اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هرجا جهالت باشد تندروی حاکم می‌شود


آیت الله هاشمی رفسنجانی حق الناس خواندن رأی مردم را توسط رهبری معظم انقلاب دارای پشتوانه ای فقهی در اجتهاد دانست و افزود: اگر این حق در مقدمات و اقدامات قبل و بعد از هر انتخاباتی رعایت شود، انقلاب اسلامی مردم ایران که از خوبان منطقه هستند الگوی امت مسلمان و ملت های آزاده خواهد شد.

ایرنا: آیت الله هاشمی رفسنجانی حق الناس خواندن رأی مردم را توسط رهبری معظم انقلاب دارای پشتوانه ای فقهی در اجتهاد دانست و افزود: اگر این حق در مقدمات و اقدامات قبل و بعد از هر انتخاباتی رعایت شود، انقلاب اسلامی مردم ایران که از خوبان منطقه هستند الگوی امت مسلمان و ملت های آزاده خواهد شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اتفاقات این روزها در بعضی از کشورهای اسلامی که تندروها به نام دین مردم را سر می برند، گفت: هرجا که جهالت و تعصب با هم شدند، تندروی اساس کارها می شود.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار جمعی از فعالان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان یزد، انقلاب اسلامی را پدیده ای منحصر به فرد در دنیای معاصر خواند و افزود: مردم ایران که سابقه چند هزار ساله در تمدن دارند، وقتی مکتب اسلام و مذهب تشیع را به عنوان فرهنگ دینی خویش برگزیدند، مسیر را برای استقرار درست حکومت دموکراسی هموار کردند.

وی با تشریح مقاطع مختلف انقلاب اسلامی، در پاسخ به سؤال یکی از حاضران که «آیا انقلاب به اهداف خود رسیده است؟»، اظهارکرد: اهداف انقلاب اسلامی آنقدر متعالی است که نسل های متمادی را در بر می گیرد البته ساختاری که براساس تعالیم اسلام در قانون اساسی تنظیم شده، بسیار مترقی است و جامعه را هرچند در مواقعی دچار فراز و فرود شود به سوی قله سعادت پیش می برد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتخاب همه مسوولان مملکتی را با رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم امتیازی برجسته برای نظام اسلامی دانست و گفت: اگر خوب عمل شود و مسؤولان بر اساس وظایف خویش عمل کنند، مردم اساس تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها خواهند بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی حق الناس خواندن رأی مردم را توسط رهبری معظم انقلاب دارای پشتوانه ای فقهی در اجتهاد دانست و افزود: اگر این حق در مقدمات و اقدامات قبل و بعد از هر انتخاباتی رعایت شود، انقلاب اسلامی مردم ایران که از خوبان منطقه هستند الگوی امت مسلمان و ملت های آزاده خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از بانوان حاضر در جلسه که «آیا عدالت در جامعه در مورد زنان رعایت می شود؟» خاطرنشان کرد: اشکالاتی هست که به سوی رفع تدریجی آن می رویم اما باید این واقعیت تاریخی را بپذیریم که زنان ایرانی در سایه انقلاب اسلامی رشد بسیار خوبی در آگاهی و تحصیل و فعالیت های اجتماعی داشته اند و آینده روشن تری نیز پیش رو دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به قوانینی که در طول تاریخ نسبت به زنان در مسأله ارث ظلم می کرد، اشاره کرد و گفت: با مراجعه به آیات قرآن متوجه این موضوع مهم شدیم که علی رغم فتاوا، باطن قرآن بر حق زنان در ارثیه از همه اموال همسر است که این موضوع با رهبری مطرح شد که پس از طرح در جلسات فقهی، به شکل قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی «عدالت» را دارای مفهوم گسترده ای در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دانست و با اشاره به مباحث «عدالت اجتماعی» خویش در خطبه های نماز جمعه،افزود: با تفکرات اسلامی که منطق ملّی را نیز به همراه دارد طرح بیمه جامع تأمین اجتماعی را به صورت لایحه در دولت سازندگی به مجلس دادیم که متأسفانه بنا به دلایلی در دولت های بعدی پیگیری نشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به خسارات دامن زدن به تفرقه در مسائل ملی و دینی اظهارکرد: ایجاد تفرقه بین مردم یک کشور یا پیروان یک دین و مذهب سیاست شوم استعمارگران در طول تاریخ بود که اتفاقاً با همین سیاست منابع ملت ها را چپاول کردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وضعیت مسلمانان با یک میلیارد و هفتصد میلیون جمعیت و حدود 60 کشور، نقاط سوق الجیشی جغرافیایی دنیا و منابع ارزنده، مخصوصاً انرژی را دلیل تحلیل خویش خواند و گفت: آیات و روایات که اختلافات را باعث رشد جامعه می دانستند، با صراحت تمام مسلمانان را از نزاع پرهیز می دهند و تأکید می کنند که «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ» یعنی با هم نزاع نکنید که فشل می شوید و ابهت شما از بین می رود.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش به اوضاع اقتصادی و سیاسی داخلی و پیوند آن با سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: ظرفیت های ایران به گونه ای است که اگر منافع ملی بر منافع باندی و جناحی اولویت داشته باشد و منطق اساس گفتار و رفتار مسؤولین شود، با زیربناهای که در کشور فراهم است، خیلی زود مردم به جایگاهی که استحقاق آن را دارند، می رسند.

وی در همین رابطه به طرح تمدن بزرگ اسلامی با عنوان ایران 1400 در دوران سازندگی اشاره کرد و گفت: با استعلام از بخش های متعدد ملی، منطقه ای و استانی، خواسته ها، امکانات و اهداف تنظیم شده بود که بعدها سند چشم انداز 20 ساله نظام بر اساس آن دیدگاه تنظیم و پس از بحث های زیاد کارشناسی در مجامع علمی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تصویب و تأیید مقام معظم رهبری رسید که متأسفانه دولت وقت به آن اعتقاد نداشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری، درآمدهای بسیار بالای نفتی در دولت نهم و دهم را فرصتی بسیار مغتنم برای جهش اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: همزمان با آن سیاست های اصل 44 را نیز تصویب و تأیید کرده بودیم که رهبری از آن انتظار انقلاب اقتصادی داشتند، ولی باز دولت به بخش خصوصی با دیده ی سرمایه دار نگاه می کرد و همه می دانند سرنوشت آن مصوبات چه شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به بحران کم آبی در ایران و لزوم چاره اندیشی جدی و فوری برای حل آن، افزود: خشکسالی پدیده ای شوم برای کشاورزی و رونق اقتصادی است و اگر توجه جدی به آن نشود، تبدیل به یک فاجعه می شود.

وی با بیان اینکه در تقسیمات کشوری برخی از مناطق پرآب و برخی دیگر کم آب هستند، اظهارکرد: آب، مایه ی حیات و همچون معادن نفت و گاز، ملی است و برای سیراب کردن مردم و زمین های تشنه نباید نگاه استانی داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت باید یارانه ها را به سمت حل معضل کم آبی سوق دهد، گفت: مردم عربستان با آب دریا زندگی می کنند و در ایران نیز با توجه به وجود دو دریا در شمال و جنوب کشور، این کار شدنی و اقتصادی است.

هاشمی رفسنجانی استفاده از آبیاری قطره ای و تکنولوژی های روز در کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید روش های قدیمی و آبیاری در کشاورزی را به دلیل هزینه های بالای آن کنار بگذاریم و خود را مطابق با علم روز دنیا در این زمینه ها همسو کنیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی خطاب به حاضران که از استان یزد بودند، گفت: یزدی ها مردمانی مؤمن، صرفه جو قانع، عاری از افراط و تفریط، اهل کار و فعالیت هستند که از امکانات خود با توجه به کم آبی های کویر به نحو شایسته ای بهره می برند.

در ابتدای این دیدار، آقایان سفید استاندار اسبق یزد، دکتر امراللهی استاد دانشگاه، اولیا نماینده سابق مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، احرامیان رییس شرکت فولاد یزد، حجت الاسلام والمسلمین منتظر قائم، استاد دانشگاه، رهبر، از فعالان سیاسی و خانم عباس قلی زاده رئیس سابق سازمان ملی جوانان استان یزد، ضمن ارائه گزارش از برنامه های حوزه های فعالیت های خویش، به بیان نظرات و دیدگاه های خود درباره مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی کشور و استان یزد پرداختند.


ویدیو مرتبط :
تندروی+جهالت = فاشیسم نازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روزنامه نزدیک به حزب حاکم ترکیه: ما الهام بخش مردم مصر هستیم نه ایران!



 

 

 

روزنامه نزدیک به حزب حاکم ترکیه: ما الهام بخش مردم مصر هستیم نه ایران!

 

روزنامه زمان نزدیك به حزب حاكم عدالت و توسعه تركیه در مقاله ای به قلم " ارگون باباهان " مدعی شد كه این تركیه است كه الهام بخش جنبش آزادی خواهی مردم مصر علیه دولت دیكتاتوری مبارك است ، نه ایران.

این مقاله كه با عنوان " ( مصر) ایران نمی شود ، تركیه می شود " با اشاره به قیام مردمی در مصر علیه دولت دیكتاتوری حسنی مبارك می نویسد :‌" ‌فرایند انقلاب در مصر سبب ناراحتی و نگرانی برخی ناظران شده است و این افراد بدون توجه به تجربه بی بدیل تركیه ، بر این باورند كه انقلاب مردمی در مصر به الگویی شبیه ایران تبدیل خواهد شد ، این افراد از ترس این سرانجام ، ترجیح می دهند حكومت مبارك همچنان در قدرت باشد ".

این نویسنده ترك كه سابقا مدیر تحریریه روزنامه صاباح و هم اكنون مدیر تحریریه روزنامه استار تركیه  است ، می افزاید :‌"‌ این ناظران نمی توانند درك كنند كه هزاران جوان مصری و عرب كه به خیابان ها ریخته اند ، نه ایران بلكه تركیه را به عنوان یك الگو مد نظر دارند . این افراد نگران ظاهرا متوجه نیستند كه ساختار فرهنگی و اجتماعی مصر با ایران بسیار متفاوت است . از سوی دیگر این ناظران به این مساله توجه ندارند كه فریبندگی ایران امروزی صرفا در مواضع این كشور در عداوت و دشمنی با آمریكا و اسراییل خلاصه می شود و نه چیز دیگر ."

این نویسنده ترك می افزاید :‌"‌درست است كه ابزارهایی چون توییتر ، فیس بوك و شبكه الجزیره در جریان انقلاب مردمی جاری در مصر نقش ایفا کرده اند اما این ابزارها تنها تسهیل كننده بوده اند . به گمان من این الهام بخشی تركیه است كه نقش اصلی را در خیزش و قیام اخیر در كشورهای عربی و مصر ایفا می كند".

ارگون باباهان در ادامه می نویسد :‌"‌تركیه این الهام بخشی را مرهون الگوی نظام سیاسی خود است كه در عین دموكراتیك بودن ،باورها و  گذشته خود را نیز حفظ كرده است . تركیه اثبات كرده كه یك دموكراسی اسلامی می تواند مدافع ارزش هایی باشد كه مطابق با استانداردهای اروپایی باشد ، تركیه نشان داده كه چطور یك حزب دموكراتیك و محافظه كار( عدالت و توسعه) می تواند خود را با خواست های مردمی وفق دهد و در نهایت تركیه این الهام بخشی را مرهون ارتقای استانداردها و كیفیت رفاهی شهروندان خود است".

این مطلب می افزاید :‌"‌ تركیه امروز با دارا بودن یك حزب مسلمان و دموكراتیك كه در ساختاری دموكراتیك و چند حزبی به قدرت رسیده ، تبدیل به الگویی پیشرو در جهان اسلام شده است . حزب عدالت و توسعه با ابزارها و روشهای كاملا دموكراتیك به قدرت رسیده است و در سال های اخیر بدون اینكه به دام یهود ستیزی بیفتد سخت ترین چالش را با اسراییل داشته و تا كنون در برابر واشنگتن و یا دیگر پایتخت های اروپایی سر تعظیم فرود نیاورده است".

این مطلب می افزاید :‌" ساختار نظام سیاسی در تركیه به جوانان جهان عرب الهام می دهد كه در ورای دیكتاتوری ها و عملیات انتحاری ، گزینه دیگری نیز وجود دارد و این الهام بخشی بود كه معترضان مصری در میدان تحریر از اظهارات اردوغان درباره مبارك به شدت استقبال كردند . ( اردوغان هفته پیش به رییس جمهوری مصر پیشنهاد داده بود كه صدای مردم خود را بشنود ) . مردمی كه از سخنان اردوغان استقبال كردند نمی خواهند حكومت دیكتاتوری مبارك را با یك نظام تئوكراتیك (دین سالار) تعویض كنند بلكه خواستار یك دموكراسی شبیه تركیه هستند".

این مطلب در ادامه می افزاید :‌"‌ اردوغان و حزب عدالت و توسعه ( در جهان اسلام) قوی و الهام بخش هستند چون همواره در 8 سال اخیر ، هم در سطح داخلی و هم در عرصه بین المللی  مدافع تغییر ، دموكراسی ، حقوق بشر ، حكومت قانون و رفاه هستند . آنها ( رهبران تركیه) به واسطه احترامی كه برای منطقه قائل هستند در سال های اخیر در بین ملت های منطقه بسیار محبوب شده اند .اردوغان به ملت های مسلمان ثابت كرد كه برای مسلمان ها  راه دیگری به جز تحقیر در برابر غرب وجود دارد . اردوغان برای اثبات این مساله به جنگ با ارزش های غربی نرفت بلكه به ارزش های غربی جهانشمول احترام گذاشت ....../تحلیل:عصرایران