اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار درباره تاثیر ماسکهای معمولی بر آلودگی هوا



اخبار,اخبار اجتماعی,تاثیر ماسکهای معمولی بر آلودگی هوا


اخبار اجتماعی - رییس انجمن فوق‌ تخصصی عفونی کودکان ایران:
ویروس جدید سرماخوردگی نداریم/ ماسک‌های معمولی تاثیری در جلوگیری از عوارض آلودگی هوا ندارد

رییس انجمن فوق‌ تخصصی عفونی کودکان ایران با بیان اینکه ویروس جدید سرماخوردگی نداریم و 90 درصد عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی شناخته شده هستند، نسبت به تاثیر آلودگی هوا بر بیماری‌های عفونی هشدار داد.

به گزارش ایسنا ، دکتر محمدرضا بلورساز در حاشیه نهمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال و پنجمین بزرگداشت دکتر احمد سیادتی که از صبح امروز در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز به کار کرد، درباره مکانیسم آلودگی هوا و مجاری تنفسی، گفت: مژک‌های موجود در راه‌های هوایی حکم فیلتر را دارند، اما ذرات معلق در هوای آلوده این مژک‌ها را از بین می‌برند، در نتیجه ترشحات طبیعی در راه‌های هوایی باقی می‌ماند و باعث عفونت می‌شوند.

وی ادامه داد: ماسک‌های معمولی تاثیری در جلوگیری از ورود ذرات آلوده به داخل بدن ندارند. در حال حاضر تنها هپاماسک‌ها فیلتر قوی دارند و مانند بروز ذرات می‌شوند که البته تاثیر آنها نیز 24 ساعته است.

رییس انجمن فوق‌ تخصصی عفونی کودکان ایران، آلودگی هوا، تغذیه نادرست، استرس و مشکلات ژنتیکی را از جمله فاکتورهای تشدیدکننده بیماری‌های عفونی دانست و اظهار کرد: لازم است تدابیر پیشگیرانه در این خصوص اتخاذ شود. چرا که ماندگاری این عفونت در بدن، می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری بیماری‌های خطرناک‌تری شود که درمان آنها بسیار مشکل خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری عفونی است که منشا ویروسی دارد، درباره علت ابتلا به ویروس‌های جدید سرماخوردگی در هر سال،‌ گفت: برخلاف آنچه که در باور عموم وجود دارد، ویروس جدیدی برای سرماخوردگی نداریم و 90 درصد عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی را رینو ویروس‌ها، آدینو ویروس‌ها، آنفلوآنزا، پارا آنفلوآنزا و ویروس RCV تشکیل می‌دهند.

این فوق تخصص کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به بیان علائم سرماخوردگی پرداخت و گفت: آبریزش بینی، سرفه، عطسه، بی‌اشتهایی، گرفتگی بینی، سردرد و خس خس سینه از جمله تظاهرات ابتلا به سرماخوردگی هستند.

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران درباره فواید استفاده از دستگاه‌های بخور در منازل در مواقع ابتلا به سرماخوردگی، گفت: استفاده از دستگاه‌های بخور مفید است و خانواده‌ها می‌توانند دو ساعت صبح و دو ساعت بعدازظهر از آن استفاده کنند تا مژ‌ک‌های موجود در راه‌های هوایی فعال شده و در نتیجه بیماری به تدریج رو به بهبود برود.
 اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامتی و نشاط

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر آلودگی هوا بر سیستم اعصاب مرکزی



 

 

تاثیر آلودگی هوا بر سیستم اعصاب مرکزی

 

غیر از این اثر، آلودگی هوا موجب می‌شود بیقراری ظاهری در مردم ایجاد شود و نگرانی نسبت بهآینده به خصوص در سالمندان و بیماران ایجاد شود.

 

فارس: دبیر انجمن روانپزشكان ایران گفت: ورود آلاینده‌های هوا به بدن موجب ایجاد اثراتی بر سیستم اعصاب مركزی می‌شود كه افسردگی، بی حوصلگی و اختلال خواب را در پی خواهد داشت.

 

پرویز مظاهری با بیان اینكه آلودگی هوا از 2 طریق مشكلات روحی و روانی ایجاد می‌كند اظهار داشت: یكی از اثرات سوء آلودگی هوا از طریق آلاینده‌هایی است كه غلظت آنها در هوا بالا می‌رود و پس از ورود به بدن انسان روی سیستم اعصاب مركزی و دستگاه تنفسی اثر می‌گذارد.

 

وی افزود: این اثر موجب می‌شود اكسیژن‌رسانی به مغز كمتر شده و سیستم عصب مركزی تحت تأثیر قرار گیرد كه در نهایت اضطراب، نگرانی، بیقراری، افسردگی و اختلال خواب را در پی خواهد داشت.

 

مظاهری تصریح كرد: غیر از این اثر، آلودگی هوا موجب می‌شود بیقراری ظاهری در مردم ایجاد شود و نگرانی نسبت به آینده به خصوص در سالمندان و بیماران ایجاد شود.

 

این روانپزشك تصریح كرد: این نگرانی موجب می‌شود كه بیماران و سالمندان این ذهنیت را در خود ایجاد كنند كه هر چه زودتر سلامتی خود را از دست خواهند داد.

 

وی گفت: وقتی هوا آلوده می‌شود افراد بی حوصله می‌شوند و تمایل به كاركردن را از دست می‌دهند و حالت دلمردگی و افسردگی پیدا می‌كنند./عصرایران