اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار جدی وزیر بهداشت به مرگ ایرانیان بر اثر سکته



اخبار,اخباراجتماعی ,سکته مغزی

هاشمی افزود: نمک، آب را به صورت فزاینده‌ای جذب خود می‌کند و این امر سبب زیاد شدن حجم خون و پاره شدن مویرگ‌ها و سکته مغزی می‌شود که نهایتا هم نیمی از بدن یا تکلم یا دست‌ها دچار اشکال می‌شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه 50 درصد مردم کشور به دلیل سکته مغزی و قلبی از بین می‌روند، نقش آموزش و پرورش را در رفتارسازی بسیار اساسی دانست و گفت: امسال بخش عمده‌ای از جهت‌گیری ما متوجه بهداشت و ارتقای آن است.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی همزمان با هفته سلامت در برنامه نواخته شدن زنگ سلامت با بیان اینکه وزن مردم کشور ما روز به روز افزایش یافته و چاق‌تر می‌شوند، گفت: متاسفانه نزدیک به 50 درصد مردم کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند، در صورتی که می‌توان با توجه به نوع غذای مصرفی و میزان کالری از این اضافه وزن پیشگیری کرد.

وی با اشاره به افزایش بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر بیماری‌های غیرواگیر در کشور گفت: این بیماری‌ها نهایتا سکته و معلولیت را در پی دارند. در عین حال استفاده از نمک نیز منجر به افزایش حجم خون، پارگی رگ و سکته مغزی شده و فرد را فلج می‌کند. در زمینه چربی نیز افزایش مصرف این ماده منجر به سکته قلبی می‌شود، در حال حاضر 50 درصد مردم ایران به دلیل سکته مغزی و قلبی از بین می‌روند.

وزیر بهداشت علت این موضوع را عدم کنترل فشار خون، مصرف زیاد نمک، قند و چربی دانست و با زبانی ساده به تشریح چگونگی ایجاد بیماری در اثر مصرف بی‌رویه موادی همچون نمک و چربی پرداخت و گفت: خوردن شیرینی و شکلات در ایجاد چاقی موثر است. اگر چربی و مواد اضافی در بدن نسوزد فرد چاق می‌شود و وقتی چاق شد دچار بیماری قند می‌شود و نهایتا به کور شدن چشم، از کار افتادن کلیه، بسته شدن رگ‌های قلب و معلولیت منجر می‌شود.

هاشمی افزود: نمک، آب را به صورت فزاینده‌ای جذب خود می‌کند و این امر سبب زیاد شدن حجم خون و پاره شدن مویرگ‌ها و سکته مغزی می‌شود که نهایتا هم نیمی از بدن یا تکلم یا دست‌ها دچار اشکال می‌شوند.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با بیان این که نقش چربی در بدن مانند لوله کشی ساختمان است، افزود: اگر چربی در بدن زیاد باشد سیاهرگ و سرخرگ‌ها دچار مشکل می‌شوند که عبور خون را با اختلال مواجه می‌سازد، این در حالیست که طبق آمار حدود 50 درصد مردم ایران دچار سکته قلبی و مغزی می‌شوند، پس در کنترل فشارخون به مصرف چربی‌ها و قند و نمک دقت زیادی کنید.

وی افزود: امسال شعار جهانی سازمان بهداشت، ایمنی غذا از مزرعه تا سفره است، چراکه بخش عمده‌ای از سلامت جسمی ما را آشامیدن و خوردن تضمین می‌کند. اگر در آنچه می‌خوریم و می‌آشامیم دقت کنیم کشور آبادتر و بیمارستان‌های کمتری خواهیم داشت و در نتیجه هزینه‌ای که باید برای سلامت مردم خرج کرد، کاهش خواهد یافت.

هاشمی با تاکید بر نقش آموزش و پرورش در تغییر رفتار و رفتارسازی گفت: آموزش و پرورش جهت رفتارسازی برای نسل امروز و دیروز نقش بسیار مهمی دارد. آموزش و پرورش گنجینه‌ای است که می‌تواند در هر زمینه‌ای تغییر رفتار ایجاد کند. اگر 12 میلیون دانش‌آموز داریم، این دانش‌آموزان به همراه والدین خود می‌توانند تغییرات وسیعی در رفتارها ایجاد کنند.

وزیر بهداشت دانش‌آموزان را سفیران سلامت عنوان و به آنها توصیه کرد که اگر در خانه و حتی در فامیل کسی سیگار، قلیان، نمک و شکر و روغن مصرف می‌کند، شما به عنوان سفیران سلامت به آنها به صورت محترمانه تذکر دهید.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: امسال بخش عمده‌ای از جهت‌گیری ما متوجه بهداشت و ارتقای آن در کشور است و امیدواریم بهترین بهره را از آن ببریم.


 اخبار ا جتماعی  -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
هشدار جدی در مورد وضعیت سلامتی ایرانیان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیماری های قلبی عامل 43.7 درصد مرگ و میر ایرانیان/ میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران



وزیر بهداشت,دکتر سید حسن هاشمی

بیماری های قلبی عامل 43.7 درصد مرگ و میر ایرانیان/ میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران

وزیر بهداشت اعلام کرد: در ایران 43.7 درصد کل مرگ‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است. میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران در مردها 59 سال و در زن‌ها 65 سال است.

به گزارش  ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در پیامی به پانزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق به راهکارهایی برای کاهش بار بیماری‌های قلبی - عروقی با استفاده از ظرفیت متخصصان این حوزه اشاره کرد و گفت: همان طور که می‌دانید در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر یکی از مشکلات اساسی نظام سلامت در دنیا و ایران محسوب می‌شود و این بیماری‌ها به 36 میلیون مورد مرگ در سال منجر می‌شود که این رقم حدود 63 درصد از کل مرگ‌هایی است که هر ساله در دنیا رخ می‌دهد.

وی افزود: 80 درصد این مرگ‌ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق افتاده و یک سوم آن در افراد زیر 60 سال رخ می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی بیماری‌های قلبی و عروقی را از جمله بیماریهای غیرواگیر بسیار شایع خواند گفت: در ایران 43.7 درصد کل مرگ‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است و میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران در مردها 59 سال و در زن‌ها 65 سال است که این واقعیات اهمیت پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها را گوشزد می‌کند.

وزیر بهداشت در این پیام به برنامه‌های اصلی لازم برای کاهش بار بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: ترسیم نقشه بروز بیماری‌های غیرواگیر و تحلیل عوامل خطر تأثیرگذار، کاهش سطح مواجهه افراد و جوامع با عوامل خطر مشترک، بیماری‌های غیرواگیر، تقویت مراقبت‌ها برای افراد مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر با گسترش مداخلات مقرون به صرفه و سیاست‌گذاری و استاندارد سازی خدمات برای پیشگیری از خطرات اصلی تهدید کننده سلامت یقیناً می‌تواند در کاهش مرگ و افزایش کیفیت زندگی افراد مؤثر باشد.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف مذکور اقدامات زیادی طی سال‌های متمادی انجام شده گفت: تشکیل پایگاه داده برای تجمیع اطلاعات بروز و شیوع بیماری‌های قلبی، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عوامل خطر در برنامه نظام مراقبت عوامل خطر و جمع‌آوری سیر بیماری‌های قلبی و عروقی بر اساس گواهی فوت در قالب کتاب سیمای مرگ در 29 استان، تنظیم سند فعالیت بدنی و سند تغذیه، تعهد به کنوانسیون دخانیات و برنامه‌ریزی برای مداخلاتی مانند فشار خون، دیابت، چاقی، خود مراقبتی و بازتوانی قلب از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

وی اذعان داشت: با وجود همه اقدامات انجام شده تا تحقق اهداف این برنامه یعنی کاهش بار بیماری‌های قلبی و عروقی راه درازی در پیش است و بدون شک این امر بدون یکپارچگی بخش‌های مختلف نظام سلامت ممکن نیست که یکی از بخش‌های محوری صاحبان تخصص در حوزه قلب و عروق هستند./ایسنا