اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی رفسنجانی:در کشور مدعی دموکراسی، مطالب باید بدون سانسور بیان شود



اخبار,آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ,دیدار هاشمی با کارمندان ایسنا

 

اخبار سیاسی - هاشمی رفسنجانی:در کشور مدعی دموکراسی، مطالب باید بدون سانسور بیان شود

رئیس مجمع تشخیص نظام گفت: رسالت انبیا و اولیا راهنمایی انسان‌ها بود و اکنون بخشی از آن وظیفه بر دوش خبرنگاران و متولیان رسانه‌هاست.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار سرپرست و جمعی از مدیران، مسئولان و دبیران سرویس‌های مختلف خبرگزاری ایسنا با بیان این مطلب، افزود: مسئولیت رسانه‌ها مهم است، چون اگر با کتمان حقایق یا وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها موجب انحراف افکار عمومی شوند، مرتکب گناه نابخشودنی خواهند شد.

وی آیه «ولو تقول علینا بعض الا قاویل لاخذنا منه بالیمین ثم لقطعا منه الوتین» (سوره حاقه، آیات 41 تا 43) را گواه صادقی برای خشم خدا از دروغ و نسبت‌های ناروا و تحریف معارف الهی دانست و افزود: متأسفانه گاهی برای برخی از ارباب رسانه‌ها، هدف هر وسیله‌ای را توجیه می‌کند که هیچ با روح انقلاب سازگار نیست.

رئیس مجمع تشخیص نظام با یادآوری فشارهایی که طی سال‌های اخیر بر رسانه‌های مستقل وجود داشت، رعایت اعتدال و انصاف خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) را نسبتاً قابل قبول خواند و گفت: این رویکرد به خاطر حفظ روحیات دانشجویی در آن خبرگزاری است و حفظ این روحیه در برخی از رسانه‌ها، آن هم در شرایطی که انتشار اخبار ناروا و آمارهای دروغین دیکته می‌شد، یادآور آن بیت است که می‌گوید «از این سموم که بر طَرف بوستان بگذشت/عجب که مانده گلی یا که بوی نسترنی».

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در عصر انفجار اطلاعات، گفت: اگر مردم درست مطلع شوند، جامعه منحرف نمی‌شود.

وی با تاکید بر این نکته که "وجدان جامعه مهمترین مرجع در زندگی بشریت است"، فریب افکار عمومی را عملی زشت خواند و آن را تقبیح کرد و افزود: اگرچه در خیلی از جوامع به اسم انتخابات، انتصابات انجام می‌شود، ولی در کشورهای مدعی دموکراسی، بویژه کشورهایی با مبانی اسلامی، مطالب باید بدون رنگ و لعاب یا سانسور به مردم گفته شود تا بر اساس آن تصمیم بگیرند و مسئولان را برای ادامه مسیر جامعه انتخاب کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دولت آقای روحانی را برخاسته از چنین شرایطی دانست و اظهار کرد: اوضاع اقتصادی جامعه را می‌دیدید که چگونه درآمد عده‌ای اندک به شکل سرسام‌آوری بالا رفته بود و در مقابل درآمد توده مردم کمتر از هزینه‌های جاری زندگی بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امید ایجاد شده در جامعه را عمیق دانست و گفت: دولت هم در راستای تقویت این امید، گام‌های نخستین را خوب برداشته است.

وی با اشاره به فضای جهانی که علیه ایران یک اجماع همگانی داشت، موفقیت‌های دیپلماسی را مثبت ارزیابی کرد و با مقایسه شرایط پایان جنگ تحمیلی و اوج تحریم‌ها، یادآور شد: من که جانشین امام راحل و فرمانده جنگ بودم، می‌دانستم جنگ فرسایشی چه بر سر مردم می‌آورد! و چگونه امکانات دو کشور اسلامی نابود می‌شود!، چون می‌دانستم دنیای استکباری نمی‌گذارد ایران به پیروزی نظامی برسد.

هاشمی رفسنجانی درایت امام راحل برای قبول قطعنامه را برخاسته از ویژگی ذاتی ایشان برای رهبری جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: اگر ایشان مشکل جنگ را حل نمی‌کرد، چه بسا تا سال‌ها و شاید تا امروز ادامه داشت.

رئیس مجمع تشخیص نظام، مخالفت افراطیون با رفتار و گفتار منطقی را همیشگی دانست و با اشاره به مسایلی که پس از توافقات ژنو در جامعه مطرح شد، گفت: رهبری معظم که بر همه مسایل احاطه دارند، از دولت و تیم دیپلماسی آن حمایت می‌کنند، اما عده‌ای که اتفاقاً ادعای پیروی دارند و دیگران را متهم به بی‌بصیرتی می‌کنند، هنوز به مخالفت‌ها ادامه می‌دهند.

وی عواقب انقلاب‌های مردمی در کشورهای عربی را عبرت‌آموز خواند و افزود: می‌بینیم که چگونه افراطیون، حاصل خون جوانان را در مصر، یمن، لیبی، تونس و جاهای دیگر هدر می‌دهند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از اوضاع عراق در سال‌های پس از صدام و بیان شرایط امروز، گفت: در یک سرزمین اسلامی که بهترین ظرفیت‌ها را برای پیشرفت دارد، تندروها کاری کردند که هر روز شاهد انفجار و کشتار هستند.

وی در ادامه در برابر پرسش خبرنگار ایسنا که "چرا در سال‌های اخیر کمتر با مردم و رسانه‌ها حرف زده‌اید؟" پاسخ داد: شرایط کشور را می‌دانستید که چگونه عده‌ای برای عدم انتشار حرف‌های دیگران در جامعه هیاهو می‌کردند؛ البته من به خاطر مسئولیت‌ها و وظیفه‌ای که دارم، هر وقت احساس ضرورت کردم، حرف زدم و به صحنه آمدم.

رئیس مجمع تشخیص نظام در پاسخ به پرسش دیگری درباره گذشته و آینده دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دانشگاه که سرمایه‌ای کم‌نظیر برای ایران اسلامی است، بدون حق مالکیت و سهم هیچ‌کس، رو به تکامل پیش می‌رود و از تجربیات همه دلسوزان، بویژه چهره‌های باسواد دانشگاهی برای تدریس و تحقیق استفاده می‌کند.

هاشمی رفسنجانی خطاب به جمع حاضر با بیان این جمله که "سلام مرا به همه کارکنان ایسنا برسانید"، اظهار کرد: اینکه منبع و مرجع خبری روزنامه‌ها می‌شوید، به خاطر رعایت اعتدال است که باید به عنوان یک اصل اسلامی در جامعه تقویت شود.

اخبار سیاسی-  ایسنا

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فائزه هاشمی رفسنجانی از کشور خارج شد؟



فائزه هاشمی رفسنجانی از کشور خارج شد؟

خبرگزاری فارس: یک سایت خبری با انتشار فیلمی ، مدعی شد فائزه هاشمی رفسنجانی دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کشور را به مقصدی نامعلوم ترک کرده است.

فائزه هاشمی رفسنجانی از سوی دادگاه انقلاب به اتهام فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام به 6 ماه حبس و 5 سال محرومیت از عضویت و فعالیت در احزاب، گروه‌ها، انجمن‌ها، فضای مجازی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شده است.

در حالیکه پنج ماه از صدور حکم قطعی وی از سوی دادگاه تجدیدنظر گذشته و اجرای حکم فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، سایت خبری"فرهنگ‌نیوز" با انتشار عکس و فیلمی مدعی شد که فائزه ساعت 4:30 صبح روز پنجشنبه 12 مرداد از طریق فرودگاه امام خمینی (ره)، از ایران خارج شده است.

به نوشته این سایت ، تاکنون مقصد فائزه هاشمی برای کسی آشکار نشده ولی احتمال می‌رود با توجه به برگزاری بازی‌های المپیک در لندن، این موضوع بهانه خوبی برای حضور رئیس فدراسیون ورزش زنان در انگلیس و دیدار با برادرش مهدی باشد.

خبرنگار ما در حال پیگیری صحت و سقم این خبر از مراجع قانونی است.

فائزه هاشمی در حکم بدوی که سیزدهم دی ماه 1390 توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر شد، به 6 ماه حبس و 5 سال محرومیت از عضویت و فعالیت در احزاب، گروه‌ها، انجمن‌ها، فضای مجازی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.

پرونده وی که در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در اغتشاشات خیابانی هم حضور یافته بود، با اعلام جرم دادستانی تهران تشکیل شده و اتهام انتسابی به او نیز ناشی از مصاحبه‌اش با سایت "روز آنلاین" بود که طی آن عبارات موهنی را علیه مسئولان نظام به کار بود.

قرار بود جلسه‌ رسیدگی به اتهامات دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکشنبه 23 مرداد 90 برگزار شود اما این جلسه به دلیل درخواست استمهال غلامعلی ریاحی وکیل پرونده برای تدارک دفاعیه و موافقت دادگاه، به‌ تاخیر افتاد و وقت رسیدگی نیز تجدید شد.

پس از صدور رای اولیه علیه فائزه هاشمی، وکیل او بلافاصله به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرد اما حدود سه ماه بعد و در روز سه‌شنبه 8 فروردین 91، دادگاه تجدیدنظر تهران رای دادگاه بدوی را بدون هیچ‌گونه تغییری تایید کرد.

حکم صادره مورد اعتراض بسیاری از مردم و نیروهای انقلابی قرار گرفت که معتقد بودند مجازات در نظر گرفته شده برای فائزه هاشمی تناسبی با جرائم وی ندارد ولی با این وجود حتی نسبت به اجرای همین رای هم تردیدهایی وجود داشت.

بر اساس قانون پس از صدور حکم قطعی توسط دادگاه تجدیدنظر در مواردی که مدعی‌العموم شاکی پرونده است، دادستان خواستار اجرای حکم صادره می‌شود و دادگاه مربوطه ملزم به ابلاغ رای به متهم و دایره اجرای احکام است تا ظرف 10 روز حکم اجرا شود اما با گذشت 5 ماه از نهایی شدن حکم محکومیت فائزه، هنوز خبری از اجرای حکم وی نشده است.

از سوی دیگر در این مدت اخباری مبنی بر فعالیت فائزه هاشمی در دانشگاه آزاد به عنوان مدیر یکی از گروه‌ها و همچنین تدریس وی در واحد پردیس این دانشگاه و حضورش در دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با دانشجویان واحد مذکور منتشر شده است..../فارس