اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی : مشکل اساسی جهان اسلام افراطی‌گری‌های مذهبی است



اخبار,اخبارسیاسی,هاشمی رفسنجانی


 اخبار سیاسی - هاشمی : دامن زدن به اختلافات مذهبی، جهالت سیاسی است/مشکل اساسی جهان اسلام افراطی‌گری‌های مذهبی است

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وحدت شیعه و سنی در ایران را ستود و با تأکید مجدد علما به وحدت، گفت: می‌توانیم معلم خوبی برای دنیا باشیم تا نگذاریم مسلمانان بیش از این گرفتار اختلافات شوند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر دیروز در دیدار جمعی از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اهل سنت سراسر کشور، وحدت را در برهه کنونی ضروری‌ترین اصل برای مسلمانان خواند و تأکید کرد: هرکس با هر هدفی باعث تفرقه مسلمانان شود، مرتکب گناه بزرگی می‌شود.

به گزارش روز نو، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه خواسته‌های شما منافاتی با اصول تشیّع، مسلمانی و ملی ندارد، گفت: همه به سربلندی اسلام و ایران می‌اندیشیم و بعضی‌ها بر آتش اختلافات می‌دمند.

ایشان با تشریح اتفاقاتی که این روزها در فلسطین اشغالی می‌افتد، به دولت‌های اسلامی هشدار داد که وقتی قدرت‌های جهانی به دور از عرف دیپلماتیک و قوانین انسانی از جنایتکاران صهیونیست حمایت و حتی به آنان کمک می‌کنند، دامن زدن به اختلافات مذهبی و فرقه‌ای در جهان اسلام، جهالت سیاسی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان و تأکید ایشان بر وحدت مسلمانان که فرمودند بسیاری از مشکلات وحدت ناشی از تندروهای شیعه و سنی است، گفت: مشکل اساسی جهان اسلام افراطی‌گری‌های مذهبی است که فکر می‌کنند با کارهای افراطی خود دارند به اسلام خدمت می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری وجود یک میلیارد و 700 میلیون مسلمان و 60 کشور اسلامی در جهان، گفت: با این سرمایه سیاسی و انسانی ما شاهد جنایت صهیونیست‌ها علیه کودکان، زنان و مردم بی‌پناه غزه هستیم.

ایشان حمایت رئیس جمهور آمریکا از رژیم اشغالگر قدس را محکوم کرد و گفت: دور از اخلاق انسانی است که به جنایت‌کاران کمک کنند تا مردم بی‌گناه را به خاک و خون بکشند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فلسطین را قطعه‌ای از اسلام خواند و گفت: بیش از 60 سال است که چندین میلیون از مردم مظلوم آواره هستند و کسی صدای آنها را نمی‌شنود، اما دفاع آنها را اقدامات تروریستی می‌دانند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به حضور اهل سنت در استان‌های مرزی کشور، گفت: این نشان از اوج غیرت ملی آنان است که برخلاف تبلیغات دشمنان، از تمامیت ارضی کشور پاسداری می‌کنند.

ایشان خطاب به حاضران و مردم اهل سنت، گفت: مطمئن باشید سیاست نظام دفاع از پیروان همه مذاهب و ادیان است و برخوردهای سلیقه‌ای را نگاه‌های شخصی و حتی گاهی کینه­توزانه و برخاسته از نیت تحریک قومیت‌ها و دامن زدن به اختلافات بدانید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وحدت شیعه و سنی در ایران را ستود و با تأکید مجدد علما به وحدت، گفت: می‌توانیم معلم خوبی برای دنیا باشیم تا نگذاریم مسلمانان بیش از این گرفتار اختلافات شوند.

در آغاز این دیدار آقای مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان ـ آقای شیخ محمد علی امینی، امام جمعه اهل سنت قشم ـ آقای دکتر ناصر کاشانی، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی ـ دکتر جلیل رحیمی، استاد دانشگاه از خراسان ـ مهندس یوسف بسنجیده، نماینده ادوار مجلس ترکمن صحرا ـ مهندس عبدالقادر پربار، فعال سیاسی از سیستان و بلوچستان ـ مهندس سید معرف همدی، نماینده ادوار مجلس از کردستان و مهندس سعید رضا زهی، فعال سیاسی از سیستان و بلوچستان به بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص وحدت شیعه و سنی، ضرورت توجه به شایسته سالاری‌ها در مسؤولیت‌ها، اهمیت استان‌های مرزی و تأکید بر دوری از افراط گرایی پرداختند.
 اخبار  سیاسی -  روز نو


ویدیو مرتبط :
شعرخوانی در نشستِ جهان علیهِ خشونت و افراطی گری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی: افراطی‌گری، اختلاف مذاهب و تروریسم جهان اسلام را تهدید می‌کنند



 اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای سیاست  خارجی,روحانی

رییس جمهور گفت: موضوع افراطی‌گری، اختلاف بین فرق و مذاهب، و تروریسم، سه خطر عمده‌ای است که جهان اسلام و منطقه را تهدید می‌کند.

 به گزارش ایسنا ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری که پس از مراسم امضاء سندهای همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان برگزار شد با اشاره به توافق نظر طرفین ایرانی و قزاقستانی، اظهار کرد: ایجاد و ثبات امنیت در افغانستان، عراق و سوریه و پایان جنگ در یمن، و البته مدنظر قرار دادن راه حل‌های سیاسی در این رابطه در مذاکرات میان ایران و قزاقستان مورد توافق دو طرف بود.

 

وی با اشاره به این که اجلاس سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی در استانبول، هفته جاری برگزار می‌شود گفت: در اجلاس سران، در مورد این موضوع تبادل نظر داشتیم و هر دو کشور اعتقاد دارند صدایی که از این کنفرانس باید به گوش جهان برسد، صدای وحدت و اتحاد، همکاری اسلامی باید باشد. روحانی با اشاره به این که از 25 سال پیش که استقلال قزاقستان اعلام شد تا امروز روابط دو کشور رو به توسعه و گسترش بوده و قزاقستان برای ما به عنوان کشوری دوست، مسلمان و همسایه حائز اهمیت است، تصریح کرد‌: دولت قزاقستان در دوران تحریم و مذاکرات هسته‌ای به عنوان یار جمهوری اسلامی ایران بود.

 

دو دور مذاکرات در قزاقستان ترتیب داده شد و در دوران اجرای برجام، قزاقستان با ارسال 60 تن کیک زرد، به ایران کمک خوبی در اجرای برجام کرد. رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه مجموعا 66 سند تفاهم و همکاری بین ایران و قزاقستان در بخش‌های خصوصی و دولتی به امضاء رسیده که نقطه عطفی در روابط دو کشور محسوب می‌شود،

 

افزود: با شروع همکاری بانک‌های مرکزی دو کشور و اقدامات کارگزاری بانک‌ها و همچنین تسهیل روابط در روادید برای بازرگانان ایران، جهت رفت و آمد در قزاقستان و حمایت دولت از بخش خصوصی قدم‌های مهمی در روابط اقتصادی دو کشور برداشته شده‌ است. روحانی با اشاره به این که همکاری‌های خوبی در زمینه‌ی کشاورزی امنیت غذایی پایدار و فعالیت مدنی بین دو کشور ایجاد شده است،

 

گفت:‌ اقدامات لازم در مسیر تجارت آزاد بین دو کشور و تعرفه‌های ترجیحی برای روابط ایران و آسیا قدم‌های مهمی در حوزه‌ی اقتصاد محسوب می‌شوند. رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه در ملاقات‌های خصوصی و عمومی مسئولان دو کشور علاوه بر توسعه روابط در حوزه‌ی کشاورزی و تجاری به همکاری‌های علمی و فرهنگی و فناوری، ارتباطات نزدیک تاکید شده است، خاطر نشان کرد: موضوعات نفت و گاز و پتروشیمی و سوآپ نفت خام و فرآوردهای نفتی جزو مواردی بودند که دو کشور با هم تفاهم داشتند.

 

روحانی همچنین به همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و ارتباط راه آهن میان ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: همکاری دو کشور در زمینه‌ی دریای خزر، مسایل زیست محیطی، حمل و نقل دریایی، توریسم، و مساله‌ی رژیم حقوقی دریای خزر، جزو مواردی بود که در مذاکرات دو طرف مورد تبادل نظر قرار گرفت. 

 

 اخبار  سیاست خارجی  - ایسنا