اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار آیت‌الله مکارم شیرازی به آل سعود



اخبار,اخبار سیاست خارجی,وضعیت شیعیان در کشور عربستان

 

اخبار سیاست خارجی - هشدار آیت‌الله مکارم شیرازی به آل سعود

آیت‌الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای برخی نکات را درباره وضعیت شیعیان در کشور عربستان متذکر شد و گفت: به مسئولین سعودى هشدار مى‌دهیم که این‌گونه حرکت‌هاى تند احساسات همه شیعیان دنیا را به شدت جریحه‌دار مى‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس ،‌ در بیانیه صادر شده از سوی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی آمده است: اخبار وحشتناکى از طرز رفتار مسئولین سعودى نسبت به شیعیان احصا و قطیف مى‌رسد. جمعى از بزرگان علماى آنها را به جرم آزادى‌خواهى در انجام مراسم مذهبى به زندان افکنده‌اند و تضییقات فراوانى براى آنها به وجود آورده‌اند و از همه وحشتناک‌تر اینکه زمزمه صدور حکم اعدام براى شیخ بزرگوار عالم معروف منطقه، شیخ نمر به گوش مى‌رسد.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: ما به مسئولین سعودى هشدار مى‌دهیم که این‌گونه حرکت‌هاى تند احساسات همه شیعیان دنیا و پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را به شدت جریحه‌دار مى‌کند و پیامدهاى سوئى در برخواهد داشت.

در این بیانیه تصریح شده است: ‌حاکمان سعودى به جاى این تشددها خوب است به درد دل آنها گوش دهند. آنها حقوق از دست رفته خود را مى‌خواهند. آنها آزادى در انجام مراسم مذهبى خود را طلب مى‌کنند. آنها به کشور خودشان علاقه دارند. کدام عقل و منطق اجازه مى‌دهد که در برابر این خواست‌هاى مشروع آن‌گونه رفتار شود؟

در این بیانیه افزوده شده است: ما تعجب مى‌کنیم نهادهاى حقوق بشر دنیا چرا در این‌گونه موارد که موافق میل دولت‌هاى سلطه‌گر است سکوت مى‌کنند؛ ولى اگر کمترین حرکتى در کشورى که هماهنگ با آنها نیست، رخ دهد، فریادشان بلند مى‌شود؟ به هر حال تکرار مى‌کنیم صدور حکم اعدام براى یک عالم بزرگ منطقه چیزى نیست که براى مراجع شیعه و بزرگان مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) و تمام علاقمندان به آنها در سراسر جهان قابل تحمل باشد.

اخبار سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
آیت الله بهجت:در نظر مرجع عالی قدر آیت الله مکارم شیرازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت‌الله‌ مکارم: خانه کعبه ملک شخصی آل سعود نیست



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی , حج

یکی از مراجع تقلید شیعیان با اشاره به جلوگیری از حضور زائران ایرانی در حج امسال گفت: آل سعود با این کار دنبال انتقام‌گیری از شکست‌های سیاسی و نظامی خود است.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر چهارشنبه در ابتدای درس خارج خود در مسجد اعظم قم اظهار داشت: خانه کعبه ملک شخصی آل سعود نیست که هر وقت بخواهد مانع حضور زائران شود.

وی با بیان اینکه آنان قصد داشتند تا زائران ایرانی با ذلت به حج بروند، افزود: حتی اگر ایران می‌پذیرفت احتمال خطر زیاد بود زیرا مفتیان و ائمه جمعه مکه و مدینه آن‌قدر تبلیغت ضد شیعه راه انداخته‌اند که ممکن بود جوان خامی علیه زوار ما خطراتی ایجاد کند.

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: من پیشنهاد قبلی خودم را تکرار می‌کنم که حرمین شریفین باید زیر نظر علمای همه کشورهای اسلامی اداره شود تا حوادث مختلفی مانند آتش سوزی و افتادن جرثقیل و کشتار حاجیان را شاهد نباشیم.

وی با بیان اینکه اداره حرمین توسط کشورهای اسلامی نقض حاکمیت آنان بر کشورشان نیست، اظهار داشت: ممکن است این پیشنهاد به‌زودی جامه عمل نپوشد اما آن‌قدر باید تکرار شود تا روزی همه باور کنند که چنین کاری ممکن است و البته به نفع آل سعود هم هست.

مبلغان نباید وارد مسائل جناحی تفرقه‌انگیز سیاسی شوند

آیت الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره به اهمیت تبلیغ در ماه مبارک رمضان گفت: در این ماه که ماه نیکوکاری است مردم باید به کارهای خیر مانند آزادی زندانیان و دستگیری نیازمندان تشویق شوند.

وی با تأکید بر ضرورت اتحاد اسلامی اضافه کرد: یکی از نیازهای ضروری کشور وحدت است و مبلغان نباید وارد مسائل جناحی تفرقه‌انگیز سیاسی شوند بلکه به دفاع از اسلام و انقلاب بدون این نوع گرایش‌ها بپردازند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: در این ماه باید ساده زیستی و ازدواج آسان و پرهیز از تجملات برای مردم بیان شود زیرا قلوب مردم آمادگی بیشتری برای پذیرش حرف‌های دین دارد.