اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هدیه 700میلیارد تومانی بنزینی دولت به‌مردم



هدیه 700میلیارد تومانی بنزینی دولت به‌مردم/ پول پالایشگاه‌ها به باک خودروها رفت

وزارت نفت به‌منظور تامین بنزین عیدانه 700 میلیارد تومانی دولت درب مخازن و انبارهای نفتی خود را بازگشایی کرده که با این اعتبار امکان افزایش 8 تا 10 میلیون لیتری تولید روزانه بنزین با تامین منابع مالی 4 طرح جدید پالایشگاهی وجود داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای سالجاری تاکنون با ورود بیش از یک میلیون دستگاه خودرو جدید به ناوگان حمل و نقل کشور مصرف بنزین به طور متوسط روزانه 3 میلیون لیتر افزایش یافته است.

سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزین ایران حدود 59 میلیون لیتر در روز بود که با تصمیم دولت مبنی بر توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و بایگانی شدن پرونده بنزین 1000 تومانی، عملا مصرف این فراورده استراتژیک نفتی از ابتدای سالجاری تاکنون به حدود 63 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. همزمان با افزایش مصرف بنزین، تولید این فرآورده پرطرفدار نفتی در پالایشگاه‌ها با بهره برداری از طرح‌های جدید توسعه‌ای به 60 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای تامین سوخت مورد نیاز درب برخی از مخازن بنزین کشور خود را بازگشایی کرده است. با این وجود دولت هفته گذشته در تصمیمی ناگهانی 30 لیتر سهمیه ویژه عید فطر را مصوب کرد و بر اساس این تصمیم مقرر شده است شهریور ماه سالجاری 90 لیتر بنزین به کارتهای هوشمند سوخت خودروهای شخصی واریز شود.

 این اقدام ناگهانی دولت در حالی رقم خورده است که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان متولیان اصلی سیاست گذاری، تامین و توزیع بنزین در کشور اصلا از این تصمیم بی خبر بوده اند و از طریق رسانه‌ها از مصوبه عیدانه بنزینی دولت با خبر شده اند. با این وجود اقدامات گسترده ای در سطح شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای عملیاتی کردن مصوبه بنزین دولت در دستور کار قرار گرفته است و پیش بینی می‌شود با انجام یک طرح ضربتی این سهمیه اضافی بنزین در هفته جاری به کارتهای هوشمند سوخت واریز شود.

 هدیه 700 میلیارد تومانی بنزین دولت به‌ مردم 

به گزارش مهر، بر اساس مصوبه بنزین دولت حدود 10 میلیون و 400 هزار کارت هوشمند خودروهای شخصی مشمول سهمیه بنزین 30 لیتری عیدانه دولت خواهند شد. به عبارت دیگر دولت با این اقدام علاوه بر واریز حدود 614 میلیون لیتر سهمیه بنزین عادی شهریور ماه، برای سومین ماه فصل تابستان 312 میلیون لیتر سهمیه اضافی به کارتهای هوشمند سوخت واریز کرده است که این سهمیه معادل تولید حداقل 4 پالایشگاه کوچک نفت ایران شامل پالایشگاه‌های تبریز، کرکمانشاه، شیراز و لاوان است.

 در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین در بازار فوب خلیج فارس معادل 80 سنت (حدود 1680 تومان) است که با احتساب هزینه 30 درصدی مجموعه عملیات حمل و نقل، تامین و نگهداشت، انتقال و توزیع هزینه هر لیتر بنزین به 2200 تومان افزایش می‌یابد.

 به‌عبارت دیگر دولت با اختصاص سهمیه بنزین عیدانه خود نزدیک به 700 میلیارد تومان هزینه جدید ایجاد کرده است که این هزینه می توانست حداقل منابع مالی باقیمانده چهار طرح توسعه، بهینه سازی و بهبود فرآیند تولید پالایشگاه های نفت لاوان، بندرعباس، آبادان و تبریز را تامین کند که در این صورت دست کم روزانه بین 8 تا 10 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده می شد.

 هم اکنون ناوگان حمل و نقل بیشترین سهم را در افزایش مصرف سوخت به خود اختصاص داده است به طوریکه در شرایط فعلی متوسط مصرف بنزین در ناوگان خودروهای تولید داخلی به 8 تا 10 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش می‌رسد که در صورت اختصاص این اعتبار 700 میلیارد تومانی امکان کاهش مصرف سوخت در خودروهای داخلی حداقل به میزان یک تا نیم لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش فراهم می‌شود. از سوی دیگر این اعتبار 700 میلیارد تومانی در حالی برای افزایش مصرف بنزین و آلودگی بیشتر هوا توسط دولت به باک خودروها اختصاص یافته است که در حال حاضر اکثر جایگاه‌های بنزین، گازوئیل و CNG به دلیل بدهی‌های دولت و عدم دریافت کارمزدهای خود خطر ورشکستگی را احساس می‌کنند. 

پیگیری‌های خبرنگار مهر از وزارت نفت حاکی از آن است که از ابتدای شهریور ماه سالجاری تعمیرات اساسی و دوره ای فاز اول پالایشگاه نفت امام خمینی شازند آغاز شده است که انجام این تعمیرات سالانه حداقل برای چند هفته منجر به کاهش تولید روزانه 4 میلیون لیتری تولید بنزین کشور می شود. بر این اساس وزارت نفت مجبور است برای اجرای مصوبه دولت درب مخازن و انبارهای استراتژیک خود را بازگشایی کند که این موضوع در بلندمدت هزینه‌های متعددی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند. 

30 لیتر سهمیه بنزین فردا شب واریز می‌شود

 به گزارش مهر، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز چهارم شهریور ماه با انتشار گزارشی درباره آخرین اقدامات انجام گرفته در سامانه هومشند سوخت برای واریز 30 لیتر سهمیه بنزین اضافی شهریور ماه، اعلام کرد: با تلاش شبانه روزی کارشناسان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به ویژه در سامانه هوشمند سوخت، نرم افزار جدید برای اعمال سهمیه فوق العاده 30 لیتری در کارتهای سوخت در حال نهایی است. 

بدیهی است به محض نهایی شدن نرم افزار ( که باید کلیه اقدامات و تمهیدات لازم در ابعاد گوناگون، برای نگارش آن انجام شود) و ابلاغ نرم افزار جدید به سامانه هوشمند سوخت، در اولین فرصت امکان استفاده از این سهمیه ویژه میسر خواهد شد. بر اساس پیش بینی می شود و سهمیه 30 لیتری فوق العاده در ساعت 24 روز یکشنبه 5 شهریور ماه 1391 در کارتهای سوخت خودروهای سواری شخصی شارژ شود و از نخستین لحظات آغاز روز دوشنبه 6 شهریور ماه قابل استفاده خواهد بود. بار دیگر تاکید می شود بر اساس برنامه ریزی فنی سامانه هوشمند سوخت هر گونه تغییر در سهمیه بنزین وسائط نقلیه نیازمند زمانی طولانی است که استثنائا در این مورد خاص با تلاش کم نظیر کارشناسان نفتی در زمانی کوتاه سهمیه‌های جدید واریز خواهد شد./مهر

 


ویدیو مرتبط :
هدیه عجیب و غریب دولت روسیه به دولت فرانسه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدیدترین تصمیمات بنزینی دولت/ بنزین 400 تومانی نمی‌سوزد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جدیدترین تصمیمات بنزینی دولت/ بنزین 400 تومانی نمی‌سوزد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تشریح آخرین تصمیمات بنزینی دولت با تاکید بر اینکه فعلا برنامه ای برای تبدیل بنزین نیمه یارانه ای ذخیره شده در کارتهای سوخت وجود ندارد، اعلام کرد: هم اکنون فروش بنزین 100 تومانی در جایگاه‌ها 6 برابر شده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل سالاری امروز در نشستی خبری با اشاره به اجرای طرح ساماندهی سهمیه بنزین 100 تومانی ذخیره شده در کارتهای هوشمند سوخت گفت: در حال حاضر به منظور افزایش کارآیی و تفکیک میزان مصرف و تراکنش در سامانه هوشمند سوخت تبدیل بنزین 100 تومانی به 400 تومانی در دستور کار قرار گرفته است.

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه هم اکنون حدود 57 میلیون لیتر بنزین یارانه ای در کارت های هوشمند سوخت ذخیره سازی شده است، تصریح کرد: دارندگان سهمیه بنزین یارانه ای حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه برای استفاده از این سهمیه فرصت دارند.

این مقام مسئول همچنین در خصوص غیر فعال شدن کارتهای موقت بنزین از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری اظهار داشت: در حال حاضر حدود 6 میلیون لیتر بنزین یارانه ای در کارت های موقت سوخت ذخیره سازی شده اند که در این کارتها از 100 تا 1200 لیتر ذخیره بنزین 100 تومانی وجود دارد.

 

وی با یادآوری اینکه از ابتدای خرداد ماه سال جاری هم تمامی کارت های موقت سوخت دارای سهمیه بنزین 100 تومانی غیر فعال خواهد شد، بیان کرد: در شرایط فعلی برای حدود 10 میلیون خودرو در سراسر کشور کارت هوشمند سوخت صادر شده است که تنها 80 هزار دستگاه خودرو دارای سهمیه بنزین یارانه ای هستند.

 

سالاری همچنین ذخیره بنزین یارانه ای کارت های هوشمند سوخت موتورسیکلت ها را 11 میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: از مجموع 7.3 میلیون دستگاه موتورسیکلت تنها 31 هزار دستگاه دارای ذخیره بنزین 100 تومانی هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به مهر درباره آخرین وضعیت مصرف بنزین در کل کشور تبیین کرد: پس از اعلام دولت مبنی بر تبدیل سهمیه بنزین یارانه ای ذخیره سازی شده در کارت های هوشمند سوخت مصرف بنزین 100 تومانی از 300هزار لیتر به حدود 1.7 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

این مقام مسئول در پاسخ به مهر از افزایش حدود 6 برابری مصرف بنزین یارانه ای در اردبیهشت ماه سال جاری خبر داد و تاکید کرد: همچنین در حال حاضر بین 43 تا 45 میلیون لیتر بنزین 400 تومانی و بیش از 11 میلیون لیتر بنزین آزاد به طور روزانه در کشور مصرف می شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه 62 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است از رشد 5 درصدی این فرآورده نفتی خبر داد و یادآور شد: همچنین هم اکنون حدد 3 میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور مصرف می شود.

 

سالاری همچنین در پاسخ به سئوال دیگر مهر از فعال سازی مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از 50 نفر در دو شیفت و از ساعت 8 صبح تا 24 اقدام به پاسخگویی به سئوالات و پرسش های بنزینی مردم می کنند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه میزان ترافیک و صف انتظار برای پاسخگویی به مردم در مراکز پاسخگویی شرکت ملی پخش در ساعات اولیه صبح بالا است، تصریح کرد: اما در ساعات بعد از ظهر ترافیک و صف انتظار به حداقل کاهش می یابد.

 

وی همچنین در مورد احتمال سوخته شدن بنزین 400 تومانی ذخیره سازی شده در کارت های هوشمند سوخت بیان کرد: با هماهنگی ستاد حمل و نقل سوخت و ستاد هدفمندی یارانه ها طرح تبدیل بنزین 100 تومانی به 400 تومانی انجام شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در حال حاضر دولت برنامه ای برای تبدیل بنزین 400 تومانی ذخیره سازی شده در کارت های هوشمند سوخت ندارد./مهر

تصمیمات بنزینی دولت