اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگویید برای سلامتی یگانه مرجع تقلید شیعیان جهان، صلوات



 شهید مطهری ,استاد شهید مطهری ,سخنان شهید مطهری ,اخبار,اخبار سیاسی

 

شهید مطهری:

نگویید برای سلامتی یگانه مرجع تقلید شیعیان جهان، صلوات

استاد مطهری به عوام‌زدگی برخی از علما و تندروی انقلابیون، به ویژه هم‌لباس‌های خود سخت معترض بود. با اینکه بیش از هر کس امام خمینی را دوست می‌داشت، حاضر نبود در شعارها بشنود که طلبه‌ای بگوید: «برای سلامتی یگانه مرجع تقلید شیعیان جهان صلوات».

در سالگرد شهادت استاد مطهری، «تابناک» برخی از خاطرات تأثیرگذار ایشان را برای یادآوری به مخاطبان ارجمند منتشر می‌کند:

 

مخالفت با تندروی انقلابیون

حجت‌الاسلام علی دوانی: استاد مطهری به عوام‌زدگی برخی از علما و تندروی انقلابیون به ویژه‌ هم‌لباس‌های خود سخت معترض بود. با اینکه بیش از هر کس امام خمینی را دوست می‌داشت، حاضر نبود در شعار‌ها بشنود که طلبه‌ای بگوید: «برای سلامتی یگانه مرجع تقلید شیعیان جهان صلوات».

شبی که این شعار را در مسجد اعظم قم با حضور دیگر مراجع از طلبه‌ای شنید، سخت ناراحت بود. می‌گفت: عظمت آقای خمینی معلوم است، نیاز به این شعار‌ها ندارد؛ این توهین به دیگر مراجع است.

 

برای احقاق حق هم دروغ نگویید

دکتر محمد اسدی گرمارودی: مرحوم استاد مطهری از کسانی بودند که در دفاع از جناح مذهبی، حکم سردسته و پیشوا را داشتند و با کمال قدرت می‌ایستادند و فریاد می‌زدند. یادم می‌آید که یکی از دانشجویان درباره حمله آریانپور به من و مجروح شدنم و همچنین شکایت آریانپور به مسئولان دانشگاه به این عنوان که من دانشجویی شرورم و خواسته‌ام دانشکده را به شلوغی بکشانم، به استاد مطهری گفت: من حمله آریانپور به فلانی را ندیدم، ‌ولی می‌دانم که اسدی دروغ نمی‌گوید. می‌خواهم شهادت بدهم که دیدم آریانپور به فلانی حمله کرد.

 

با اینکه شرایط بسیار حساس و حاد بود، استاد گفتند: من اصلاً ‌راضی نمی‌شوم که در وادی احقاق حق، کلمه‌ای دروغ به میان آید. ما آنچه را حق است، می‌گوییم. اگر توانستیم احقاق حق کنیم که هیچ؛ اگر نتوانستیم، به باطل نمی‌گرویم. چون دروغ گفتن خلاف است؛ حتی اگر برای پیش بردن اهداف ما مؤثر باشد. نه، این دروغ را نگویید.

 

علت مخالفت نکردن با وزیر شدن میناچی

حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی: پس از پیروزی انقلاب و تشکیل دولت موقت به ریاست مرحوم مهندس بازرگان و شرکت آقای میناچی در کابینه دولت موقت، من یک بار بیشتر مرحوم شهید مطهری را به علت مشاغل و گرفتاری‌هایی که ایشان داشتند، ملاقات نکردم. در این دیدار از ایشان پرسیدم: چرا به ‌رغم ‌شناختی که از آقای میناچی داشتند، با انتخاب او برای وزارت در شورای مربوطه مخالفت نکردند؟

 

شهید مطهری در پاسخ گفتند: البته من قلباً با انتخاب نامبرده موافق نبودم، ولی در شورای مربوطه، مخالفت خود را ابراز نکردم، چون در ذهنم این شبهه پدید آمد که شاید مخالفت من برای رضای خدا نباشد و در رنجش من از نامبرده درباره مسأله حسینیه ارشاد و برخورد زشت و ناگوار وی با من، ریشه داشته باشد و یا دست‌کم برای مردم و دوستان چنین سوءتفاهمی پیش بیاید، برای همین، سکوت کردم.

 

البته مخالفت مرحوم آقای طالقانی با انتخاب نامبرده برای وزارت و مشکوک دانستن وی از لحاظ سیاسی و ارتباط احتمالی با بعضی از محافل رژیم سابق، شاید برای روشن شدن دوستان، اتمام حجتی بود و تکلیفی برای من باقی نمی‌ماند، این بود که سکوت کردم، ولی چون در ‌‌نهایت، بیشتر دوستان شورا با انتخاب وی موافقت کردند، ما هم مخالفتی نکردیم تا خدای نکرده در آغاز کار، اختلافی بین ما و دوستان و کابینه موقت پیش نیاید، وگرنه موضع من نسبت به نامبرده، با توجه به عملکرد غیرمشروع وی در اداره حسینیه ارشاد، بر همه روشن بود و من نخواستم آن موضع‌گیری را در این امر دخالت بدهم، چون هدف بالا‌تر از این حرف‌هاست./تابناک


ویدیو مرتبط :
شیخ کاظم(تنها مرجع تقلید شیعیان عربستان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راز سلامتی یک مرجع تقلید در 90 سالگی


آیت‌الله نوری‌ همدانی گفت: با 90 سال سن به هیچ کدام از امراض و بیماری‌های شایع امروزی مبتلا نیستم.

عصر ایران: آیت‌الله نوری‌ همدانی گفت: با 90 سال سن به هیچ کدام از امراض و بیماری‌های شایع امروزی مبتلا نیستم.

حوزه نیوز نوشت؛ این مرجع تقلید در دیدار با رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم اهتمام به تربیت‌بدنی و برنامه‌های ورزشی برای دانش‌آموزان تاکید و اظهار کرد: اگر جوانان و دانش‌آموزان مداومت به ورزش صحیح داشته باشند نیازی به دارو پیدا نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: بنده متولد 1304 هستم و بیش از 90 سال قمری دارم، اما به هیچ کدام از امراض و بیماری‌های شایع امروزی مبتلا نیستم و این مساله به‌دلیل مداومت به ورزش بوده است.