اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هدرروی روازنه معادل گاز 2 فاز پارس جنوبی در مشعل‌های سوزان



هدرروی روازنه معادل گاز 2 فاز پارس جنوبی در مشعل‌های سوزان

خبرگزاری فارس: هم اکنون معادل گاز بیش از دو فاز پارس جنوبی بر روی فلرهای گازی می‌سوزد ولی مسئولان به جای تدبیر این مشکل، در توسعه فازهای جدید پارس جنوبی نیز از مدل قبلی کپی برداری می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عملیات تولید گاز و نفت خام در خشکی و دریا با تولید گاز های غنی همراه است که بخشی از آن برای تزریق به میادین نفتی و بخشی نیز پس از فرآورش در پالایشگاه ها به منظور تامین مصرف گاز کشور به خطوط لوله تزریق می شود و بخش اعظمی نیز به عنوان گاز غنی همراه سوزانده می‌شود. اگر سفری به منطقه عسلویه داشته باشید حتما مشعل های غول پیکری را مشاهده می کنید که روشن هستند و ارتفاع شعله هایشان گاها به بیش از 20 تا 30 متر می رسند. لازم به ذکر است هم اکنون 42 فلر (مشعل) در منطقه پارس جنوبی روشن است که 22 فلر مربوط به فازهای گازی و مابقی مربوط به پتروشیمی ها است.

 

آن چه که این مشعل ها می سوزانند گاز های همراه است که می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد ولی هم اکنون سوزاندنشان به جای ارزآوری هزینه های اقتصادی را تحمیل می کند.

براساس ترازنامه هیدروکربوری کشور روزانه حدود 41.5 میلیون متر مکعب گاز های همراه در بخش تولید نفت و همچنین 9.5 میلیون متر مکعب گاز سبک در پالایشگاه های گازی کشور می سوزد.

اگر قرار باشد تنها فازهای پارس جنوبی (فازهای 1 تا 10) را مدنظر قرار دهیم باید بگوییم که تنها روزانه نزدیک به 7 میلیون متر مکعب گاز سبک در این فازها سوزانده می شود.

مقام معظم رهبری در سفری که سال گذشته به منطقه عسلویه داشتند به مسئولان نفتی گوشزد کردند که برای جلوگیری از سوختن این گازها تدبیرکنند.

 

موسی سوری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مصاحبه ای که با پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری داشت در بخشی از مصاحبه می گوید "در بازدید از عسلویه وقتی آقا به مشعل‌هایی رسیدند که شعله‌های بسیار بلندی داشت، اشاره کردند که چرا این شعله‌ها این‌قدر بلند است؟ یکی از دوستان توضیح داد که این به لحاظ فنی است. گفتند من دو سؤال دارم؛ اول این‌که آیا این شعله‌ها گاز است و ارزش اقتصادی دارد؟ گفتیم بله. آقا گفتند: دوم این‌که آیا محیط زیست را آلوده می‌کند؟ گفتیم بله. گفتند پس باید تدبیر کنید. توجیه نکنید، تدبیر کنید."

 

براساس این گزارش سوری در ادامه این گفت وگو تاکید می کند که تا دو یا سه ماه آینده ارتفاع شعله‌ها که در پارس جنوبی است حداکثر به نیم متر می رسد و از آلودگی هایی که در این منطقه ایجاد می کند می کاهد اما پس از بررسی هایی که خبرنگار فارس انجام داد مشخص شد که بهبود شرایط کنونی حداقل تا پایان برنامه پنجم توسعه طول می کشد و ظرف مدت دو تا 3 ماه نمی توان به سرعت شرایط را بهبود بخشید

این گزارش اضافه می کند اگر چه هم اکنون مشاورهایی برای این منظور استخدام شده اند اما وضعیت فازهای 6، 7، 8، 9 و 10 بسیار اسفبار تر از دیگر فازهای پارس جنوبی است و به زودی زود نمی توان برای این پالایشگاه ها فکر اساسی کرد.

علاوه بر این باید فازهای جدید و فلرهایشان را که در حال احداث هستند به فلرهای موجود اضافه کرد زیرا غالب فازهای جدید التاسیس به نوعی کپی برداری از فازهای 9 و 10 پارس جنوبی هستند./فارس


ویدیو مرتبط :
بهره برداری از بزرگترین فاز میدان گاز پارس جنوبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشعل سکوی فاز 12 پارس‌ جنوبی روشن شد


مشعل فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی عصر پنجشنبه در آیینی با حضور وزیر نفت در منطقه پارس جنوبی روشن شد.

خبرگزاری ایرنا: مشعل فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی عصر پنجشنبه در آیینی با حضور وزیر نفت در منطقه پارس جنوبی روشن شد.

 پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس اعلام کرد: ظرفیت تولید این سکو یک میلیارد فوت مکعب است و تا اوایل زمستان امسال روزانه حدود ٦٠ تا ٦٥ میلیون مترمکعب گاز از فاز ١٢ پارس جنوبی تولید می شود.

پس از ساخت سکوی چهارم و با راه اندازی کامل فاز ١٢، روزانه ٨١ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود.

فاز ١٢ پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی به شمار می آید.

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود ٣٠٠٠ متری کف خلیج فارس و در ١٠٥ کیلومتری سواحل ایران قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.

دیدار هوایی وزیر نفت از سکوهای دریایی فازهای اولویت نخست پارس جنوبی

بیژن نامدار زنگنهۀ وزیر نفت صبح دیروز به همراه مدیران ارشد صنعت نفت از سکوهای دریایی فازهای ١٢، ١٥، ١٦، ١٧ و ١٨ پارس جنوبی بوسیله یک فروند بالگرد دیدار کرد.

وزیر نفت با حضور در سکوی B١٢ میدان گازی پارس جنوبی از نزدیک روند راه اندازی این سکو را بررسی کرد.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته، وزیر نفت پس از بازدید از پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی از پالایشگاه های فازهای ١٥ تا ١٨ این میدان بازدید کر و سپس با مدیران و مسوولان توسعه این فازها جلسه خواهد داشت.

وزیر نفت با حضور در پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی مقدمات لازم را برای افتتاح این فاز به دست حجت الاسلام دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری بررسی کرد.