اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار؛ طلا را فقط با كد رهگیری بخرید!



هشدار؛ طلا را فقط با كد رهگیری بخرید!

انتخاب : این روزها عرضه طلا و سكه‌های تقلبی به حدی افزایش یافته‌است كه اگر برای خرید به بازار بروید حتی به سکه‌های وکیوم ‌شده نیز نمی‌توانید اعتماد کنید؛ چرا كه بازار پر از سکه‌های مختلف است و گهگاه سکه‌های تقلبی و یا با وزنی کمتر از سکه‌های مشابه در آن موج می‌زند. در این رابطه بسیاری از مسئولین بارها و بارها هشدار داده‌اند كه طلا و سكه را حتما از مكان معتبر و با دریافت فاكتور خریداری نمایید.

 

اما روز گذشته رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و سكه اعلام كرد كه به غیر از دریافت فاكتور توسط مشتری و به منظور جلوگیری از تخلفات، خریداران باید از این پس مصنوعات طلا را با كد رهگیری خریداری كنند تا از اصل بودن آن اطمینان داشته باشند. احمد وفادار اظهار داشت: عرضه مصنوعات طلا با كد رهگیری آغاز شده و به زودی تمامی محصولات در مناطق مختلف كشور دارای كد رهگیری می‌شوند

.وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران افزود: در صورت كد گذاری تمامی مصنوعات طلا در كل كشور، هرگونه تخلفی در این حوزه قابل پیگیری بوده و امكان برخورد با متخلفان فراهم می‌شود.وی ادامه داد: تاكنون بیشتر مصنوعات طلا در استان تهران كد گذاری شده‌اند كه مربوط به این استان و دارای نماد” T” است. وفادار تصریح كرد: خریداران باید از این پس مصنوعات طلا را با كد رهگیری خریداری كنند تا از اصل بودن آن اطمینان داشته باشند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان خاطرنشان كرد: كد گذاری مصنوعات طلا در سایر استان‌ها نیز در حال توسعه است و به زودی تمامی محصولات دارای كد رهگیری معتبر خواهند شد.کوروش گوهربین- رئیس اتحادیه و طلا و جواهر هم چندی پیش گفته بود: معمولا طلاهای همه واحدهای طلافروشی هر 2 ماه یک‌بار توسط بازرسان اتحادیه طلا و جواهر کنترل و نمونه‌برداری می‌شود تا طلای تقلبی ساخته نشود. علاوه بر آن، در فاکتور فروش قید می‌شود که عیار طلا 18 است و مارک سازنده طلا نیز مشخص است که نشان‌دهنده هویت فروشنده آن خواهد بود.البته نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که خریداران حتما باید به واحدهای طلافروشی‌ که زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر هستند، مراجعه کنند چون در غیر این صورت طبق گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر؛ چون اتحادیه بر واحدهایی که زیر نظرش نیست، نظارتی ندارد؛ بنابراین اگر تخلفی نیز صورت گیرد، هیچ مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت. یك طلافروش هم در این زمینه می‌گوید: فاکتوری که به شما ارائه می‌شود، معتبر است. با این حال در صورت هرگونه مشکل، طلافروش صادرکننده فاکتور در صورت شکایت شما و تأیید اصل نبودن جنس طلا باید پاسخگو باشد اما با ارائه كد رهگیری دیگر شاهد این تخلفات نخواهیم بود.

 

پیش‌بینی برای قیمت طلا و جواهر در بازار

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز با اشاره به کاهش قیمت سکه و نرخ ارز در روز گذشته گفت: بازار طلا و ارز در کشور تحت تاثیر قیمت جهانی طلا و نرخ برابری ارزهای معتبر بین‌المللی است و ادامه واگذاری سکه‌های پیش فروش شده در بانک ملی هم بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته‌است.به گزارش بینا، محمد کشتی آرای با اشاره به انتخابات فرانسه و نوسان حدود 4 دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی گفت: برای روزها و هفته‌های آینده روند تحولات بازار سکه و ارز، عادی پیش‌بینی می‌شود و نرخ دلار آمریکا با کاهش 30 تومان همراه شده‌است.وی گفت: هم اکنون قیمت‌ها با نرخ‌های جهانی هماهنگ است و با توجه به عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده هیچ گونه حباب قیمتی یا قیمت‌های کاذب وجود ندارد.

کشتی آرای گفت: سکه طلا و نرخ ارز، تابع تحولات جهانی است و حتی با افزایش عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده هم قیمت‌ها از نرخ جهانی پایین تر نخواهد آمد چون در آن صورت باعث خروج طلا از کشور می‌شود.وی افزود: همانطوری که بانک مرکزی تاکنون برای ایجاد تعادل و روال طبیعی در بازار تلاش کرده‌است، پیش‌بینی می‌شود با سیاست‌های خود اجازه ندهد تا نرخ طلا و سکه از قیمت‌های جهانی کمتر باشد و از کشور خارج شود.سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد هم در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در جمع خبرنگاران به مردم برای خرید سکه توصیه کرد: خرید و فروش سکه برای عموم مردم که در بازارها حرفه‌ای نیستند، پرمخاطره است. همان طور که دیده شد در شرایط هیجانی،‌ قیمت سکه به یک میلیون تومان نزدیک شده بود و با وجود اینکه هنوز هم به میزان نرسیده بود، کسانی که می‌خواستند بازار را گرم کنند، هوار می‌کشیدند که سکه بالای یک میلیون تومان می‌شود.او گفت: صرافی‌ها بازار نوع دوم هستند وتقریبا بانک مرکزی به آنها رسمیت داده‌است، بنابراین آنها نیز بیشتر باید در نقل وانتقال پول کار کنند.وی با بیان اینکه یکسری از هموطنان به حرف‌های ما توجه نکردند و وارد بازار شدند، گفت: الان می‌بینید که سکه روز به روز به 600 هزار تومان نزدیک می‌شود و پیش‌بینی‌ها این است که به دنبال کاهش نرخ ارز بازار به روند نزولی خود ادامه دهد.

 

وی ادامه داد: من به عنوان وزیر اقتصاد از این نگران می‌شوم که برخی هموطنان حرفه‌ای نبودند و به این بازار وارد شدند. ما هشدارهای لازم را دادیم و امروز هم تاکید می‌کنم که بازار سرمایه به رغم همه فشارهایی که در خارج از کشور وجود دارد و طی بدترین شرایطی که اقتصاد جهانی در حال رشد است به سر می‌برد و در این شرایط باید مشاورینی به بازار کمک کنند تا بتوان از این فرصت استفاده کرد. تردیدی ندارم کسانی که به صورت پایدار در بازار سرمایه ماندند و سرمایه‌گذاری کردند، سود بردند.حسینی در مورد میزان کاهش دلار اظهار کرد: هنوز 1670 و 1690 اعداد بالایی هستند؛ وقتی با فعالان بخش خصوصی صحبت می‌کنیم آنها معتقدند این نرخ، نرخ متعادلی نیست. میزان قابل توجهی حباب این نرخ خارج شده و میزان قابل توجه دیگری باید خالی شود. الان نمی‌توانم روی نرخ خاصی تاکید کنم. ولی آن چیزی که جمع‌بندی شده و بانک مرکزی دنبال می‌کند، این است که نرخ ارز مرجع را به صورت لنگر و ثبات در این بازار استفاده کند و مجموعه سیاست‌های اقتصادی دولت و سیاست‌های پولی وارزی کشور در راستای این است که نرخ شکل گرفته ارز به صورت حبابی را کاهش دهد و این موضوع به صورت تدریجی در حال اتفاق افتادن است.وی گفت: در حال حاضر یک بازار رسمی گسترده داریم که به عبارتی بازار با نرخ مرجع است که بانک مرکزی به میزان قابل توجه اکثر نیازهای ارزی کشور را با آن نرخ تامین می‌کند. این عدد در حال حاضر 1226 تومان است و از سوی دیگر صرافی‌ها که بازار نوع دوم هستند وتقریبا بانک مرکزی به آنها رسمیت داده، بیشتر باید در نقل وانتقال پول کار کنند./انتخاب


ویدیو مرتبط :
PERSIAN RAG رَنگ طلا - رَگِ طلا -رِنگ طلا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۹۳، سال افزایش قیمت طلا/ اگر پول دارید طلا بخرید



اخبار ,اخبار اقتصادی  پیش بینی  اقتصاد در سال 93 ,

 

اخبار اقتصادی - کارشناسان مطرح اقتصادی دنیا پیش بینی کردند

۹۳، سال افزایش قیمت طلا/ اگر پول دارید طلا بخرید

برنت جانسون مدیر ارشد سانتیاگو کپیتال به بینندگان تلویزیون CNBC گفت: اگر به ریاضیات معتقدید، طلا بخرید. در بلند مدت (طی چند سال) بهای طلا به 5 هزار دلار می‌رسد. اگر بانک ها همچنان با نرخ کنونی به چاپ اسکناس ادامه دهند، این قیمت چند برابر می‌شود.

۲۰۱۳ سال چندان جالبی برای طلا نبود. سیلابی از ETF های طلا، افزایش مداوم مالیات واردات طلا به هند و سراب بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا بازار طلا را مورد حمله قرار دادند.

 

به گزارش پیام نو، شاید از همه بدتر نگاه منفی رسانه‌ها به این فلز محبوب ضرر رساند. به همین دلیل بد نیست آینده بازار طلا را از دیدگاه برخی کارشناسان بررسی کنیم که همیشه هم بد نیست.

 

 این کار سختی بود به خصوص هنگامی‌که نظرات منفی می‌شود. برنده سال گذشته شاید گلدمن ساکس بود که طلا را سرمایه‌گذاری موفقیت آمیز ۲۰۱۴ خواند.

 

 به همین دلیل مهم است که پیام یک سویه‌ای که معمولا در جریان اصلی رسانه وجود دارد با نظرات دیگر متوازن کنیم. در اینجا  به برخی از این نظرات اشاره می‌کنیم:

 

مارک فابر خیلی سریع از طلا دفاع می‌کند: در حال حاضر نظرات منفی درباره طلا وجود دارد، اما واقعیت این است که برخی کشورها مانند چین مشغول احتکار طلا هستند. آنها امسال حدود ۲۶۰۰ تن طلا می‌خرند که بیش از تولید سالانه طلاست. بنابراین تصور می‌کنیم قیمت ها همچنان روندی نزولی را طی خواهد کرد و در آینده دوباره شاهد افزایش قیمت طلا خواهیم بود.

 

برنت جانسون مدیر ارشد سانتیاگو کپیتال به بینندگان تلویزیون CNBC گفت: اگر به ریاضیات معتقدید، طلا بخرید. در بلند مدت (طی چند سال) بهای طلا به ۵ هزار دلار می‌رسد. اگر بانکها همچنان با نرخ کنونی به چاپ اسکناس ادامه دهند، این قیمت چند برابر می‌شود. تصور می‌کنم قیمت طلا با روندی متداوم رشد خواهد کرد.

 جیم راجرز میلیارد و موسس صندوق سوروس کوانتوم در ماه نوامبر به طور عمومی اعلام کرد: هیچ طلایی نفروخته است و نمی‌تواند تصور کند طی حیاتش طلا بفرشد زیرا آن را یک پوشش بیمه می‌داند. با ادامه یافتن روند بی‌ارزش شدن پول، طلا در نقطه مناسبی قرار دارد و می‌تواند یکبار دیگر مسیر خود را اصلاح کند.

 

جورج سوروس نیز به نظر می‌رسید انتقامش را از صاحبان معادن طلا بگیرد. او اخیرا سهام بخش زیادی از (Gold Miners ETF GDX) را به دست آورده است.

 

 دان کاکس یکی از استراتژیست‌های برتر جهانی در حوزه کالا معتقد است با بهبود اوضاع اقتصادی قیمت طلا افزوده می‌شود. این امر برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان است. وی می‌گوید:  برای بیمه شما به طلا نیاز دارید اما این بار نتیجه نهایی زمانی مشخص می‌شود که اوضاع اقتصدی بهبود یابد.

 

در گذشته هنگامی‌که همه چیز در اطرافمان فرو می‌ریخت، قیمت کالاها روندی صعودی را طی می‌کرد. تاکنون  ۳ رکود در دهه ۱۹۷۰ میلادی را پشت سرگذاشتیم و طلا از ۳۵ دلار به ازای هر اونس به ۸۵۰ دلار رسید. اما این مرتبه قیمت طلا زمانی بالا می‌رود که رشد تولید ناخالص ملی ۳ درصد افزوده شود.

 

 جفری گاندلاش، یکی از رهبران بازار سهام است که در گذشته هم چندان با طلا رابطه خوبی نداشته است. او این مرتبه نظرات واقعی خود را درباره فلز زرد بیان کرد: حالا کمی از طلا خوشم  آمده است. بدون شک این فلز ربطی به دارایی‌هایی سبدتان ندارد و به نظر می‌رسد ارزان هم باشد. همچنین از GDX خوشم آمده است.

 

 استیو فوربس، غول دنیای انتشارات و مدیر ارشد  مجله فوربس، در یک سخنرانی در لاس وگاس بازگشت قریب الوقوع استانداردهای طلا را اعلام کرد. او گفت:  یک استاندارد جدید طلا حیاتی است. فجایعی که فدرال رزرو و بانک های مرکزی دیگر ما را به آن دچار کرده‌اند بسیار زیاد هستند.

 

 راب مک اوان مدیر ارشد شرکت معدنی مک اوان و موسس گلد کورپ نظرش درباره رسیدن قیمت طلا به ۵ هزار دلار را دوباره تصریح کرد: «اکنون دولت ها  تمایل دارند دارایی های شهروندان را در اختیار بگیرند. اکنون گزینه اقدامات کنترل پولی نیز و جود دارد که پس از اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی شاهد آن نبودیم.

 

همچنان ارزها بی‌ارزش می‌شوند و اقتصاد دنیای غرب با وجود محرک های مالی کلان همانطور راکد مانده است. تمام این موارد روی طلا تاثیر دارند و معتقدم قیمت این کالا به سرعت به نقطه اولیه برمی‌گردد.

 

داگ کیسی اقتصاددان لیبرال و طرفدار بازار آزاد معتقد است: به سطح ۲۵۰ دلار در ۲۰۰۱ بازنخواهد گشت اما  قیمت کنونی هم تغییر چندانی نخواهد داشت. او می گوید: سال هاست که طلا می‌خرم و این کار را ادامه خواهم داد زیرا به این شیوه پس انداز می‌کنم. خوشحالم که می‌توانم با این قیمت طلا را بخرم.  

 

تمام اقدامات آسانگیرانه اقتصادی (چاپ پول) توسط دولت های سراسر دنیا سبب شده پول چاپی زیادی در جریان باشد. این فراوانی  باید مسیر خود را در سیستم اقتصاد جهانی بیابد. این امر حبابی در بازار طلا  و یک حباب بسیار بزرگتر در سهام آن ایجاد می‌کند.

 

از سوی دیگر  افرادی هستند که  باید بدانند ارزهای کاغذی مختلف سراسر دنیا تا حد عملکرد سالمی دارند، بله آنها بانک های مرکزی هستند. آنها به عنوان یک گروه سال گذشته مقادیرکلانی شمش به ذخایر خود اضافه کردند.

 

 ترکیه: ۱۳ تن (۴۱۷۹۵۹ تروی اونس ) در نوامبر ۲۰۱۳ به ذخایر خود اضافه کرد. درکل این کشور ۱۴۳٫۶ تن در ۲۰۱۳ به ذخایر خود افزود که نسبت به سال قبل از آن ۲۲٫۵ درصد رشد کرده است. یکی از دلایل این امر به کارگیری سیاستی جدید برای قبول طلا  به عنوان ملزومات ذخیره از سوی بانکهای تجاری است.

 

روسیه:‌ ۱۹٫۱ تن طلا فقط در ماههای جولای و آگوست خرید. این کشور با افزایش سالانه ۵۷٫۳۷ تن  در رتبه دوم و پس ازترکیه قرار دارد. کل ذخیره  طلای روسیه ۱۰۱۵تن است و به این ترتیب هشتمین ذخیره بزرگ ملی طلا  را در اختیار دارد.

 

 کره جنوبی: ۲۰ تن طلا در ماه فوریه خرید و اکنون ۲۳٫۷ طلای بیشتر از  ۲۰۱۲ در ترازنامه خود دارد. مقامات بانک مرکزی این کشور می‌گوید: طلا واقعا دارایی ایمنی است و به ما کمک می‌کند خطرات موجود در شرایط مالی جهان را پشت سر بگذاریم .

 

 قزاقستان: تا اکتبر هر ماه به طور متوسط ۲٫۴ تن طلا خریده است. در نتیجه ذخیره این کشور نسبت به سال قبل ازآن  ۲۱ درصد افزایش یافته واکنون ۱۳۹٫۵ تن است.

 

 آذربایجان: نیز از رکود قیمت طلا سود برده  و به همین دلیل ذخیره  خود را از صفر به ۱۶ تن رساند.

 

سریلانکا و اوکراین: نیز به ترتیب ۵٫۵ و ۶٫۲۲ تن  طلا در سال گذشته خریدند.

 

البته چین بزرگترین غول بازار است و به نظر می رسد تحلیلگران آن را نادیده می گیرند.  چین در حالی ۲۰۱۳ را تمام کرد  که بانک های تجاری که به شدت از طلا انتقاد می کردند، به نظر می رسد آنقدر هم دیدگاه منفی ندارند…

 

 گلدمن ساکس ثابت کرد موسسه ریاکاری است؛ در سه ماهه دوم ۲۰۱۳ از سویی به مشتریانش پیشنهاد می‌کرد طلا بفروشند و سهام بخرند و اکنون ۳٫۷ میلیون سهام شرکت GLD را خریده است. هنگامی‌که ونزوئلا تصمیم گرفت با رهن کردن طلایش پول نقد به دست بیاورد، حدس بزنید  چه کسی تراکنش ها را کنترل کرد؟ بله آنها ادعا می‌کنند امسال قیمتها کاهش می‌یابد اما با چنین سوابقی  باید تمام فعالیتهای موسسه را زیر نظر گرفت.

 

 آلبرت ادواردز استراتژیست بانک سوسیال جنرال معتقد است  طلا به ۱۰ هزار دلار به ازای هر اونس خواهد رسید.

 

 سونیل کاشیاپ از بانک اسکوشیا ماکوتا می‌گوید با وجود فروش ناگزیر هنوز هم تقاضا برای طلا بسیار زیاد است به خصوص از سوی هند و چین.

 

 کامرزبانک معتقد است قیمت طلا وارد مرحله شکوفایی می‌شود. براساس تقاضای سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای آسیایی (مانند چین و هند به خصوص) کامرزبانک پیش‌بینی می‌کند  تا پایان ۲۰۱۴ قیمت فلز به ۱۴۰۰ دلار خواهد رسید.

 

 بانک آمریکایی مریل لینچ  با وجود پیش‌بینی قیمت کم برای  طلا  معتقد است در بلند مدت این روند تغییر می‌کند.

 

 تام فیتزپاتریک تحلیل‌گرفنی ارشد سیتی بانک معتقد است طلا به سمت ۳۵۰۰ دلار پیش می‌رود. او می‌گوید: معتقدیم درست در نقطه‌ای قرارداریم که طلا به عنوان ارز انتخاب می‌شود و  این روند در آینده وسیع‌تر خواهد شد.

 

 هیچ یک از طرف های گفته شده تصور نمی‌کنند این پایان ماجرا برای طلاست.  برای آنها ایمنی در محیطی بی‌قطعیت اهمیت دارد.

اخبار اقتصادی - پیام نو