع طبیعی در كشور گفت: بحث حفظ آب و خاك، پوشش گیاهی از موضوعاتی است كه می تواند وضعیت نابسامان محیط زیست را نجات دهد.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور بیان كرد: آمارها نشان می دهد كه هر انسان سرانه یك كیلو گرمی غذا لازم دارد و این سرانه  1.5 لیتر آب لازم است و 11 كیلو گرم هوا لازم است.

جلالی با بیان اینكه 11 برابر غذا، انسان نیازمند هوا است گفت: در رابطه با تامین اكسیژن و هوای پاك نقش پوشش گیاهی و منابع طبیعی بسیار كارآمد و مهم است.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور با اشاره به تاثیر نقش حفظ منابع طبیهی در كاهش آلاینده های هوا گفت: هر درخت بیش از 5 تن اكسیژن تولید و بیش از 8 تن گاز كربنیك را جذب و تجزیه می كند و البته  كاهش آلاینده ها در هوا مهم ترین تاثیر بر محیط شهری است.

امنیت اكولوژ‍ی بالاتر از امنیت غذایی مطرح است
وی با بیان اینكه توجه به محیط زیست این مسئله در دنیای امروز با توجه به چالش های بوجود آمده بسیار با اهمیت است افزود: امنیت اكولوژی به عنوان امنیتی كه هم طراز و حتی بالاتر از امنیت غذایی مطرح است.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور با اشاره به اینكه این امنیت برای هر انسان از اهمیت و جایگاهی ویژه ای برخوردار است ادامه داد: امنیت اكولوژیك فراتر از حقوق بشر امروز در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

جلالی گفت: در حال حاضر در كشور 14.3 میلیون هكتار جنگل در 5 رویشگاه خزری، زاگرس، ارسباران، خلیج فارس و ایران كه هر كدام ویژگی های خاص خود را دارد.

وی توضیح داد: 135 میلیون هكتار عرصه های منابع طبیعی ماست كه 14.3 هكتار میلیون هكتار جنگل و 86 میلیون هكتار و 32 میلیون هكتار بیابان داریم.

تخریب عرصه ها در برخی مناطق كشور
رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور در خصوص وضعیت كنونی منابع طبیعی در كشور یادآور شد: بسته به شرایط اقلیمی در هر منطقه در برخی مناطق وضعیت نسبتا خوب است و البته در بعضی مناطق كشور هم عرصه ها مورد تخریب قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در 100 سال گذشته سطح جنگل های یاران 18 میلیون هكتار بوده است كه در طی این سالها 4 میلیون هكتاز از آن كاسته شده است.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور با اشاره به اینكه كاهش سطح جنگل ها در تمام جهان رخ داده است ادامه داد: سالانه 3.7 هكتار از جنگل های جهان كاسته می شود.

وی بیان كرد: آمار بودجه مصوب سال گذشته 220 میلیارد تومان بوده است كه تا كنون 30 درصد آن تحقق یافته و ممكن است تا پایان سال به 50 درصد برسد.

معاون وزیر جهاد كشاورزی به بودجه 180 میلیارد تومانی مصوب برای سال جاری اشاره كرد و گفت: دولت تدبیر و امید تلاش دارد تا بودجه ای واقعی تصویب كند تا 100 در صد آن را تخصیص دهد و مانند سال 91 نشود كه 10 درصد از بودجه تخصیص یابد.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور بیان كرد: بخش قابل توجهی از بودجه سال آینده به بخش آبخیزداری تخصیص داده می شود و اما این بودجه نسبت به نیاز كشور مناسب نیست.

یك سوم میانگین بارندگی در جهان را داریم
وی با اشاره به مشكلات این سازمان در محافظت و احیا و توسعه گفت: در آبخیزداری با توجه به اینكه میزان بارندگی ها 250 میلیمتر در كشور داریم  و یك سوم میانگین بارندگی در جهان است.

جلالی با تاكید براینكه یكی از راهكارهای موجود از طریق آب خوانداری و سفره های زیر زمینی است عنوان كرد: نزدیك به 60 درصد از آب كشاورزی در كشور ما توسط چاه های آب تهیه می شود.

هشدار بیلان منفی سفره های زیرزمینی در كشور
رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور بیان كرد: بیلان منفی سفره های زیرزمینی در كشور 10 میلیارد متر مكعب است كه هشدار و زنگ خطر بزرگی است.

وی  بیان كرد: آبخوانداری و آبخیزداری می تواند در غنی سازی سفره های زیر زمینی و تعادل بخشی به بیلان منفی نقش موثر داشته باشد.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور با بیان اینكه در زمینه كنترل كانون های بحران بیابان زا و تثبیت شن های روان و گرد و غبار باید عملیاتی انجام شود افزود: برای كنترل این كانون ها ی بحرانی باید اقداماتی انجام شود تا بسته به شرایط منطقه جنگل كاری و یا مانژپاشی انجام شود.

وی گفت: تقریبا آمادگی جذب و اجرای پروژه ها ی مربوط به آبخیزداری و حفاظت مطلوب از جنگل ها و مراتع نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

اهداف منابع طبیعی با مشاركت های مردمی محقق می شود
جلالی تاكید كرد: با توجه به محدودیت بودجه باید با بهره وری با این رقم و امكانات و استفاده از مشاركت های مردمی اهداف منابع طبیعی را به پیش ببریم.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری كشور در خصوص اعتبارات تعلق گرفته به خراسان رضوی عنوان كرد: این اعتبار 35 میلیارد تومان است.

وی همچنین با بیان اینكه استانداری درخصوص معضل ریزگردها با این سازمان مساعدت كرد اعلام كرد: سند كنترل ریز گردها و كانون های فرسایش بادی در استان به تصویب رسید.

جلالی با اعلام اینكه سند مالكیت 132 میلیون هكتاراز اراضی منابع طبیعی از 140 میلیون هكتار به نام دولت صادر شده است گفت: این رقم معادل 84 درصد از كل اراضی كشور است.

وی در خصوص صدور اسناد مالكیت در خراسان رضوی بیان كرد: در استان از هشت میلیون و 146 هزار هكتار اراضی سند مالكیت 6 میلیون 865 هزار هكتار صادر شده است.

حفاظت از جنگل ها در اولویت قرار دارد
معاون وزیر جهاد كشاورزی بیان كرد: بحث حفاظت از جنگل ها در اولویت كار قراردارد كه در چهار مورد حفاظت، احیا ، توسعه و بهره وری پایدار راهبرد اصلی حفاظت است.

وی بیان كرد: اهمیت جنگل های ایلكانی به لحاظ بی نظیر بودن در جهان و اینكه مهم ترین میراث طبیعی جهان است برای ما هم مدنظر است كه اقدامات حفاظتی انجام شده در بحث كمربند حفاظتی را شكل دادیم.

جلالی توضیح داد: 17 هزار كیلومتر از این كمربند درنقاط حساس انجام گرفته است  كه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و البته برخی مناطق كه مجاور مناطق مسكونی است نیز كا ر را دشوار می كند.

كمك دهیاران 28 هزار روستا به حفظ منابع طبیعی
وی همچنین با اشاره به اینكه در 28 هزار روستا از دهیاران كمك گرفته ایم  افزود: تفاهم نامه ای  میان وزیر كشور و جهاد كشاورزی منعقد می شود تا بتوانیم از دهیاران برای حفاظت از منابع طبیعی استفاده كنیم.

معاون وزیر جهاد كشاورزی ابراز امیدورای كرد تا با كمك تشكلهای مردمی و NGO  ها كاستی و كمبودهای نیروهای رسمی این سازمان برطرف شود.

وی تلفیق سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی را رد كرد وگفت: این به نفع هیچكدام نیست و وظایف این دو سازمان هر كدام در راستای رفع برخی مشكلات است كه نباید با هم تلفیق شوند.

معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: محیط زیست در جهت مدیریت و نظارت در كشور برای رسیدن به محیط زیست مطلوب حركت می كند اما سازمان منابع طبیعی كشور در خصوص حفاظت و احیا و بهره برداری از منابع طبیعی گام بر می دارد.
اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
کنفرانس منابع آب ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران: کاهش 46 درصدی روان آب‌ها



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:
کاهش 46 درصدی روان آب‌ها / بهشت آباد احیا شد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به کاهش 46 درصدی روان آب‌های کشور اظهار کرد:کاهش 46 درصدی، رقم بسیار بالایی است و مدیریت آن کار دشواری است. در سال‌های گذشته هر سه یا چهار سال خشکسالی، یک سال ترسالی داشتیم که خشکسالی‌ها و آفت منابع آب سال های قبل را جبران می‌کرد.

به گزارش ایسنا، محمد حاج رسولی‌ها در حاشیه نمایشگاه بین المللی برق و آب گفت: با وجود خشکسالی، سال‌های اخیر در تامین آب شرب مردم مشکلات خیلی کمی داشتیم ، آب مورد نیاز اغلب نقاط پرجمعیت تامین شده و اگر هم نارسایی‌هایی بوده به ویژه در مناطق روستایی، ناشی از انتقال و توزیع بوده است.

وی ادامه داد: برای برخی از شهرهای بزرگ کشور با ظرفیت 15 تا 20 هزار لیتر بر ثانیه آب تامین می‌شود و با ظرفیت‌های ایجاد شده در خشکسالی‌های اخیر آب سدها به شهرهای بزرگ منتقل و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به این که میانگین بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون 25 میلی متر بوده، گفت: میزان بارندگی نسبت به متوسط درازمدت شش درصد کاهش داشته است.

حاج رسولی‌ها درمورد قضاوت در زمینه بارندگی‌های سال آبی جاری، اظهار کرد: در اواسط دی ماه می‌توان قضاوت کامل‌تری در زمینه میزان بارش‌ها و شرایط آبی کشور داشت؛ اکنون برای پنج حوضه آبریز اصلی کشور شرایط طبیعی پیش بینی شده و تنها در حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان میزان بارندگی‌ها 10 درصد کمتر از میزان نرمال خواهد بود.

فقط برای تامین آب شرب، آب منتقل می‌شود
وی در پاسخ به ایسنا درمورد برنامه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای، گفت: طرح‌های انتقال آب فقط برای تامین آب شرب است و تعداد آن‌ها نیز زیاد نیست. اجرای طرحهای مذکور منوط به استفاده از منابع آب در حوضه گیرنده است و باید از تمام ظرفیت‌های آن استفاده شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به این که طرح‌های انتقال آب حتما باید به تصویب شورای عالی آب برسد، گفت: اخیرا طرح جدید انتقال آب بین حوضه‌های درجه یک پیش بینی نشده است و تنها خطوط درجه دو برای تامین آب از سدها به شهرها اجرا می‌شود.

حاج رسولی‌ها در مورد طرح بهشت آباد نیز به خبرنگار ایسنا گفت: طرح انتقال بهشت آباد مربوط به سال 1381 بوده و میزان پیشرفت آن کمتر از 30 درصد است ، تصمیم گرفته شده 580 میلیون متر مکعب آب را انتقال دهد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح غدیر در منطقه خوزستان نیز اظهار کرد: این طرح از طرح‌های اننقال درجه 2 است که در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو قرار دارد ، تکمیل این طرح یکی از معضلات بخش آب را برطرف می‌کند. قراردادهای سنگینی برای اجرای این طرح با پیمانکار منعقد شده و تامین منابع مالی اجرای طرح را دشوار کرده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین یادآور شد: سرمایه پیش بینی شده برای اجرای فاز نخست این طرح 2 هزار میلیارد تومان است که تاکنون 700 تا 800 میلیارد تومان هزینه شده و یک هزار و 200 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن نیاز است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اولویت بندی طرح‌های وزارت نیرو به احداث 158 سد در کشور اشاره کرد و گفت: این سدها بالای 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و بر اساس برنامه پنجم توسعه 60 طرح در اولویت قرار گرفته‌اند.

حاج رسولی‌ها با تاکید بر این که از ابتدای برنامه پنجم توسعه تاکنون 37 طرح به مرحله‌ای رسیده که می توان از سرمایه‌گذاری آن‌ها استفاده کرد، گفت: پیش بینی می‌شود 23 طرح دیگر تا پایان برنامه پنجم توسعه قابل افتتاح و آبگیری شود البته اولویت وزارت نیرو تکمیل طرح‌های مربوط به تامین آب شرب است و از 60 طرح مذکور 45 طرح در این راستا در دست اجراست.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این که سد ماشکید در سیستان و بلوچستان توانست در بارندگی‌ها و سیل‌های اخیر 67 میلیون متر مکعب آب را مهار و ذخیره‌سازی کند و خسارتی هم از بابت سیل به منطقه وارد نشد، در مورد شبکه‌های آبیاری نیز گفت: عقب ماندگی شبکه‌های آبیاری کشور جبران می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به احداث یک میلیون و 700 هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری در پایاب سدها اظهار کرد: برای تکمیل شبکه های آبیاری زیردست سدها 80 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و با تامین اعتبار به روش کنونی تکمیل این طرح‌ها حداقل 20 سال زمان می‌برد.

حاج رسولی‌ها با اشاره به اجرای 116 طرح شبکه‌های آبیاری خاطرنشان کرد: با تغییر اقلیم مواجه هستیم و باید در طرح‌های وزارت نیرو بازنگری صورت گیرد.

وی همچنین گفت: براساس شرایطی که پیش از این در طراحی سدها و شبکه‌های پایاب سدها برنامه‌ریزی شده بود، باید 2 میلیون و 100 هزار هکتار شبکه اصلی در زیردست سدهای کشور احداث شود که در حال حاضر یک میلیون 700 هزار هکتار احداث شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور افزود: اگر تغییرات اقلیم و کمبود حجم آب در نظر گرفته شود عقب افتادگی‌ها در این بخش جبران شده و فرض بر این است که منابع آبی پیش بینی شده تامین شود؛ برای سدهای در حال احداث به ایجاد 800 هزار هکتار شبکه آبیاری نیاز است که از این تعداد 400 هزار هکتار ایجاد شده، به مرور زمان و با وارد مدار شدن سدها نیز قابل استفاده خواهند بود.

حاج رسولی‌ها در پایان خاطرنشان کرد: میزان عقب ماندگی شبکه های آبیاری زیردست سدها پیشتر پنج تا شش سال بود و می‌توان این فاصله با به دو سال کاهش داد.

/ایسنا