اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی: حق نداریم به عقاید افراد وارد شویم



اخبار,اخبار سیاسی,رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام


 اخبار سیاسی - هاشمی: حق نداریم به عقاید افراد وارد شویم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که جامعه نباید سنت‌ها را فراموش کند، اما شرایط زمان و مکان نیز باید در نظر گرفته شود گفت: در شرایط فعلی مهمترین وظیفه ما عقلانی کردن مدیریت جامعه است

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز(سه‌شنبه) در مرکزاسناد و کتابخانه ملی با بیان این‌که جای تعقل در بسیاری از امور مدیریتی ما خالی است، اظهار کرد: در اسناد معتبر دینی آمده که دو پیغمبر برای انسان تعیین شده یکی پیغمبر ظاهر یعنی انبیاء و دیگری پیغمبر باطن یعنی تعقل.

وی افزود: من در یکی از کتاب‌های خود آزاداندیشی را به دو نوع آزاداندیشی مطلق، در نظر گرفتن چارچوب‌های خاص و آزاداندیشی در چارچوب اسلام تعریف کرده‌ام و در این کتاب سندی آورده‌ام که امام کاظم (ع) به یکی از شاگردان خود می‌فرماید که خداوند دو نعمت دین و عقل را به انسان داده است و عقل محور همه فضائل اخلاقی و جهل منشا تمام رذایل اخلاقی است.

هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به این‌که من آرزو دارم که شعار امسال محقق شود، خاطر نشان کرد: قشر زیادی از جامعه سنتی ما در مسائل فرهنگی فقط به مساله زن، حجاب و آرایش زن توجه می‌کند و این مسال دغدغه اصلی آنها است در حالی که شاید فقط یک هزارم فرهنگ این چنین مسائلی باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد: اگر مکارم اخلاقی در جامعه شکل داده شود، جامعه موعود الهی و مدینه فاضله تشکیل می‌شود. در این راستا باید فرهنگ اسلامی را تعریف کنیم و جامعه را براساس این فرهنگ شکل دهیم. امروزه رذایل اخلاقی جامعه به دلیل درنظر نگرفتن فرهنگ اسلامی است، البته شاخصه‌های فرهنگ اسلامی در فرهنگ ملی هم وجود دارد.

وی همچنین افزود: مقام معظم رهبری حاضر نیستند که امسال را سال فرهنگ بنامند در حالی که عناصری اجازه ندهند، خانمی زیبا ظاهر شود یا خواننده خوش صدایی از صحنه خارج شود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به این‌که تجسس از بدترین رذایل اخلاقی است افزود: ما حق نداریم به عقاید افراد وارد شویم یا اسرار مردم را بفهمیم و آن را فاش کنیم. اکنون باید مبنایی اساسی برای معنا و مصداق فرهنگی که رهبری می‌خواهد تعیین شود و من هم در این زمینه کمک می‌کنم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به این‌که ایران کشوری با هزارن سال سابقه تمدنی است، افزود: اسناد بسیار زیادی در ایران وجود دارد و از این لحاظ ایران کشوری بسیار مهم است، اما لازم است ما اسناد مهم خود را از دنیا پس بگیریم و همچنین اسناد و کتب تاریخی که در منازل نگهداری می‌شود جمع‌آوری شود. ما همچنین باید با کتابخانه‌های دنیا مثل کتابخانه کنگره آمریکا در ارتباط باشیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با بیان این‌که تمدن اسلامی با ترجمه آثار فلاسفه یونانی آغاز شد خاطر نشان کرد: پس از آن خود اندیشمندان اسلامی به تولید دانش روی آوردند و این در دوران جنگ صلیبی از دنیای اسلامی به اروپا منتقل شد.

وی در پایان گفت: ما اکنون باید با جزم اندیشی مقابله کنیم. رهبری در دورانی که من رئیس جمهور بودم به تهاجم فرهنگی اشاره کرد، اما پس از آن که عده‌ای به سراغ حجاب بانوان رفتند رهبری گفتند که منظور ایشان از تهاجم فرهنگی چیزی دیگری بوده است.
 اخبار سیاسی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
چگونه وارد آپارات شویم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه روسیه: قصد نداریم با ترکیه وارد جنگ شویم



اخبار,اخبار بین الملل ,سرگئی لاوروف

وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که تصاویر جنگنده سرنگون شده خلاف اظهارات ترکیه مبنی بر نقض حریم هوایی آنکارا را نشان می دهد.

 وزیر امور خارجه روسیه متعاقب سرنگونی یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ این کشور توسط ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت و به تشریح مواضع مسکو در این خصوص پرداخت.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به تماس تلفنی خود با همتای ترکیه ای خود اشاره کرد و گفت: مسکو تماس های خود با آنکارا را قطع نخواهد کرد. تماس من با وزیر خارجه ترکیه گواهی بر صدق این رفتار تلقی می شود.

لاوروف خاطر نشان کرد که «فریدون سینیرلی اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در این تماس، حادثه مذکور را به وی تسلیت گفته و تلاش کرد تا رخداد مذکور را یک حادثه عنوان کند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ما درباره حادثه بودن این رخداد شک داریم و تصویر جنگنده سرنگون شده، خلاف اظهارات بیان شده را نشان می دهد. شواهد گویای آن است که آنکارا به اقدام تحریک آمیز برنامه ریزی شده ای مبادرت نموده است.

سرگئی لاوروف در ادامه افزود: ما از سوی ناتو و کشورهای اروپایی پیام ها تسلیت آمیزی دریافت کردیم؛ اما در نشست دیروز ناتو سخنان عجیبی درباره این تراژدی عنوان گردید.

او خطاب به خبرنگاران گفت: به شما یادآوری می کنم که هواپیماهای جنگی روسیه در حریم هوایی سوریه بودند. اما حتی اگر هم بحث ورود آن ها به حریم ترکیه مطرح بود، این سئوال جدی پیش می آید که چرا آنکارا پیش و پس از سرنگونی جنگنده سوخو-۲۴ به قراری تماس های فوری با روسیه مبادرت نکرد؟

دیپلمات برجسته روسیه تصریح کرد: من به (وزیر خارجه ترکیه) یادآوری کردم که به ابتکار روسیه یک خط تلفن ویژه میان «مرکز کنترل دفاع ملی روسیه» با وزارت دفاع روسیه برقرار شده بود. این خط ارتباطی در آغاز عملیات های روسیه علیه تروریست ها در سوریه برقرار شد، اما نه دیروز و نه پیشتر مورد استفاده قرار نگرفت. این امر سئوال جدی را به وجود آورده است.

لاورف تأکید کرد: نمی دانم آیا ترکیه پیش از سرنگونی هر جنگنده جت در سوریه با آمریکا مشورت می کند. ما قصد نداریم با ترکیه وارد جنگ شویم. این در حالیست که نگرش ما نسبت به مردم ترکیه تغییر نکرده است.

وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد که یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ متعلق به روسیه بر فراز سوریه مورد هدف قرار گرفته است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی، هدف قرار گرفتن جنگنده سوخو-۲۴ این کشور را دارای تبعات سنگینی برای روابط میان ترکیه و روسیه اعلام کرد.

پوتین در این باره گفته بود: جنگنده ما در ۶ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه و در حریم هوایی سوریه سقوط کرد.

وی پس از اعلام این خبر در مصاحبه ای اعلام کرده بود: ترکیه به جای اینکه فوراً به ما خبر دهد، شرکای خود در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) را در جریان گذاشت؛ گویا ما بودیم که هواپیمای ترکیه را هدف قرار دادیم، نه بالعکس.

 

اخبار بین الملل - اسپوتنک