اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی: نظرسنجی ها نشان می دهد آقای روحانی از همه جلوتر هست/ روحانی: برای كسب رای از دین و شهدا استفاده نمی‌کنم



هاشمی و روحانی,نطرسنجی انتخاباتی

هاشمی: عارف محبوب خواهد ماند/ ولایتی را قبول دارم اما رای من روحانی است

در میان کاندیداها افرادی هستند که رای مردم را تزئینی می دانند این درحالی است که اگر امروز به حرفهای امام درست عمل می شد هیچ کشوری به خودش اجازه نمی داد تا ایران را کشوری عقب افتاده محسوب کنند.رای من آقای روحانی است و نظرسنجی ها نشان می دهد ایشان از همه جلوتر هستند مردم مایوس نباشند و با نشاط وارد میدان شوند و با صندوق رای قهر نکنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رای من آقای روحانی است و نظرسنجی ها نشان می دهد ایشان از همه جلوتر هستند.

به گزارش مهر، عصر چهارشنبه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در جمع برخی از سیاسیون و گروهی از خبرنگاران گفت: در میان کاندیداها افرادی هستند که رای مردم را تزئینی می دانند این درحالی است که اگر امروز به حرفهای امام درست عمل می شد هیچ کشوری به خودش اجازه نمی داد تا ایران را کشوری عقب افتاده محسوب کنند. حرف امام این بود که میزان رای ملت است و حتی جمهوری اسلامی ایران را هم به رفراندوم گذاشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما می توانستیم در دنیا به وسیله یک سیاست خارجی خوب و موکراسی سرافراز باشیم.

آیت الله هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به قانون اساسی اشاره کرد و گفت: قانون اساسی را جمعی از نخبگان کشور نوشتند البته پس از گذشت این سالها ایراداتی در قانون وجود دارد که امروز نوبت اصلاح آن نیست و هنوز وقتش نرسیده است.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به انتقاد و اعتراض یکی از خانمهای مجلس مبنی بر اینکه خانمها را جزء رجال سیاسی محسوب نمی کنند و حقوق آنها ضایع شده است گفت: اگر زنان تشکیلات نیرومندی داشته باشند و کاندیداهایی را معرفی کنند قطعا بخشی از مجلس را به دست می گیرند ولی خود جامعه زنان هم به نامزدهای خودشان رای نمی دهند و این یعنی اینکه اول خودتان در این خصوص فرهنگ سازی کنید.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و همه مردم باید همت کنند تا انتخابات به درستی برگزار شود الحمدالله تمام سلیقه ها در میان نمایندگان وجود دارد از کسی که رای مردم را تزئینی می داند تا نمایندگانی که احساس می‌کنند کشور نیاز به تغییر دارد البته برخی از مردم هنوز تردید دارند که در انتخابات شرکت کنند یا نکنند من به آنها می گویم که بروید رای بدهید.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: رای من آقای روحانی است و نظرسنجی ها نشان می دهد ایشان از همه جلوتر هستند مردم مایوس نباشند و با نشاط وارد میدان شوند و با صندوق رای قهر نکنند.

یکی از حاضران در مورد کناره گیری عارف و کاندیداتوری ولایتی سئوال کرد که آیت الله هاشمی پاسخ داد: آقای عارف مانند من رئیس جمهور محبوب خواهد ماند. آقای ولایتی را هم قبول دارم هم سالم است و هم با تجربه ولی رای من روحانی است.

 

روحانی: من اهل تخریب نیستم/ برای كسب رای از دین و شهدا استفاده نمی‌کنم

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اظهارات تخریبی برخی از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اضافه كرد: اگر دیگر رقبای انتخابات ریاست جمهوری مسیر تخریب را در پیش گرفته و سخنان ناشایست می گویند؛ من اهل تخریب نیستم. نه امروز و نه فردا پشت سر دین و شهیدان پنهان نخواهم شد، خون و راه شهدا را ارج می نهیم اما اهل سوء استفاده از آنها نیستیم. ما باید خودمان را فدای راه شهیدان كنیم نه آنكه آنها را فدای مقام خود نماییم.

كاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به اظهارات تخریبی برخی از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اگر دیگر رقبای انتخابات ریاست جمهوری مسیر تخریب را در پیش گرفته و سخنان ناشایست می گویند؛ من اهل تخریب نیستم.

به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی عصر چهارشنبه در جمع حامیان و هواداران خود در بجنورد؛ مركز استان خراسان شمالی، این استان را گنجینه فرهنگ ها و سرزمین شعر و موسیقی دانست و گفت: خراسان شمالی مهد شعرا و بزرگان و سرزمین آزادگان و عزت آفرینان است.

وی با بیان اینكه ملت بزرگ ایران خود را برای حركتی سرنوشت ساز و خلق حماسه 24 خرداد ماه آماده می كند، با تاكید بر مشاركت مردم در انتخابات جمعه هفته جاری، اظهار داشت: ما می خواهیم از گرانی، بیكاری، رنج بیماری، مشكلات دانشجویان و حقوق تضییع شده بانوان دولتی بسازیم كه در آن عدالت، آزادی و عزت ایرانیان تضمین شود.

حجت الاسلام روحانی در ادامه با اشاره به اظهارات تخریبی برخی از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اضافه كرد: اگر دیگر رقبای انتخابات ریاست جمهوری مسیر تخریب را در پیش گرفته و سخنان ناشایست می گویند؛ من اهل تخریب نیستم.

پشت سر دین و شهدا پنهان نمی شوم

وی با بیان اینكه من هیچ گاه برای كسب رای از خون شهدا استفاده نخواهم كرد، افزود: هشت سال در دفاع مقدس و شانزده سال در مبارزات نهضت و انقلاب اسلامی بوده ام اما نه از انقلاب و نه از دفاع مقدس برای رای خود استفاده نمی كنم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه نه امروز و نه فردا پشت سر دین و شهیدان پنهان نخواهم شد، اظهار داشت: خون و راه شهدا را ارج می نهیم اما اهل سوء استفاده از آنها نیستیم.

حجت الاسلام روحانی اضافه كرد: ما باید خودمان را فدای راه شهیدان كنیم نه آنكه آنها را فدای مقام خود نماییم.

وی گفت: به همه قول می دهم كه دولت آینده ، یعنی دولت تدبیر و امید، اهل تبعیض نخواهد بود و برای این دولت كرد و ترك و فارس و ... مساوی خواهند بود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اعلام اینكه دولت آینده دولت ادب و اخلاق خواهد بود و به كسی در این دولت توهین نخواهد شد، گفت: در این دولت حتی به آنهایی كه در طی این هشت سال همواره به ما تهمت زدند نیز تهمت نخواهیم زد و مقابله به مثل نمی كنیم.

حجت الاسلام روحانی تصریح كرد: دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت ارزش پول ملی در طی شش ماه به یك سوم كاهش یابد.

كاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دولت وی اهل پذیرش ذلت و سازش و تسلیم در برابر دشمنان كشور نیست اما ماجراجویی هم نخواهد كرد.

حجت الاسلام روحانی اضافه كرد: دولت آینده گرانی را با استفاده از فكر و برنامه نخبگان و مدیران لایق كنترل و كاهش خواهد داد و بیكاری را نیز با ایجاد رونق در كشاورزی، صنعت و توریسم كاهش داده و به نرم جهانی می رسانیم.

وی گفت: دولت تدبیر و امید با دنیا تعامل سازنده خواهد داشت و در این دولت قدم به قدم مسیر اتحاد و ایجاد اجماع بین قوای دیگر و مسئولین طی می شود.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی كشور تصریح كرد: همه باید بدانند كه بدون وحدت و هماهنگی با بزرگان نظام، معضلات كشور حل نخواهد شد.

وی عنوان كرد: همه باید در زیر خیمه واحد ایران، اسلام و ولایت جمع شویم و با حفظ وحدت برای رفع مشكلات موجود در كشور تلاش نماییم.

منبع:mehrnews.com

 


ویدیو مرتبط :
رای هاشمی-خاتمی-مطهری به روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیباکلام :روحانی 2 میلیون رای دارد/ هاشمی از خاتمی مناسبت تر است/هاشمی و عارف می توانند مشایی را شکست دهند



زیباکلام,اصلاح طلبان,انتخابات ریاست جمهوری

زیباکلام :

اصلاح‌طلبان با تمام توان بر روی هاشمی اجماع کنند/ حسن روحانی 2 میلیون رای دارد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اصلاح طلبان باید با تمام توان پشت سر هاشمی قرار بگیرند و نگذارند داستان عملکرد اسفبار اصلاح طلبان در سال 84 یکبار دیگر تکرار شود، اظهار داشت: اگر چه با ورود خاتمی پیروزی اصلاح طلبان قطعی می شود ولی کیاست، تجربه و کاردانی هاشمی رفسنجانی برای پیشبرد امور بیشتر است.

صادق زیباکلام درگفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه وضعیت اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات در هاله ای از ابهام است، اظهار داشت:  اگر چه نزدیک به دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است، ولی تکلیف اصلاح طلبان در خصوص شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مشخص نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مراد از اصلاح طلبان در چنین وضعیتی کسانی چون سید محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی و نزدیکان این دو است، اظهار داشت: دلیل این بلاتکلیفی اصلاح طلبان عدم تمایل اصولگرایان برای شرکت آنها در انتخابات است.

وی با اظهار اینکه اصولگرایان با نامزدی خاتمی و هاشمی مخالف هستند، گفت: دلیل این مخالفت اصولگرایان این است که هر دو نفر و به خصوص آقای خاتمی شانس اول برای برنده شدن در انتخابات هستند.

زیبا کلام ادامه داد: فهم اینکه چرا آنها نمی خواهند هاشمی و خاتمی نامزد شوند خیلی پیچیده نیست، چون در این صورت سناریوی  دوم خرداد تکرار خواهد شد.

وی با اظهار اینکه در چنین وضعیتی اصولگرایان قوه مجریه را از دست خواهند داد و کشور دچار حالت دوقطبی در فضای سیاسی می شود، بیان کرد: در این شرایط نیز قطب ضعیف اصلاح طلبان و قطب نیرومند از نظر قدرت سیاسی اصولگرایان خواهند بود.

روحانی و کواکبیان هریک بیش از 2 میلیون رای ندارند

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: در عین حال اصولگریان نمی خواهند در داخل و خارج چنین بازتابی بوجود آید که انتخابات به صورت یک قطبی برگزار می شود، بنابراین آنها تلاش زیادی خواهند کرد تا افرادی مانند حسن روحانی و کواکبیان را به عنوان نامزد جبهه اصلاح طلب معرفی کنند.

زیبا کلام تاکید کرد: این در حالی است که مردم نه آقای روحانی و نه آقای کواکبیان را به عنوان اصلاح طلب به رسمیت نمی شناسند.

وی با بیان اینکه در صورت کاندیداتوری این افراد آنها در انتخابات رای نخواهند آورد، بیان کرد: آقای روحانی در صورت کاندیداتوری حداکثر 2 میلیون رای و آقای کواکبیان حدکثر یک میلیلون رای خواهند داشت.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: چنانچه رهبری اصلاح طلبان یعنی افرادی چون هاشمی و خاتمی و احزاب مهم آنها بتوانند بدنه اصلاح طلب را مجاب به رای دادن به افرادی نظیر عارف، نجفی و یا اسحاق جهانگیری کنند در این صورت شانس زیادی برای پیروزی اصلاح طلبان وجود دارد.

در شرایط فعلی اصلاح طلبان تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارند

زیباکلام  با بیان اینکه در شرایط فعلی نه اصلاح طلبان خودشان تمایلی برای شرکت برای انتخابات دارند و نه اصولگرایان تمایل به شرکت آنان دارند، بیان کرد: در چنین شرایطی احتمال جدی وجود دارد که شورای نگهبان فردی چون خاتمی را نیز رد صلاحیت کند.

وی با بیان اینکه فقط یک احتمال وجود دارد که هاشمی و خاتمی یعنی اصلاح طلبان از سوی اصولگرایان کارت حضور در انتخابات را پیدا کنند، بیان کرد: این حالت در صورتی اتفاق خواهد افتاد که احمدی نژاد بتواند برای رحیم مشایی مجوز ورود به انتخابات را بگیرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه شورای نگهبان صلاحیت مشایی را تایید نخواهد کرد، اظهار داشت: با این وجود احمدی نژاد تلاش خواهد کرد نظیر اتفاقی که برای دکتر معین افتاد تایید صلاحیت مشایی را از طریق حکم حکومتی بگیرد.

وی ادامه داد: در صورت تایید مشایی و عدم حضور اصلاح طالبان، مشایی خواهد توانست با رای 2  حتی 3 برابر هر نامزد مورد نظر اصولگرایان آنان را براحتی  شکت دهد.

زیباکلام افزود: بنابراین در این وضعیت تنها چاره اصولگرایان برای جلوگیری از پیروزی مشایی آنست که اجازه ورد به هاشمی و خاتمی بدهند.

وی گفت: اگر گزینه خاتمی و هاشمی برای اصولگریان بد است، رحیم مشایی برای آنها بدتر است.

استاد دانشگاه تهران با اظهار اینکه در این وضعیت اصولگرایان چاره ای جز دادن اجازه حضور اصلاح طلبان را نخواهند داشت، گفت: اگر احمدی نژاد نتواند به هر دلیلی تایید صلاحیت مشایی را بگیرد اصولگرایان دیگر اجازه ورود اصلاح طلبان را نخواهند داد چون در این صورت دیگر هیچ تهدیدی متوجه آنها نخواهد بود.

دکتر عارف می تواند یک نامزد حداقلی مورد قبول برای اصلاح طلبان باشد

وی ادامه داد: در وضعیتی که مشایی حضور نداشته باشد و اصولگرایان بنا بر دلایلی فرضا مجبور شوند یک نامزد اصلاح طلب را بجز افرادی چون دکتر روحانی و کواکبیان بپذیرند، آن نامزد کسی بجز دکتر عارف نمی تواند باشد.

زیباکلام تاکید کرد: در چنین شرایطی دکتر عارف تنها نامزدی از اصلاح طلبان می باشد که میزان اصلاح طلبی اش مورد قبول اصولگرایان خواهد بود.

وی ادامه داد: در صورت و در شرایطی  که مشایی در انتخابات شرکت نکند و از سوی اصلاح طلبان دکتر عارف در انتخابات شرکت کند، شانس پیروزی اصلاح طلبان زیاد خواهد بود.

مشکل اصلی اصلاح طلبان مجاب کردن بدنه اجتماعی است

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه در این وضعیت مشکل اساسی اصلاح طلبان مجاب کردن نیروها و بدنه اجتماعی بالقوه طرفدار اصلاح طلبان است تا حاضر شوند در انتخابات شرکت کنند، اظهار داشت: چون اکنون خیلی از رای دهندگان بالقوه اصلاح طلب نمی خواهند دیگر در انتخابات شرکت کنند.

وی ادامه داد: جدای از حوادث بعد از انتخابات 22 خرداد 88 خیلی از آنان معتقدند که به فرض هم ما در انتخابات شرکت کنیم و به فرض هم که خاتمی، هاشمی یا عارف هم پیروز شوند، با توجه به اینکه همه قدرت در دست اصولگرایان است هیچ کاری از دست یک رئیس جمهور اصلاح طلب ساخته نیست. بنابراین بزرگترین مشکل اصلاح طلبان این است که خیلی از طرفدارانشان دیگر حاضر به شرکت در انتخابات نیستند.

وی با بیان اینکه قدرت اصولگرایان به مراتب بیشتر از قدرت آنها در سال 76 است و بنابراین کار برای اصلاح طلبان دشوار است، تاکید کرد: خیلی از  20 میلیون نفری که در دوم خرداد 1376 به خاتمی و خیلی از ده میلیون نفری  که در سال 1384 به هاشمی و خیلی از 13 میلیون نفری که به میرحسین موسوی رای دادند حاضر نیستند در این شرایط در انتخابات شرکت کنند.

زیباکلام افزود: دروضعیت فعلی برای اصلاح طلبان قبولاندن این امر به مردم بالاخص جوانان که تنها راه پیشبرد دموکراسی از راه صندوق رای وزارت کشور است کار بسیار دشواری است.

وی گفت: در عین حال رهبری اصلاحات چاره ایی ندارند جز اینکه ناراضیان و ناامیدان از انتخابات را مجاب و ترغیب کنند تا در انتخابات شرکت کنند و به نامزد مورد نظر رهبری اصلاح طلبان رای دهند.

هاشمی از خاتمی مناسبت تر است/ اصلاح طلبان باید بر روی هاشمی اجماع کنند

وی با اظهار اینکه به لحاظ رای آوری خاتمی از هاشمی مناسبت تر است، تاکید کرد: با کاندیداتوری خاتمی در مقایسه با هاشمی شانس اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات قطعی می شود.

این استاد دانشگاه  تصریح کرد: با این وجود به لحاظ پیشبرد امور مملکت و و برون رفت از وضعیت هولناک سیاسی و اقتصادی و وضعیتی که ایران در جایگاه بین المللی پیدا کرده حضور هاشمی قطعا مناسب تر وموثر تر از خاتمی است.

وی ادامه داد: کیاست، تجربه و کاردانی هاشمی رفسنجانی در این زمینه برای پیشبرد این امور بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه بنابراین اگر به اصلاح طلبان اجازه شرکت در انتخابات داده شود پیشنهاد او به اصلاح طلبان این است که بر روی هاشمی رفسنجانی اجماع کنند، گفت: آنها باید با تمام توان پشت سر هاشمی قرار بگیرند و نگذارند داستان عملکرد اسفبار اصلاح طلبان در سال 84 یکبار دیگر تکرار شود.

ممکن است احمدی نژاد تمایل به مشارکت در قدرت با اصولگرایان داشته باشد

زیباکلام با اظهار اینکه تمام این پیش بینی ها بستگی به چگونگی اقدامات احمدی نژاد دارد، تاکید کرد: ممکن است احمدی نژاد در مواجه با اصولگرایان اصطلاحا "به مرگ بگیرد که به تب راضی شوند."

وی در توضیح منظور خود گفت: این شرایطی است که او بتواند در قدرت با اصولگرایان شریک شود و با صرفنظر کردن از مشایی آنها را برای حمایت از دکتر صالحی، شیخ الاسلام، مجتبی ثمره و یا یکی از افراد خودش به جای ولایتی یا حداد عادل مجاب کند.

هاشمی و عارف می توانند مشایی را شکست دهند

فعال اصلاح طلب با بیان اینکه اگر اصولگرایان بر روی نامزد خود یعنی ولایتی و یا حداد عادل اصرار ورزند و با احمدی نژاد به توافق نرسند در آنصورت انتخابات سه وجهی می شود، تاکید کرد: در این صورت چنانچه از سوی اصولگرایان ولایتی و یا حداد، از سوی دولت نیکزاد و یا صالحی و از سوی اصلاح طلبان هاشمی رفسنجانی نامزد شوند، در همان دور اول هاشمی پیروز انتخابات خواهد بود.

وی ادامه داد: اما اگر احمدی نژاد موفق شود کارت ورود مشایی را بگیرد و اصلاح طلبان هم مجوز حضور داشته باشند در چنین وضعیتی کار به دور دوم خواهد کشید و هاشمی موفق خواهد شد در دور دوم مشایی را شکست دهد.

این فعال اصلاح طلب افزود: اگر اصولگرایان مشایی را بر هاشمی و خاتمی ترجیح دهند و از سوی اصلاح طالبان کسی جز دکتر عارف را اجازه کاندیداتوری نیابد، در آن صورت شرایط برای اصلاح طلبان بسیار دشوار می شود.

وی گفت: با این وجود و در صورتیکه در چنین وضعیتی رهبری اصلاح طلبان همچنان معتقد به حضور در انتخابات باشد، در آنصورت این امکان هست که دکتر عارف بتواند در دور دوم مشایی راشکست دهد. البته عرض کردم اصلاح طلبان کار دشواری پیش روی دارند که طرفدارانشان را متقاعد کنند تا در انتخابات شرکت کنند./مهر