اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگران پول‌های فاسد هستیم پول‌های كثیف خرج انتخابات می‌شود



اخبار,اخبارسیاسی,انتخابات مجلس

ماجرای پول‌های كثیف ادامه دارد، پول‌هایی كه اختلاف بر سر نقش آنها در سیاست به مناظره تلویزیونی كشیده شد؛ جایی كه پنجشنبه شب یك وزیر اصولگرای دولت در مقابل یك نماینده اصولگرای منتقد دولت نشست تا حرف‌هایی متفاوت درباره پول‌های كثیف مطرح شود. از جمله اینكه علیرضا زاكانی اعتقاد داشت برخی افشاگری‌ها در این زمینه یك «برخورد سیاسی زشت» است و در مقابل مصطفی پورمحمدی اصرار داشت كه«برخی به دنبال پول‌های كثیف و استفاده از رانت در انتخابات هستند».

این دوگانگی بر سر موضوع پول‌های آلوده حالا سه ماه است كه گاه و بی‌گاه اختلاف نظرهایی را دامن می‌زند؛ اختلاف نظرهایی كه سه ما پیش و بعد از آنكه وزیر كشور از این موضوع و نقش این پول‌ها در انتخابات و سیاست سخن گفت، قرار بود در جلسه‌ای با نمایندگان به بحث گذاشته شود كه هیچگاه این‌گونه نشد. آخرین بار باز هم خود رحمانی فضلی بود كه بحث پول‌های كثیف را زنده كرد و در نشست خبری روز دوشنبه هفته پیش خود، هم بر مواضع قبلی خود تاكید كرد و هم بر آمادگی برای حضور در مجلس و توضیح در همین رابطه. بعد از آن هر چند دو عضو هیات رییسه مجلس از آمادگی بهارستان برای میزبانی از وزیر كشور در آینده نزدیك سخن گفتند اما هنوز هیچ خبری از عملی شدن این جلسه مشترك نیست. 


حجت‌الاسلام مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری و علیرضا زاكانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو كمیسیون ماده ١٠ احزاب با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه ٢٧ فروردین ماه به بررسی موضوع ورود پول كثیف در انتخابات پرداختند.


در ابتدای برنامه حجت‌الاسلام پورمحمدی درباره مصداق ورود پول‌های كثیف به سیاست گفت: «یك موسسه تحقیقاتی معتبر در انگلستان طی هفت، هشت سال گذشته این موضوع را بررسی كرد كه بیشترین فساد در چه زمینه‌هایی اتفاق می‌افتد، كه در برآورد و جمع‌بندی خود به این نتیجه رسید كه بیشترین فساد در بحث انتخابات منجمله انتخابات پارلمان‌هاست. در كشور ما نیز برای اینكه یك نامزد انتخاباتی رای جمع كند نیاز به هزینه‌های تبلیغاتی است و در خیلی از مناطق و با توجه به اینكه معمولا افرادی كه كاندیدا می‌شوند از سطح متوسطی از نظر ثروت و دارایی برخوردارند و خود امكان تبلیغاتی ندارند خواه ناخواه به افراد مختلفی مراجعه می‌كنند كه این موضوع همیشه زمینه مشكل ما بوده است و این یكی از دلایلی بوده كه افراد زیادی در انتخابات مختلف رد صلاحیت شدند. »


با این وجود علیرضا زاكانی، نماینده منتقد دولت در پاسخ به این بخش از سخنان پورمحمدی تاكید كرد كه راه‌اندازی كاروان توسط نامزدهای انتخاباتی امری متداول و معمولی است و ادامه داد: «به نظر بنده همین دوستان باید مصادیق را عنوان كنند نه اینكه امور را كلی ذكر كرده و افكار عمومی را مخدوش سازند. » در بخش دیگری از این برنامه پور محمدی در پاسخ به اینكه باید چه تدابیری اندیشیده شود تا انتخابات وارد بازی‌های سیاسی و حزبی نشود، اظهار داشت: «باید تكلیف هزینه‌های انتخاباتی روشن شود.»


وی با اشاره به اینكه «از نظر قانون و مقررات نوع هزینه، نظارت، پیگیری و برخورد در رابطه با موضوع انتخابات قوانین روشن و شفافی نداریم»، تاكید كرد موضوع ورود پول‌های كثیف به انتخابات باید تعیین تكلیف شود. حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به پرونده سه هزار میلیاردی كه در مجلس گزارش مفصل آن قرائت شد، اظهار داشت: «كسی كه به عنوان قهرمان كارآفرینی مطرح است چگونه به این طرف و آن طرف دسترسی دارد و اینكه فردی كه سه هزار میلیارد تخلف كرده بود محكوم به اعدام شد.» وی با بیان اینكه ما با پرونده‌های بزرگ‌تری مواجه هستیم، ادامه داد: «خوشبختانه قانون پولشویی در كشور عملیاتی شد.» حجت‌الاسلام والمسلمین پور محمدی با بیان اینكه در وزارت اقتصاد و دارایی به این موضوع رسیدگی شد، گفت: «به تصمیمات خوبی در این رابطه دست یافتیم.» وزیر دادگستری ادامه داد: «با چند پرونده قاچاق روبه‌رو شدیم به گونه‌ای كه آن افراد ثروت‌های هنگفتی داشتند و پول‌های‌شان را چند دست می‌چرخاندند. »

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پور‌محمدی با بیان اینكه وزیر كشور متولی انتخابات است، گفت: «ایشان طی سخنانی گفتند كه نگران پول‌های فاسد هستند.» وزیر دادگستری با اشاره به قاچاق‌های متعددی كه در كشور صورت گرفته است، ادامه داد: «ما در كشور شاهد فرار مالیاتی و گمركی هستیم به‌طوری كه این پول‌ها در این‌گونه امور سرو‌كله‌شان پیدا می‌شود.» حجت‌الاسلام والمسلمین‌پور محمدی با تاكید بر اینكه انتخابات تعیین‌كننده است، گفت: «تخلفات تعیین‌كننده‌ای داریم.


 وزیر كشور نگفت كه تمام تخلفات گسترده بوده است. در دولت بحث‌های كلی نظیر فساد، پولشویی، پول‌های كثیف بی‌انضباطی مطرح شده است.» وی با بیان اینكه برخی به دنبال پول‌های كثیف در انتخابات هستند، خاطرنشان كرد: «موازنه تبلیغاتی نباید به هم بخورد بنابراین بحث هزینه‌های تبلیغاتی جدی است. »


حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به اینكه برخی به دنبال جمع كردن پول‌های كثیف و استفاده از رانت هستند، گفت: «آنها می‌خواهند به انواع مختلف پول‌های‌شان را خرج كنند. »
 وی با اشاره به اینكه این موضوع برای تسویه حساب‌های سیاسی نیست، گفت: «نباید گروه یا افرادی به دنبال سوءاستفاده باشند. » حجت‌الاسلام پور‌محمدی با اشاره به اینكه طیف‌های مختلفی دچار تخلف و فساد می‌شوند، ادامه داد: «همه ما درگیر هستیم به‌طوری كه باید جناح‌های دیگر هم درگیر این مسائل باشند. »

 

وزیر دادگستری افزود: «نباید پول كثیف و تمیز نظم انتخابات را بر هم بزند. » در ادامه این برنامه نیز علیرضا زاكانی با اشاره به اینكه باید مشخص شود مسوولانی كه از رده فرماندار به بالا هستند پول‌های‌شان را از كجا می‌آورند، گفت: «قانونی كه در سال ١٣٣٧ تحت عنوان از كجا آورده‌ای تصویب شد را تلاش كردیم روزآمد كنیم. » نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: «در مجلس هشتم قانون پولشویی را دنبال كردیم كه برخی موارد آن مورد اعتراض شورای نگهبان قرار گرفت.»

عضو كمیسیون ماده ١٠ احزاب مشكل كشور را دغدغه ندانست و عنوان كرد: «مشكل كشور اراده و اقدام است بنابراین ما در این كشور مسوول هستیم و باید پاسخگو باشیم. » وی با بیان اینكه فقط دغدغه كافی نیست، اظهار داشت: «اراده درستی برای برخورد با مفاسد در كشور شكل نگرفته است بنابراین نباید با این امر مهم برخورد شعاری كنیم. » زاكانی با اشاره به اینكه هر كسی كه مسوول است مواجهه با او سخت می‌شود گفت: «اما این مواجهه اثر گذار خواهد بود. » عضو كمیسیون ماده ١٠ احزاب با اشاره به اینكه فرمایشات وزیر دادگستری به تنهایی كافی نیست، گفت: «ما در اسفند ماه با یك سلسله صحبت‌هایی مواجهه بودیم كه محصول آن متهم كردن مجموعه‌ای از جریان انقلاب بود. »

 

وی با اشاره به گفته‌های مشاور رییس‌جمهور مبنی بر اینكه سال ٩٤ سال «بگم بگم» است ادامه داد: «این برخورد سیاسی زشت است بنابراین نباید برخورد سیاسی و غیرمنطقی را با فساد داشت.» زاكانی با بیان اینكه اعتماد باید در جامعه ایجاد شود، افزود: «ما منتظریم كه دولت لایحه بیاورد بنابراین باید اذعان داشت كه انتظارمان از دولت این است كه هر چه زودتر این اقدام را انجام دهد. » نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه در كشور قانون داریم اما اغماض نسبت به اجرای قانون صورت می‌گیرد، افزود: «ان‌شاءالله شاهد بهتر شدن اوضاع در جریان انتخابات خواهیم بود.»

 

 اخبار  سیاسی  - اعتماد 


ویدیو مرتبط :
پول خرج کردن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توکلی : نماینده‌ای را می‌شناسم که از رحیمی پول گرفته و در انتخابات آن را خرج کرده



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نماینده دیگری را سراغ دارم که گفته فکر می‌کرده از جای صحیحی این پول به وی رسیده و آن را در انتخابات خرج کرده است، همچنین نماینده دیگری را سراغ دارم که رحیمی به او اصرار کرده که شماره حساب بدهد و وی نیز گفته تا نداند این مبلغ از کجا آمده قبول نمی‌کند.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادعای اخیر محمدرضا رحیمی مبنی بر این‌که به 170 نماینده پول داده شده را رد کرد.

 احمد توکلی افزود: از آن‌جایی که رحیمی فردی است که مجرم است و جرم او در دادگاه اثبات شده، قول او تا یک مرجع رسمی اعلام نکند درباره تعداد نمایندگان و کسانی که به گفته او به آنها پول داده اعتبار ندارد.

وی با بیان این‌که اصل مساله درست است،‌ اظهار کرد: بنده نماینده‌ای را می‌شناسم که به او چک داده شد اما دریافت نکرده و بنده کپی چک را در اختیار دارم. همچنین نماینده‌ای را می‌شناسم که گفته پول را دریافت کرده و در انتخابات آن را خرج کرده است که به او گفتم آن مبلغ را به حساب رحیمی برگردان و احتمال می‌دهم که این کار را کرده باشد.

نماینده مردم تهران که با ایسنا گفتگو می کرد، اظهار کرد: نماینده دیگری را سراغ دارم که گفته فکر می‌کرده از جای صحیحی این پول به وی رسیده و آن را در انتخابات خرج کرده است، همچنین نماینده دیگری را سراغ دارم که رحیمی به او اصرار کرده که شماره حساب بدهد و وی نیز گفته تا نداند این مبلغ از کجا آمده قبول نمی‌کند.

توکلی خاطرنشان کرد: بنابراین این‌گونه نباید به استناد حرف یک متهم محکوم شده که دچار فساد بوده کل مجلس را متهم کرد زیرا این کار باعث تضعیف اعتماد مردم به نمایندگان و از آن طرف قوه مقننه می‌شود. معتقدم به جای این‌که استفاده جناحی صورت گیرد باید همه به هم به شفافیت کمک کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: از دستگاه قضایی نیز درخواست کنیم که اسامی را منتشر کند تا سره از ناسره بازشناخته شود.

اخبار سیاسی - تیک