اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاآرتص: توافق هسته ای مهم نیست، جنگ تنها زبانی است که نتانیاهو بلد است



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,بنیامین نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر (اسرائیل)‌ نیز رویه خودش را دنبال کرد. اسرائیل رسما به خبر خوب منتشر شده از لوزان همان واکنش تلخی را نشان داد که هر بار از آن در برابر امکان حصول یک توافق دیپلماتیک مشاهده شده است.

 روزنامه هاآرتص نوشت: توافق هسته ای جشن گرفته شد، اما اسرائیل به رویه معمول خود ادامه داد. افکار عمومی به سختی موضوعات جمعی را مد نظر قرار می دهد و مسائل فردی بی ارزش جالب تر از توافق ایران به نظر می رسد.

به گزارش تیک،بنیامین نتانیاهو نخست وزیر (اسرائیل)‌ نیز رویه خودش را دنبال کرد. اسرائیل رسما به خبر خوب منتشر شده از لوزان همان واکنش تلخی را نشان داد که هر بار از آن در برابر امکان حصول یک توافق دیپلماتیک مشاهده شده است.

نتانیاهو طبق معمول رویه ارعاب و هشدار را در پیش گرفت و این بار یک بعد فکاهی هم به آن افزود. او خواستار آن شد که قرارداد (با ایران) مشروط شود به اینکه ایران اسرائیل را به رسمیت بشناسد. در واقع اسحاق هرزوگ رئیس اتحادیه صهیونیست بودکه اولین بار این درخواست ابلهانه را مطرح کرد و (بار دیگر) ثابت شد که در واقع در موضوعات مهم هیچ تفاوتی بین او و نتانیاهو نیست.

سِت مندل مقاله نویس مجله کامنتری اظهارات باراک اوباما رئیس جمهور (آمریکا) پس از توافق را برجسته ساخت. اوباما درباره بنیامین نتانیاهو گفت: «بر کسی پوشیده نیست که نخست وزیر اسرائیل و من در خصوص ادامه حرکت آمریکا به سمت یک راه حل صلح آمیز برای مسئله ایران اتفاق نظر نداریم.»

به تعبیر مندل، اوباما علنا می گوید که نتانیاهو خواهان جنگ با ایران است و می خواهد که آمریکا درگیر این جنگ شود.

به عبارت دیگر،‌ از نظر اسرائیل تحت رهبری نتانیاهو هر چیزی که شامل بمباران ایران نباشد، یک راه حل قلمداد نمی شود و هیچ توافقنامه ای، حتی کوتاه آمدن ایران،‌ ارزشی نخواهد داشت. این یک حقیقت روشن و بسیار نگران کننده است.

در حالی که جهان تحت رهبری اوباما سعی دارد توافقنامه ها را جایگزین جنگها، و تمهیدات صلح جویانه را جایگزین بمبارانها کند، اسرائیل به بدزبانی دیرینه اش ادامه داده و زبان جنگ، بمباران و گلوله باران تنها زبانی است که بلد است. در حالی که جهان به دیپلماسی پاسخ مثبت می دهد، اسرائیل آن را رد می کند. نهایتا اسرائیل به عنوان یک دولت مطرود محکوم خواهد شد.

توافق با ایران، مانند هر توافقی، یک مصالحه متکی بر اجرا است. این توافق نوید دهنده یک فرصت است. گزینه های دیگر، نبود توافقنامه یا جنگ، بدتر از آن است. اسرائیل باید به بقیه جهان (از جمله مخالفان ایران شامل عربستان سعودی و مصر) می پیوست و از آن توافق استقبال می کرد. اما مگر ممکن است؟ توافقنامه؟ بدون بمباران؟ اسرائیل از آن استقبال کند؟ حتما شوخی می کنید.

به گفته ایهود اولمرت نخست وزیر سابق (اسرائیل) اسرائیل یازده میلیارد شِکل (دو میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون دلار) را برای تدارک یک حمله به ایران به هدر داد. یازده میلیارد. اگر نصف این مبلغ صرف آموزش و نصف آن صرف بهداشت و سلامت می شد، اوضاع اسرائیل خیلی فرق می کرد. اما در اینجا هیچ بحث علنی در خصوص این مسئله صورت نگرفت. همین کافی بود که تل آویو تشخیص داد که بمب هسته ای ایران باید به هر بهایی خنثی شود، چه این مسئله واقعی باشد، چه مبالغه.

هیچکس نمی داند آیا بمباران تاسیسات ایران اصلا امکان دارد یا نه و چه پیامدهایی خواهد داشت. هیچکس نمی داند ایران تا چه حد به دنبال بمب است و آن را برای چه می خواهد. برای هر کسی روشن است که استفاده ایران از بمب هسته ای به منزله خودکشی خواهد بود. با این حال خطر موجودیتی همین پشت در است. چنین خطری لازم است تا توجه ما از خطر واقعی که ادامه اشغالگری، با همه پیامدهای آن، است، منحرف شود. نتانیاهو در این خصوص جدیت داشته است.

هیچ جنگی به نفع آن نبوده است. در مقابل، توافقنامه ها، جداسازی یا صلح، سالها مزیتهایی برای موجودیت آن در پی داشته است. اما «دی ان ای» او با ادامه انکار این مسئله، می گوید «فقط جنگ».


اخبار بین الملل - تیک

 


ویدیو مرتبط :
لحظه انفجار نتانیاهو پس از توافق هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نتانیاهو امشب با اوباما در مورد توافق هسته‌ای با ایران صحبت می‌کند/کری: آمریکا در برابر برنامه هسته‌ای ایران چیزی را از اسرائیل پنهان نمی‌کند



 توافق هسته‌ای ایران,تماس نتانیاهو با اوباما

نتانیاهو امشب با اوباما در مورد توافق هسته‌ای با ایران صحبت می‌کند

شبکه المیادین خبر داد که بنیامین نتانیاهو امشب در مورد توافق هسته‌ای با ایران تلفنی با باراک اوباما صحبت خواهد کرد.

به گزارش فارس شبکه خبر المیادین به نقل از سایت‌های اسرائیلی خبر داد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم امشب در مورد توافق هسته‌ای با ایران به صورت تلفنی با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا صحبت خواهد کرد.

سران رژیم صهیونیستی به شدت از توافق هسته‌ای ایران با 1+5 نگران هستند و در صحبت‌های خود از آن به شدت انتقاد کرده‌اند.

همچنین این رژیم تلاش‌های فراوانی را با همکاری برخی از کشوهای عربی برای ناکام گذاشتن این گفت‌وگوها انجام داده بود.

 

------------------------------------------

کری: آمریکا در برابر برنامه هسته‌ای ایران چیزی را از اسرائیل پنهان نمی‌کند

وزیر خارجه آمریکا گفت که آمریکا در زمینه برنامه هسته‌ای ایران چیزی را از اسرائیل پنهان نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با «ای‌بی‌سی نیوز» به منظور رفع نگرانی اسرائیل از توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 گفت که بین آمریکا و نزدیکترین متحد ما در خاورمیانه چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد.

کری تاکید کرد: اسرائیل و آمریکا کاملا درباره برنامه هسته‌ای ایران اهداف مشترک دارند و هیچ چیزی برای پنهان کردن در این زمینه وجود ندارد. ما هردو می‌خواهیم مطمئن شویم که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. و ایران نباید جایی شود که آنها به طور ناگهانی به سلاح هسته‌ای دست یابند.

وی افزود: توافق یک گام آغازین است. این توافق ما را به مذاکره هدایت می‌کند. بنابراین درحالیکه ما برای برچیدن برنامه هسته‌ای ایران مذاکره می‌کنیم، درحالیکه ما برای موقعیت‌های سخت‌تر مذاکره می‌کنیم، آنها (ایران) نمی‌توانند برنامه هسته‌ای خود و توان تهدید علیه اسرائیل را به جلو ببرند.

نخست وزیر اسرائیل بلافاصله بعد از اعلام توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از آن انتقاد کرد و آن را یک اشتباه تاریخی خواند.

 

----------------------------------------

 

 وزیر خارجه انگلیس: توافق هسته ای ژنو به نفع همه کشورهاست

وزیر امورخارجه انگلیس روز یکشنبه در یادداشتی در حساب توئیتر خود، طرح شدن موضوع غنی سازی در بیانیه ژنو را رد کرد و این توافق هسته ای را به نفع همه کشورهای جهان دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، ویلیام هیگ در این مطلب نوشت: توافق به دست آمده در مذاکرات ژنو، به نفع سراسر جهان، از جمله منطقه خاورمیانه و مردم ایران خواهد بود.

این توافق به خوبی نشان می دهد که می توان با ایران کار کرد و مشکلات را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کرد. ایران در این قرارداد تعهدات زیادی را به جامعه بین الملل داد که امیدوارم به آنها عمل کند.

در حساب کاربری توئیتر ویلیام هیگ آمده است: این توافق ایران را از دستیابی به سلاح اتمی محروم می کند و البته ایران حق دارد فن آوری صلح آمیز هسته ای داشته باشد.

وزیر امورخارجه انگلیس ضمن ابراز خرسندی از توافق به دست آمده، گفت:این نخستین بار است که ایران با سایر کشورها و با جامعه بین الملل توافق نامه ای درباره برنامه های هسته ایش امضا می کند.این توافق نخستین گام شجاعانه و مهم ایران در راستای اعتماد سازی بود. برنامه های هسته ای ایران در شش ماه آینده هیچ پیشرفتی نخواهد داشت و بخشی از آن معلق خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع که توافق ژنو بخواهد همه مشکلات را یک شبه حل و فصل کند، امکان پذیر نیست و اینکه ایرانی ها می گویند در متن توافق نامه به آنها حق غنی سازی داده شده است، حقیقت ندارد.

وزیر خارجه انگلیس در همین توئیتر خود تصریح کرده است که ایران حق دارد فناوری صلح آمیز هسته ای داشته باشد.

هیگ گفت: در حال حاضر آنچه اهمیت دارد، این است که مفاد توافق نامه با حسن نیت انجام شود و ایران باید اعتماد قدرت های جهانی را جلب کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بعد از دست یابی به توافق گفت که اگر گروه 1+5 به تعهدات خود پای بند نباشد، به نقطه اول بازخواهیم گشت.

هیگ با بیان این مطلب که ایرانی ها در مذاکرات بسیار «سرسخت» بودند، اما در رسیدن به توافقی جامع بسیار حسن نیت داشتند، گفت: برای رسیدن به توافقی جامع راهی دشوار در پیش است.

/فارس , ایرنا