اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نیویورک تایمز: احساس آرامش ایران از مواضع ضدغربی پوتین/ دردسر جدید اوباما



اخبار,اخبار سیاست خارجی, رابطه روسیه و ایران


اخبار سیاست خارجی - نیویورک تایمز: احساس آرامش ایران از مواضع ضدغربی پوتین/قراداد برقی تهران و مسکو، دردسر جدید اوباما

دوشنبه گذشته، راهبرد دولت اوباما درباره تنبیه روسیه با تحریم های اقتصادی برسر بحران اوکراین، با مشکل روبرو شد ؛ علت آن خبری بود مبنی بر این که روس ها سرگرم مذاکره با ایران درباره معامله ای 8 تا 10 میلیارد دلاری درزمینه انرژی هستند، کشوری که با تحریم های بین المللی به سرکردگی آمریکا تحت فشار قرار دارد و اجرای این تحریم ها تا حدی به همکاری روسیه بستگی دارد.

به گزارش  تیک ، معامله میان روسیه و ایران برسر انرژی ، که خبر آن از رسانه های دولتی ایران پخش شد ، دومین همکاری اقتصادی چشمگیر میان این دوکشوراست که درباره آن مذاکره می کنند و می تواند از اثربخشی تحریم ها بر ایران بکاهد. تا حدی بر اثر این فشارها بود که ایران حاضر شد بر سر میز مذاکره درباره برنامه هسته ای مناقشه برانگیز هسته ای خود حاضر، شود.

مقامات وزارت خزانه داری آمریکا که تحریم های اقتصادی بر ضد ایران را به اجرا درمی آورد ، در برابر این سوالات که آیا داد و ستد انرژی میان ایران و روسیه به لحاظ فنی نقض تحریم هایی است که مانع از مراوده با شماری از شرکت ها وصنایع دولتی ایران می شود و خارجی هایی که برای برهم زدن آن تلاش می کنند را مجازات می کند ، اظهار نظری نکردند.

روسیه حدود یک سوم نفت و گاز وارداتی اتحادیه اروپا را تأمین می کند ، این وابستگی، تلاش هایی که برای مجازات روسیه به علت الحاق کریمه صورت می گیرد را دشوارمی سازد. رهبران اروپا همچنان شماری از تحریم ها اقتصادی ، ازجمله ،اقداماتی برضد صنایع نفت وگاز، را در مد نظر دارند.

بر اساس این توافق ، روس ها 500 مگاوات برق به ایران صادر می کنند و نیروگاه های حرارتی و برق آبی جدید و نیز شبکه انتقال انرژی می سازند. روز یک شنبه ،حمید چیت چیان ، وزیر انرژی ایران ، والکساندر نواک ، همتای روسی او، که به ایران سفر کرده است، درباره شرایط این توافق گفتگو کردند.

یک خبرگزاری دولتی به نقل از چیت چیان، بر نیاز به گسترش روابط اقتصادی بیشتر میان تهران و مسکو ، به ویژه در زمینه های انرژی و بازرگانی، تاکید کرد.

دولت اوباما درباره مذاکرات میان ایران و روسیه که پیش از این گزارش شد، خشم خود را ابراز کرد. ارزش این توافق 20 میلیارد دلار برآورد شده است که بر اساس آن، ایران روزانه 500هزار بشکه نفت را دربرابر کالا با روسیه مبادله می کند. مقامات دولت امریکا گفته اند انجام این معامله تهاتری به منزله نقض تحریم های ایران است . ولی هیچ اشاره ای به این اینکه نشده است که دستیابی به این توافق نزدیک است.

روسیه یکی از پنج عضو گروه به موسوم به 1+5 است. این کشورها که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند درباره تضمین ایران مبنی بر این که برنامه هسته ای آن صلح آمیز است و پوششی برای دست یافتن به قابلیت ساخت جنگ افزار نیست ،مذاکره کرده اند.

براساس این توافق شش ماهه که از ژانویه به اجرا درآمد ، ایران پذیرفت درخلال مدتی که مذاکرات برای توافق نهایی ادامه دارد ، بیشتر فعالیت های هسته ای خود را به ازای تعدیل بخشی از تحریم ها ، ازجمله آزاد کردن 2/4 میلیارد دلار از پول های توقیف شده اش در بانک های خارجی، متوقف سازد.


بیشتر تحریم ها ، ازجمله محدودیت در زمینه فروش نفت ایران و نیز ممانعت از این کشور برای استفاده از شبکه های بین المللی بانکی به قوت خود باقی است.

شناخته شده ترین فعالیت تجاری مخاطره آمیز روسیه درایران، نیروگاه برق هسته ای بوشهر ،اولین و تنها رآکتور هسته ای تولید برق در ایران است . این نیروگاه بعد از سال ها تأخیر و افزایش هزینه ای که روس ها اعلام کردند ، سرانجام در سال 2013 میلادی به راه افتاد. این نیروگاه هنوز هم به سوخت روسیه متکی است ،سوختی که ایران برای برنامه هسته ای خود به دست یابی به آن پافشاری می کند.

ایران ،همچنین، از نظر نظامی احساس کرده است که قربانی روسیه شده است . براساس توافقی که در سال 2007 میلادی به امضاء رسید ، روسیه ملزم شد دست کم پنج سامانه دفاع موشکی 300-S به ایران بفروشد، اما روس ها هرگز این سامانه ها را تحویل ندادند ، با این ادعا که تحریم های شورای امنیت ملی سازمان ملل مانع از انجام این کار شده است. ایران که از این اقدام عصبانی شده بود ، به دیوان بین المللی داوری شکایت برد که پرونده آن همچنان باز است .

بسیاری از دولتمردان ایران درباره روس ها و نیات آن ها نگران هستند ، اما اکنون با توجه به مواضع ضد امریکایی و ضد غربی ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه، به طور فزاینده ای احساس آرامش می کنند .
اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
مصاحبه اوباما با نیویورک تایمز 2015

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نیویورک‌تایمز: سخنرانی اوباما درباره ایران محتاطانه بود



سخنرانی اوباما درباره ایران ,باراک اوباما

نیویورک‌تایمز: سخنرانی اوباما درباره ایران محتاطانه بود

یک روزنامه آمریکایی در سرمقاله خود با اشاره به سخنرانی رئیس‌ جمهوری آمریکا در سازمان ملل گزارش کرد ایران در صدر دستورکار اوباما قرار داشت اما سخنرانی وی درباره تهران در سازمان ملل محتاطانه بود.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل یک انسجامی به دیدگاه سیاست خارجی خود داد و هم به نقش آمریکا در جهان و هم توانایی‌های محدود این کشور برای تعیین رخدادهای کشورهای دیگر اشاره کرد.

اوباما همچنین برای باقیمانده دوران ریاست‌جمهوری خود اولویت‌بندی کرد. اوباما به دلیل سخنرانی‌های خوبش معروف است اما مسئله اینجا است که آیا در عمل نیز می‌تواند یک راهبرد منسجم و موثر برای دستیابی به اهدافش اجرا کند یا خیر؟

جای شگفت نیست که ایران در صدر دستور کار اوباما قرار داشت. انتخاب اخیر یک رئیس‌جمهور میانه‌رو به نام «حسن روحانی» در ایران فرصت‌ها برای دنبال کردن یک راه‌حل مورد توافق برای برنامه هسته‌ای ایران را تقویت کرده است.

بر اساس این گزارش، در خصوص موضوع ایران، اوباما به طور مناسبی محتاط عمل کرد و به این مسئله اشاره کرد که بیش از سه دهه خصومت بین آمریکا و ایران به راحتی قابل غلبه نیست. حتی اوباما گفت که مسیر دیپلماتیک باید مورد آزمایش قرار گیرد و به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا مأموریت داد تا با شرکای اروپایی آمریکا در خصوص ایران همکاری کند و این امید را داد که توافق هسته‌ای می‌تواند گام بزرگی در جهت یک روابط متفاوت بر پایه منافع دو جانبه و احترام متقابل به حساب آید.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز سپس ادامه داد که روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل همچنین درباره صبر و درک سخن به میان آورد و گفت که سلاح‌های هسته‌ای جایگاهی در آینده کشور ایران ندارد. اینکه دو کشور آمریکا و ایران واقعا بتوانند همکاری جدید را آغاز کنند، زمانی معلوم می‌شود که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه آمریکا در نشست برنامه‌ریزی شده با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و دیگر وزرای خارجه 1+5 (آمریکا، انگلیس،روسیه، چین، فرانسه و آلمان) دیدار کند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در پایان گزارش خود تأکید کرد که اوباما در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر قصد خود برای استفاده از تمامی قدرت از جمله نیروی نظامی برای تضمین منافع آمریکا همچون جلوگیری ایران از تولید سلاح اتمی تأکید کرد و در عین حال گفت که پس از یک دهه جنگ و پیشینه درگیری در خاورمیانه، آمریکا حقارت درباره توانایی‌اش برای تغییر مسیر کشورهای دیگر را به دست آورد. چالش آمریکا بین این دو ایده در توازن است./فارس