اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی رفسنجانی:هیچ مشکلی با اقلیت‌های مذهبی به ویژه مسیحیان ایران نداشتیم و نداریم



اخبار,اخبار سیاسی, هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همراهی و حضور خوب هم‌میهنان مسیحی در تمام فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی را دوشادوش مردم مسلمان ایران نشانه خوبی از وحدت و زندگی مسالمت‌آمیز دانست و گفت: شهدای مسیحی، نشانه و سمبل‌های علاقه مسیحیان به ایران هستند که قدمتی چند هزار ساله در ایران دارند.

  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آستانه ولادت پیامبر صلح و دوستی حضرت مسیح(ع) و سال جدید مسیحی و عید کریسمس، در دیدار اسقف اعظم ارامنه تهران، دو کشیش، جمعی از اعضای شورای خلیفه‌گری ارامنه و نماینده ارامنه جنوب و اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آموزه‌های قرآن کریم برای زندگی مسالمت‌آمیز پیروان همه ادیان آسمانی که با عنوان «اهل کتاب» تعبیر می‌شوند و می‌فرماید: «ما اوتی النبیون من ربهم لا نفرق بین احد منهم»، گفت: در قرآن از حضرت مسیح(ع) به بزرگی و عظمت یاد شده و مسلمانان باید براساس دستورات کتاب آسمانی خویش، با مسیحیان دوستانه زندگی کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر نقش و جایگاه «آل عمران» در اسلام و قرآن، به تاریخ رسالت و زندگی حضرت مسیح(ع) به عنوان آخرین پیامبر آسمانی، قبل از حضرت ختمی مرتبت محمد(ص) اشاره کرد و گفت: مسیحیان ایران نشان‌ داده‌اند که به دین و ملیت خویش علاقه دارند و ما هم در ایران، به عقاید و آداب آنان احترام می‌گذاریم و آنان آزادانه در نظام جمهوری اسلامی ایران مناسک دینی خود را انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر این نکته که «در تمام سال‌های پس از انقلاب، هیچ مشکلی با اقلیت‌های مذهبی به ویژه مسیحیان ایران نداشتیم و نداریم»، همراهی و حضور خوب هم‌میهنان مسیحی در تمام فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی را دوشادوش مردم مسلمان ایران نشانه خوبی از وحدت و زندگی مسالمت‌آمیز دانست و گفت: شهدای مسیحی، نشانه و سمبل‌های علاقه مسیحیان به ایران هستند که قدمتی چند هزار ساله در ایران دارند.

وی با اشاره به رشد جمعیت ملحدان در جهان، رسالت پیروان ادیان آسمانی را برای دعوت بشریت به توحید و وحدانیّت خدا مهم دانست و گفت: شاید در تاریخ بشریت، آثار مخربی از جنگ‌های پیروان ادیان باشد، اما الان دیگر عقلای ادیان و مذاهب می‌دانند که جنگ‌ها هیچ وجهی ندارند.

هاشمی رفسنجانی با بیان این جمله که «از ارامنه ایرانی راضی هستیم»، به اقدامات دولت سازندگی برای حل مسایل و مشکلات ارامنه و مسیحیان اشاره کرد و گفت: ایرانی بودن وجه مشترک ما با شما مسیحیان است و امیدوارم روابط ما تقویت شود.

در آغاز این دیدار، اسقف اعظم ارامنه تهران نیز با تبریک میلاد حضرت محمد(ص)، در سخنانی با ابراز خوشحالی خود و همراهان برای این دیدار، گفت: ما می‌دانیم که نام هاشمی رفسنجانی مقام بسیار والایی در تاریخ معاصر ایران دارد.

سبو سرکیسیان با «حکمت آمیز خواندن سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسایل داخلی و خارجی»، گفت: هر یک از سخنان شما در عرصه‌های مختلف بیانگر نقش و ویژگی‌های خاصی برای تاریخ و سیاست ایران است که باعث آرامش و تسلی خاطر مردم می‌شود.

وی همزمانی تولد دو پیامبر بزرگ آسمانی را بسیار خوش یمن دانست و گفت: البته اسلام و مسیحیت مشترکات چنان گسترده و مقتدرانه‌ایی دارند که چنین اتفاقات تاریخی باعث شیرینی بیشتر آنان می‌شود.

اسقف اعظم ارامنه تهران، با تأکید بر سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره نگاه مثبت قرآن به حضرت مسیح، گفت: من در گذشته مقاله‌ای درباره نقش و جایگاه حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم در قرآن نوشته‌ام.

سبو سرکیسیان با ابراز علاقه‌ی جامعه‌ی ارامنه ایران نسبت به ایرانیان، گفت: در مسایل داخلی و حتی در تعاملات با دنیای خارج و هر جا که برای برنامه‌های دینی و غیردینی شرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به حفظ حقوق شهروندی مسیحیان در ایران که حتی در سطح رییس، استاد دانشگاه و رییس گروه علمی حضوری فعال دارند، گفت: همیشه بر ایرانی بودن خود با افتخار تأکید می‌کنیم و می‌گوییم تفاوت ادیان باعث دوری ما ایرانیان از همدیگر نشده است.

اسقف اعظم ارامنه تهران با تأکید بر زندگی مسالمت آمیز مسیحیان با مسلمانان در ایران، گفت: در کتاب عهد جدید آمده که مومنان دین مسیح باید به رهبرانشان ولو غیر مذهبی باشند در کشورها تمکین کنند.

وی با بیان برخی از مشکلات جامعه مسیحیان در مدارس و همچنین بعضی از کتاب‌های تحصیلی، خواستار حل این مشکلات در سطوح عالی جمهوری اسلامی شد، که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر حق شهروندی مسیحیان در ایران، قول پیگیری تا حصول به نتیجه داد.

در ادامه این دیدار، آقای روبرت بگلریان، نماینده ارامنه جنوب و اصفهان در مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای شورای خلیفه‌گری ارامنه و نماینده روزنامه آلیک به بیان برخی از مسائل و مشکلات مربوط به مسیحیان و ارامنه ایران و تهران پرداختند و بر وفاداری ارامنه به ایران تأکید کردند.


  اخبار  سیاسی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
حضور اقلیت های مذهبی در مراسم محرم در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خاطره هاشمی رفسنجانی از اینکه چطور رابطه ایران و عربستان را تلطیف کرد/ تشکر ویژه ظریف از هاشمی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: تایید برجام در مجلس نشان می دهد که اقدامات تیم مذاکره براساس منافع نظام، و مخالفت های برخی ها فقط برای اهداف سیاسی بوده است.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در آیین اختتامیه دومین همایش گردهمایی سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه با تاکید بر این نکته که رئیس جمهور گروهی باتجربه را به مدیریت دکتر ظریف برای مساله برجام انتخاب کرده است، گفت: تیم مذاکره کننده ایران هم در جهاد سیاسی وارد میدانی شده بودند که نه تنها هیات سیاسی 6 کشور بزرگ آمریکا و اروپا، بلکه اتحادیه اروپا هم به میدان آمده بود تا در مذاکرات ایران را مجاب کنند، که سرانجام خود مجاب شدند.

وی با یادآوری شرایط مذاکرات سیاسی در مجامع بین المللی به سختی کار تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اشاره کرد و افزود: فرزندان ایران اسلامی کاری کردند که به عنوان افتخار ایرانیان در تاریخ دیپلماسی دنیا جاودان شده است.

اهم سخنان وی را به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام بخوانید:

** بعضی ها فکر می کنند سوره فتح و تعبیر « فتحاً مبینا» برای فتح مکه است ، اما براساس اسناد متقن تفسیری در شان صلح حدیبیه و سیاست بسیار روشن پیامبر اکرم (ص) است. در همان مقطع بعضی از مدعیان مسلمانی، بر اقدامات پیامبر اکرم (ص) خرده می گرفتند، اما آن شخصیت بزرگوار مصلحت اسلام و مسلمانان را بیشتر از همه می خواستند و حاصل آن سیاست، فتح بدون خونریزی مکه است.اگر بنا باشد برای منافع کشور و نجات مردم از خطر جنگ و تهدید، مذاکره کنیم، باید به قرآن مراجعه کنیم که بهترین آیات را درباره صلح خواهی دارد.

** جای تعجب است که چرا برخی نمی خواهند با این همه امتیازات از ایران اسلامی الگویی در جهان اسلام بسازند در حالی که می توانیم با اخلاق و رفتار اسلامی با دیگران مواجهه شویم و از حقانیت ملت ایران دفاع کنیم.

**وضع منطقه خوب نیست و ما مسلمانیم و براساس فرامین صریح قرآن برای حفظ وحدت جهان اسلام در حد امکان نه تنها باید شروع کننده جنگ نباشیم بلکه نباید مسلمانان باهم بجنگنند.

**{ با یادآوری فاجعه مکه در زمان امام (ره) که منجر به تیره شدن روابط ایران و عربستان شده بود} امام در جلسه ای مسئولان نظام را خواستند و گفتند به صلاح نیست که در نظام ما حج مردم مسلمان تعطیل شود و بروید مسئله عربستان را حل کنید.  در شرایطی که روابط تیره ایران و عربستان به ضرر دو کشور و جهان اسلام بود، برآن شدیم که یخ ها را آب کنیم که از اجلاس کنفرانس اسلامی از سنگال شروع کردیم. مذاکراتی با امیر عبدالله به عنوان ولیعهد عربستان در سنگال و سپس پاکستان داشتم. با یک رفتار اسلامی که حاضر شدیم به دیدار آنها برویم، چنان اوضاع تلطیف شد که بعدها بزرگترین کارها مانند برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران و اصلاح قیمت نفت را انجام دادیم. بعدها هم روابط به همین روال در سفرهای بعدی مقامات دو کشور از جمله زیارت فدک ، خیبر و سایر مناطق سیاسی و حتی نظامی این کشور تقویت شد.

گفتنی است در آغاز این مراسم محمد جواد ظریف با ابراز خرسندی از حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع سفرا و نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، گفت: در تمام این مدت همیشه از راهنمایی ها، حمایت ها و تجارب ارزنده رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برخوردار بودیم. از ایشان تشکر ویژه داریم که علی رغم مشغله های زیاد برای این مراسم وقت گذاشتند.

همایش سراسری سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج از کشور با حضور رئیس جمهور و روسای قوای مقننه و قضائیه در تهران برگزار شد.

 

اخبار سیاسی - خبرآنلاین