اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هزینه جنباندن عمدی منارجنبان


جنباندن منارجنبان، یادگار دوره ی ایلخانیان، موجب تخریب زود رس این بنای تاریخی شده است.

واحد مرکزی خبر: جنباندن منارجنبان، یادگار دوره ی ایلخانیان، موجب تخریب زود رس این بنای تاریخی شده است.

 رئیس روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان اصفهان، دکتر امیری  با بیان این مطلب افزود: هر بار جنباندن عمدی این بنای تاریخی یک گام این بنا را به تخریب نزدیک می کند؛ پس از هر چند بار جنباندن این بنا ، حدود 200 میلیون ریال برای مرمت آن  هزینه می شود.



وی بابیان اینکه منارجنبان آرامگاه عبد الله ابن محمود یکی از عرفای قرنهای هفتم وهشتم هجری قمری است و کاربری مذهبی دارد گفت: برای پیش گیری از تخریب این بنا در هنگام زلزله ، مناره های این اثر تاریخی  ضد زلزله و با قابلیت حرکت ساخته شده است.

این کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری جنباندن عمدی منارجنبان از گذشته تا به امروز را امری اشتباه خواند و گفت: مراحل مرمت این اثر تاریخی با اعتبار 200 میلیون ریال هم اکنون  آغاز شده است و تایک ماه دیگر مرمت آن کامل می شود.

بنای تاریخی منارجنبان با وسعت 150 مترمربع شامل دو منار با ارتفاع 17 ونیم متر از سطح زمین از خشت وگل ،در هشت کیلومتری غرب اصفهان واقع است.


ویدیو مرتبط :
تکان خوردن منارجنبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

منارجنبان اصفهان بقعه ‏ای برمزارشیخ عبدالله



منارجنبان اصفهان؛ در حقیقت بقعه ‏ای است كه بر مزار شیخی زاهد و عابد به نام عمو عبدالله كه در ذیحجه سال 716 هجری قمری وفات یافته، ساخته شده است.

این بنا در آغاز، تنها ایوانی بوده كه بعدها دو مناره معروف را به ساختمان آن افزوده ‏اند. منارجنبان بر سر راه اصفهان به نجف آباد در روستایی به نام كاردالان قرار دارد.

منار جنبان اصفهان

هر یك از دو مناره این بنا 17 متر بلندی دارد و ارتفاع بنا 10 متر است. شهرت منارجنبان اصفهان از دیرباز به این خاطر بوده است كه هر گاه یكی از مناره‏های طرفین ایوان بنا را می ‏جنبانده ‏اند، این حركت به مناره دیگر هم منتقل می ‏شده است. این حركت و انتقال آن به مناره دیگر از دیرباز تعجب بسیاری از مردم و بازدیدكنندگان آن را بر می ‏انگیخته است.

صاحبنظران بر این باورند كه چنین شكل و مناره ای طبیعتا باعث حرکت مزبور خواهد شد و اگر در اینجا بسیار چشمگیر است به دلیل باریكی و سبكی این مناره ها می باشد. جهانگردان به مناره ‏ها و ساختمان هایی كه به همین طریق می ‏جنبیده ‏اند در نقاط دیگر جهان اشاره كرده ‏اند.

منار جنبان اصفهان

كاشی های لاجوردی و فیروزه‏ای زینت بخش این بناست و بر روی مزار نیز قطعه سنگی مرمری وجود دارد كه سوره یس از قرآن كریم حاشیه آن را زینت داده است. كتیبه ‏های دیگری نیز در این آرامگاه وجود دارد كه از آن جمله آنوبانینی میتواند به كتیبه‏ ای بر سنگ مرمر بالای سنگ اصلی كه از عمو عبدالله به عنوان یك مرد پرهیزگار و زاهد نام می ‏برد؛ اشاره کند