اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نکند زیمباوه خاورمیانه شویم!



 

 

رشد تورم , زیمباوه

 

1 - اصحاب کهف 309 سال در خواب بودند و هنگامی که بیدار شدند و یکی از آنها به شهر رفت تا طعامی تهیه کند ، تفاوت سکه رایج و قیمت ها او را شگفت زده کرد و بدین سان مردم شهر از وجودشان آگاه شدند و الباقی ماجرا که خود بهتر می دانید.

2 - تا همین چند وقت پیش ، یکی از جالب ترین بخش های سخنان پدران و پدربزرگ های ما این بود:‌شما آن موقع نبودید؛گوشت کیلویی فلان قدر بود و با 10 تومان می شد چه ها خرید... و از این دست سخنان که برای ما رنگ و بوی افسانه داشت!

حالا حکایت خودمان شده است ؛ قیمت ها با چنان سرعتی بالا می روند که هر بار به خرید می رویم ، با چنان تفاوتی روبرو می شویم که گویا از خواب اصحاب کهف برخاسته ایم و سه قرنی در خواب بوده ایم!

احساس پدر پزرگی زودرس هم بهمان دست می دهد. اگر پدربزرگ ها می گفتند شما نبودید و یادتان نمی آید 60 سال پیش قیمت ها اِل بود و بِل ؛ ما می توانیم بگوییم : شما بودید و یادتان می آید که پارسال همین موقع قیمت ها چقدر پایین تر بود... اصلاً پارسال چرا ، همین هفته پیش و همین دو روز قبل!

مثلاً همین سکه و ارز را نگاه کنید: امسال بعد از تعطیلات عید ، 14 فروردین را در حالی آغاز کردیم که قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد 393 هزار تومان بود و هر دلار 1112 تومان. اما الان چقدر است؟
از 14 فروردین بگذریم ؛ شما یادتان نمی آید(!)‌ همین دو سه روز پیش سکه حول و حوش 680 هزار تومان بود ولی الان رسیده به مرز 800 هزار تومان و دلار هم از 1680 شده تقریباً 1800 تومان.
احتمالاً چنین جهشی در آن 309 سال اصحاب کهف هم وجود نداشته است!

 

اوج کاهش پول ملی در زیمباوه: 100 میلیارد دلار زیمباوه مقابل سه تخم مرغ

البته تنها سکه و ارز این گونه نیستند و از نان و شیر و گوشت و روغن گرفته تا اجاره بهای مسکن و قیمت خانه و شهریه مدرسه و قبض های آب و برق و گاز و ... همه و همه مدام قیمت های جدیدی را بر مردم تحمیل می کنند بی آن که کسی به خواب اصحاب کهف رفته باشد!

زیمباوه ، کشوری در جنوب آفریقاست. رشد تورم در این کشور تا همین چند وقت پیش به حدی سرسام آور بود که دولت این کشور اسکناس های تریلیون دلاری زیمباوه چاپ کرده بود. قیمت ها هم لحظه ای بالا می رفت به طوری که می گویند اگر کسی به رستوران می رفت و عذایی سفارش می داد ، امکان داشت قیمت غذا در فاصله سفارش تا سرو در میز ، تغییر کند!

دولت زیمباوه به دلیل تورم بسیار بالا، طی دو سال (1386 تا 1388)، 22 صفر را از واحد پول خود حذف كرد. بالاترین اسكناس زیمباوه كه قبل از این در گردش بود اسكناس 10 تریلیون دلاری زیمباوه بود كه با آن حتی نمی‌شد یك قرص نان خرید.

در عوض کشورهای زیادی وجود دارند که در 20 - 10 سال اخیر تورم شان تنها 2 درصد بالا رفته است که از آن جمله می توان به برخی ممالک حوزه اسکاندیناوی اشاره کرد که برغم این تورم 2 درصدی حقوق کارمندان و کارگرانشان 15 درصد بالا رفته است.

راه دور نرویم ؛ همین ترکیه که بیخ گوش خودمان است در دهه 90 میلادی تورم 80 - 70 درصدی را تجربه می کرد اما در 14 آبان همین امسال جام جم - رسانه صدا و سیمای خودمان - تیتر زد که تورم ترکیه افزایش یافت و به 3/3 درصد رسید!

حالا ما با این سرعت به کدامین سو می رویم؟‌ ... نکند زیمباوه خاورمیانه شویم.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
نکند شرمنده شهدا شویم :(

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بحرین: اگر ایران بازی را تمام نکند، برای رویارویی آماده می‌شویم!



سایت انتخاب نوشت: وزیر امور خارجه بحرین، در اظهار نظری شدیداللحن که تحلیل‌گران آن را "بی‌سابقه‌ترین اظهارنظر مقام بحرینی در مورد ایران" می‌دانند، گفت: اگر ایران دست از بازی خود برندارد، می‌تواند منتظر رویارویی باشد.

 

شیخ خالد بن حمد الخلیفه، وزیر خارجه بحرین در گفت ‌وگو با وال استریت ژورنال، تهدید کرد: این دخالت‌ها می‌تواند به یک رویارویی تبدیل شود.

وی افزود: تهدید از جانب ایران می‌تواند در دوران اختلافات عمیق بین ایران و همسایگان عرب آن در منطقه خلیج فارس ”تا هر سطحی" افزایش یابد.

شیخ خالد گفت، ”آنها می‌توانند در ایجاد یک رویارویی اشتباهاتی مرتکب بشوند".

او افزود، ”کارزار ایران علیه ما در این مرحله سیاسی است، ولی می‌تواند هر آن وضعیت متفاوتی داشته باشد"

بحرین اتهامات مبنی بر دست داشتن تهران در اعتراض‌ها را افزایش داده و پادشاه حمد بن عیسی آل خلیفه، حاکم این کشور، روز یکشنبه با اشاره سرپوشده‌‌ای به ایران گفت، دولت توطئه ترور چند دهه‌ای توسط بیگانگان را خنثی کرده است.

شیخ خالد گفت، تنش‌های منطقه‌ی‌ای کشور را به اتخاذ اقداماتی جهت حفاظت از خود وادار نمود.

او گفت، ”ما امنیت‌مان را جدی تلقی می‌کنیم. در این منطقه بین ایران و همسایگان آن یک اشکال جدی وجود دارد".

شیخ خالد همچنین گفته است: آنها در کشور خودشان مشکل جدی دارند و باید به آن رسیدگی بکنند و دست از سر ما بردارند!../عصر ایران