اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار جدی وزیر نیرو به مشترکین پرمصرف آب



اخبار ,اخبار اقتصادی ,مشترکین پرمصرف آب

اخبار اقتصادی - هشدار جدی وزیر نیرو به مشترکین پرمصرف آب

وزیر نیرو با هشدار نسبت به مشترکان پرمصرف آب در کشور، گفت: شاید ناچار شویم با تصویب دولت، جرایمی را برای مصرف کنندگان بالا داشته باشیم.

 حمید چیت چیان امروز در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای کار دولت یازدهم پرداخت بیش از 16 هزار میلیارد تومان بدهی‌های بخش برق مورد توجه قرار گرفت؛ با این حال در حال حاضر این بدهی ها بیشتر شده اما در لایحه حمایت از تولید و خروج از این رکود به این موضوع توجه شده و حل و فصل آن در دستور کار دولت قرار دارد.

وزیر نیرو اظهار داشت: هزینه های تولید برق بالا است و به همین دلیل در قانون برنامه پنجم و اصل 44 به این موضوع تاکید شد که دولت بنگاه‌ها را ملزم کند بهره وری را افزایش دهند. از سال 89 که هدفمندی اجرا شد، این موضوع به اجرا درنیامد و دولت درصدد است بتواند در این زمینه اقداماتی را انجام دهد.

وی با اشاره به لایحه پرداخت بدهی های صنعت آب و برق که از سوی دولت به مجلس خواهد رفت، گفت: درصدد استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند باد و خورشید هستیم.

وزیر نیرو در خصوص وضعیت مصرف آب در کشور اظهار داشت: مردم می دانند کشور با دوره خشکسالی طولانی مواجه است و در تمام نقاط محدودیت منابع آبی داریم اما تاکنون اقدامات بسیار گسترده ای از ساخت سدها و احداث شبکه های آبرسانی انجام شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: با حدود 20 درصد صرفه جویی می توان بسیاری از هزینه های دولت را در بخش آب کم کرد. در حال حاضر متوسط سرانه آب شرب در کشور 250 لیتر برای هر نفر است که این میزان در کشوری مانند آلمان 159 لیتر است و این موضوع نشان می دهد الگوی مصرفی مردم به نحوی شده که منجر به هدرروی آب می شود.

چیت یان با اشاره به اینکه مردم در زمینه کاهش مصرف آب همکاری می کنند اما متاسفانه برخی در مصارف بالا توجه چندانی ندارند، گفت: شاید ناچار شویم با تصویب دولت جرایمی را برای مصرف کنندگان بالای آب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر آب مشترکان پر مصرف قطع شود آنها هشدار لازم را دریافت می کنند، گفت: اما اگر مصرف کننده هیچ اعتنایی به هشدارها نکند از مصرف بی رویه جلوگیری خواهیم کرد .

چیت چیان به اقدامات خوب وزارت جهاد برای تخصیص اعتبار به تغییر روش های آبیاری اشاره کرد و بیان داشت: حذف کشت های پر آب و جلوگیری از کشت برنج در برخی مناطق از جمله این اقدامات است.

وزیر نیرو درباره امکان استفاده از منابع آبی کشورهای همسایه گفت: در این زمینه مطالعاتی صورت گرفته و ما منتظر روشن شدن نتایج هستیم.

وی با اشاره به اقدامات اتاق فکر آب وزارت نیرو برای استفاده از آب مجازی، تصریح کرد: آب مجازی منابعی است که در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته اما محدودیت منابع ما را وادار می کند که به این سمت حرکت کنیم.
اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
هشدار حجت الاسلام عبادی به وزیر نیرو در مورد انتقال آّب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر نیرو هشدار داد: جیره بندی "آب" در صورت عدم صرفه جویی



جیره بندی آب ,کم آبی

وزیر نیرو هشدار داد: جیره بندی "آب" در صورت عدم صرفه جویی

وزیر نیرو گفت: در صورتی که مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند جیره بندی آب حتمی است.

حمید چیت چیان وزیر نیرو از کاهش 37 درصدی نزولات جوی در سال آتی خبر داد و گفت: در حال حاضر شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و تهران با مشکل تامین آب شرب روبرو هستیم.

وی ادامه داد به طور جد از مردم درخواست داریم که در مصرف آب صرفه جویی کنند.

چیت چیان در پایان خاطر نشان کرد: با صرفه جویی 20 درصدی مشکل تامین آب شهر تهران حل خواهد شد و در صورت عدم رعایت این موضوع جیره بندی آب اعمال می‌شود./باشگاه خبرنگاران