اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هرسال 10درصد از بافت های فرسوده شهری بازسازی می‌شود



 

 

هرسال 10درصد از بافت های فرسوده شهری بازسازی می‌شود

 

با تصویب مجلس؛

هرسال 10درصد از بافت های فرسوده شهری بازسازی می‌شود

تهران - نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت مسكن و شهرسازی و شهرداری ها را موظف كردند هر سال در طول اجرای برنامه پنجم 10 درصد از بافت های فرسوده شهری را احیا و بازسازی كنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا؛ نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه و در ادامه بررسی بخش مسكن لایحه برنامه پنجم توسعه ماده 153 را نیز تصویب نهایی كردند.

با تصویب نمایندگان مجلس وزارت مسكن و شهرسازی و شهرداری ها موظف شدند هر سال در طول اجرای برنامه پنجم 10 درصد از بافت های فرسوده شهری را احیا و بازسازی كنند.

براساس این مصوبه تسهیلات و بودجه مورد نیاز همه ساله با پیشنهاد وزارت مسكن و شهرسازی در بودجه عمومی پیش بینی و دراختیار این وزارتخانه و شهرداری ها یا مجریان طرح های نوسازی با معرفی شهرداری قرار می گیرد.

نمایندگان مجلس همچنین وزارت مسكن و شهرسازی را موظف كردند به منظور تحقق توسعه پایدار درمناطق شهری و روستایی، تعاملات اقتصادی، اجتماعی و كالبدی فی‌مابین شهرهای با جمعیت بیش از صدهزار نفر یا روستاهای واقع در حریم آنها را از طریق تهیه و اجرا طرح های مجموعه شهری و جامع تفسیری شهری با رویكرد اولویت توسعه درونی شهرها، بهره‌گیری از ظرفیت های توسعه روستاهای مستعد، صیانت از اراضی كشاورزی و باغ های واقع در داخل و حاشیه شهرها و روستاها ساماندهی كند.

نمایندگان مجلس همچنین دولت را موظف كردند حداقل 50 درصد از منابع؛ اعتبارات و تسهیلات اعطایی برای بخش مسكن (طرح های مسكن مهر؛ مسكن جوانان و نیازمندان امثالهم) را به اجرا این طرح در محدوده بافت های فرسوده شهری اختصاص دهد.

كمیسیون تلفیق در بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه ماده 152 را حذف كرده است.

دولت در این ماده تمامی مالكان و سازندگان را موظف كرده بود كه نسبت به رعایت اصول معماری ایرانی ـ اسلامی (معماری بومی) در طراحی و ساخت نمای ساختمان های خود براساس ضوابط و مقرراتی كه تا پایان سال دوم برنامه به تصویب شورای معماری ایرانی - اسلامی می رسد؛ اقدام كنند....../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
بازسازی بافت فرسوده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشگیری از خسارات بافت‌های فرسوده



 

پیشگیری و جلوگیری از خسارات بافت‌های فرسوده

 

با رای مجلس وزارت كشور مكلف شد:

پیشگیری و جلوگیری از خسارات بافت‌های فرسوده


وزارت كشور (سازمان مدیریت بحران كشور) نیز از سوی مجلس مكلف شد جهت جلوگیری از خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه در بافت‌های فرسوده و ناكارآمد پیشگیری لازم را با اولویت بافت‌های مذكور به عمل آورد.

مجلس وزارت كشور را مكلف كرد تا جهت جلوگیری از حوادث ناشی از بافت‌های فرسوده پیشگیری‌های لازم را در نظر بگیرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه علنی امروز مجلس، نمایندگان در بررسی جزییات طرح حمایت از بازسازی بافت‌های فرسوده موادی از آن را تصویب كردند.
براین اساس مجریان طرح‌های احیاء، بهسازی و نوسازی (وزارت مسكن‏ شهرداری‌ها، شهرداری‌ها و بخش غیر دولتی) می‌توانند تمام و یا قسمتی از اختیارات خود را به شركت‌ها و یا سازمان‌های وابسته به خود و یا اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی صاحب صلاحیت واگذار كنند. البته صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی را وزارت مسكن و شهرسازی تعیین می‌كند.
وزارت كشور (سازمان مدیریت بحران كشور) نیز از سوی مجلس مكلف شد جهت جلوگیری از خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه در بافت‌های فرسوده و ناكارآمد پیشگیری لازم را با اولویت بافت‌های مذكور به عمل آورد...../تحلیل:ایلنا