اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هر ساعت چند تهرانی به دلیل آلودگی هوا می‌میرند؟



اخبار,اخبار اجتماعی,کنترل آلودگی هوا


 اخبار اجتماعی - معاون وزیر بهداشت
"هر ساعت 2 تهرانی به دلیل آلودگی هوا می‌میرند"

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر مقدم دانستن امر پیشگیری در مقوله درمان به تصریح عوامل مخاطره آمیز سلامت و همچنین برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل این عوامل خطر پرداخت.

به گزارش ایسنا، دکتر علی‌اکبر سیاری در همایش هفته سلامت گفت: هفته سلامت فرصتی است که دستاوردها، مسائل، مشکلات و برنامه‌هایی که در این حوزه را داریم مرور کنیم و به اطلاع مردم برسانیم.

وی سلامت را ودیعه و امانتی از سوی خدا دانست و گفت:‌ ما می‌توانیم 85 سال عمر مفید داشته باشیم، خداوند از نظر بیولوژی این امکان را به انسان داده است البته نقش خودمراقبتی در سلامت افراد بسیار مهم است.

سیاری سلامت را برخورداری کامل از رفاه جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی خواند و گفت: سلامت به معنی نبود بیماری، ناتوانی و معلولیت نیست بلکه باید تمام ابعاد مذکور در آن در نظر گرفته شود. از طرف دیگر تنها 25 درصد عوامل اثرگذار بر سلامت به حوزه بیومدیکال مربوط می‌شود ، 10 درصد آن به مباحث ژنتیک و مابقی به حوزه اجتماعی باز می‌گردد.

ایدز در کودکان کار و خیابان 45 برابر سایرین
وی بیماریهای واگیردار، غیرواگیر، آسیب‌های اجتماعی و هزینه‌های کمرشکن سلامت را چهار عامل تهدید سلامت شهرنشینان خواند و گفت: میزان ایدز در کودکان کار و خیابان 45 برابر افراد دیگر است. در مجموع با خود مراقبتی می‌توان از این عوامل دوری کرد و سلامت را تامین کرد.

وی افزود:‌ هرچه در جامعه بیکاری، بی‌عدالتی، فقر و خشونت کمتر باشد و در مقابل ایمان، تقوا و مسئولیت پذیری و همچنین آموزش توسعه یافته و پوشش بیمه همگانی را در جامعه داشته باشیم، آن جامعه شاداب تر و سالم تر خواهد بود. بحث خودمراقبتی در تمام حیطه‌ها کارساز است.

سیاری به دستاوردهای حوزه سلامت در سالهای پس از انقلاب اشاره کرد و افزود: افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ و میر مادران و کودکان، بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی و افزایش نیروی انسانی متخصص از جمله این دستاوردهاست.

وی در عین حال تصویب بیمه همگانی در سال 73 را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه به دلیل گرانی و افزایش هزینه‌ها، این بیمه کفایت کافی برای تامین هزینه‌ها را ندارد البته مشکل هزینه‌های درمان مشکلی جهانی است.

سیاری بیماریهای غیرواگیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: این بیماری‌ها به سه عامل خطر شامل تحرک، عادات غذایی و مصرف سیگار باز می‌گردند که تمام این عوامل در اختیار ما هستند. 26 میلیون ایرانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند که بیماریهایی نظیر دیابت، فشار خون، چربی خون و مرگ زودرس قلبی از عوارض آن است. سالانه 91 هزار نفر به علت سکته قلبی و 43 هزار نفر نیز به علت سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند این در حالی است که 80 درصد این موارد با خودمراقبتی قابل پیشگیری است.

صرف روزانه 10 میلیارد تومان برای سیگار
به گفته سیاری 5.5 میلیون ایرانی سیگاری هستند. روزانه 70 میلیارد نخ سیگار به ارزش 10 میلیارد تومان هزینه می‌شود این در حالی است که سیگار عوارضی نظیر آسم، فشار خون، سرطان ریه و غیره را به دنبال دارد و دولت و مردم باید هزینه‌های آن را بپردازند.

هر یکساعت دو تهرانی به دلیل آلودگی هوا می‌میرند
وی افزود: 88 درصد مردم یعنی 48 میلیون نفر روزانه پنج واحد میوه و سبزی مصرف نمی‌کنند این در حالی است که میوه و سبزی عاملی هستند برای سلامتی.

سیاری آلودگی هوا را یکی از معضلات کشور خواند و افزود: در سال 91 تنها پنج درصد روزهای تهران هوای پاک داشت. 70 هزار خودرو فرسوده و خارج از استاندارد در تهران تردد می‌کند. این در حالی است که هر خودروی فرسوده سه برابر خودروی استاندارد آلودگی هوا ایجاد می‌کند. در مجموع در هر یک ساعت دو تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. چه کسی مسئولیت این امر را می‌پذیرد؟

وی در عین حال مسئله اعتیاد و مواد مخدر در جوانان و نوجوانان را یادآور شد‌ و افزود: جوانان و نوجوانان ما در معرض روانگردان‌ها و شیشه هستند. این در حالی است که مصرف چنین موادی رفتارهای پرخطر نظیر قتل، خودکشی، رفتار جنسی مخاطره آمیز، ایدز، هپاتیت و ... را به دنبال دارد. در این زمینه مشکل کشور ما مسئله ایدز و اعتیاد تزریقی است. تمام این موارد با خود مراقبتی قابل کنترل است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت پیشگیری ا مقدم بر درمان دانست و با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده از محل هدفمندی یارانه‌ها برای حوزه سلامت ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم نظام منسجم سطح‌بندی، نظام ارجاع، نظام پرداخت عادلانه، نظام اطلاعات و نظارت صحیح داشته باشیم، مسائل و مشکلات سلامتی همچنان ادامه خواهند داشت.

برنامه‌های معاونت بهداشت در سال جاری
وی به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای امسال حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: برنامه امسالمان برای 23 میلیون‌ روستایی، ارتقای خدمات است به این ترتیب روستاییان در صورت ارجاع به بیمارستان تنها پنج درصد هزینه‌های درمان را خواهند پرداخت.

همچنین برای نخستین بار خدمات اولیه را برای 8.5 میلیون نفر در حاشیه شهرها فراهیم خواهیم کرد. به دستور وزیر بهداشت شبکه جامع همگانی را در شهرستان‌ها طراحی خواهیم کرد تا به این ترتیب مردم نگرانی از بابت هزینه‌های درمان نداشته باشند.
 اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
آموزش درس آلودگی هوا - معرفی تصفیه کننده های هوا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سالانه 5 هزار تهرانی به دلیل آلودگی هوا می میرند



اخبار,اخباراجتماعی  ,آلودگی هوا

بسطامی با بیان این كه گزارش ها حاكی است سالانه حداقل 5 هزار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران اتفاق می افتد، تصریح كرد: افرادی كه دامنه گسترده ای از تحقیقات علمی و تخصصی طاقت فرسای دانشمندان این مرز و بوم را قبول ندارند، این واقعیت که افزایش مرگ و میر در روزهایی كه آلودگی هوا افزایش می یآبد و هوای شهر ناسالم می شود را كه قبول دارند

  وی برخی سخنان را به منزله ریختن آب پاكی روی دست متخصصان و دانشگاهیان فعال در حوزه محیط زیست كه قطعاً انتظار شنیدن چنین حرف هایی را ندارند، دانست و گفت: در همین شرایط نیز وضعیت ما به عنوان شهروندان این شهر غم انگیز است و غم انگیز تر از آن، این است كه ما با دلخوشی ها و آرزوهایمان برای آسمان آبی این شهر كجاییم و برخی برنامه ریزان و مجریان قانون كجا هستند.

برخی سخنان یادآور آب پاشی تهران برای کاهش آلودگی هواست
سخنگوی سابق شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به این كه در حالی از مردم می خواهیم به عنوان یك شهروند آگاه با مسأله آلودگی هوا مواجه شوند كه بخشی از بدنه اجرایی كشور، 20 سال بعد از آغاز برنامه های كاهش آلودگی هوا، هنوز می گویند آلودگی هوا را باید با عملیات میدانی حل و فصل كرد، اظهار كرد: البته همه چیز روشن است و جای سؤالی نیست.

بسطامی با بیان این كه چند سال پیش، عده ای می گفتند: راهكار آلودگی هوای تهران، این است كه در روزهای آلوده، هواپیماهای سم پاش روی آسمان تهران آب بپاشند تا هوا سالم شود، تصریح كرد: امروز نیز برخی سخنان، آدمی را به یاد آن روزها و تصمیمات عجیب و غریبی كه برای كاهش آلودگی هوا می‌گرفتند، می اندازد.

وی در پایان با ابراز تأسف از این كه در شهری كه معاینه فنی را كاغذ پاره می خوانند و هنوز باور ندارند كه چطور 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده، می توانند نیمی از آلودگی هوای ناشی از ناوگان سواری های تهران را تولید كنند، خاطرنشان كرد: این قصه پر غصه آلودگی هوا در شهرمان تهران است.

قصه پر غصه آلودگی هوای تهران از زبان سخنگوی سابق شركت كنترل كیفیت هوا مردم تهران چند روز در سال عزیز می شوند!

سالانه 5 هزار تهرانی به دلیل آلودگی هوا می میرند
سخنگوی سابق شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اعلام این كه آلودگی هوا، نفس شهر را بند آورده و تهران، مدت هاست زیر غبار سنگین آلاینده های هوا نفس می كشد، گفت:  این روزها نقد و نظر در باره آلودگی هوای تهران، همچنان داغ است و چند روز در سال شهر تهران، مهم و شهروندان تهرانی، عزیز می شوند. حشمت اله بسطامی افزود: خبرهای امیدبخش از راهكارهای برون رفت از آلودگی هوا، ‌چیزی است كه این روزها، شهروندان تهرانی منتظر شنیدن آن هستند اما برخی سخنان، نه تنها امیدی در دل مردم این شهر زنده نمی كند، بلكه نمای نزدیكی از کاستی ها و کمبودهایی را به نمایش می گذارد كه شفاف تر از همیشه پی ببریم که چرا برای مشكل آلودگی هوای تهران، راه حلی پیدا نمی‌ شود.

وی با تأكید بر این كه شناخت آلودگی هوا و منابع آن یك رشته تخصصی است، اعلام كرد: آلودگی هوا یك حوزه میان رشته ای است كه رشته های متنوعی را از فیزیك و شیمی گرفته تا محیط زیست و پزشكی، در بر می گیرد و موضوع بررسی كیفیت هوا در شهرها، فرآیند پیچیده ای است كه با استفاده از انواع محاسبات علمی و مدل سازی های ریاضی ممكن می شود.


وقتی مجری قانون معاینه فنی را زیر سوأل ببرد از مردم عادی چه توقعی می توان داشت؟
این كارشناس ارشد محیط زیست، آشنایی با آلودگی هوا را نیازمند شناخت ساز و كارهای حاکم بر این حوزه دانست و گفت:‌ نكته ای كه باید در كانون توجه قرار گیرد، تكرار اشتباهات عجیب و غریب در ارتباط با مسأله آلودگی هواست، در شرایطی كه دو دهه از آغاز برنامه ریزی و اقدامات سازمان یافته برای كاهش آلودگی هوای تهران می‌گذرد و دست كم، نیم قرن است كه این كلان شهر درگیر مسأله آلودگی هواست.

بسطامی با اعلام این كه شگفت انگیز است كه متولیان اصلی نظارت بر حسن انجام قانون در مقابل دیدگان میلیون ها بیننده در یك برنامه پر مخاطب تلویزیونی به عنوان یك برگ برنده اعلام می‌كنند که «معاینه فنی كاغذ پاره است!»، اظهار كرد: در چنین شرایطی باید پرسید اگر مجری قانون، معاینه فنی که اجرای آن الزام قانونی دارد را این چنین زیر سؤال ببرد و آن را كاغذ پاره بخواند، دیگر از مردم عادی چه توقعی می‌ توان داشت كه برای اجرای همین قانون و البته قوانین دیگر، احساس تكلیف كنند؟

وی با طرح این پرسش كه اگر در میان رانندگان، تعدادی از افراد با گواهینامه های تقلبی در تهران رانندگی كنند، آیا آن زمان هم باید گفت گواهینامه رانندگی كاغذ پاره است؟ تصریح كرد: آیا این ادبیات، قانون گریزی و بی توجهی به قوانین و مقررات را تشدید نمی كند و آیا این رویکرد، چیزی است كه مردم انتظار دارند از مجریان قانون بشنوند؟

نحوه مواجهه با متخصصان روشن می کند چرا آلودگی هوای تهران به سرانجام نرسیده است
سخنگوی سابق شركت كنترل كیفیت هوا، نحوه مواجهه با دانشگاهیان و متخصصان در موضوع آلودگی هوا و زیر سؤال بردن یافته های علمی و محاسبات تخصصی و دانشگاهی كه نشان می دهد منشأ آلودگی هوای تهران، وسایل نقلیه است را دور از انتظار دانست و گفت: دقیقاً همین جاست كه روشن می‌شود، چرا آلودگی هوای تهران تا كنون به هیچ سرانجامی نرسیده است.

بسطامی با اشاره به این كه برخی تصمیم گیران و تصمیم سازان در حوزه های مختلف از جمله اِعمال قانون، هنوز باور نكرده اند كه منبع اصلی آلودگی هوای تهران، وسایل نقلیه و آلاینده های ناشی از احتراق خودروهاست، اظهار كرد: برای همین می پرسند كدام عقل سلیم و کدام منطقی باور می كند این آلودگی را فقط 300 هزار دستگاه خودرو ایجاد كرده اند.

وی با بیان این كه چنین پرسشی به معنای آن است كه برخی مسئولان، اطلاعات اولیه در باره آلودگی هوا را بعد از 20 سال از شروع اولین اقدامات در این خصوص، یا هنوز نشنیده اند و یا اگر شنیده اند به آن باور ندارند، ‌تصریح كرد: اتفاقاً در چنین شرایطی است كه می توان به این نتیجه رسید كه چرا برنامه های كاهش آلودگی هوای تهران به درستی اجرا نمی شود.

برخی مسئولان باور ندارند منبع اصلی آلودگی هوای تهران خودروهای فرسوده هستند
این كارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به این كه برخی از مجریان اصلی، هنوز باور ندارند كه آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای فرسوده است و اطلاعاتی كه در باره منابع آلاینده تهران دارند با واقعیت همخوانی ندارد، اظهار كرد: با این وضعی كه پیش می‌رود، یقین بدانید كه اگر آلودگی هوا با چشم دیده نمی شد، برخی می‌گفتند هوای تهران اصلاً آلودگی ندارد.

 

 اخبار  اجتماعی  -  تابناک