اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگرانی پالایشگاه های اروپا از تحریم نفتی ایران



 

 

نگرانی پالایشگاه های اروپا از تحریم نفتی ایران

 

نفت صادراتی ایران سنگین و ترش است در حالی كه نفت كشورهایی چون لیبی یا آفریقای غربی سبك و شیرین هستند . این بدان معنا است كه نفت این كشورها حاوی سولفور كمتری است و بیشتر مناسب تهیه فراوردهایی چون بنزین است.

روزنامه آمریكایی وال استریت ژورنال نوشت كه پالایشگاه های اروپایی از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران زیان خواهند دید .

در آستانه برگزاری نشست پنح شنبه ( امروز)  وزرای خارجه اتحادیه اروپا   در بروكسل كه گفته می شود در این نشست احتمالا تصمیاتی درباره تحریم واردات نفت از ایران اتخاذ خواهد شد ، وال استریت ژورنال از نگرانی پالایشگاه های اروپایی برای جایگزین كردن نفت ایران خبر داد.

بر اساس این گزارش پالایشگاه های اروپایی نگران این هستند كه با بالا رفتن هزینه هایشان در بازار رقابتی جهانی آنها را از رقبای آسیایی و آمریكایی عقب بمانند.

یك منبع آگاه اروپایی در این باره به وال استریت ژورنال می گوید :‌" ‌تحریم نفتی اروپا علیه ایران بیشتر به ضرر پالایشگاه های اروپایی خواهد بود تا ایران ؛ چرا كه ایران می تواند  نفت خود را به جای اروپا به دیگر كشورهای آسیایی بفروشد."

ایران هم اكنون نیز بیش از دو سوم نفت صادراتی خود را به كشورهای آسیایی عرضه می كند .

كشورهای اروپایی در صورت قطع صادرات نفت ایران تلاش خواهند كرد تا كمبود نفت خود را از كشورهایی چون عربستان ، روسیه و كشورهای آفریقای غربی تامین كنند اما علی رغم این كه گفته می شود كشورهایی چون عربستان سعودی می توانند جای ایران را در بازار نفت اروپا پر كنند ، عربستان ترجیح می دهد نفت خود را با قیمت های بالاتربه اقتصادهای در حال ظهور و بازارهای در حال رشد آسیایی عرضه كند.

مشكل دیگر اروپا كیفیت نفت ایران در مقایسه با كیفیت نفت كشورهایی چون لیبی یا كشورهای آفریقای غربی است . نفت صادراتی ایران سنگین و ترش است در حالی كه نفت كشورهایی  چون لیبی یا آفریقای غربی  سبك و شیرین هستند . این بدان معنا است كه نفت این كشورها حاوی سولفور كمتری است و بیشتر مناسب تهیه فراوردهایی چون بنزین است ، در حالی كه نفت سنگین ایران كه حاوی سولفور بیشتری است برای فراوری به دیگر محصولات مشتق از نفت هزینه كمتری می برد .

بسیاری از پالایشگاه های اروپایی برای تعویض نفت ایران با نفت دیگر كشورها با مشكلات جدی روبرو هستند چرا كه بسیاری از این پالایشگاه ها توان جایگزینی نفت ایران با نفتی سبك و شیرین را ندارند و برخی دیگر كه این توان را دارند هفته ها زمان می برد تا تاسیسات خود را متناسب با فراوری نفت وارداتی تغییر دهند و این مساله وقت و هزینه زیادی به آنها تحمیل خواهد كرد.

طبق آمار سازمان بین المللی انرژی ایران در سه ماهه دوم سال 2011 روزانه بیش از   870 هزار بشكه نفت به كشورهای اروپایی فروخته است و با این میزان صادرات سومین تامین كننده بزرگ نفت اروپا است .ایران در مجموع 10 درصد از نفت وارداتی اروپا را تامین می كند. بزرگ ترین وارد كنندگان نفت ایران در اروپا سه كشور اسپانیا ، ایتالیا و یونان هستند.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
دو شرکت نفتی ایران ازفهرست تحریم ها خارج شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحریم نفتی ایران اقتصاد اروپا را فلج خواهد کرد



 

 

تحریم نفت ایران , تحریم

 

شفاف: چندی است که در محافل غربی بحث تحریم نفتی ایران و تلاش برای ایجاد اختلال در صادرات نفت این کشور به منظور ایجاد محدودیت برای برنامه هسته ایش مطرح شده است و این در حالی است که بحث تحریم مخالفت های زیادی را به دنبال دارد، چرا که کارشناسان بر این باورند تحریم نفتی ایران به ضرر کشورهای غربی خواهد بود.

در راستای همین مسئله و در حالی که قرار بود در اواسط ماه جاری میلادی اتحادیه اروپا بحث تحریم نفتی ایران را مطرح و در مورد آن تصمیم گیری کند، اما اکنون اعلام شده است که اتحادیه اروپا قصد دارد بررسی تأخیر در تحریم نفتی ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

بر اساس این گزارش، منابع مطلع در اتحادیه اروپا اعلام کرده اند که آغاز ممنوعیت خرید نفت ایران توسط کشورهای این اتحادیه ممکن است چند ماه طول بکشد، چون بعضی از این کشورها برای آماده کردن اقتصاد خود برای این ممنوعیت نیازمند زمان هستند.

در عین حال شبکه خبری ان بی سی در گزارشی در این زمینه با بیان این که تحریم نفتی ایران می تواند فاجعه اقتصادی اروپا را بیش از پیش تقویت کند، آورده است: در صورتی که تحریم نفتی ایران اجرایی شود، این مسئله باعث افزایش شدید قیمت نفت و در نتیجه سخت تر شدن تلاش اروپا برای حل بحران اقتصادی این اتحادیه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران و کارشناسان هشدار می دهند که اگرچه دولت های اروپایی به تازگی بر سر ممنوعیت وارد کردن نفت ایران به توافق رسیده اند و چین نیز اعلام کرده است که از تحریم های ضد ایرانی به رهبری آمریکا حمایت خواهد کرد، اما با وجود این چندین کشور اروپایی به شدت نیازمند وارد کردن نفت از ایران هستند و در بین این کشورها یونان به دلیل اوضاع بسیار آشفته اقتصادی خود، اوضاع به مراتب نامساعد تری دارد. چرا که 30 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند.

با توجه به این مسئله در صورتی که تحریم ها بر ضد نفت ایران اعمال شود، این مسئله منجر به سقوط کامل اقتصاد یونان خواهد شد.  از سوی دیگر در پی سقوط کامل اقتصاد یونان، اقتصاد کشورهای همسایه آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در نتیجه اروپا مجبور خواهد بود به دوران بحران و فاجعه اقتصادی خود بازگردد.

یکی از کارشناسان اقتصادی در این باره می گوید: بیایید فرض کنیم که سران اروپا آنقدر احمق باشند که با آمریکا در تحریم نفتی ایران مشارکت کنند. این مسئله به این معنا خواهد بود که اروپا از روزانه 250 هزار بشکه نفت محروم خواهد شد. با وجود این بیشترین و بدترین تاثیر آن بر روی کشورهایی مانند ایتالیا و یونان خواهد بود، اما به نظر نمی رسد یونانی ها تمایلی برای فرستادن گردن خود به زیر تیغ به خاطر اروپایی ها باشند. چرا که ایران تنها کشوری است که برای آنان نفت را بر اساس خواسته ها و منافعشان تامین می کند. این مسئله قطعا اقتصاد یونان را نابود خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: درست است که عربستان اعلام کرده است کمبود ناشی از تحریم نفت ایران را جبران خواهد کرد، اما کارشناسان و ناظرین بازار بر روی تحقق این ادعای عربستان به طور جدی تردید دارند. در واقع تحلیلگران بر این باورند که این مسئله عربستان را مجبور خواهد کرد از تمام ظرفیت نفتی خود استفاده کند و البته این مسئله قیمت نفت را به شدت افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر تحلیلگران این تردید را مطرح می کنند که آیا عربستان در آینده نیز می تواند به جبران کمبود نفت در صورت تحریم ایران ادامه دهد، این در حالی است که بررسی های موسسه چتهام هاوس انگلیس نشان می دهد که مصرف داخلی عربستان می تواند موقعیت این کشور را به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت دنیا تحت الشعاع قرار دهد، و در نتیجه این مسئله به بروز بحران نفتی در دنیا منجر خواهد شد. البته کارشناسان بر این باورند که تخمین دقیق میزان ذخایر نفتی دنیا در شرایط کنونی بسیار سخت است، حتی کارشناسان زبده نفتی نیز نمی توانند نظر قطعی در مورد قیمت نفت در سال آینده ارائه دهند.

اما از سوی دیگر با توجه به تهدید ایران در مورد بستن تنگه هرمز، کارشناسان بر این باورند که بروز هر گونه درگیری میان ایران و آمریکا می تواند برای قیمت جهانی نفت بسیار فاجعه بار باشد. اگرچه برخی تحلیل گران بر این باور هستند که احتمال کاهش تنش ها میان ایران و غرب تا پایان ماه جاری میلادی وجود دارد.../شفاف