اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی معمای بزرگ ریاست



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , رفسنجانی

 امینی و امامی كاشانی جایگزین‌های هاشمی در ریاست مجلس خبرگان هستند.

 به  گزارش  روزان  ؛پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از راه می‌رسد. اهمیت انتخابات هیات رئیسه آن دست كمی از هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ندارد و پر بیراه نیست كه این دوره را به نوعی مهم‌ترین انتخابات غیرمستقیم در نظام جمهوری اسلامی بدانیم. شاید همین دلیل نیز سبب شد تا انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به زعم مسئولان و مقامات عالی كشور، برجسته‌ترین و سرنوشت ساز‌ترین انتخابات در تاریخ انقلاب اسلامی لقب بگیرد. از همین حالا اسم‌های مختلفی برای حضور در هیات رئیسه این دوره خبرگان مطرح شده است.

 

پیش‌بینی‌ها حكایت از آن دارد كه از یك طرف آیت‌الله اكبرهاشمی رفسنجانی محبوب‌ترین چهره مجلس خبرگان در انتخابات هفتم اسفند كه سرلیستی فهرست برندگان رقابت تهران را عهده دار بود و از طرف دیگر آیت‌الله احمد جنتی مهم‌ترین چهره اصولگرای باقیمانده در تهران، دو قطب اصلی رقابت برای ریاست مجلس خبرگان باشند ولی رفته رفته این پیش‌بینی با اما و اگرهایی همراه شد تا حالا كه شنیده می‌شود آیت‌الله هاشمی تمایلی برای كاندیداتوری ندارد و آیت‌الله جنتی نیز هیچ واكنشی نسبت به این مسئله نشان نداده است ؛ برهمین اساس چنین به نظر می‌رسد كه ریاست دوره بعدی مجلس خبرگان كسی غیر این دو چهره در بین دیگر گزینه‌ها باشد، البته اگر تا آن زمان اتفاق غیرمنتظره دیگری رخ ندهد. از بین گزینه‌های باقیمانده برای ریاست مجلس خبرگان آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله موحدی كرمانی، آیت‌الله امامی كاشانی، آیت‌الله امینی و آیت‌الله مومن مطرح هستند كه تصور بر آن است آیت‌الله هاشمی شاهرودی بیشترین شانس را در مقایسه با دیگر رقیبان خود دارد.

نه هاشمی، نه جنتی
حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران درباره سرنوشت ریاست مجلس خبرگان مدعی است كه «رئیس دوره بعدی گزینه‌ای بین آیت‌الله مومن، آیت‌الله هاشمی شاهرودی و آیت‌الله موحدی كرمانی خواهد بود.» این عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: «اعتقاد بنده این است كه نه آقای هاشمی رئیس خواهد شد و نه آقای امینی، به دلیل اینكه؛ آیت‌الله امینی یك شخصیت ممتاز است، ولی سن و سال ایشان از مرز این حرفها گذشته و از آن طرف هم آقای هاشمی خود نمی‌خواهد كاندیدا شود و آن را اعلام نیز كرده است.» او البته چنین پیش‌بینی دارد كه آیت‌الله جنتی هم بر كرسی ریاست تكیه نخواهد زد؛ به گفته او، «آقای جنتی همه صلاحیت‌های لازم را دارند منتها خودشان قبول نمی‌كنند. خیلی‌ها رفتند سراغشان و صحبت كردند ولی قبول نكردند. آقای جنتی مستقل است هر كس نسبت به آقای جنتی بگوید اطرافیانی دارد كه به او خط میدهند واقعا اشتباه بزرگی می‌كند. «آیت‌الله جنتی شدن» كار هركسی نیست.»

امینی و امامی كاشانی جایگزین‌های هاشمی در ریاست
در مقابل اما حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تركیب هیات رئیسه مجلس آینده خبرگان رهبری را چنین پیش‌بینی می‌كند كه« بهترین فردی كه در مجلس خبرگان حضور دارد هم از جهت استعداد، مدیریت و هم از نظر محبوبیتی كه در بدنه جامعه دارد، آقای هاشمی است؛ ولی فضا را به گونه‌ای ساختند و درست كردند كه شاید ایشان ریسك نكند و جلو نیاید كه آن هم به خاطر رقابت‌های غیرمنصفانه سیاسی است.» او احتمال حضور آیت‌الله هاشمی در انتخابات را بعید می‌داند و می‌گوید: «به نظرمن، آیت‌الله هاشمی اصلا كاندیدای ریاست خبرگان نمی‌شود. آقای هاشمی هم در بدنه روحانیت سنتی نفوذ و طرفدار دارد و هم در مراجع قم. آنها، ایشان را به عنوان كسی كه در كنار امام و در تاریخ انقلاب بوده قبولش دارند. آقای هاشمی، فردی است كه ارزشهای ذاتی خودش را دارد و نمی‌توان به این سادگی حذفش كرد.» او در نهایت نیز این پیشنهاد را ارائه می‌كند كه «اگر آقای هاشمی و به جای ایشان آقای امینی نیایند، فرد بعدی كه می‌تواند تا اندازه‌ای جریان اعتدال را هدایت بكند آقای امامی‌كاشانی است.»

از تاریخ عبرت بگیریم
آیت‌الله هاشم بطحایی، منتخب تهران در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری فارغ از رقابتی كه بین چهره‌ها و جریان‌های سیاسی برای كرسی ریاست مجلس خبرگان به راه افتاده است، تاكید بر آن دارد كه «عالم بودن، اشراف داشتن بر اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی كشور و نیز آگاهی از شرایط كشور در سیاست خارجی در كنار برخورداری از صراحت لهجه و بیان از جمله معیارها و ویژگی‌هایی است كه لازم است در انتخاب رئیس مجلس خبرگان در نظر گرفته شود.» او اذعان دارد كه «در انتخاب رئیس مجلس خبرگان ما باید از تاریخ عبرت بگیریم؛ آنهایی كه در گذشته بر خط منافع جناحی و شخصی حركت كردند، نه تنها سودی نبردند، بلكه خسران دنیا و آخرت نصیبشان شد كه این عاقبت باید برای ما عبرت شود و با مسئولیت‌پذیری دست به انتخاب رئیس خبرگان بزنیم.»
 


ویدیو مرتبط :
هاشمی تمایلی به ریاست خبرگان ندارد!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی رفسنجانی ممكن است كاندیدای ریاست خبرگان نشود



 

 

هاشمی رفسنجانی ممكن است كاندیدای ریاست خبرگان نشود

 

مرتضی نبوی:

هاشمی رفسنجانی ممكن است كاندیدای ریاست خبرگان نشود

'مرتضی نبوی' عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیر مسوول روزنامه رسالت پیش بینی كرد كه رقابت برای انتخاب رییس در مجلس خبرگان شدید باشد و گفت: ممكن است هاشمی رفسنجانی كاندیدای خبرگان رهبری نشود.

نبوی كه در نشستی با دانشجویان دانشگاه شهید باهنر كرمان سخن می گفت،اظهار داشت: هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه پس از انتخابات صحبت های ابهام برانگیزی داشت و از سوی دیگر بیانیه ای كه دو روز پیش از انتخابات صادر كرد، بیانیه خوبی نبود.

وی افزود: هاشمی رفسنجانی در این اتفاقات تحلیلی را مبنی بر دعوای گروه های چپ و راست مطرح می كرد كه مرتبط با جامعه امروز ما نبود، بلكه این مباحث در دوران امام راحل مطرح بود.

مدیر مسوول روزنامه رسالت گفت: هاشمی رفسنجانی در اتفاقات پس از انتخابات تحلیل روشن و صریحی را نشان نداد تا اینكه اخیرا اقدامات 25 بهمن ماه را محكوم كرد.

وی افزود: هاشمی رفسنجانی بر روی اسلام، نظام، ولایت فقیه و قانون اساسی تاكید كرد و از تندروی ها علیه او دلخور بود.

نبوی ادامه داد: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از این تندروی ها گلایه مند بود و گفته است در مقابل تمام این تندروی ها می ایستد.

وی افزود: هاشمی رفسنجانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری آیت الله مهدی كنی را پیشنهاد داده كه او نپذیرفته است.

نبوی بیان كرد: اگر مهدوی كنی نیز كاندیدا شود به نظر می رسد كه رقابت شدید باشد اما ممكن است هاشمی رفسنجانی كاندیدای خبرگان رهبری نشود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 25 بهمن ماه در جریان حوادث پس از انتخابات سال گذشته نقطه عطفی بود و ماهیت این حركت را بیش از پیش روشن كرد.

وی خاطرنشان كرد: در اتفاقات این روز منافقان در قالب اعضای مجاهدین خلق سابق و سلطنت ها فعال بودند و از افراد دستگیر شده سلاح گرفتند.

نبوی كه روز یكشنبه جمع دانشجویان سخن می گفت ادامه داد: اقدام 25 بهمن ماه فتنه گران باعث شد افرادی كه این حركت بر آنها پوشیده بود و در طول 20 ماه گذشته سكوت كرده بودند، موضع گیری كنند.

** به جای محاكمه سران فتنه بهتر است مردم آنها را بشناسند

نبوی در رابطه با چگونگی برخورد با سران فتنه افزود: شیوه برخورد امام خمینی (ره) این بود كه فرمودند افرادی كه در این كشور مسوولیت داشتند و از رای مردم برخوردار بودند بهتر است مردم آنها را بشناسند تا محاكمه شوند.

وی اظهار داشت: نظر من نیز با فرموده امام راحل موافق است و در دنیا نیز مرسوم است كه به جای دستگیری این افراد فعالیت های آنها را محدود می كنند.

نبوی افزود: البته از سوی دیگر نظام هم نمی تواند بگذارد عده ای به بهانه های مختلف برای مردم مزاحمت و ناامنی ایجاد كنند.

مدیر مسوول روزنامه رسالت اضافه كرد: امام علی (ع) در رابطه با برخورد با خوارج جمله عجیبی دارند و می فرمایند خوارج را پس از من نكشید زیرا كسی كه به دنبال حقیقت بوده و اشتباه كرده با آن فردی كه از ابتدا به دنبال باطل بوده متفاوت است.

وی اظهار داشت: علی (ع) خوارج را تحمل می كردند و ساعتها برای روشن كردن مسائل مختلف برای خوارج وقت می گذاشتند.

* در گذشته نظام از برخی اقدامات دوم خردادی ها بسیار كریمانه گذشته است

وی با اشاره به اینكه پس از روی كار آمدن دوم خردادی ها از سال 76 تا 78 یكسری تظاهرات خیابانی و حمله به مجلس و قوه قضاییه شاهد بودیم، گفت: این جماعت با تجمع در خیابان حتی قصد داشتند دفتر رهبری را محاصره كنند.

نبوی بیان كرد: سه روز پس از اتفاقات 18 تیر 78 رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه مناجاتی را با امام زمان (عج) داشتند كه سپس این جریانات در 23 تیر ماه تمام شد.

وی با اشاره به اینكه در آن ایام رسانه ها می خواستند نظام را از جمهوری اسلامی به جمهوری مطلق تبدیل كنند، افزود: نظام از این اقدامات انجام شده از سوی آنها بسیار كریمانه گذشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این گروه در انتخابات 84 با كاندیداتوری 'مصطفی معین' شانس خود را امتحان كردند اما باز هم رای نیاوردند.

نبوی، با تاكید بر اینكه هنوز عده ای از اصلاح طلبان هستند كه در چارچوب نظام قرار دارند، بیان كرد: اقلیت مجلس از اصلاح طلبان هستند و عده ای از آنها اظهار تبری كرده اند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت كه اگر از روز اول این افراد را محاكمه می كردیم، پایگاه اجتماعی آنها و مردمی كه به آنها رای داده بودند، چه می شدند؟

**من ضد امام (ره) نبودم

نبوی در ادامه در خصوص عملكرد گذشته اش با تاكید بر اینكه من ضد امام (ره) نبوده ام، گفت: از همان ابتدا در روزنامه رسالت آنقدر مقاله در مورد ولایت فقیه نوشتیم كه سه جلد كتاب از آنها به چاپ رسید.

وی افزود: در زمان امام راحل دو جریان روحانیت یا راست و روحانیون یا چپ در جامعه وجود داشت كه امام خمینی (ره) هر دو جریان را به دلیل اهداف ضد استكباری، پایبندی به اسلام و خواستار پیشرفت كشور بودن، مورد تایید قرار دادند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در زمان نخست وزیری میر حسین موسوی به سیاست های اقتصادی دولت انتقاد می كردیم و می گفتند چون دولت را امام در نظر دارد، مخالفت با دولت به منزله مخالفت با امام راحل محسوب می شود.

وی با اشاره به اینكه ما از دولت شهید باهنر وارد دولت موسوی شده بودیم و انتخاب او نبودیم، افزود: به دلیل همین انتقادها در دوره دوم آنها انتخاب نشدیم.

** رای پایین محسن رضایی

وی در ادامه در تحلیل آرای انتخابات گذشته افزود: پس از اینكه محسن رضایی به نتایج انتخابات اعتراض كرد، در بازشماری آرا هیچ تغییری در تعداد رای او ایجاد نشد.

نبوی بیان كرد: رای پایین رضایی به دلیل دو قطبی بودن انتخابات ما بود و حتی تعداد آرای مربوط به كروبی نیز از آرای باطله كمتر شد.

** موسوی بنای خود را به تخریب احمدی نژاد گذاشت

نبوی گفت: روزی كه موسوی برای كاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی كرد خوشحال شدم و فكر كردم از بین اصلاح طلبان فردی آمده كه مشی درون نظام و معتدل دارد.

وی بیان كرد: موسوی در سخنرانی های خود می گفت كه من اصلاح طلبی هستم كه مرتب به اصول مراجعه خواهم كرد اما همانطور كه پیش می رفت بنای خود را بر تخریب احمدی نژاد گذاشت و نه اینكه خود را ثابت كند.

نبوی گفت: موسوی تخریب ها را در مناظره ها آغاز كرد و احمدی نژاد در فضایی وارد این مناظره ها شد كه سابقه اتهاماتی وجود داشت.

**اوضاع كشورهای عربی

نبوی در ادامه گفت: كشورهای عربی و اسلامی قبل از به وجود آمدن این خیزش ها و اتفاقات اخیر در منطقه برای رسیدن به استقلال و خارج شدن از حكومت دیكتاتوری ابتدا به سراغ نهضت های اسلامی نیامدند و عمدتا از مسئله ناسیونالیسم (ملی گرایی) به گمان اینكه نتیجه مورد نظر را در پی خواهد داشت، استفاده كردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در زمان ریاست جمهوری عبدالناصر در مصر كه متكی بر ناسیونالیسم، حركات های انقلابی در مسیر مقابله با رژیم صهیونیستی انجام داد اما در دو جنگ مهم مصر با رژِم صهیونیستی این مصری ها بودند كه شكست خوردند.

وی ادامه داد: در زمانی كه در ایران رژیم شاه و سرسپرده آمریكا حكومت می كرد افتخار ما خواندن شرح حال جوانان مصری وسوری در راستای مبارزه با رژیم صهیونیستی بود و این مسئله برای ما ننگ بزرگی محسوب می شد.

نبوی خاطر نشان كرد: در آن ایام دنیا به دو قطب شرق و غرب به رهبری آمریكا و شوروی تقسیم شد و كشورهای عربی هم پیمان استراتژی شوروی بودند و كشورهایی مانند مصر، سوریه و عراق كه با شاه در ایران مخالف بودند، سلاح روسی داشتند.

وی اظهار داشت: ارتش رژیم صهیونیستی در آن ایام ارتش ششم جهان و ارتش نخست منطقه بود و شكست ناپذیر به نظر می آمد و به همین دلیل هر گاه كشورهای عربی با رژیم صهیونیستی وارد جنگ شدند، شكست خوردند.

نبوی بیان كرد: پس از این شكست ها مكتب های غربی ناسیونالیسم كه فرآورده غرب بود كمرنگ شد و جایگاه خود را به عنوان یك مكتب ملی و انقلابی از دست داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسلمانان جهان احساس كردند با سرخوردگی از مكتب های قبلی، حالا می توانند با انقلاب نجات یابند و در واقع انقلاب ریشه هویت سنجی قوی برای مسلمانان داشت.

وی خاطر نشان كرد: مسلمانان سراسر جهان هنگامی كه ظرفیت اسلام را در ایران دیدند كم كم اسلام به عنوان یك مسئله افتخار آمیز برای مسلمانان شد.

نبوی اظهار داشت: 82 سال پیش اخوان المسلمین با رویكرد بازگشت به اسلام در زمان پیامبر اكرم (ص) در مصر تاسیس شد و این حزب حدود یك میلیون عضو رسمی داشت كه با شیوه و دستورالعمل ویژه خود را اجرا می كردند.

وی ادامه داد: این حزب سلیقه سیاسی و زمان شناسی صحیحی نداشت و مقابل عبدالناصر كه رهبر مبارزات ضد رژیم صهیونیستی بود قرار گرفت كه این اتفاق منجر به كشت و كشتار اعضای این حزب توسط نیروهای عبدالناصر شد.

نبوی خاطر نشان كرد: سپس نیروهای اخوان المسلمین در سوریه با 'بشار اسد' درگیر شد و باز هم تعدادی از این نیروها كشته شدند.

وی با تاكید بر اینكه اخوان المسلمین در بسیاری از كشورهای اسلامی شعبه داشت، گفت: امروز جمعیتی كه دولت تركیه را تشكیل می دهند به ویژه حزب عدالت و توسعه با رهبری اردوغان، از همین اخوان المسلمین هستند.

مدیر مسوول روزنامه رسالت بیان كرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مكتب ملی گرایی نتوانست رهایی بخش، آزادی بخش و انقلابی باشد و انتفاضه در فلسطین و حزب الله در لبنان شكل گرفت.

نبوی ادامه داد: در جنگ 33 روزه حزب الله لبنان و 22 روزه حماس در سرزمین های اشغالی و غزه، رژیم صهیونیستی پس از سالها برای نخستین بار طعم شكست را چشید و این آغاز افول این رژیم و عزت آمریكا بود.

وی با اشاره به اینكه حمایت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی جزو اهداف آمریكاست، افزود: این هدف به روی كار آمدن جمهوری خواهان و یا دموكرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا مرتبط نیست زیرا اسراییلی ها به نوعی در اقتصاد آمریكا نفوذ دارند كه هر كس بخواهد رییس جمهور شود باید حمایت رژیم صهیونیست را داشته باشد.

نبوی بیان كرد: آمریكا از رژیم صهیونیستی برای ایجاد تفرقه در منطقه حمایت می كند تا از این منطقه انرژی خیز و دارای منایع و معادن غنی استفاده ببرد.

*** مردم مصر تحقیر شدند كه انقلاب كردند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با تحولات كشور مصر بیان كرد: 'حسنی مبارك' یك افسر انقلابی نیروی هوایی بود كه روی كار آمد و سپس به سمت دیكتاتوری تمایل پیدا كرد و شرایط فوق العاده جهنمی و رعب آور در مصر ایجاد كرد.

وی اظهار داشت: مبارك كاملا مورد حمایت غرب بود و دو یا سه میلیارد دلار به صورت مستقیم به ارتش مصر كمك می كرد.

نبوی گفت: دیكتاتوری ایجاد شده در مصر توسط مبارك وعقب نشینی اخوان المسلمین كه در مردم نفوذ كردند و در دوره قبلی مجلس مصر بیش از 80 نماینده داشتند، یكی از عواملی بود كه مردم مصر فكر كردند بی دفاع هستند.

وی ادامه داد: در انتخابات اخیر حزب اخوان المسلمین در مصر 130 كاندیدا داشت كه 120 نفر از آنها را زندانی كردند و صندوق هایی كه احتمال را دادن به این افراد وجود داشت را نیز تعطیل كردند.

نبوی اظهار داشت: جنایتی كه رژیم صهیونیستی در حمله به غزه داشت و موجب بستن شدن گذرگاه رفح توسط مصر شد، باعث تحقیر مردم مصر شد.

مدیر مسوول روزنامه رسالت افزود: مردم مصر از طریق تونل های زیرزمینی كمك های خود را به مردم غزه می رساندند اما هنگامی كه مبارك از این مسئله آگاه شد، فشار آورد و گذرگاه رفح را بست.

وی خاطر نشان كرد: خوشبختانه مردم غزه مقاومت كردند واین ایستادگی آنها در سراسر جهان انعكاس داده شد و مردم آمریكا و تركیه تظاهرات فوق العاده گسترده ای را در حمایت از مسلمانان غزه انجام دادند.

نبوی اظهار داشت: این دلایل باعث تحول درونی در مردم مصر شد و از سوی دیگر خیزش های مردم تونس نیز مصری ها را بر مخالفت با دیكتاتوری ترغیب كرد و به میدان آورد.

** به دلیل ایستادگی ملت ایران شاهد خیزش هایی در كشورهای عربی هستیم

وی ادامه داد: در چنین شرایطی شبكه هایی مانند بی بی سی و سی ان ان از این حركت های مسلمانان در كشورهای تونس و مصر روایت ویژه خود را مطرح كردند و می گفتند در این جریانات بعضی از جوانهای غرب گرا در فیس بوك و تویتر بر اساس انقلاب های رنگی مورد نظر انها به خیابانها آمدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در ابتدای این خیزش ها در میدان التحریر مصر در شرایطی كه نمازهای جمعه و جماعات چند میلیونی برگزار می شد، عده ای در گوشه ای از این میدان ساز و دهل می زدند و دوربینهای این رسانه ها فقط همین تصاویر مورد دلخواه خود را نشان می دادند.

نبوی بیان كرد: این رسانه ها قصد داشتند كه بگویند مردم این كشورها به دنبال حركات اصلاح طلبانه هستند و سپس با اتفاقات 25 بهمن ماه نیز خواستند بگویند كه ایران نیز متاثر از چنین جریانی است.

وی خاطر نشان كرد: عمق اسلامی بودن، هویت اسلامی، شعارها، نماز جمعه و جماعات و الگوگیری از شیوه های رایج در ایران نشان داد كه ماهیت آنها انقلابی است.

نبوی ادامه داد: سران اخوان المسلمین در كشور مصر محافظه كار هستند و این مسئله را كه انقلاب مردم مصر نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران است، را رد می كنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: نه تنها انقلاب ها و بیداری مسلمانان در كشورهای عربی، بلكه پیش رفتن اهداف اسلام گرایان در تركیه نیز به دلیل مقاومت جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

وی افزود: اگر هوشیاری و ایستادگی و مقاومت ملت ایران در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر نبود، شاهد شكل گیری این انقلاب ها در منطقه نبودیم.

نبوی گفت: امروز همه به این نتیجه رسیده اند كه جایگاه رهبری كه در پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود در سایر كشورها خالی است.

مدیر مسوول روزنامه رسالت بیان كرد: اگر رهبری در این كشورها وجود داشت، سرعت و تضمین رسیدن به هدف بسیار بیشتر بود.

وی ادامه داد: با بیداری كشورهای عربی و اسلامی آینده نیز روشن است و دیگر اوضاع در این كشورها به گذشته بازنخواهد گشت و حداقل یك حكومت دموكراسی مانند تركیه در آن كشورها ایجاد خواهد شد.

نبوی با اشاره به اینكه این كشورهای عربی از نظر استراتژی، ژئوپلوتیكی موقعیت فوق العاده مهمی دارند، اظهار داشت: لیبی بهترین منابع نفت، مرغوب ترین نفت سبك جهان و ساحل طولانی در دریای مدیترانه را داراست و به این دلیل امكان دارد شرایطی فراهم شود كه مداخله نظامی شكل گیرد.

وی با تاكید بر اینكه ممكن است شرایط عراق و افغانستان نیز در لیبی تكرار شود، گفت: اگر چه در آن شرایط كشور عراق، انقلاب اسلامی عراق شكل گرفت و اوضاع بهتر شد.

نبوی اظهار داشت: كشور مصر از اهمیت بسیار بالایی برای آمریكا و رژیم صهیونیستی برخوردار است و اگر این كشور آزاد شود، رژیم صهیونیستی در محاصره كامل قرار خواهد گرفت.

** انقلابهای رنگی یك كودتا علیه دموكراسی است

مدیر مسوول روزنامه رسالت افزود: غربی ها بر روی مسئله دموكراسی به عنوان مهمترین اصل حكومت برمردم تاكید می كردند اما پس از انقلاب اسلامی ایران كه بر اساس رای مردم شكل گرفت در این ارزش تبلیغی خود تجدید نظر كردند.

وی تاكید كرد: انقلابهای رنگی یك كودتا علیه دموكراسی است و از رنگ ها در زمان نزدیك به انتخابات در كشورهای مختلف استفاده می كنند تا اگر پیروز نشدند به هیچ وجه نتیجه را نپذیرند و با بیان تقلب در انتخابات به نوعی بر روی دموكراسی خط بكشند.

** شباهت كارتر و اوباما در تناقض گویی

نبوی با اشاره به اینكه اوباما در مدتی كه مردم مصر در میدان التحریر تجمع كردند بسیار متناقض اظهار نظر كرد، اظهار داشت: كارتر رییس جمهور اسبق امریكا نیز با شعار حمایت از حقوق بشر روی كار آمد و جمهوری خواهان را به دلیل فروش اسلحه به شاه ایران محكوم كرد، اما پس از آن در سفر به ایران در حمایت از شاه سخنرانی كرد و گفت اینجا جزیره ثبات است.

وی ادامه داد: همین رفتار كارتر در مورد اوباما در مصر تكرار شد و در شرایطی كه دو ماه پیش به مصر رفت وگفت اینجا جزیره ثبات است، این خیزش وبیداری در مصر شكل گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اوباما در ابتدا به انجام اصلاحات توسط مبارك در مصر تاكید كرد و دوباره با تغییر موضع خود گفت كه مبارك باید ثبات داشته باشد.

نبوی افزود: می توان پیش بینی كرد كه با این تناقض های اوباما، او نیز مانند كارتر تنها یك دوره رییس جمهور باشد البته این مسئله به شرایط داخلی آمریكا بستگی دارد.

** وضعیت عربستان سعودی با سایر كشورهای عربی متفاوت است

وی بیان كرد: وضعیت عربستان با سایر كشورهای عربی متفاوت است چون در انجا وهابی ها درراس امور هستند واختناق بسیار زیاد است.

مدیر مسوول روزنامه رسالت افزود: البته در عربستان شیعیان به شدت سركوب شده اند و 22 اسفندماه جاری را نیز روز خشم در عربستان اعلام كرده اند.

نبوی اظهار داشت: اختلاف بین شاهزادگان در عربستان بسیار زیاد وجود دارد و اگر چه آمریكا چند سال پیش خواستار تغییراتی مبنی بر انجام اصلاحاتی ظاهری در این كشور شد اما با مخالفت ملك عبدالله این اقدامات صورت نگرفت.

وی ادامه داد: این اصلاحات به دلیل خطیر بودن موقعیت عربستان توسط امریكا انجام نشد.

نبوی در ادامه گفت: اكثریت مردم كشور بحرین پیرو مكتب اهل بیت علیه الاسلام هستند و روحانیت در ان كشور رهبری می كند و به همین دلیل شبكه الجزیره كه در خبررسانی اتفاقات منطقه پیشتاز بود، در مورد تحولات بحرین خبری را پخش نكرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بحرین 'آل خلیفه' اصلاحاتی را انجام داده و تعدادی از شیعیان را وارد حكومت كرده است.اما در مجموع مردم در كشورهای عربی منطقه خواهان آزادی، استقلال و شكل گیری نهادهای نظام بر اساس رای مردم هستند و ضد دیكتاتوری و ضد وابستگی از شعارهای اصلی آنهاست...../تحلیل:ایرنا