اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی: نظام آینده متعلق به گروهها و تشکّل‌های مردم‌نهاد و گروههای مدافع حقوق بشر است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

هاشمی رفسنجانی:

نتیجه حکومت اسلامی در ایران نباید جز خوشنامی اسلام نزد ملت‌ها باشد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: عملکردها در زمینه حقوق انسان نباید به تضعیف دین بیانجامد.

به گزارش نامه آیتالله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر، با اشاره به آیات متعدد موجود در قرآن کریم و روایات بی‌شمار از ائمه معصومین(ع) درباره حقوق بشر، دین اسلام را دین کرامت انسان و توجه به تعالی مادی و معنوی آن عنوان کرد و گفت: زمانی که بسیاری از کشورها در غرب و شرق عالم در بربریت بسر می‌بردند و چیزی به عنوان حقوق انسان و بشر را نمی‌شناختند، رسول گرامی اسلام در جزیره‌العرب با آن فرهنگ ابتدایی، منادی کرامت بشر و تعالی انسان شد و همین وجه اسلام بود که توسعه سریع آن را در قرون اولیه تاریخ اسلام در بخش وسیعی از دنیا و در دل انسان‌های آزاده ممکن ساخت.

وی تشکیل حکومت اسلامی زیر لوای مکتب اهل بیت(ع) در دوران معاصر را لطف و حجت خداوند متعال برای اجرای درست و صحیح دین و معرفی اسلام به عنوان مدافع حقوق و تعالی و پیشرفت انسان‌ها خواند و تصریح کرد: در همین راستا و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران 23 اصل از قانون اساسی تحت عنوان فصل حقوق ملت تدوین شد که این امر نشان از توجه ویژه اسلام و امام راحل(ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی به حقوق انسان و ملت دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ظرفیت بالای دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی برای توجه ویژه و نیز تدوین حقوق بشر گفت: مسئله مهم برای ما به عنوان عالمان دین و حاملان مکتب تشیّع و نیز دلسوزان نظام اسلامی باید این باشد که نتیجه حکومت اسلامی در ایران جز خوشنامی اسلام در نزد جهانیان و سایر ملت‌ها نباشد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به ایثارگری‌ها و خون‌هایی که بسیاری از انسان‌های پاکدل در راه اعتلاء و عظمت نظام اسلامی اهدا کردند، تأکید کرد: خلوص اعتقادی و وسعت دید و آگاهی شهدای انقلاب اسلامی اگر با عملکرد ضعیف ما در زمینه حقوق و کرامت انسان تضعیف شود، ظلم به دین، انقلاب و جامعه اسلامی صورت گرفته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مقایسه احکام مترقی اسلام و حقوق بشر کنونی نشان از برتری احکام اسلام در این زمینه دارد، تصریح کرد: متجلی شدن اسلام به عنوان دین رهایی‌بخش و حامی حقوق انسان، به عملکرد عاملان دین، مجریان نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه دارد و ما باید به‌گونه‌ای در این زمینه عمل کنیم که مکتب اسلام در برابر مکاتبات مادی و انسانی سربلند بیرون بیاید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سیره پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصوم به خصوص حضرت علی(ع) در زمینه رعایت حقوق انسان را برشمرد و تأکید کرد: با این پشتوانه عظیم اخلاقی، معنوی و اعتقادی که در اسلام و مکتب تشیّع وجود دارد، امروز برخی حکومت‌های مدعی اسلام چگونه می‌توانند با عملکرد ضدبشری، خود را وارث به حق رسول خدا و امامان معصوم بزرگوار بدانند؟

عضو مجلس خبرگان رهبری به وظیفه خطیر حوزه‌های علمیه و پژوهشگران دین در زمینه تبیین و توضیح حقوق بشر در اسلام پرداخت و گفت: جای آن دارد که یک پژوهش جدّی همانند سایر باب‌ها و مباحث مهم اسلامی در زمینه حقوق بشر صورت گیرد تا اصالت دین اسلام و درستی آموزه‌های آن نزد جهانیان نیز روشن گردد، چرا که عمیقاً معتقدم اگر دین اسلام با دید باز و به روز تفسیر و اجرا گردد، امتیازات فراوانی در زمینه حقوق بشر نسبت به سایر مکاتب دارد.

هاشمی رفسنجانی نقش NGOها و تشکّل‌های مردم نهاد را در دنیای کنونی و مجامع بین‌المللی بسیار تأثیرگذار خواند و گفت: وظیفه امر به معروف و نهی از منکر بنابر تعالیم اسلام در وهله اول به مردم و نهادهای مردمی و سپس به حکومت واگذار شده است و همین امر ایجاب می‌کند که این تشکّل‌ها به‌گونه‌ای مورد حمایت قرار گیرند که بتوانند در مجامع بین‌المللی و جهانی مورد وثوق قرار گیرند و این مجامع برای دریافت اطلاعات و تصمیمات خود به تشکل‌های ضدانقلاب و معاند با نظام اسلامی روی نیاورند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آینده را متعلق به گروهها و تشکّل‌های مردم‌نهاد و گروههای مدافع حقوق بشر خواند و با تأکید بر لزوم حفظ امید و پشتکار در این زمینه افزود: جوشش افکار درست و صحیح از دل و ذهن مردم راه پیشرفت را علی‌رغم تنگ‌نظری‌ها و محدودیت‌ها باز خواهد کرد./نامه نیوز

 


ویدیو مرتبط :
مشکل حقوق بشر اینه که مدافع داره ، اگه مهاجم داشت . .

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش‌بینی آیت‌الله هاشمی از آینده نظام



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پیش‌بینی آیت‌الله هاشمی از آینده نظام 

آرمان: از نگاه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در 25 سال اول انقلاب حرکت تکاملی داشتهایم و در 25 سال دوم با وجود نوسانات بیاعتدالی، معتدلتر خواهیم شد.

پایگاه اطلاع رسانی آیت ا... هاشمی؛ گفتار منتشر نشدهای از آیتا... هاشمی رفسنجانی در سال 1382 درباره آینده نظام اسلامی را منتشر کرده که گزیده آن بدین قرار است: درمورد آینده نظر من این است كه جامعه به طرف اعتدال می‌رود.

كارهای شعاری از نوع این كه انبوه توده‌ها را برای یك هدف خاص به صورت موجی بسیج كنند، سخت می‌شود. وی گفت: از طرفی اسلام‌شناس‌ها، حوزه‌ها و حتی افراد حزب‌اللهی و مقدس‌ها كم‌كم احساس می‌كنند بعضی سختگیری‌ها جواب نمی‌دهد و ممكن است فقط عده‌ای بمانند. عده‌‌ای به اشتباه این مسیر را با سکولاریزه شده اشتباه می‌گیرند، این حرکت به سمت اسلامی شدن منطقی است. 

این یعنی واقع‌گرایی اسلامی. یعنی نه ما اسلام را فراموش می‌كنیم و نه آرمان هایمان را. در این مسیر آرمان‌های ما، هم اسلامی‌تر و هم واقع‌بینانه‌تر می‌شود. تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی امام گام بسیار مهم و تاریخی در این همین مسیر بود. تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نشانه بارز عینیت واقع گرایی اسلامی در تفکر فقهی بدیع و نوآورانه امام راحل(ره) بود.

یعنی ریل گذاری برای حرکت لازم در مسیر واقع گرایی اسلامی. آیت ا... هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه از زمان تشکیل مجمع تا امروز افراطی‌ها هرگز تصور مثبتی نسبت به جایگاه آن نداشته و ندارند چرا که اصولاً در دایره خارج از اعتدال اسلامی و اسلام واقع گرا، «تشخیص مصلحت» محلی از اعراب ندارد، افزود: وقتی كه مفسده و مصلحت در مقابل هم می‌آیند، ما باید مصلحت را بگیریم. این حكم اسلامی است. حكم من درآوردی نیست. مجمع تشخیص مصلحت كه امام تاسیس كردند، یك كار اسلامی درست است.

وظیفه حكومت اسلامی است كه جایی داشته باشد تا مصلحت را تشخیص بدهد. ممكن است مساله‌ای تا پارسال خلاف شرع حساب می‌شد و الان كه مصالح جامعه ایجاب می‌كند، می‌توانیم بپذیریم كه به مصلحت و شرعی است.

در قدیمی‌ترین متون فقهی بحث «تزاحم مصالح یا تزاحم مفسده و مصلحت یا مصلحت اقوی یا مصلحت ضعیف» مطرح است و ضوابط محكمی در آن فتاوا دارند و ما از همان‌ها در مجمع تشخیص مصلحت استفاده می‌كنیم.

وی با تاکید بر اینکه اصل اسلام واقع‌گراست، ادامه داد: این واقعیت برای من خیلی روشن است. در بحثهای قبلی كه سر مسائل اقتصادی و معیشتی داشتیم، گفتیم كه اسلام واقع‌گرا است و نمی‌خواهد آنچه را كه خداوند در فطرت انسان گذاشته، نادیده بگیرد. معنای دین فطری این است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: هرچه پیش می‌رویم، به طرف شناخت بهتر است. با منطبق كردن اسلام با شرایط روز و براساس اعتدال پیش می‌رویم. افراد افراطی از هر دو طرف همیشه خواهند بود. 

بعضی‌ها به این مقدار اعتدال قانع نمی‌شوند اما مزاج جامعه به طرف اعتدال می‌رود. آیت ا... هاشمی گفت: 25 سال اول انقلاب، حركت تكاملی داشتیم و با افت و خیز به اینجا رسیدیم و پیش بینی من از آینده این است که 25 سال دوم هم این سیر تكاملی ادامه خواهد داشت (احتمالا با نوساناتی) منتها به طرف اعتدال و واقع‌گرایی بیشتر و حتی بازبینی در مسائل دینی، آن هم مبنایی نه با سلیقه اشخاص. 

او ادامه داد: من اطمینان دارم دولتی که بخواهد در جمهوری اسلامی بجای روحانیت به آمریکا متكی شود.مثل شاه می‌شود. آنها هم اگر ببینند دین و مصالح جامعه در خطر است، صبر نمی‌كنند. اول انتقاد و بعد تهاجم می‌كنند.عراق را ببینید. آیت‌ا... سیستانی یك حرف می‌زند و آمریكا مستأصل می‌شود. یعنی همه راه‌های آمریكا را می‌بندد. با اینكه مردم عراق در این میدان تازه‌كار هستند. آیت ا... هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: روحانیت و نیروهای مذهبی، اصیل‌ترین قشر جامعه هستند.

زمانی حرفی زدم كه بعضی‌ها خیال كردند شعاری است. من می‌گویم صدهزار مسجد و حسینیه وجود دارد و در اطراف اینها بخش زیادی از انسانهای خوب هستند و رهبری هم با روحانیت است. چون الان مسئول هستیم، مساجد باید به مخالفین جوابگو باشند. 

اگر روزی دولتی بیاید كه با این جریان مخالف باشد و اینها در موقعیت اپوزیسیون قرار بگیرند، پدر آن دولت را درمی‌آورند. در زمان شاه زبانهای ما بسته و مساجد ما تعطیل بود. وعاظ جرأت حرف زدن و نوشتن نداشتند. ولی دیگر دنیا به آن سمت برنمی‌گردد. یعنی با فرض اینكه می‌خواهیم آزادی باشد كه این حالت اتفاق بیفتد، اگر آزادی باشد، اصیل‌ترین بخش جامعه در مساجد و حسینیه‌ها، یعنی در اطراف اسلام هستند./آرمان