اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هتلی به نام مدرسه!



اخبار ,اخبار اجتماعی ,اسكان موقت فرهنگیان در نوروز

 

اخبار اجتماعی - هتلی به نام مدرسه!

در حیاط مدرسه همه جور ماشین می‌توان دید حتی ماشین‌های خیلی مدل بالا. علاوه بر فرهنگیان، غیرفرهنگیان هم متقاضی اسكان در مدارس به دلیل ارزانی هستند البته اقامت آنها هزینه بیشتری دارد.

«یك اتاق 40-30 متری، نیمكت‌ها و صندلی‌ها گوشه اتاق انبار شده، تخته سیاه با انبوه گچ‌ تابلوی دیوار مقابل است، یك فرش موزاییك‌های سرد كف اتاق را نصفه نیمه پوشانده، شیشه‌ بعضی پنجره‌ها ترك خورده و باد سرد می‌آید.

 

خبری از تلویزیون، تخت، یخچال و مبل نیست. ذرات معلق گچ را به راحتی می‌توان در كل اتاق دید، یك گاز سه شعله یا یك یخچال در اتاقی در انتهای راهرو، آشپزخانه 14- 10 خانوار است. دستشویی و حمام سیار هم گوشه حیاط است.

به گزارش اعتماد، وضعیت در یكسری جاها بهتر است. كف اتاق فرش پهن است، تمیز و مرتب است، نیمكت‌ها و صندلی‌ها به انبار منتقل شده، یكی، دو تا پتو هم دور اتاق است، بعضا تخت هم دارد. شیشه‌ پنجره‌ها سالم است، یخچال و بعضا تلویزیون هم دارد. تخته سیاه اما همچنان سرجایش است و مدام یادآور كلاس درس و روزهایی غیر از تعطیلات. »

این تجربه معلمان از اقامت در مدارس طرح اسكان موقت فرهنگیان در نوروز و تعطیلات است. یك بنر در ورودی استان‌ها و شهرها معلمان و نیروهای آموزش و پرورش را هدایت می‌كند به مدارس طرح اسكان نوروزی فرهنگیان.

 

هزینه اقامت در این مكان‌ها برای معلمان در مقایسه با هزینه‌های بالای هتل‌ها و مهمان‌پذیرها چندان بالا نیست. از شبی 8 تا 15 هزار تومان برای یك اتاق پنج نفری شروع می‌شود و به ندرت به 30-20 هزار تومان می‌رسد و ناچار بسیاری از معلمان را راهی جایی شبیه محل كارشان برای تعطیلات می‌كند. در خیلی از شهرها همین مكان‌ها به قدری شلوغ و پرمتقاضی می‌شود كه به خیلی‌ها نمی‌رسد.

 

سالن‌های ورزشی هم اگر باشد، محل خواب می‌شود. در شهرهای شلوغ و پر رفت و آمد در حیاط هم چادر می‌زنند. در حیاط مدرسه همه جور ماشین می‌توان دید حتی ماشین‌های خیلی مدل بالا. علاوه بر فرهنگیان، غیرفرهنگیان هم متقاضی اسكان در مدارس به دلیل ارزانی هستند البته اقامت آنها هزینه بیشتری دارد.

بیشتر فرهنگیان این وضعیت اسكان را در شأن معلمان نمی‌دانند اما خیلی‌ها هم راضی‌اند كه بالاخره آموزش و پرورش جایی را تدارك دیده تا از بار هزینه‌های سفر نوروزی با حقوق ناچیز معلمی كم كند و خواهان افزایش امكانات و بهداشت بیشتر هستند. آموزش و پرورش هم قبول دارد امكانات فوق‌العاده‌یی نیست اما می‌گوید این كار را با تمام هزینه‌یی كه دارد برای افزایش رفاه و كاهش هزینه‌های معلمان انجام می‌دهد.

خانه‌های معلم آموزش و پرورش امكانات مناسب‌تری دارد. سوییتی و مرتب‌تر است. در اكثر شهرها هم دایر است. اما اكثر مواقع سهم معلمان اقامت در این خانه‌ها نبوده. همیشه قبل از تعطیلات نیروهای ستادی و معاونان و مدیران كل رزرو می‌كنند و تقریبا به هیچ معلم و حتی مدیر مدرسه‌یی در تعطیلات نوروز و تابستان نمی‌رسد.

 

در حال حاضر به گفته فرشید سیاری، مدیركل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش  برای اسكان نوروزی معلمان 100هزار كلاس آماده شده است اما تنها 5 درصد این اتاق‌ها امكانات اولیه اسكان را دارند.

اتاق‌های طرح اسكان نوروزی آموزش و پرورش درجه‌بندی شده‌اند و به نسبت امكانات هزینه متقاوتی دارند. برای امسال آموزش و پرورش چهار دسته اتاق دارد. اتاق‌های «ویژه» كه بهترین نوع كلاس‌ها هستند، تخت، تلویزیون، یخچال و فرش دارند و هزینه آن برای هر شب 18 هزار تومان است.

 

با این وجود به گفته سیاری تنها 5 درصد كلاس‌ها در طرح نوروزی این امكانات را دارند و نوع ویژه هستند. 40 درصد كلاس‌ها، اتاق‌های «الف» هستند كه امكاناتش از اتاق ویژه كمتر و شبی 14 هزار تومان اقامت در آن برای معلمان هزینه دارد، این اتاق‌ها تخت ندارد اما یخچال، تلویزیون و فرش دارد.

40 درصد دیگر اتاق‌ها نیز اتاق‌های نوع «ب» هستند كه تعرفه‌اش10 هزار تومان است. این اتاق‌ها فرش دارد ولی یخچال و تلویزیون برای كل اتاق‌ها مشترك است.

 

تعرفه اتاق‌های نوع «ج» كه 15 درصد ظرفیت را شامل می‌شود و پایین‌ترین كیفیت را دارند، شبی 8 هزار تومان است. ظرفیت هر كلاس هم 5 نفر و هزینه به ازای هر نفر اضافه تا سقف هشت نفر در اتاق‌های «ویژه»، 1500 تومان در اتاق‌های نوع «الف» 1200 تومان، در اتاق‌های نوع «ب» 1000 تومان و در اتاق‌های نوع «ج» 700 تومان است.

تجربه معلمان از اقامت نوروزی در مدارس
یكی از معلمان كه تجربه اقامت در یكی از مدارس روستای دورود استان لرستان را دارد، می‌گوید: در همان سالی كه حاجی بابایی گفته بود فرهنگیان اسكان ویژه داشته باشند با شبی 5 هزار تومان یك اتاق در این مدرسه گرفتیم كه فقط یك زیلو و یك بخاری نفتی داشت.

 

یخچال هم نداشت. او تجریه اقامت در یكی از مدارس یزد را هم دارد: «در كلاس صندلی‌ها را جمع كرده بودند و زیرانداز انداخته بودند. یك آشپزخانه برای 14-13 كلاس مشترك بود. گاز و یخچال هم برای استفاده همه بود. یكی، دو تا دوش هم داشت ولی تعداد خانوارها خیلی زیاد بود.»«مدرسه فوق‌العاده شلوغ و امكانات ضعیف بود. اتاق تنها یك موكت داشت.

 

آشپزخانه هم مشترك بود. از لحاظ بهداشتی هم خیلی ضعیف بود. حمام هم نداشت.، در كل مدرسه جای اسكان نیست. اكثر معلمان ناراضی هستند. در مقایسه با نهادها و وزارتخانه‌های دیگر این طرز اسكان مناسب نیست اما با توجه به محرومیت‌های جامعه خیلی‌ها تمایل دارند در این مكان‌ها اسكان پیدا كنند اما دید مثبت بین معلمان وجود ندارد.» این تجربه یكی از معلمان از اقامت در یك مدرسه در بندرعباس است.

آموزش و پرورش در سراسر كشور 10 هزار مدرسه، 180 مركز آموزشی و رفاهی خانه معلم، 50 مركز آموزش دانشگاه فرهنگیان دارد. مسوولان آموزش و پرورش در مورد استفاده از مراكز رفاهی برای آسایش معلمان در تعطیلات می‌گویند: تعداد مراكز رفاهی آموزش و پرورش یا همان خانه‌های معلم در سراسر كشور 180 تا بیشتر نیست كه در مجموع 20 هزار تخت دارد. این 20 هزار تخت پاسخگوی نیاز فرهنگیان نیست. به همین دلیل ما به سمت مدارس رفتیم.

معلم دیگری از تجربه اقامتش در یكی از مدارس شهر شوشتر می‌گوید: شوش و شوشتر با اینكه توریست‌پذیر است امكانات اصلا در شأن معلم نبود. در سال 92 در شوشتر یك اتاق درجه یك با هزینه 14 هزار تومان گرفتیم، شیشه‌ها شكسته بود، باد سر می‌آمد یخچال و تلویزیون و پتو هم نداشت، حمام عمومی بود و با پرده زنانه و مردانه شده بود، دستشویی را هم با یك پلیت فلزی و دوش تبدیل به حمام كرده بودند.

«چند سال پیش به یك دبیرستان در خرم‌آباد رفتیم كه ساختمان خوبی داشت اما امكانات چندان زیاد نبود ولی با توجه به انبوه مسافرانی كه آمده بودند توقع و انتظار بیشتری نداشتیم.» این تجربه یك معلم دیگر است. این معلم می‌گوید: ما انتظار نداریم برای 13 روز سال آموزش و پرورش هتل آماده كند اما می‌توانند بهترین مدارس را به فرهنگیان اختصاص دهند.

معلم دیگری از اقامتش در یكی از مدارس شهر اهواز می‌گوید: سال 91 شبی 25 هزار تومان یك اتاق در اهواز با یك یخچال كوچك، فرش و پتو گرفته بودیم، نسبتا بد نبود اما باز هم حمام و دستشویی مشترك بود.

 

به گفته او برنامه مدونی برای اجرا در تمام كشور نیست و بیشتر شهرها امكانات مناسبی ندارند. سیاری، مدیركل پشتیبانی آموزش و پرورش در مورد گلایه معلمان نسبت به امكانات می‌گوید: ما یك و نیم میلیون معلم و شاغل و بازنشسته داریم كه با میانگین سه عضو خانواده 5/4 میلیون نفر می‌شود.

 

فرض كنید 10 درصد این تعداد در ایام نوروز قصد مسافرت داشته باشند. این 10 درصد 450 هزار نفر می‌شود در حالی كه ما 20 هزار تخت در خانه معلم‌ها داریم كه این تعداد حتی پاسخگوی دو درصد جمعیت هم نیست. معلمان اما معتقدند كه آموزش و پرورش باید ببیند این طرح زیبنده فرهنگیان است و آیا اساسا قابل اجراست و امكانات رفاهی آموزش و پرورش این توانایی را دارد یا خیر.»

 

اگر مدیریت صحیح باشد می‌شود این طرح را خوب اجرا كرد. مثلا می‌توانند از امكانات صندوق ذخیره فرهنگیان استفاده یا در معماری‌های مدارس جدید اسكان معلمان را پیش‌بینی كنند تا حتی تبدیل به منبع درآمد آموزش و پرورش شود. آموزش و پرورش در شهرهای بزرگ خوب عمل كرده ولی در شهرهای كوچك است كه هنوز امكانات به دلیل ساختمان مدارس جور نشده است.معلمی كه تجربه اقامت در مدارس چندین شهر را داشته، می‌گوید:

«در شهرهای بزرگ انصافا وضعیت مناسب بود اما در شهرهای كوچك خیر. حالا كه قرار است این رویه باشد و معلم‌ها از مدارس برای اسكان استفاده كنند باید امكانات رفاهی و بهداشتی را بهبود ببخشند.» او ادامه می‌دهد: «زیاد زیبنده نیست كه موقع دوش گرفتن معلمان حوله به دست پشت در حمام سیار منتظر باشند.»

آموزش و پرورش: می‌دانیم امكانات مناسب نیست
فرشید سیاری، مدیركل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مورد كیفیت مراكز اسكان نوروزی می‌گوید: «فضاها خیلی مطلوب نیست. اما هدف‌مان این است امكانات را افزایش دهیم و اسكان‌هایمان را هم به سمت دایمی بودن پیش ببریم و حداقل آمار خانه معلم ‌را افزایش دهیم.»

او ادامه می‌دهد «می‌دانیم ‌معلم در طول سال در كلاس و مدرسه است و در سفر هم باید در كلاس و مدرسه اقامت كند اما در بین معلم‌ها قشرهای مختلفی وجود دارد حداقل ما این فضا را ایجاد كنیم كه معلمانی كه نمی‌توانند به هتل بروند از این فضاها استفاده كنند.»

 

اسكان موقت فرهنگیان در مدارس برای آموزش و پرورش هزینه‌بر بوده است، تجهیز كلاس‌ها از یك طرف و جابه‌جایی وسایل و استهلاكی كه در جابه‌جایی وسایل ایجاد می‌شود مسوولان آموزش و پرورش را به فكر افزایش تعداد خانه‌های معلم در شهرها و ایجاد اسكان دایم به جای اسكان موقت در مدارس انداخته است.

مسوولان آموزش و پرورش می‌گویند هدف‌مان این است كه از امسال به دنبال افزایش كیفیت كلاس‌ها برای اقامت و دنبال مكان‌هایی باشیم كه از لحاظ آموزشی نیازی به آنها نیست تا نیازی به جابه‌جایی وسایل نباشد.

 

آموزش و پرورش بعد از پایان طرح اسكان نوروزی باید تجهیزات را جمع‌آوری كند به انبار ببرد. همین موضوع باعث شده استهلاك وسایل با توجه به نوع و شكل خدمات بسیار بالا باشد. در حال حاضر برای امسال آموزش و پرورش اعتبار جدیدی به طرح اسكان اختصاص نداده و از تجهیزات سال‌های قبل استفاده‌ می‌كند.

اختلاف بین صف و ستاد، گلایه معلمان
گلایه بیشتر معلمان از اختلاف توزیع امكانات بین نیروهای ستادی و معلمان و مدیران مدارس است. یكی از معلمان می‌گوید: «امكانات به هیچ‌وجه در شأن معلمان نیست. ستادی‌ها همیشه برای اسكان در خانه‌های معلم اولویت دارند. معلم دیگری می‌گوید اساسا فرهنگیان كمتر در كشور ما دیده می‌شوند.

 

نیروی دیپلم در وزارت نفت 5/4 میلیون حقوق می‌گیرد. اما من با فوق لیسانس و سابقه كاری با مجموع حق اولاد و... یك میلیون و 750 هزار تومان می‌گیرم كه بعد از كسورات یك میلیون و 300 هزار تومان می‌شود. بیمارستان مستقل هم نداریم، 5 سال است اضافه كار و حقوق مدیر و معاونان مدارس قطع شده، 5 ماه است حق‌التدریس معلمان پرداخت نشده است. تمام مدیران و معاونان مجتمع‌های غیرانتفاعی راه‌اندازی كردند و مدیر پست و مقام خودشان شده‌اند.»

معلم دیگری می‌گوید: «در اسكان نوروزی هم بدترین مدارس در اختیار معلمان قرار می‌گیرد و بهترین‌ها در اختیار نیروهای ستادی؛ در اصفهان یك سال ما را در حیاط جا دادند و بابت حیاط شبی پنج هزار تومان هزینه گرفتند.»

این معلم ادامه می‌دهد: «امكانات یكسری جاها خوب است ولی نیروهای ستادی و مدیران و معاونان اداری با هزینه مناسب‌تر از هتل‌ها برای خودشان رزرو می‌كنند.

 

معلم‌ها هم ناچار به مدارس می‌روند كه اصلا امكانات خوب و حمام و دستشویی مناسبی ندارد. یكی از گلایه‌های معلمان در حال حاضر اختلاف بین نیروهای صف و ستاد است و... اگر آموزش و پرورش می‌خواهد معلم‌ها را اسكان دهد امكانات تربیت معلم‌ها و دانشسراها را اضافه كند. خانه معلم‌ها را توسعه دهد و...»

معلم دیگری می‌گوید: خیلی وقت‌ها در مدارس خوب با اخذ هزینه غیرفرهنگیان را اسكان می‌دهند و به فرهنگیان نمی‌رسد. یكی از همكاران، سال گذشته مجبور شده بود به دلیل اسكان غیرفرهنگیان در سالن ورزشی مدرسه شب را بگذراند، از این بابت كه یك جایی را آموزش و پرورش تدارك دیده، قابل تحسین است.

 

بعضی شهرها مثل هرمزگان كه چند سال پیش رفتیم، امكانات خوبی داشت اما خیلی از مدارس از لحاظ كیفیت در حد صفر است. حمام و دستشویی مشترك است. تابستان در آمل با امكانات متوسط شبی هشت هزار تومان پرداخت كردیم. او كه تجربه اقامت در یكی از مدارس بندرعباس را هم دارد، می‌گوید: نصف كلاس را صندلی گرفته. تخته سیاه كل فضا را كثیف می‌كند همه جا پر گچ می‌شود.

 

حتی آب نداشت. یك شیر آب توی حیاط بود. از لحاظ بهداشتی صفر بود. از روی ناچاری به این مكان‌‌ها می‌رویم چون هزینه هتل بالاست. 20 كلاس یك گاز سه شعله داشت. اتاق‌های درجه یك فقط یخچال داشت، درجه دوم و سوم هیچی ندارد. حمام با پرده جدا شده بود.

سیاری اما در مورد اسكان غیرمعلمان در مدارس می‌گوید: اولویت ما برای فرهنگیان است. در استان‌های پرتراكم و پرتردد مثل اصفهان، فارس خراسان رضوی بوشهر هرمزگان معمولا نمی‌توانیم به غیرفرهنگیان اسكان بدهیم ولی در صورتی كه ظرفیت خالی داشته باشیم، غیرفرهنگیان را هم پذیرش می‌كنیم.

 

معلم دیگری از وضعیت خانه‌های معلم ناراضی است: خانه‌های معلم‌ در ایام نوروز اصلا به معلم‌ها نمی‌رسد. مدیران كل، معاونان و نیروهای ستادی از قبل رزرو می‌كنند. در یكی از این خانه‌های معلم در تابستان هزینه‌یی كه از ما گرفتند كم نبود اما امكانات محدود بود، غذا نداشت، كولر را هم به دلیل هزینه خاموش كرده بودند. تنها مزیت این بود كه یك سوییت مستقل داشتیم كه شبی 50-40 هزار تومان بابت آن هزینه می‌دادیم.

آموزش و پرورش: هدف‌مان درآمدزایی نیست
آموزش و پرورش سال گذشته یك میلیون خانوار و جمعا شش میلیون نفر را در مدارس طرح اسكان پذیرش كرد. پیش‌بینی آموزش و پرورش این است كه امسال این تعداد 10 درصد افزایش خواهد داشت.

 

اما درآمد آموزش و پرورش در این طرح چقدر است. مسوولان آموزش و پرورش می‌گویند هزینه‌ها و استهلاك وسایل از درآمد پیشی می‌گیرد و اساسا به دنبال درآمدزایی از این طرح نیستیم. با این وجود اگر میانگین چهار تعرفه 8 تا 18 هزار تومانی را با توجه به ظرفیت هر نوع از كلاس‌ها 9 هزار تومان در نظر بگیریم، به ازای یك میلیون خانوار سال گذشته می‌شود، 9 میلیارد تومان درآمد كه با پیش‌بینی 10 درصد افزایش اسكان‌ها در نوروز 93، 900 میلیون به 9 میلیارد سال پیش اضافه می‌شود.

مسوولان آموزش و پرورش می‌گویند هزینه‌یی كه بابت اقامت در این مكان‌ها گرفته می‌شود قابل مقایسه با هتل‌ها و مسافرخانه‌های بیرون نیست. آنها تاكید دارند هدف از اجرای این طرح درآمدزایی نیست و هزینه‌ و تعرفه كه ما می‌گیریم گرفته می‌شود صرفا برای هزینه حامل‌های انرژی است.

آموزش و پرورش برای اجرای این طرح 20 هزار عامل اجرایی در كل كشور در مدارس برای اجرای این طرح دارد كه باید به آنان حقوق پرداخت كند. آموزش و پرورش می‌گوید50 درصد مبالغ به دست آورده را باید هزینه حقوق كند. هزینه خرید تجهیزات و حامل‌های انرژی هم هست. بنابراین با توجه به هزینه تجهیزات اصلا این درآمد پاسخگو نیست و تنها بحث كمك به فرهنگیان از لحاظ رفاهی مطرح است.
اخبار اجتماعی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
IPTV هتلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کمک به فرزندان درانجام تکالیف مدرسه



پدر ومادران میتکالیف مدرسه توانند در انجام دادن تکالیف مدرسه به فرزندانشان کمک کنند

در اینجا نکاتی را برای آگاهی پدر ومادران عزیز جمع آوری کردم شما عزیزان باید

با دقت وباحوصله به نکته های زیرعمل کنید تا فرزندان بدون داشتن هیچ موردومشکلی بتوانند

تکالیف خود را انجام دهند.

  • .یک محیط مطالعه بانورکافی وراحت برای مطالعه اوتدارک دیده ،تابتواند برای انجام تکالیف منزل ومطالعه از آن استفاده کند .

    .صداهای درون خانه ،دخالت خواهروبرادرها ،تماشای تلویزیون وسایر صداهای مزاحم که با انجام تکالیف و مطالعه او تداخل پیدا می کنند رامحدود نمایید.

  • .ازاو بپرسید که آیا تکلیفی برای انجام دادن دارد یا نه ؟

  • اورابه انجام تکالیف در ساعات مشخصی از روز ترغیب کنید (چیزی حدود 4تا5 بعدازظهر ،5:30تا 7:30بعدازظهر،8:30تا9:30بعدازظهر،5:30تا7:30صبح )

  • به فرزندتان در پیش بینی زمان لازم برای انجام تکالیف یا درس خواندن کمک کنید تاازکارهای باعجله دقیقه آخر وشب بیدار ماندن اجتناب نماید.

  • فرزندتان را به پرسیدن سوالات هنگام تعیین تکالیف تشویق نمایید تانسبت به آنچه از اوانتظارمی رود،اطمینان حاصل کند.

  • فرزندتان رابه بحث درباره آنچه ازیک تکلیف یاد گرفته است ،ترغیب کنید این کار براهمیت وارزش تکلیف تأکید می نماید.

  • اگرفرزندتان بگویدکه تکلیفی رانمی تواندانجام دهد،نحوه انجام آن کار رابا اوبحث وبررسی کنید توضیح شفاهی قوه حافظه رازیاد نموده ،درک کردن را ترغیب کرده موجب یادآوری می شود.

  • تکالیف اورا ازنظرکامل بودن یاپاکیزگی کنترل نمایید،اما اجازه دهید که اوتکالیفش را اصلاح نماید،زیرا ازطریق اصلاح اشتباهات توسط خودش بهتر یاد می گیرد.

  • همواره به او یادآوری کنید که تلاش های اولیه ،لزوماً نمایانگر بهترین کاری که او قادر به انجام آن است نمی باشد واودوباره باید سعی کند.

  • ازطریق تحسین وتعریف از او در زمینه کار مدرسه ووجود خودش ،احساس غرور واعتماد به نفس رادراوبه وجودآورید.

  • اورابه تکمیل یک تکلیف در یک زمینه درهر زمان تشویق کنید این کاراستفاده مؤثر از وقت ،تمرکز وپیشرفت رابه وجود می آورد.

  • روشهای مطالعه ویادگیری را به او یاد دهید واورا به استفاده از روشهای زیر تشویق کنید:

مطالعه ویاد گیری

o فراگیری روش ها وقوانین وقواعد مناسب برای حل مسائل

o خلاصه کردن واز برکردن دروس

oیادداشت برداری

o شناسایی ومشخص کردن لغات اصلی وکلیدی

o خودآزمایی(ارزیابی خود )

o مطالعه جزئی وتوزیعی (نه متراکم وفشرده)

o اطمینان حاصل کردن از آموخته های خود

  • فرزندتان رابه تمرین روشهای دستیابی به آرامش تشویق کنید (مانند تمرین تنفس عمیق وشل کردن عضلات وخود گویی مثبت و...)

  • ازتلاش هاوآرزوهای اوبرای موفقییت حمایت کنید .

  • اگر فرزندتان از شما بخواهد ،درمروردرسهابرای امتحان به او کمک کنید.

  • حس پیشرفت را در او تقویت کنید وبه او خاطر نشان کنید که شکستهای گذشته لزوماً دلیل شکست های آینده نمی باشد.